اطلاعات تماس
  • 021661*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139903224354013818

شب میشه، مرجع بازی مافیا

بازی مافیا چیست؟

کد: 139903224354013818

https://bit.ly/2B1PqEV

، تهران , (اخبار رسمی): مافیا یک بازی گروهی با سبک نقش‌آفرینی است. اگر با بازی مافیا آشنا نباشید، بحث‌های داخل بازی به همان‌قدر که جالب است، عجیب نیز خواهد بود. «تو باعث شدی فلانی بمیره!»، اتهام بزرگی است که خارج از بازی وحشتناک و در داخل بازی یک سرنخ محسوب می‌شود. مافیا ترکیبی از استدلال و قدرت ساخت و اجرای سناریو است.

بازی مافیا چیست؟
نمایی از دانشگاه مسکو، خواستگاه بازی مافیا - shabmishe شب میشه، مرجع بازی مافیا

بیش از سی سال از ساخت بازی مافیا توسط دیمیتری دیویدف می‌گذرد. بازی مافیا که با اسم‌ گرگینه نیز نام برده می‌شود، در یک جمله نبرد «اکثریت ناآگاه» (گروه شهروندان) با «اقلیت آگاه» (تیم مافیا) است

بیش از سی سال است که بازی مافیا توسط دیمیتری دیویدف ساخته شده و کماکان محبوبیت خود را از دست نداده است. بازی مافیا که با اسم‌ گرگینه نیز نام برده می‌شود، در یک جمله نبرد «اکثریت ناآگاه» (گروه شهروندها) با «اقلیت آگاه» (تیم مافیا) است. اما منظور از اقلیت و اکثریت چه کسایی هستند؟ چه نبردی بین این دو گروه وجود دارد؟ گفته می‌شود که اولین بار این بازی در دانشکده روانشناسی دانشگاه مسکو انجام شده است. روس بودن اصالت بازی و منشا روانشناسانه آن، قطعا در جذابیت بازی تاثیر زیادی داشته است.

چطور مافیا بازی کنیم؟

حداقل تعداد نفرات لازم برای این بازی، ۳ نفر است. اما برای انجام بازی مافیا به معنای صحیح گروهی، حداقل به ۶ یا ۷ بازیکن نیاز است. اگرچه حداکثری برای تعداد بازیکن‌ها وجود ندارد اما ازدیاد بیش از حد شمار بازیکن‌ها منجر به بی‌معنی شدن بازی خواهد شد. همچنین نیاز است که یک نفر هدایت بازی را بر عهده بگیرد که با عنوان «گاد» یا «راوی» شناخته می‌شود. در سناریوی کلاسیک (و بیشتر سناریوهای بازی مافیا) دو گروه یا تیم در بازی وجود دارند. گروه شهروند و تیم مافیا. (لازم به ذکر است که در برخی سناریوهای دیگر بازی مافیا، تیم‌های مستقلی نیز وجود دارند که می‌توانید اینجا کلیک کنید و مطلب مربوط به این موضوع را بخوانید) نقش‌ها و وظایف مختلفی در هر سناریو وجود داشته که در ادامه این مطلب با آن‌ها آشنا می‌شوید. برای شروع بازی مافیا به چیزی جز یک سری برگه (یا یک نرم‌افزار توزیع نقش) احتیاج ندارید.

آموزش بازی مافیا

هر بازیکن از طریق یک برگه مخفی که فقط خود بازیکن آن را خواهد دید، از نقشش مطلع خواهد شد. برای مثال روی برگه نوشته شده «دکتر»، «اسنایپر»، «شهروند» یا ... . بعد از اینکه همه‌ی بازیکن‌ها از نقش خود آگاه شدند، راوی بازی با عبارت «شب میشه» به آن‌ها اعلام می‌کند که باید چشم‌های خود را ببندند. به این مرحله «فاز شب» گفته می‌شود. در فاز شب، گاد یا راوی (که می‌تواند خود نیز جزیی از بازیکن‌ها باشد) اعلام می‌کند که «اعضای تیم مافیا چشم‌هایشان را باز کرده و یکدیگر را بشناسند». اقلیت آگاهی که در تعریف بازی به آن اشاره شد، همین تیم مافیا هستند که یکدیگر را می‌شناسند و به همین خاطر آگاه تلقی می‌شوند. افراد تیم مافیا می‌دانند که در این لحظه هر کسی که چشمش باز است، جزیی از تیم آن‌هاست و طبعا کسی که چشمش باز نیست، در گروه مقابل قرار دارد. گاد پس از اینکه فرصت کافی به تیم مافیا داد تا همدیگر را بشناسند، به تیم مافیا دستور می‌دهد که چشم‌هایشان را بسته و به خواب بروند. سپس با عبارت «صبح میشه» به تمام بازیکن‌ها دستور بیدار می‌دهد. به این مرحله از بازی، اصطلاحا «فاز صبح» گفته می‌شود. در مرحله صبح صحبت‌ها شروع می‌شود. هدف گروه شهروند، پیدا کردن مافیاست. اما از آن‌جایی که شهروندها هیچ آگاهی‌ای نسبت به نقش بقیه افراد ندارنذ، پیدا کردن مافیا برای آن‌ها چندان کار آسانی نیست. به همین خاطر است که به گروه شهروندان، اکثریت «ناآگاه» گفته می‌شود.

در طول روز تمامی بازیکن‌ها صحبت می‌کنند. مافیا در لباس شهروند حرف‌هایی می‌زند و سعی دارد که شخصیت خودش رو مخفی نگه دارد. به طوری که در باور باقی بازیکنان، شهروند به نظر برسد. شهروند نیز با پیگیری صحبت‌ها و استدلال‌ها، سعی در شناخت مافیاها دارد. در نهایت و در پایان هر روز رای گیری انجام می‌شود.. وقتی به اندازه کافی صحبت و بحث شد، گاد روند «رای گیری» رو شروع می‌کند. رای گیری در این مورد است که «چه کسی ممکن است نقش مافیا داشته باشد؟». (در این مرحله سرنخ‌های زیادی به دست می‌آید، به همین خاطر پیشنهاد میکنم تکنیک یادداشت‌برداری در مافیا را در سایت شب میشه بخوانید) برای تک تک افراد رای‌گیری انجام می‌شود. دو نفری که بیشترین رای را به دست بیاورند بار دیگر صحبت می‌کنند و سعی می‌کنند دفاعی از خود داشته باشند که ثابت بکند مافیا نیستند. در نهایت یک نفر از بین دو نفر مظنون، با رای‌گیری دوباره، به عنوان مظنون به مافیا بودن، انتخاب و از بازی خارج شده و اصطلاحا «اعدام» می‌شود. «روز» تمام شده و دوباره گاد بازی اعلام مب‌کند که «شب میشه» و از بازیکن‌ها می‌خواهد که چشم‌هایشان را ببندند. در شب، تیم مافیا، به عنوان انتقام یکی از شهروندها را انتخاب می‌کند تا ترور شود. این کار باید بدون صدا و به گونه‌ای انجام شود که شهروندها متوجه نشوند که چه کسی بیدار است. زیرا که با وجود بسته بودن چشم شهروندها، ممکن است صدایی از حرکت یا تکان خوردن بی‌صدای لب افراد مافیا بشنوند. (اینجا کلیک کنید و مطلب اَکت شب را در سایت شب میشه بخوانید) توجه داشته باشید که انتقام در هر حالتی توسط مافیا انجام می‌شود. بنابراین مافیا بودن یا نبودن فرد اعدام شده در روز، تاثیری در انجام ترور شب مافیا ندارد.

شرایط برد تیم مافیا یا گروه شهروند به چه گونه است؟

گروه شهروند زمانی برنده بازی خواهد شد که همه اعضای گروه مافیا رو از بازی خارج کند. گروه مافیا چطور؟ وقتی بازی به جایی برسد که تعداد شهروندها با تعداد مافیای زنده‌ی داخل بازی برابر شوند. از لحاظ نسبت مافیا به شهروند، همیشه باید تعداد مافیا کمتر باشد. اما اینکه دقیقا چه تعداد مافیا در ترکیب اولیه‌ی بازی باشد، به انتخاب خودتان خواهد بود. اینکه چقدر زمان دارید، بازیکن‌ها چقدر در بازی مهارت دارند و از چه شخصیت‌هایی در ترکیب بازی استفاده می‌کنید.

چه نقش‌هایی در بازی مافیا وجود دارد؟

دو گروه شهروند و مافیا داریم، که در هر تیم نقش‌های مختلفی وجود دارد. بنابراین ممکن است شهروندهایی داشته باشیم که نقش‌ها و قابلیت‌های متفاوتی دارند، اما همه در کل شهروند محسوب می‌شوند. ممکن است بعضی از افراد، شهروند یا مافیای بدون قابلیت خاصی باشند. که در این صورت به آن‌ها شهروند ساده یا مافیای ساده گفته می‌شود.

علاوه بر گروه شهروند و تیم مافیا، در برخی سناریوهای بازی، گروه یا تیم‌های دیگری نیز وجود دارند. به این گروه یا تیم‌ها، مستقل گفته می‌شود. هر سناریویی گروه‌ها و تیم‌های مختص به خودش را دارد. در هر سناریو ممکن نقش یا گروه مستقل وجود داشته یا نداشته باشد. اما همگی آن‌ها گروند شهروند و تیم مافیا را در ترکیب خود دارند.

برخی از نقش‌ها و قانون‌ها بین همه‌ی انواع سناریوهای بازی مافیا ثابت است، اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. به عبارتی هر جمعی سناریوی خاص خودش رو می‌تواند داشته باشد. در هر سناریو نقش‌ها و قوانین متفاوتی نسبت به سایر سناریوها و پلن‌های بازی مافیا وجود دارد. ممکن است نقشی با یک اسم مشخص، در دو سناریوی مختلف، قابلیت و حتی گروه‌بندی متفاوتی داشته باشد. برای آشنایی با سناریو و پلن های بازی مافیا کلیک کنید و مطلب مربوطه را در سایت شب میشه بخوانید.

بازی مافیا همین بود؟

مطالبی که خواندید کلیت بازی مافیا بود. مطالب زیادی در مورد نقش‌ها، سناریوها و قوانین بازی مافیا وجود دارد. پیشنهاد می‌کنم به سایت شب میشه Shabmishe.ir مراجعه و با بازی مافیا بیشتر آشنا شوید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شب میشه

حداقل ده سال مافیا بازی کردن و ساعت‌ها فکر و حرص خوردن در مورد این که مافیا کیه، منو مجبور کرد که از خودم بپرسم اصن مافیا چیه؟! این که یه نفر مافیاباز حرفه‌ای باشه یعنی چی؟ چه چیزایی رو باید بلد بود تا بازی رو بهتر فهمید؟ همه سوال‌ها رو میخوام توی shabmishe.ir جواب بدم ;)

اطلاعات تماس
  • 021661*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سرگرمی و تفریح