اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139907094582914613

5 کاربرد مولتی متر دیجیتال

کد: 139907094582914613

https://bit.ly/2HYyoer

، تهران , (اخبار رسمی): مولتی متر دیجیتال ابزاری ضروری برای آزمایش، تشخیص و عیب یابی مدارهای الکتریکی، اجزا و دستگاه ها است و بسیار دقیق تر و قابل اعتمادتر از مولتی متر های آنالوگ قدیمی سوزنی است.

5 کاربرد مولتی متر دیجیتال
5 کاربرد مولتی متر دیجیتال

مولتی متر دیجیتال ابزاری ضروری برای آزمایش ، تشخیص و عیب یابی مدارهای الکتریکی ، اجزا و دستگاه ها است. اولین مولتی متر دیجیتال در اواخر دهه 1970 معرفی شد و بسیار دقیق تر و قابل اعتمادتر از مولتی متر های آنالوگ قدیمی سوزنی است. در درجه اول برای اندازه گیری ولتاژ (ولت) ، جریان (آمپر) و مقاومت (اهم) استفاده می شود. اما این فقط چند کار اولیه ای است که این ابزار شگفت آور مفید می تواند انجام دهد.
در زیر 5 کاربرد مولتی متر دیجیتال آورده شده است. توجه داشته باشید که دستورالعمل های ارائه شده در اینجا برای اکثر مولتی متر ها قابل اجرا است. با این حال ، روش های دقیق و نحوه خواندن صفحه ممکن است بر اساس ویژگی ها و عملکردهای دستگاه خاص شما کمی متفاوت باشد.

1- تست باتری ها

یک باتری تازه کمی بیشتر از ولتاژ نامی خود تولید می کند (برای این باتری 1.5 ولت). توجه داشته باشید که این یک مولتی متر با دو پروب جداگانه است: یکی برای ولت جریان متناوب و دیگری برای جریان مستقیم.

با ساده ترین و ابتدایی ترین تست شروع کنید. از حالت ولتاژ مولتی متر خود برای بررسی میزان خروجی باتری استفاده کنید. ابتدا پروب مشکی مولتی متر را به جک مشخص شده متصل کنید - COM (رایج). پروب قرمز را به جک برچسب Volts یا + V وارد کنید (در کنار V ، ممکن است نمادی را ببینید که شبیه به نعل اسب وارونه است ، در عرض یک دقیقه به آن می رسیم). اکثر مولتی مترهای مدرن با تنظیم کد رنگی جک ها ، این تنظیمات را کاملاً بی خطر می کنند. پروب مشکی مشترک به جک سیاه متصل می شود. پروب قرمز در جک قرمز متصل می شود. اکنون کلید چرخشی (شماره گیری) را به ولت DC تبدیل کنید. زیرا باتری ها جریان مستقیم (DC) و نه جریان متناوب (AC) را تأمین می کنند.

2- آزمایش پریزهای برق

خوانش ولتاژ از یک پریز در یک خانه مدرن از 220 ولت تا کمی بیش از 220 ولت متفاوت خواهد بود. به دلیل احتمال انجام شوک الکتریکی در انجام این تست ، احتیاط زیادی انجام دهید.
در اینجا چگونگی تعیین ولتاژ صحیح پریزهای خانه شما ارائه می شود که در بیشتر خانه های مدرن 220 ولت است. پروب سیاه را به جک COM سیاه و سفید و پروب قرمز را به جک ولت قرمز وصل کنید. سپس کلید چرخشی را به ولتاژ AC (Vac) بچرخانید که با یک خط موج دار روی صفحه نشان داده می شود.

نوک پروب قرمز را به داخل دو شکاف عمودی کوتاه تر خروجی فشار دهید. پروب سیاه را در شکاف بلندتر قرار دهید (خنثی). بازخوانی را در صفحه نمایش مولتی متر بررسی کنید. یک خروجی با عملکرد مناسب باید 110 تا 120 ولت تولید کند. بعد ، پروب سیاه را از خروجی خارج کنید - پروب قرمز را در جای خود بگذارید و پروب سیاه را در پین کوچک و گرد (زمین) زیر دو شکاف قرار دهید. قرائت باید ثابت بماند. اگر اینگونه نباشد ، پریزها به طور نامناسب سیم کشی می شود یا شاید اتصال زمین از بین رفته باشد در این صورت با برقکار تماس بگیرید.

نوک پروب قرمز را در مقابل ترمینال مثبت باتری (+) به سمت بیرون و پروب سیاه را در مقابل ترمینال منفی (-) به سمت داخل نگه دارید. ولتاژ باتری در صفحه نمایش مولتی متر خوانده می شود. به عنوان مثال ، یک باتری قلمی AA کاملاً شارژ باید حداقل 1.5 ولت داشته باشد. و می توانید از مولتی متر خود برای آزمایش تقریباً هر باتری از AAA گرفته تا باتری ماشین استفاده کنید.

توجه داشته باشید که روش فوق فقط ولتاژ را آزمایش می کند نه توانایی باتری برای تأمین جریان تحت بار. این تست به شما ایده تقریبی از خوب بودن شارژ باتری یا شارژ شدن آن را می دهد.

3- تست سوئیچ دیواری

چراغ سقفی معیوب دارید؟ در اینجا دلیل اینکه مشکل از سوئیچ آن است یا نه بررسی می شود. ابتدا برق سوئیچ را خاموش کرده ، صفحه درپوش را برداشته و کلید را از سیم های آن باز کنید. قبل از قطع سیم ها ، آنها را برچسب بزنید یا با تلفن خود عکس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که دوباره آنها را به درستی وصل می کنید. پیچ های ترمینال سوییچ را باز کنید ، سیم ها را از آنها جدا کنید و سوئیچ را بردارید.

شماره گیر مولتی متر را به تنظیم اهم بچرخانید. محدوده مقاومت را روی X1 تنظیم کنید. اگر مولتی متر شما دارای دامنه خودکار است از این مرحله صرف نظر کنید (اگر صفحه را به تنظیم ولت AC (Vac) بچرخانید ، می توانید بگویید که یک مولتی متر خودکار دارید) ، کلمه "خودکار" در صفحه ظاهر می شود). پروب سیاه را به جک COM و پروب قرمز را به جک قرمز V وصل کنید.
برای تست سوئیچ تک قطبی (ساده ترین نوع ؛ دارای دو پیچ برنجی و یک پیچ سبز). سوئیچ را به وضعیت خاموش بچرخانید. اکنون پروب های مولتی متر را به ترمینال های پیچ برنجی کنار سوییچ لمس کنید - مهم نیست که کدام پروب کدام پیچ را لمس می کند.

با خاموش بودن سوئیچ ، باید مقدار O.L را بدست آورید (همچنین ممکن است قرائت های دیگر مانند 99999 یا نمادی مانند این I یا حتی این: L) را نیز بدست آورید. این به معنی Over Load یا Over Limit است. مقاومت آنقدر زیاد است که قابل اندازه گیری نیست. در ابتدا به نظر نمی رسد این منطقی باشد (شما فکر می کنید این مولتی متر صفر اهم را می خواند) ، اما مولتی متر به شما می گوید وقتی هیچ کنتاکت داخلی در داخل سوئیچ لمس نمی شود ، مقاومت در برابر کنتاکت های باز آنقدر زیاد است که مولتی متر نمی تواند آن را بخواند. اکنون سوئیچ را روشن کرده و مولتی متر باید کمتر از یک اهم خوانده شود. اگر اینگونه نباشد، سوئیچ معیوب است و باید تعویض شود.

یک آزمایش ساده دیگر چرخاندن صفحه مولتی متر به موقعیت برای تداوم است. این به معنای مسیر الکتریکی مداوم است. نماد تداوم در مولتی متر یک شکل نویز است که نشانگر امواج نویز است که از یک نقطه به بیرون تابیده می شوند. مولتی متر را از طریق کنتاکت های سوئیچ متصل کرده و سوئیچ را بالا و پایین کنید. سوئیچ در صورتی که مولتی متر در حالت روشن بوق بزند خوب است. اگر سوئیچ با باند برگشتن سوئیچ به حالت روشن ، سوئیچ خراب باشد.

4- تست سیم های اکتنشن
به خوانش O.L توجه کنید. اگر روی صفحه مولتی متر شکل اهم نیست. با لمس پروب یک متری به خروجی زمین و لمس پروب دیگر به پلاستیک ، مولتی متر شرایطی را توصیف می کند که مقاومت در آن بسیار زیاد است و قادر به خوانش آن نیست. کتابچه راهنمای مولتی متر خود را بررسی کنید که آیا مولتی متر در هنگام خوانش خارج از حد ، بیش از حد یا اهم بی نهایت نشان می دهد.


استفاده از مولتی متر برای آزمایش گاه به گاه ، سیم های الحاقی قدیمی هوشمند است زیرا سیم های آسیب دیده می توانند شما را دچار برق گرفتگی کنند یا آتش سوزی ایجاد کنند. با جدا کردن سیم برق از دیوار و چرخاندن صفحه مولتی متر به تنظیم اهم شروع کنید.
برای آزمایش زمین سیم ، پروب قرمز را به سوراخ کوچک انتهای مادگی فشار دهید. سپس پروب سیاه را به شاخک گرد (زمینی) بیرون زده از انتهای نری لمس کنید. یک مدار پیوسته که از این دو انتها اندازه گیری می شود مقاومت 8 اهم یا حتی کمتر خواهد داشت. اکنون ، پروب قرمز را به هر یک از شاخه های صاف انتهای نری لمس کنید تا از خواندن O.L اطمینان حاصل کنید. وقتی سیم به این شکل تحلیل می شود باید یک مدار باز وجود داشته باشد. هیچ ارتباطی بین سیم اتصال دهنده پایه زمین و هر دو سیم دیگر در داخل سیم وجود ندارد.
بعد ، پروب قرمز را در شکاف کوتاه تر (HOT)انتهای مادگی قرار دهید. پروب سیاه را به شاخه تخت باریک انتهای نری لمس کنید. پیوستگی الکتریکی از طریق بند ناف مقاومت 8 اهم یا کمتر خواهد داشت. سپس پروب سیاه را به یک شاخه تخت پهن و سپس یک شاخه گرد لمس کنید ، مولتی متر نباید هیچ تداوم و O.L نشان دهد. برای خوانش در این دو موقعیت.
سرانجام ، پروب قرمز را برداشته و به شکاف بلندتر (خنثی) انتهای آن فشار دهید. پراب مشکی را برداشته و شاخه تخت پهن را لمس کنید. پیوستگی مقاومت 0.8 اهم یا کمتر خواهد داشت. پروب سیاه را به شاخه باریک و سپس شاخه گرد را برای یک O.L لمس کنید.
پس از اینکه مطمئن شدید که اتصال کوتاه وجود ندارد ، تست ولتاژ را انجام دهید. سیم را به پریز برق وصل کنید و صفحه مولتی متر را به ولتاژ AC بچرخانید. پروب سیاه را در پین گرد انتهای مادگی آن قرار داده و پروب قرمز را به شکاف باریک فشار دهید. باید قرائت نزدیک به 120 ولت را دریافت کنید. اکنون پروب قرمز را به شکاف بلندتر (خنثی) منتقل کنید تا قرائت حدود 1 میلی ولت را تأیید کنید (ولتاژ ناچیزی بین زمین خروجی و خنثی و زمین بند ناف و خنثی وجود دارد).
پروب قرمز را در شکاف طولانی تر بگذارید و پروب سیاه را به شکاف کوتاه تر منتقل کنید تا ولتاژ حدود 120 ولت را بدست آورد ، تأیید می کند که سیم اتصالات درست است.

5- خوانش دما

علاوه بر تمام قابلیت های شگفت انگیز آزمایش الکتریکی ، اکثر مولتی مترهای مدرن می توانند دما را نیز اندازه گیری کنند. به سادگی شماره گیر مولتی متر را به حالت دما بچرخانید ، سپس دکمه انتخاب را فشار دهید تا بین فارنهایت و سانتیگراد جابجا شود.
برای خوانش دمای هوا ترموکوپل را به مولتی متر وصل کنید یا پروب دما را برای گرفتن دمای مایعات ، ژل ها یا ردیابی دمای سطح خشک کن گاز وارد کنید. می توانید چرخه دمای دستگاه را بدون دست زدن به آن مشاهده کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرجع ابزار دقیق و هیدرولیک ایران

شرکت آبنوس سازه نماینده رسمی محصولات دورمن اسمیت که شامل کلید مینیاتوری ، کلید حرارتی ، کلید اتوماتیک ، کنتاکتور ، بی متال و کلید محافظ جان می باشد. 02188325739

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته