اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139904074394014613

رله اضافه بار، انواع آن و دیاگرام اتصال و کاربردها

کد: 139904074394014613

https://bit.ly/2ZjhSKP

، تهران , (اخبار رسمی): رله اضافه بار وسیله ای الکتریکی است که برای محافظت از موتور الکتریکی درمقابل گرمایش بیش از حد استفاده می شود. یک موتور الکتریکی به کمک رله اضافه بار و فیوز و از طرف دیگر بریکرها می تواند به صورت ایمن کار کند.

رله اضافه بار وسیله ای الکتریکی است که برای محافظت از موتور الکتریکی درمقابل گرمایش بیش از حد استفاده می شود. یک موتور الکتریکی به کمک رله اضافه بار و فیوز و از طرف دیگر بریکرها می تواند به صورت ایمن کار کند. با این تفاوت که رله های اضافه بار موتور را محافظت می کنند اما بریکرها و فیوزها مدار را محافظت می کنند. به صورت جزئی تر باید گفت فیوز و بریکرها قصد دارند اضافه جریان را در مدار تشخیص دهند در حالی که رله های اضافه بار اگر موتور بیش از حد گرم شود گرمایش بیش از حد را تشخیص خواهند داد. رله های اضافه بار بدون اینکه بریکرها تریپ دهند می توانند خطا را تشخیص دهند. این مقاله در مورد کلیاتی از رله های اضافه بار و انواع و کارکردشان بحث می کند.

رله اضافه بار چیست؟

یک رله اضافه بار (overload relay) می تواند به این صورت تعریف شود که یک وسیله الکتریکی می باشد که اصولا برای پیروی از الگوهای حرارتی موتور الکتریکی طراحی شده است و وقتی که وسیله تشخیص دما در رله به دمای ثابتی برسد می تواند جریان را قطع کند. رله اضافه بار را می توان با یک هیتر کوپل شده با اتصالات معمولا بسته که قفل آنها هنگامی که گرما خیلی زیاد شود باز می شود ، طراحی کرد. اتصالات یک رله اضافه بار می تواند به صورت سری متصل شود و همچنین در بین موتور و کنتاکتور قرار گیرد تا از بارگیری مجدد موتور هنگام عبور اضافه بار جلوگیری کند.

انواع رله اضافه بار :

رله های اضافه بار به دو نوع رله اضافه بار حرارتی و رله اضافه بار مغناطیسی تقسیم بندی می شوند.

بی متال (رله اضافه بار حرارتی) :

بی متال یک وسیله حفاظتی می باشد و اساسا برای قطع کردن توان وقتی که موتور جریان خیلی زیادی را در طول مدت طولانی می کشد ، طراحی شده است. برای دستیابی به این هدف این رله ها دارای یک رله ی NC می باشند. هر بار که جریان بسیار شدیدی تامین می شود از طریق مدار موتور رله NC باز می شود زیرا دمای موتور افزایش یافته است .
رله های اضافه بار مربوط به قطع کننده های مدار می باشند هم در ساختار و هم در کارکرد و در حالی که اکثر قطع کننده های مدار اگر حتی برای یک لحظه اضافه باری اتفاق بیفتد مدار را قطع می کنند ، رله های اضافه بار برای محاسبه مشخصات گرمایشی موتور طراحی شده اند و باید قبل از قطع مدار اضافه بار در یک دوره کامل اتفاق بیفتد. رله های اضافه بار حرارتی تقسیم می شوند به دو نوع حفره لحیم کاری شده و نوار بی متال تقسیم بندی می شود.

رله اضافه بار مغناطیسی : 

رله اضافه بار مغناطیسی به وسیله تشخیص قدرت میدان مغناطیسی که توسط جریان جاری شده به سمت موتور ایجاد می شود ، عمل می کند. این رله می تواند با یک هسته مغناطیسی متغیر در یک سیم پیچ که جریان موتور را نگه میدارد ساخته شود. ساختار شار درون سیم پیچ هسته را به سمت بالا می کشد. وقتی که فاصله هسته به اندازه کافی دور می شود می تواند مجموعه ای از اتصالات در نظر گرفته شده در رله را تریپ دهد.
تفاوت عمده ما بین رله های حرارتی و مغناطیسی این است که رله اضافه بار نوع مغناطیسی به افزایش دمای محیط واکنش نشان نمی دهد. معمولا از رله های حرارتی در مکان هایی استفاده می شود که تغییرات دمای محیط بسیار زیاد باشد. رله اضافه بار مغناطیسی به دو نوع الکترونیکی و نوع استوانه میراکننده تقسیم بندی می شود.

دیاگرام اتصال رله اضافه بار : 

دیاگرام سیم پیچی رله اضافه بار به در زیر نمایش داده شده است و اتصالات یک رله اضافه بار نمادین ممکن است به شکل دو علامت سوال مخالف هم به نظر بیاید و به شکل نماد S عملکرد و کارکرد رله اضافه بار در ادامه بحث می شود. اگرچه چندین نوع از رله اضافه بار در بازار وجود دارد معمول ترین نوع آنها رله اضافه بار حرارتی بی متال می باشد. طراحی این رله می تواند به وسیله دو نوع متفاوت از نوار فلزی انجام شود که این نوارها می توانند به صورت متقابل متصل شوند و در زمان گرم شدن با سرعت های متفاوتی منبسط شوند. هر وقت نوار تا دمای خاصی گرم شود این دو نوار از هم جدا شده و مدار قطع می شود.

رله اضافه بار، انواع آن و دیاگرام اتصال و کاربردها

برای مشاهده این تصویر در سایز اصلی اینجا را کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرجع ابزار دقیق و هیدرولیک ایران

شرکت آبنوس سازه نماینده رسمی محصولات دورمن اسمیت که شامل کلید مینیاتوری ، کلید حرارتی ، کلید اتوماتیک ، کنتاکتور ، بی متال و کلید محافظ جان می باشد. 02188325739

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار