اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139905284500414613

عملکرد کلید حرارتی

کد: 139905284500414613

https://bit.ly/3l2Et8O

، تهران , (اخبار رسمی): کلید حرارتی یا کلید MPCB یا کلید محافظت از موتور نوع خاصی از وسایل محافظت الکتریکی است همان طور که از نام آنها پیداست که به طور خاص برای موتورهای برقی طراحی شده است. موتورهای الکتریکی کاربردهای زیادی دارند.

عملکرد کلید حرارتی چیست؟

کلید حرارتی یا کلید MPCB یا کلید محافظت از موتور نوع خاصی از وسایل محافظت الکتریکی است همان طور که از نام آنها پیداست که به طور خاص برای موتورهای برقی طراحی شده است. موتورهای الکتریکی کاربردهای زیادی دارند و برای هدایت دستگاه های مکانیکی از انواع مختلفی استفاده می شوند ، بنابراین محافظت مناسب از آنها با MPCB بسیار مهم است. موارد زیر فقط چند نمونه از دستگاه های هدایت شده توسط موتورهای برقی در ساختمان های تجاری و صنعتی است:

تهویه هوا ، چیلر ، کمپرسور ، پمپ حرارتی و برج خنک کننده سقف.

فن های استخراج و تزریق و همچنین واحدهای انتقال هوا.

سیستم های پمپاژ آب.

دستگاه آسانسور و دستگاه های دیگر

تسمه نقاله صنعتی و سایر ماشین آلات مورد استفاده در فرآیندهای تولید.
در تمام این کاربردهای صنعتی و تجاری موتورهای برقی ، MPCB نقش اساسی در ارائه حفاظت الکتریکی دارد.

کلید حرارتی چیست ؟

کلید حرارتی یا MPCB یک وسیله تخصصی الکترومکانیکی است که با مدارهای موتور 60 هرتز و 50 هرتز قابل استفاده است. این کلید چندین کارکرد دارد که به آن امکان تأمین برق الکتریکی ایمن برای موتورها را می دهد:

محافظت در برابر گسل های الکتریکی مانند مدارهای کوتاه ، خطای خط به زمین و گسل های خط به خط. MPCB می تواند هرگونه نقص الکتریکی را که زیر ظرفیت شکست آن باشد ، قطع کند.

محافظت از اضافه بار موتور ، هنگامی که یک موتور جریان الکتریکی را بالاتر از مقدار صفحه اصلی خود برای مدت زمان طولانی می کشد. محافظت از اضافه بار معمولاً در MPCB قابل تنظیم است.

محافظت در برابر عدم تعادل فاز و از بین رفتن فاز. هر دو شرایط می توانند موتور سه فاز را به شدت آسیب ببینند ، بنابراین کلید حرارتی به محض تشخیص خطا ، موتور را در هر دو حالت جدا می کند.

تأخیر حرارتی برای جلوگیری از روشن شدن موتور بلافاصله پس از اضافه بار ، باعث خنک شدن زمان موتور می شود. در صورت روشن بودن موتور می تواند به طور دائمی آسیب ببیند.

سوئیچینگ مدار موتور - MPCB ها به طور معمول برای این منظور به دکمه یا شماره گیری مجهز شده اند.

عیب یابی - اکثر مدل های کلید حرارتی دارای صفحه نمایش LED هستند که هرگاه MPCB از بین برود روشن می شود. این یک علامت بصری برای پرسنل مجاور است که یک خطا روی داده است و تا زمانی که خطا برطرف نشود ، موتور برق نباید دوباره وصل شود.

اتصال مجدد خودکار - برخی از مدل های کلید حرارتی در صورت وجود اضافه بار ، می توانند زمان خنک کننده را وارد کنند و پس از آن موتور به طور خودکار مجدداً راه اندازی می شود.

موتورهای برقی تجهیزات گران قیمت هستند ، بنابراین نقش کلید حرارتی بسیار مهم است. اگر یک موتور به درستی محافظت نشود ، ممکن است انجام تعمیرات گران قیمت و یا حتی جایگزینی کامل تجهیزات ضروری باشد. یک موتور الکتریکی که به اندازه کافی با MPCB محافظت شود ، عمر بسیار طولانی تری خواهد داشت.

اصل کار کلید حرارتی

کلید حرارتی را می توان زیر مجموعه ای از قطع کننده مدار مغناطیسی حرارتی در نظر گرفت ، اما با عملکردهای اضافی که مخصوص محافظت از موتورهای برقی طراحی شده اند. اصل کار اصلی شبیه به سایر قطع کننده های مدار است.

از کلید حرارتی برای محافظت از موتور الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می شود. این پایه بر روی یک مخاطب در حال گسترش و پیمانکاری است که در صورت تشخیص جریان بیش از حد ، موتور را جدا می کند. این بسیار مهم است که بدانیم کلیدحرارتی دارای تاخیر پاسخی است ، به این ترتیب اجازه می دهد جریان های ورودی زیاد در هنگام شروع موتور جریان یابد. اما اگر موتور بنا به دلایلی قادر به شروع کار نباشد ، کلیدحرارتی در پاسخ به جریان ورودی افزایش می یابد.

کلید مغناطیسی در هنگام وجود اتصال کوتاه ، خطای خط یا سایر نقص الکتریکی جریان بالا استفاده می شود. برخلاف حفاظت حرارتی ، حفاظت مغناطیسی آنی است. تا فوراً جریان های خطای خطرناک را جدا کنید.

تفاوت اصلی بین MPCB و سایر قطع کننده های مدار در این است که MPCB می تواند در مقابل عدم تعادل فاز و از بین رفتن فاز محافظت کند. موتورهای مدار سه فاز به منظور اجرای کارآمد به سه هادی زنده با ولتاژ متعادل نیاز دارند. عدم تعادل بیش از 2٪ برای عمر سرویس موتور مضر است. اگر به طور ناگهانی یکی از ولتاژهای فاز از بین برود ، این اثر حتی بیشتر آسیب می بیند ، زیرا موتور تنها با دو مرحله کار می کند. کلید حرارتی قادر است با اندازه گیری اختلاف بین ولتاژ فاز ، این شرایط را تشخیص دهد و در صورت بروز موتور بلافاصله موتور را جدا کند. توجه به این نکته ضروری است که عدم تعادل جریان فاز در سیستم های سه فاز که دارای بارهای تک فاز جداگانه هستند طبیعی است اما وقتی مدار سه فاز یک موتور الکتریکی را مجبور می کند قابل قبول نیست.

MPCB همچنین مجهز به مکانیزم قطع دستی است که امکان قطع موتورهای الکتریکی را برای تعویض یا نگهداری فراهم می کند.

کلید حرارتی در طیف گسترده ای از رتبه بندی های فعلی موجود است و یکی از بهترین ویژگی های آنها این است که بسیاری از مدل ها امکان تنظیم رتبه فعلی را می دهند. این بدان معنی است که می توان همان MCPB را برای محافظت از موتورهای با ظرفیت های مختلف پیکربندی کرد.

محافظت از موتور آسنکرون

بیشتر موتورهای مورد استفاده در این صنعت موتورهای ناهمزمان(سنکرون)  هستند ، همچنین به عنوان موتورهای القایی squirrel-cage شناخته می شوند. این موتورها از قدرت سه فاز برای ایجاد یک میدان مغناطیسی دوار استفاده می کنند ، که به نوبه خود مغناطیس روتور را ایجاد می کند و باعث ایجاد حرکت چرخشی می شود. هنگام طراحی حفاظت الکتریکی برای موتور ناهمزمان و انتخاب کلید حرارتی ، فاکتورهای بسیار مهمی وجود دارند که باید در هنگام محافظت از انواع دیگر مدارهای الکتریکی در نظر بگیرند.

موتورهای ناهمزمان جریان بسیار زیادی را در هنگام راه اندازی جلب می کنند ، زیرا آنها باید یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد کنند. این جریان می تواند در کسری از ثانیه به مقادیر 500 تا 800 درصد از مقدار معمول برسد. به همین دلیل ، محافظ مغناطیسی MPCB با مقادیر بیشتر از 10 برابر جریان نامی شده ، برخلاف برخی از انواع مدارهای کوچک مدار که در مقادیر کم به اندازه 3 برابر جریان ، حرکت می کند. در این موارد ، استفاده از قطع کننده مدار غیر از MPCB حتی اجازه شروع به کار موتور قبل از حفاظت مغناطیسی را نخواهد داد. به منظور کاهش جریان ورودی ، یک روش بسیار متداول تکمیل کلیدحرارتی با استارت موتور ولتاژ کاهش یافته است.
موتورهای ناهمزمان نیاز دارند که هادی های سه فاز دارای ولتاژ متعادل باشند تا بتوانند به درستی کار کنند. اگر هادی های فاز عدم تعادل بیش از 2٪ داشته باشند ، موتور با گذشت زمان دچار آسیب می شود و عمر سرویس کمتری خواهد داشت. موتور الکتریکی همچنین گرمای بیش از حد خواهد داشت و باعث می شود هزینه های اضافی انرژی به عنوان گرمای تلف شود. به همین دلیل ، یک کلید حرارتی باید بتواند عدم تعادل فاز را تشخیص داده و موتور را بر این اساس جدا کند.
اگر یکی از فازها به طور کامل قطع شود ، موتور کار خود را ادامه می دهد اما جریان در دو فاز باقیمانده به دلیل عدم تعادل الکتریکی از بالاترین مقدار بالا می رود و احتمالاً سیم پیچ موتور را می سوزاند. به همین دلیل ، به محض تشخیص عدم تعادل فاز یا از بین رفتن فاز ، باید محافظ موتور بلافاصله سفر کنند. این به طور معمول با اندازه گیری تفاوت های جریان در بین رساناهای فاز حاصل می شود. اگر یکی از جریان های فاز در مقایسه با دو مورد دیگر بطور قابل توجهی بالا رود یا افت کند ، این نشانگر عدم تعادل است. به همین ترتیب ، اگر یکی از جریان های فاز به صفر بیفتد و دو دیگر باقی بمانند ، افت فاز رخ داده است.
پس چه نوع بریکری برای محافظت از موتورهای ناهمزمان قابل استفاده است؟ تولیدکنندگان معمولاً برای رفع نیازهای ناهمزمان برای حفاظت از موتور ، سه قطع کننده مدار متفاوت برای حفاظت از موتور ارائه می دهند که برای طیف گسترده ای از ولتاژ و جریان وجود دارد.

کلید حرارتی با یک کنتاکتور بسیار متداول است تا امکان کنترل خودکار راه اندازی و قطع موتور فراهم شود. این سیستم همچنین ممکن است شامل دستگاه حفاظت از ولتاژ و تحت ولتاژ باشد که در صورت افت ولتاژ سیستم به میزان قابل توجهی از مقدار نامی ، موتور را جدا می کند.

عملکرد کلید حرارتی

برای مشاهده این تصویر در سایز اصلی اینجا را کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرجع ابزار دقیق و هیدرولیک ایران

شرکت آبنوس سازه نماینده رسمی محصولات دورمن اسمیت که شامل کلید مینیاتوری ، کلید حرارتی ، کلید اتوماتیک ، کنتاکتور ، بی متال و کلید محافظ جان می باشد. 02188325739

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید