اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139911164900914613

ارت سنج چیست

کد: 139911164900914613

https://bit.ly/3aGDlDc

، تهران , (اخبار رسمی): روش های رایج اندازه گیری مقاومت سیستم زمین که در استانداردهای ملی و بین المللی مطرح شده اند، با وجود دقت در اندازه گیری از نظر عملی با چالش هایی رو به رو است. معروفترین روش اندازه گیری مقاومت زمین که در استانداردهای گلوبال به آن اشاره شده،

روش های رایج اندازه گیری مقاومت سیستم زمین که در استانداردهای ملی و بین المللی مطرح شده اند، با وجود دقت در اندازه گیری از نظر عملی با چالش هایی رو به رو است. معروفترین روش اندازه گیری مقاومت زمین که در استانداردهای گلوبال به آن اشاره شده، روش افت پتانسیل (Fall of Potential) می باشد. البته روشهای دیگری نیز وجود دارند که از نظر دقت دارای الویت دوم و تقریبی هستند. روشهای جایگزین بسیار آسان و راحت مقاومت را به طور تقریبی به شما می دهد آما از نظر استناد بسیار ضعیف هستند.

روش افت پتانسیل کلاسیک

جهت اندازه گیری مقاومت یک الکترود و زمین الکتریکی earth معمولا از روش افت پتانسیل (روش ارت سنجی سه سیمه) استفاده می کنند. این روش براساس ایجاد یک مسیر برای جریان الکتریکی و اندازه گیری ولتاژ قسمتی از این مسیر و سپس تقسیم ولتاژ بر جریان و یافتن مقاومت است. بنابراین بایستی از منبع جریانی برای برقراری جریان بین الکترود اصلی (E) و میل جریان(H)استفاده نمود و سپس ولتاژ بین میل پتانسیل (S) و الکترود توسط ولتمتر دستگاه ارت سنج دیجیتال و جریان تزریقی توسط آمپرمتر دستگاه ارت سنجی خوانده شده و نسبت ولتاژ به جریان (قانون اهم ) V=IR بعنوان مقاومت ارت روی صفحه نمایش ظاهرمی شود. روش افت پتانسیل یکی از بهترین روشهای اندازه گیری مقاومت زمین است و از منظر استانداردهای معتبر جهانی به عنوان مثال IEEE81 روشی کامل و قابل اطمینان است.

ارت سنج سه سیمه

اندازه گیری مقاومت زمین earth با ارت سنج سه سیمه با استفاده از دو میخ کمکی از رایج ترین روشهای اندازه گیری مقاومت چاه ارتینگ است. در این روش از یک الکترود و دو میخ کمکی استفاده می شود که در یک راستا و در فواصل معین که در محدوده 20متر( 20m or 65 ft ) از یکدیگر قرار داده می شوند و با استفاده از سیم های رابط کابل ارت سنج به دستگاه متصل می شود. عکس زیر مربوط به ارت سنج دیجیتال محصول فلوک با نام اختصاری Fluke 1623 or 1625 می باشد.

قابل ذکر است که در کاتالوگ دستگاه های مختلف فاصله های متفاوتی ذکر می شود که باید دانست که این فواصل از فرمول خاصی پیروی می کنند که به شرح زیر است.

  • میل جریان بایستی در فاصله ای برابر با حداقل 5D کوبیده شود. در اینجا D عمق الکترود (پایین ترین نقطه صفحه یا نوک میله) از سطح زمین است. برای مثال وقتی یک صفحه که در عمق 3 متری دفن شده باشد، میل جریان را باید در 15 متری آن کوبید.
  • میل پتانسیل را در فاصله 3D از الکترود و روی خط واصل، بین الکترود و میل جریان بایستی کوبیده شود و در ادامه اندازه گیری را انجام داد.

خط واصل با توجه به عکس زیر قابل تشخیص است.

ارت سنج سه سیمه

دستگاه ارت تستر افت پتانسیل را در ناحیه بین الکترود و میخ کمکی نزدیک به الکترود اندازه میگیرد و در ادامه دستگاه با ایجاد جریان متناوب ثابت با دورترین میخ کمکی به صورت خودکار میتواند با استفاده از قانون اهم مقدار مقاومت زمین را محاسبه کند .

ارت تستر یا همان دستگاه تست مقاومت زمین شبیه میگر برای اندازه گیری مقاومت طراحی گردیده با این تفاوت که مقاومت زمین بسیار کمتر از عایق های معمول می باشد. در حقیقت رنج میگر در بازه مگا اهم و تستر مقاومت زمین در حدود اهم مبیاشد. از دستگاه تست مقاومت زمین(ارت تستر) معمولا برای اندازه گیری مقاومت بین دو نقطه زمین در حدود 5 یا 10اهم است استفاده می کنند. ارت تسترها معمولا دارای سه عدد کانکشن هستند که به کمک میله ای فلزی امکان اتصال به زمین داشته و به نام الکترودهای جریان، زمین، و پتانسیل شناخته می شوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرجع ابزار دقیق و هیدرولیک ایران

شرکت آبنوس سازه نماینده رسمی محصولات دورمن اسمیت که شامل کلید مینیاتوری ، کلید حرارتی ، کلید اتوماتیک ، کنتاکتور ، بی متال و کلید محافظ جان می باشد. 02188325739

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید