اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139904174412914613

بی متال چیست؟ چگونگی استفاده بی متال در مدار

کد: 139904174412914613

https://bit.ly/2Z8IW0A

، تهران , (اخبار رسمی): هر موتور به منظور اطمینان از عملکرد طولانی و ایمن و هم چنین کم کردن زمان خرابی باید از هر نوع خطای ممکن محافظت شود. تقریبا تمامی صنایع برای کنترل فرآیند و تولیدشان به موتورهای الکتریکی متکی هستند.

هر موتور به منظور اطمینان از عملکرد طولانی و ایمن و هم چنین کم کردن زمان خرابی باید از هر نوع خطای ممکن محافظت شود. تقریبا تمامی صنایع برای کنترل فرآیند و تولیدشان به موتورهای الکتریکی متکی هستند. بنابراین لازم است موتور حتما ایمن شود. رله اضافه بار حرارتی ( بیمتال ) یکی از انواع تجهیزاتی است که موتور را در مقابل آسیب های ایجاد شده در برابر اضافه بار و اضافه جریان محافظت می کند. بی متال به همراه کنتاکتور مورد استفاده قرار می گیرد و می توان آن را در مراکز کنترل موتور و استارتر های موتور پیدا کرد.

بی متال چیست؟

همانطور که گفته شد یک بیمتال وسیله ای است که یک موتور الکتریکی را در مقابل اضافه بار و خطای فاز محافظت می کند. بی متال اضافه بار موتور را احساس می کند و بنابراین توان عبوری به سوی موتور را قطع و بنابراین آن را از گرمایش بیش از حد و آسیب های گسترده محافظت می کند. جدا از اضافه بار بیمتال می تواند موتور را در مقابل خطای فاز و عدم تعادل فاز هم محافظت نماید.

اضافه بار چیست؟

اضافه بار شرایطی می باشد که در آن موتور در یک دوره طولانی جریانی بیش از مقدار نامی را می کشد. این شرایط در واقع عیب بزرگی می باشد و در نتیجه می تواند موجب افزایش بیش از حد در سیم پیچی موتور شود از این رو بازگشت به شرایط عادی بسیار مهم است.

اصول عملکرد:

رله اضافه بار حرارتی بر اساس اصول خواص الکترو حرارتی در یک نوار بی متال کار می کند. جریان از طریق پل های بی متال داخل موتور جریان می یابد سپس نوار بی متالی گرم می شود به وسیله جریان مستقیم یا غیر مستقیم و وقتی که جریان از مقدار تنظیم شده فراتر رود نوار خم می شود. بیمتال ها همیشه در ترکیب با کنتاکتورها کار می کنند ، وقتی که نوار بیمتالی گرم می شود کنتاکت تریپ فعال شده و به نوبه ی خودش منبع تغذیه سیم پیچ کنتاکتور را قطع و بدون انرژی می کند بنابراین جریان موتور را قطع می کند. زمان این تریپ دارای نسبت معکوس با جریان بیمتال می باشد. بنابراین هرچه جریان بالاتر رود زمان تریپ کمتر شده و تریپ سریعتر صورت می پذیرد. بنابراین بیمتال ها به عنوان رله های وابسته به جریان و معکوس با تاخیر در زمان نامیده می شود.

عملکرد رله اضافه بار حرارتی  ( بی متال ) :

همان طور که در بالا توضیح داده شد رله اضافه بار بی متال بر اساس خاصیت گرمایشی  نوار بی متالی کار  می کند. در متد گرمایشی مستقیم جریان کامل موتور از طریق بی متال جریان می یابد بنابراین بیمتال مستقیما از طریق جریان گرم می شود. اما در شرایط گرمایش غیرمستقیم نوار بی متالی در تماس نزدیک با رسانای حامل جریان داخل بی متال نگه داشته می شود. جریان بیش از حد به سمت موتور جاری شده رسانا را گرم می کند و از این طریق نوار بی متالی نیز گرم می شود. رسانا باید عایق شود تا جریان از طریق نوار بیمتال جاری نشود.

بخش های یک بی متال :

علاوه بر نوار بی متال و کنتاکت ها که در بخش قبل راجع به آن ها صحبت شد لازم به ذکر است که یک بیمتال دارای بخش های دیگری نیز می باشد که به شرح زیر می باشد :

ترمینال ها :

ترمینال های L1  و L2  و L3  ترمینال های داخلی هستند که می توانند به طور مستقیم روی کنتاکتور سوار شوند. منبع تغذیه موتور را می توان به ترمینال های T1  و T2  و  T3  متصل نمود.

تنظیم رنج جریان :

یک دستگیره دوار بر روی رله اضافه بار وجود دارد. با استفاده از این دستگیره جریان نامی موتور می تواند تنظیم شود. جریان را می توان بین حد پایین و بالای جریان ارائه شده تنطیم کرد. در خصوص رله بی متال الکترونیکی یک دکمه اضافی نیر برای انتخاب کلاس وجود دارد.

دکمه ی ریست :

یک دکمه ریست نیز روی بی متال وجود دارد که بیمتال را بعد از تریپ و از بین رفتن خطا ، ریست می کند.

انتخاب ریست دستی یا اتوماتیک :

توسط دکمه انتخاب ریست دستی یا اتوماتیک  ما می توانیم انتخاب کنیم که ریست بی متال بعد از تریپ به صورت دستی یا اتوماتیک باشد اگر تنظیم اتوماتیک صورت گیرد ریست از راه دور بیمتال امکان پذیر خواهد بود.

کنتاکت کمکی:

بی متال با دو عدد کنتاکت کمکی ارائه می شود ، یک عددNO  (97-98) و دیگری NC( 95-96 ).کنتاکت NO برای سیگنال تریپ هست و کنتاکت NC  برای قطع ارتباط کنتاکتور می باشد. کنتاکت های NC باید قابلیت جابجایی مستقیم سیم پیچ کنتاکتور را داشته باشند.

دکمه ی تست:

با استفاده از دکمه تست می توانید سیم کشی کنترل را آزمایش کنید.

بی متال چیست؟ چگونگی استفاده بی متال در مدار

برای مشاهده این تصویر در سایز اصلی اینجا را کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرجع ابزار دقیق و هیدرولیک ایران

شرکت آبنوس سازه نماینده رسمی محصولات دورمن اسمیت که شامل کلید مینیاتوری ، کلید حرارتی ، کلید اتوماتیک ، کنتاکتور ، بی متال و کلید محافظ جان می باشد. 02188325739

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید