اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139904304442214613

آموزش نصب فیوز مینیاتوری در تابلو برق

کد: 139904304442214613

https://bit.ly/39cr6x0

، تهران , (اخبار رسمی): نصب یک فیوز مینیاتوری گاهی یکی از ترس آورترین موارد در کارهای الکتریکی مناطق مسکونی می باشد بنابراین خیلی از افراد خود مبادرت به انجام چنین کاری نمی کنند. با این حال نصب فیوز مینیاتوری در بسیاری تابلو های برقی مسکونی لزومی ندارد.

نصب یک فیوز مینیاتوری گاهی یکی از ترس آورترین موارد در کارهای الکتریکی مناطق مسکونی می باشد بنابراین خیلی از افراد خود مبادرت به انجام چنین کاری نمی کنند. با این حال نصب فیوز مینیاتوری در بسیاری تابلو های برقی مسکونی لزومی ندارد که خیلی خطرناک یا پیچیده باشد. با درک نقشه تابلوی الکتریکی که دارید و در نظر گرفتن احتیاط های کافی در طول فرآیند نصب شما خود می توانید به صورت ایمن یک فیوز مینیاتوری را نصب کنید.

تعیین محل نصب فیوز مینیاتوری :

1) ابتدا منبع تغذیه تابلو برق را خاموش کنید ، سرویس قطع و وصل مدار و یا کلید قطع کننده اصلی را در مدار پیدا کنید و آن را در حالت خاموش قرار دهید. این قطع کننده مدار اصلی به احتمال زیاد بیشترین مقدار آمپر را دارد و در بالا یا پایین تابلوبرق قرار داده شده است (شکل 1)

اگر شما کلید قطع کننده ای با عنوان سرویس قطع یا کلید اصلی در تابلو مشاهده نمی کنید احتمالا آن در تابلوی دیگری در ساختمان می باشد و یا این احتمال وجود دارد که در یک صفحه دیگر در ساختمان یا در محفظه سوکت متر (یک جعبه معمولاً خاکستری جداگانه که کنتور آب و برق بسیاری از خانه ها و خانه های سیار را در خود جای داده است و در کل یک بخش از ساختمان به مدارهای مختلف متصل است). حتما تابلو برق های دیگر را جستجو کنید تا اینکه بتوانید کلید اصلی را پیدا کنید.

تمام کامپیوترهای موجود رو قبل از قطع منبع تغذیه ، خاموش کنید زیرا ممکن است به دلیل از دست رفتن ناگهانی برق کامپیوترها آسیب ببینند.
2) ترتیب قطع کننده مدار را برای مکان های بدون استفاده بررسی کنید ، به دنبال یک قسمت خالی روی پنل الکتریکی باشید که بتواند یک فیوز مینیاتوری را در خود جای دهد ، با توجه ویژه به فضاهای بلااستفاده در قسمت بالا و پایین پوشش. تعدادی از کارخانه های تولید تابلو برق در این مکان ها دارای صفحه جداشونده می باشند اما خود تابلو فاقد مقررات برای نصب فیوز مینیاتوری می باشند.

اگر مکان استفاده نشده دارای صفحه جابه جا شونده می باشد شما نهایتا باید قبل از تکمیل مراحل نصب آن را حذف کنید. در حال حاضر شما به سادگی باید فضایی را شناسایی کنید که بتوانید فیوز مینیاتوری را نصب کنید.

3) پوشش تابلو برق را بردارید با استفاده از پیچ گوشتی 3 عدد پیچ پشتیبان را باز کنید سپس یک دست را برای نگه داشتن کاور تابلو استفاده کنید در حالی که با دست دیگر آخرین پیچ را باز می کنید .

هنگام باز کردن پیچ ها حتما درپوش تابلو را محکم نگه دارید اگر درپوش بلغزد و بیفتد ممکن است دستگیره های بریکرها را آسیب بزند.
4) پنل را تست کنید تا مطمئن شوید که برق در آن در جریان نیست می توانید از یک فازمتر یا یک مولتی متر به این منظور استفاده کنید. پراب 1 رو به زمین (میله ای که لخت هست یا به سیم های سفید و سبز متصل شده است.( یا به نول ) میله ای که یا فقط سفید است یا فقط لخت هست یا به سیم های سبز متصل شده است) تماس دهید و پراب دیگر را به پیچ ترمینال قطع کننده مدار که به سیم عایق شده ی مشکی قرمز یا آبی متصل شده است،تماس دهید. اگر 120 ولت یا بیشتر نمایش داده شود در تابلو هنوز برق در جریان است و نیاز دارد که قبل از هر اقدامی خاموش شود.

اطمینان حاصل کنید که فازمتر شما روی بالاترین ولتاژ AC در دسترس تنظیم شده و حداقل روی 120 ولت تنظیم شده است.

اگر سرویس قطع یا کلید قطع کننده اصلی در این تابلو برق می باشد همیشه توان ترمینال هایی که کابل ها به آن متصل هستند را نمایش خواهد داد. خروجی کلید اصلی یا سرویس قطع وقتی که در تابلو برق جاگذاری شود به باسبار متصل می شود. باسبار باید توان نداشته باشد وقتی که بریکر خاموش می باشد. آزمایش در سرویس قطع یا کلید اصلی به دلیل این اطلاعات به ظاهر متناقض توصیه نمی شود.

نصب فیوز مینیاتوری در تابلو برقی که هنوز جریان برق در آن وجود دارد اصلا ایمن نیست ،کار را ادامه ندهید اگر برق در مدار قطع کننده وجود دارد تا اینکه منبع توان خاموش شود.
5) یک مکان غیر قابل استفاده نزدیک یا بین کلیدهای قطع کننده ای که قبلا وجود داشته اند پیدا کنید. با دقت این مکان را با قسمتی که قبلا پوشش آن را از روی کاور بداشته بودید مقایسه کنید که هم خوانی داشته باشد. بسیار مهم است که کاور تابلوبرق دارای شرایطی باشد که فیوز مینیاتوری جدید را نمایش دهد به وسیله برداشتن پوشش. اگر در آن مکان پوششی برای برداشتن وجود ندارد باید مکان دیگری انتخاب شود.

قرار دادن فیوز مینیاتوری در تابلو برق :
1) اطمینان حاصل کنید که فیوز مینیاتوری صحیح را انتخاب کردید. لیبل تابلوبرق همه انواع فیوز مینیاتوری های قابل قبول را که می توانند داخل تابلو نصب شوند لیست می کند. انحراف از لیست یک تخلف کد است  و هرگونه مجوز UL ، FM یا سایر خدمات لیست را رد می کند. برای ایمنی بیشتر فقط فیوز مینیاتوری هایی را نصب کنید که اجازه داده شده که در تابلو نصب شوند.

به طور معمول تنها قطع کننده های مجاز برای نصب از همان تولید کننده تابلو می باشند. بریکر باید از آمپرهایی باشد که از رنج هادی مدار تجاوز نکند. این مقدار به طور معمول 15 آمپر برای مس #14 و 20 آمپر برای مس #12 و 30 آمپر برای مس #10 . برای تعیین اندازه و سایز ها از کتاب راهنمای کدها استفاده کنید.

اندازه ترمینال باید به اندازه کافی بزرگ باشد که سیم ها داخل آن جا بگیرد. نیاز به حذف رشته های سیم برای جاگرفتن داخل ترمینال نشان دهنده ی خطا در جایی در امتداد خط می باشد.
2) دستگیره فیوز مینیاتوری را در وضعیت خاموش قرار دهید. فیوز مینیاتوری دارای 3 وضعیت می باشد،روشن و خاموش و یک وضعیت میانه که برای حالتی است که کلید تریپ می دهد قبل از نصب کلید را در وضعیت خاموش قرار دهید تا از ایمنی خود در طول کار نصب اطمینان حاصل کنید.

3) فیوز مینیاتوری را با میله ها در تابلو برق هم تراز قرار دهید . فیوز مینیاتوری را طوری شیب دهید که گیره نگهدارنده در پایین کلید به نوار پلاستیکی "grab" در پانل وصل شود. پس از اتصال فیوز مینیاتوری را روی تماس مکانیکی بچرخانید به سمت مرکز تابلو بکشید مطمئن شوید که باسبار تابلو هنوز هم تراز با کلید می باشد.

شما ممکن است مجبور به اعمال فشار بر روی فیوز مینیاتوری جهت اتصال به نوار پلاستیکی شوید.

4) روی فیوز مینیاتوری فشار دهید تا روی باسبار کاملا بارگذاری شود. شما نباید فیوز مینیاتوری را در جای خود بپیچانید زیرا کلید در جای خودش به وسیله گیره های فنری و پوشش تابلو نگه داشته میشود. (نکته : هیچ کاری با زور درست نمیشه )

5) سیم های مدار را به تابلوی الکتریکی متصل کنید. پس از اینکه مطمئن شدید که فیوز مینیاتوری هنوز در وضعیت خاموش می باشد سیم نول سفید را و سیم مشکی را به کلید متصل کنید. پیچ ها را روی ترمینال اتصال کلید شل کنید سیم ها را در جای خود قرار دهید و سپس مجدد پیچ ها را سفت کنید تا در جای خود محکم شوند.

کلید شما باید دارای لیبل باشد که نشان دهد کجا سیم خنثی و کجا سیم اصلی را باید وارد کنید. اگر یک کلید دو پل را استفاده می کنید باید هر دو سیم اصلی مشکی و قرمز را وصل کنید.

توجه کنید که نیازی به خم کردن سیم درون گیره نیست فقط لازم است سیم مستقیما در ترمینال قرار گیرد.

پایان و تست نصب فیوز مینیاتوری :
1) صفحات حذفی را در صورت لزوم از روی جلد خود جدا کنید برای مقایسه محل فیوز مینیاتوری جدید با دهانه های کاور ،کاور را به تابلو بیاورید. از یک جفت انبردست برای جدا کردن صفحات حذفی از روی پوشش در محل فیوز مینیاتوری استفاده کنید.

برای برداشتن صفحه حذفی با انبردست فلز را گرفته و به آرامی عقب و جلو کنید تا برداشته شود.

2) تمام اشیا خارجی را از پنل تمیز کرده و پوشش را در جای خود قرار دهید. وسایل ضایعات سیم و یا سایر اشیا خارجی که می تواند باعث ایجاد اتصال کوتاه در بخش داخلی تابلو شود ، جدا کنید. سپس پوشش را روی تابلو برق قرار دهید تا بررسی شود که فیوز مینیاتوری به طور کامل در دو نقطه تماس نشسته است و با کاور کاملا هم راستا می باشد. نهایتا پوشش را روی تابلوبرق قرار دهید.

آموزش نصب فیوز مینیاتوری در تابلو برق

برای مشاهده این تصویر در سایز اصلی اینجا را کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرجع ابزار دقیق و هیدرولیک ایران

شرکت آبنوس سازه نماینده رسمی محصولات دورمن اسمیت که شامل کلید مینیاتوری ، کلید حرارتی ، کلید اتوماتیک ، کنتاکتور ، بی متال و کلید محافظ جان می باشد. 02188325739

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید