اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139903244355113819

گفتگو با مریم معصومی مدرس دوره های خلاقانه به کودکان

«د» مثل درآمد، آموزش مهارتهای مالی و اقتصادی برای کودکان

کد: 139903244355113819

https://bit.ly/30FjIIb

، تهران , (اخبار رسمی): آموزش به کودکان هنر خاص خود را میطلبد؛ بخصوص آنکه مفاهیمی نوین را که تا بحال مخصوص کودکان نبوده است را به آنها بیاموزی. خانم مهندس مریم معصومی مدرس دوره های آموزش مهارتهای مالی و اقتصادی برای کودکان این امر خطیر را برعهده گرفته اند و افتخار داشتیم تا پاسخ سوالاتمان را از ایشان بشنویم.

«د» مثل درآمد، آموزش مهارتهای مالی و اقتصادی برای کودکان
مریم معصومی مدرس دوره های خلاقانه به کودکان

بچه​ ها از والدین خود الگو برداری می​کنند؛ پس لازم است والدین ابتدا خود به اصلاح رفتاری بپردازند و سپس از فرزندان خود که این آموزش​ها را می ​بینند انتظار تغییر داشته باشند

سرکار خانم معصومی با عرض سلام و تشکر از اینکه دعوت ما را پذیرفتید، خواهش می​کنم خودتان را برای مخاطبانی که شما را نمی ​شناسند، معرفی بفرمائید.

 من مریم معصومی هستم؛ دانش ​آموخته کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت ایران، کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و دانشجوی MBA سرمایه​ گذاری سازمان مدیریت صنعتی.

من پس از اینکه از دوره کارشناسی فارغ التحصیل شدم، حدود ۱۰ سال در شرکتهای مختلفی مانند کاله، دمافین و شرکت​های مشاوره کنترل پروژه به عنوان کارشناس تولید و کنترل پروژه کار کردم. در آن زمان احساس می​کردم باید تغییری در مسیر شغلی خود به وجود آورم. پس از آشنایی با فعالیت دوستانم در گروه تفکر سیستمی آسمان ـ در دانشگاه صنعتی شریف ـ به ​طور جدی در این گروه به فعالیت پرداختم، کم​کم تصمیم گرفتم در حوزه کودک و نوجوان به طور جدی فعالیت کنم.

من تمایل داشتم فعالیتی را آغاز کنم که یکی از مشکلات جامعه باشد؛ به همین منظور سواد مالی و اقتصادی که یکی از دغدغه​ های اکثر خانواده ​ها بود و در دنیا خیلی به آن توجه می​شد، ولی در ایران هنوز کاری در مورد آن صورت نگرفته بود را انتخاب کردم

حیطه فعالیت شما جالب به​ نظر می​رسد. یک موضوع که بیشتر در مورد بزرگسالان رایج است را به کودکان آموزش می​دهید. در این مورد توضیح می فرمائید؟ چرا این دوره را برای کودکان برگزار کردید؟

همان​طور که در سوال قبل اشاره کردم، در بسیاری از کشورهای دنیا به آموزش کاربردی بسیار توجه می​شود؛ ولی متاسفانه در کشور ما بچه​ ها مطالبی را می​خوانند که هیچ ارتباطی با زندگی روزمره آنها ندارد. آنها چون این ارتباط را مشاهده نمی​کنند، تمایلی هم به خواندن و رفتن به مدرسه ندارند.

من خانواده​ های بسیاری را می​بینم که از میزان مصرف​ گرایی فرزندان خود شاکی هستند و نمی​دانند چگونه به آنها نحوه صحیح مصرف را آموزش دهند.

ما افراد بزرگسال بسیاری را می ​بینیم که هنوز در سنین بزرگسالی نمی​دانند چگونه تصمیم​ گیری و از منابع خود استفاده کنند؛ چگونه از دانش خود برای کسب درآمد استفاده کنند و… و این رفتارهای اشتباه اقتصادی ضرورت برگزاری کلاس و اجرای آموزش سواد مالی در سنین کودکی را بیشتر می​کند.

 کودکانی که این آموزش​ها را می ​بینند چه تفاوتی با آنهایی که نمی ​بینند دارند ؟

کودکانی که این آموزش​ها را می ​بینند، خیلی دید گسترده​ تری نسبت به دیگر کودکان دارند. آنها می​توانند درکی از مصرف​ گرایی داشته باشند و از توانمندی​های خود برای کسب درآمد استفاده کنند. همچنین این کودکان مدیریت پول و برنامه​ ریزی را می​ آموزند و درکی از محدودیت منابع به ​دست می​ آورند.

آیا محتوای این دوره برای کودکان سنگین نیست؟ چه روش​هایی به کار می​گیرید که این فرایند متناسب با کودکان باشد؟ اصولا آموزش هوش مالی برای کودکان از چه سنی مناسب است؟

 این مباحث اگر به صورتی که به ما در دانشگاه درس داده شده است، تدریس شود، برای بچه​ ها خیلی سنگین و غیرقابل فهم می​شود. بنابراین معلمی که قصد دارد این مفاهیم را آموزش دهد، باید خلاق و با روش​های مختلف تدریس آشنا باشد. اکثر کلاس​های من با بازی همراه هستند و بچه​ ها در یک دنیای شبیه​ سازی شده به یادگیری مفاهیم می​ پردازند. کودکان از سن ۵ سالگی قادر به یادگیری مفاهیم اقتصادی و سواد مالی هستند.

چه مفاهیمی در این دوره ​ها به کودکان آموزش می​دهید؟ در چند سطح؟

اگر بخواهم بگویم چه موقع یک کودک سواد مالی را می​داند، این دانش این قدر گسترده است که یک کودک باید از سنین پیش ​دبستانی تا پایان دبیرستان به​ طور مداوم در کنار درس​های دیگر این مطالب را هم بیاموزد، مطالب متناسب با سن طراحی می​شوند و در پایه های مختلف روش تدریس متفاوت می​باشد.  بچه​ ها با مطالب مختلفی مانند مدیریت پول، مصرف، منابع، کسب درآمد، بانک ، بیمه و بورس، سرمایه​ گذاری و… آشنا می​شوند.

آیا کودکان درک راحتی از مفاهیمی مثل درآمد که هنوز به آن نپرداخته ​اند را دارند؟ شما چطور این مفاهیم را برایشان تشریح می​کنید؟

 برای اینکه این مطالب برای بچه​ ها ملموس باشد، آنها در یک دنیای شبیه ​سازی شده به کسب درآمد می​ پردازند و این​چنین این مطالب برای آنها قابل فهم می​شود.

کدام ویژگی کودکان شما را شگفت ​زده می​کند، به​ عبارتی دیگر کودکان چه مزیتی نسبت به فراگیران بزرگسال دارند و بازخوردتان از آموزش​هایی که داده​اید چه بوده است؟

کودکان بسیار خلاق و دارای ذهن بازی هستند و در کلاس بسیار ایده​ های خوبی دارند، گاهی به جنبه ​هایی از موضوع اشاره می​کنند که بسیار جالب و قابل تامل است.

آموزش​ها تا چه مقطعی باید ادامه داشته باشد تا کودک به نتیجه ملموسی برسد؟ آیا انتظار درآمدزایی و یا برنامه​ریزی جهت کسب درآمد کودکان ممکن خواهد بود؟

 همانطور که قبلا اشاره کردم این آموزش​ها تا پایان مقطع متوسطه باید ادامه داشته باشد. در جواب قسمت دوم سوال، باید بگویم بسیاری از دانش​ آموزان من به فکر کسب درآمد افتاده​ اند؛ ولی گاهی به دلیل نگرانی از قضاوت مردم، فرهنگ جامعه و ممانعت خانواده​ ها دست از فعالیت می​کشند.

نقش والدین در تربیت مالی فرزندان چیست؟ معمولا چه بایدها و نبایدهایی وجود دارد؟

خانواده​ ها نقش بسیار مهمی در اثربخش بودن این آموزش​ها دارند. بچه​ ها از والدین خود الگو برداری می​کنند؛ پس لازم است والدین ابتدا خود به اصلاح رفتاری بپردازند و سپس از فرزندان خود ـ که این آموزش​ها را می ​بینند ـ انتظار تغییر داشته باشند. همچنین همراهی والدین می​تواند به بچه ​ها کمک کند که این آموزش​ها را درونی​سازی کنند.

ممکن است در هر خانواده​ای عادت​های غلط در حیطه مالی وجود داشته باشد که باعث تعارض در یادگیری کودکان باشد. نحوه برخورد صحیح خانواده​ ها با این تعارضات چیست؟

در بسیاری از موارد، من با این موضوع مواجه شده ​ام که خانواده​ ها به علت عدم آشنایی با این مسائل روش اشتباهی را به​ کار برده​اند. برای حل این مسئله باید خانواده با نحوه و مواردی که آموزش داده می​شود، آشنا شود و دانش خود را در این زمینه بروز کند.

آیا این آموزش، آموزش​های مکمل یا فعالیت​هایی مانند مطالعه را نیاز دارد؟

بله؛ بچه​ ها باید به​ طور مرتب تکالیف داده شده را انجام دهند و در مورد موضوعات مختلف تحقیق کنند.

چه توصیه ​ای برای والدینی دارید که دوست دارند فرزندانشان در این زمینه آموزش ببینند؟

با توجه به عدم کارایی سیستم آموزشی کنکور، محور توصیه من این است که حتما والدین به فکر آشنا کردن بچه​های خود با موضوعات کاربردی باشند.

 دانش سواد مالی یکی از ضروری​ ترین مواردی است که باید هر فردی در زندگی با آن آشنا باشد و چه بهتر که این دانش از زمان کودکی یاد گرفته و در فرد نهادینه شود. سنین کودکی بهترین زمان برای سعی و خطا کردن است، فراهم آوردن این فرصت بهترین کمکی است که هر خانواده​ای می​تواند برای فرزندش انجام دهد.

خانم معصومی، ضمن سپاس از جنابعالی بابت وقتی که در اختیار مدیرنامه قرار دادید، اگر نکته ​ای از قلم افتاد بفرمائید.

خواهش می​کنم؛ از شما کمال تشکر را دارم که به نشر و آگاه ​سازی جامعه و والدین نسبت به موضوع آموزش سواد مالی در سنین کودکی کمک می​ کنید و مشارکت دارید .

نشانی گروه سواد مالی واقتصادی برای کودکان ونوجوانان در تلگرام https://t.me/financial_family

مدیرنامه رسانه اختصاصی مدیران
www.modirnameh.ir

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدیرنامه

مدیرنامه ؛ پایگاه اختصاصی خبری و تحلیلی مدیران می باشد که با هدف انعکاس رویدادهای خبری مورد نیاز جامعه مدیران کشور ایجاد شده است و گسترش ارتباطات مفید و سازنده بین فعالان عرصه مدیریت را هدف غایی خود می داند .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش