اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139906164533214613

روتامتر چیست؟

کد: 139906164533214613

https://bit.ly/3ig5Muw

، تهران , (اخبار رسمی): روتامتر (ROTAMETER) جریان مایعات ، گازها و بخار را با استفاده از شناور داخل یک لوله مخروطی اندازه گیری می کند. روتامتر یکی از قدیمی ترین و اصولی ترین وسایل در اندازه گیری جریان است. استفاده از روتامتر برای اندازه گیری دبی بسیار رواج دارد.

تعریف روتامتر چیست؟

روتامتر (ROTAMETER) جریان مایعات ، گازها و بخار را با استفاده از شناور داخل یک لوله مخروطی اندازه گیری می کند. روتامتر یکی از قدیمی ترین و اصولی ترین وسایل در اندازه گیری جریان است. استفاده از روتامتر برای اندازه گیری دبی بسیار رواج دارد. فضای بین لوله و شناور در قسمت بالای آن بزرگتر است تا جریان بیشتری را از طریق متر فراهم کند. از آنجا که گرانش در جهت عمودی کار می کند ، لوله باید به صورت عمودی جهت گیری شود.

چگونه جریان با استفاده از روتامتر اندازه گیری می شود؟

روتامتر نوعی از فلومتر با مساحت متغیر است که از یک لوله اندازه گیری مخروطی و یک شناور تشکیل شده است که می توان آن را آزادانه به داخل و داخل لوله منتقل کرد. لوله اندازه گیری به صورت عمودی ، با انتهای کوچک در پایین نصب شده است.

مایعی که اندازه گیری می شود از پایین لوله وارد می شود ، از اطراف شناور به سمت بالا عبور می کند و از قسمت بالای آن خارج می شود. شکل یک روتامتر معمولی را نشان می دهد.

در صورت عدم وجود جریان از طریق روتامتر ، شناور در قسمت انتهایی لوله دوز قرار دارد ، جایی که حداکثر قطر شناور تقریباً برابر با قطر داخلی لوله است. وقتی مایع وارد لوله دوز می شود ، اثر شناور سیال شناور را سبک می کند. با این وجود شناور تراکم بیشتری نسبت به مایع دارد و اثر شناور سازی برای بالا بردن آن کافی نیست.

یک دهانه حلقوی کوچک بین شناور و لوله وجود دارد. فشار ناشی از شناور افزایش می یابد و شناور را افزایش می دهد. این مساحت بین شناور و لوله را افزایش می دهد تا اینکه نیروهای هیدرولیکی رو به بالا که روی آن عمل می کنند از نظر وزنی متعادل شوند و نیروی شناور کمتر شود. شناور متناسب با سرعت جریان سیال و سطح حلقوی بین شناور و لوله به بالا و پایین لوله حرکت می کند. هنگامی که نیروها در حالت تعادل قرار دارند ، به یک موقعیت پایدار در لوله برسید.


هنگامی که شناور به سمت انتهای بزرگ لوله مخروطی حرکت می کند ، بازشدگی حلقوی بین لوله و شناور افزایش می یابد. با افزایش منطقه ، اختلاف فشار در شناور کاهش می یابد. شناور موقع تعادل پویا را فرض می کند که دیفرانسیل فشار در سراسر شناور به علاوه اثر شناور وزن شناور را متعادل کند. هر موقعیت شناوری مربوط به یک جریان خاص است و نه برای مایعات با چگالی و ویسکوزیته خاص. شما جریان خواندن را از یک مقیاس کالیبره شده در لوله می گیرید موقعیت شناور در لوله اندازه گیری در یک رابطه خطی با سرعت جریان متفاوت است.

توجه: روتامترها می توانند به طور مستقیم جریان های حداکثر 4000 گالن در دقیقه را اندازه گیری کنند. با استفاده از روتامتر نوع بای پس ، می توان سرعت جریان بالاتر را از نظر اقتصادی مدیریت کرد.

روتامتر ها با درک اصول عملیاتی اصلی می توانند برای سایر مایعات کالیبره شوند. دقت روتامتر با دقت فشار ، دما و کنترل جریان در طی کالیبراسیون اولیه مشخص می شود. هرگونه تغییر در تراکم و وزن شناور تأثیراتی در خوانش جریان روتامتر خواهد داشت. علاوه بر این ، هرگونه تغییر در مایع مانند فشار یا دما نیز می تواند در دقت روتامتر تأثیر بگذارد. با توجه به این ، روتامتر ها باید سالانه کالیبره شوند تا هرگونه تغییر در سیستم ممکن است رخ دهد.

مزایا روتامتر

روتامتر ها می توانند در مناطقی بدون قدرت نصب شوند زیرا فقط برای اندازه گیری جریان به خواص سیال و گرانش احتیاج دارند ، بنابراین نیازی نیست که هنگام نصب در مناطقی با مایعات یا گازهای قابل اشتعال نگران باشید که این وسیله ضد انفجار باشد.

روتامترها را می توان با اتصالات لوله استاندارد به لوله کشی موجود یا از طریق یک پانل نصب کرد. لازم نیست نگران مستقیم لوله ها باشید مانند یک کنتور مغناطیسی یا توربین.

روتامترها دستگاه های ساده ای هستند که از مواد ارزان قیمت تولید می شوند و هزینه های پروژه را برای شما کم می کنند.

نگاه به روتامتر مانند شیشه دید عمل می کند و به اپراتور می گوید که فیلتر نیاز به تمیز کردن دارد ، که مشکل دیگری در ایجاد تغییر رنگ آب وجود دارد یا اینکه مایعات در واقع جریان دارند. با یک روتامتر شفاف می توانند فوراً ببینند که آیا بر روی دیواره های شناور یا لوله ساخته شده است.

روتامترها دامنه اندازه گیری جریان گسترده و یا قابلیت دسترسی دارند. نسبت معمولی 10: 1 از حداکثر به حداقل سرعت جریان قابل پیش بینی است. اپراتورها قادر به اندازه گیری حداقل میزان جریان به عنوان کمترین 1/10 از حداکثر سرعت جریان روتامتر بدون ایجاد اختلال در تکرارپذیری خواهند بود.

مقیاس روتامتر خطی است زیرا اندازه گیری سرعت جریان بر اساس تغییر منطقه است. این بدان معنی است که می توان سرعت جریان را با همان درجه دقت در کل کامل خواند.

از دست دادن فشار در اثر روتامتر حداقل و نسبتاً ثابت است زیرا مساحت از طریق لوله مخروطی با سرعت جریان افزایش می یابد. این منجر به کاهش هزینه های پمپاژ می شود.

معایب روتامتر

از آنجا که جاذبه در اندازه گیری جریان ، نقش یک چرخش کلیدی را بازی می کند ، روتامتر همیشه باید بصورت عمودی با سیال موجود در آن نصب شود.

مقیاس نتیجه گیری در کنار روتامتر فقط برای مایع خاص و شرایطی که کالیبره شده معتبر خواهد بود. وزن مخصوص سیال خاصیت اصلی است که باید در نظر گرفت ، با این وجود گرانروی سیال و هرگونه تغییر دما نیز ممکن است قابل توجه باشد. شناورهای روتامتر معمولاً به گونه ای طراحی شده اند که نسبت به ویسکوزیته حساس نیستند ، اما اپراتور باید قبل از اتکا به اندازه گیری های جریان ارائه شده ، بررسی کند که هر

روتامتر نصب شده در سیستم آنها در تنظیمات خاص خود کالیبره شده است.

برای روتامتر ها دشوار است که برای خوانش ماشین سازگار شوند ، اگرچه ممکن است در بعضی موارد از یک شناور مغناطیسی استفاده شود.

روتامترها معمولاً از مواد شفاف ساخته می شوند ، با این وجود همه اپراتورها باید قبل از نصب کامل ، سازگاری شیمیایی کنتور را با مایعات خود بررسی کنند.

انواع روتامتر از لحاظ جنس بدنه

یکی از فاکتورهای مهم در دسته بندی روتامترها ، مواد به کار رفته در ساخت آن ها می باشد. نسل اولیه این ابزارها از جنس شیشه ساخته شده است که با توجه به تغییرات فشار و تاثیر شرایط محیطی بر روتامتر، مدل های مختلف دیگری از آنها نیز ساخته شده است. به طور کلی انواع مختلف روتامترها را به سه دسته تقسیم بندی می کنند که در ادامه آن را توضیح می دهیم :

روتامتر شیشه ای

روتامتر اساسی ، نوع شیشه ای لوله است. این لوله دقیقاً از شیشه بوروسیلیکات تشکیل شده و شناور دقیقاً از فلز ، شیشه یا پلاستیک تراش خورده است. شناور فلزی معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می شود تا مقاومت در برابر خوردگی داشته باشد. شناور دارای یک لبه اندازه گیری تیز است که در آن قرائت با استفاده از مقیاس نصب شده در کنار لوله مشاهده می شود. اتصالات و اتصالات انتهایی مواد و سبک های مختلف موجود است. 

روتامتر فلزی

روتامترهای فلزی برای فشار های بالاتر و درجه حرارت بیشتر از محدوده عملیاتی لوله های شیشه ای، از لوله های فلزی استفاده می شود. این لوله ها معمولا از جنس آلومینیوم، برنج یا فولاد ضد زنگ ساخته شده است. موقعیت پیستون یا همان شناور با کمک اصول مغناطیسی یا مکانیکی قابل تعیین است و در خارج از روتامتر به صورت یک عدد گزارش می شود.

روتامتر پلاستیکی

روتامترهای پلاستیکی به علت هزینه پایین و قدرت ضربه پذیری بالای آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. این روتامترها معمولاً از پلی‌کربنات ساخته می شوند و اتصالات فلزی و اتصالات پلاستیکی هم در آنها وجود دارد. تجهیزات پلاستیکی در زمان نصب حساس هستند و ممکن است باعث ایجاد خطا شوند. این روتامترها برای فرآیندهای مرتبط با بخار مناسب هستند و جایگزین خوبی برای روتامترهای شیشه ای محسوب می شوند.

روتامتر چیست؟

برای مشاهده این تصویر در سایز اصلی اینجا را کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرجع ابزار دقیق و هیدرولیک ایران

شرکت آبنوس سازه نماینده رسمی محصولات دورمن اسمیت که شامل کلید مینیاتوری ، کلید حرارتی ، کلید اتوماتیک ، کنتاکتور ، بی متال و کلید محافظ جان می باشد. 02188325739

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید