اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912064932716020

کافه کارآفرینی «کارتوق» مجتمع فنی تهران افتتاح شد

کد: 139912064932716020

https://bit.ly/3sDxt5f

، (اخبار رسمی): مراسم گشایش کافه کارآفرینی مجتمع فنی تهران با نام «کارتوق» امروز، سه‌شنبه 5 اسفندماه، برگزار شد.

کافه کارآفرینی «کارتوق» مجتمع فنی تهران افتتاح شد
لحظه اهداء مجوز کافه کارآفرینی توسط مدیرکل دفترتوسعه کارآفرینی وزارت تعاون ورفاه اجتماعی استان تهران

مراسم گشایش کافه کارآفرینی مجتمع فنی تهران با نام «کارتوق» امروز، سه‌شنبه 5 اسفندماه، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع فنی تهران، در این مراسم که با حضور مسوولانی از وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی، فنی و حرفه‌ای و کارآفرینان برجسته کشور برگزار شد، سعید سعادت، بنیان‌گذار و مدیرعامل مجتمع فنی تهران، در سخنانی به الزامات و پیش‌نیازهای توسعه و کارآفرینی پرداخت.
سعادت با بیان اینکه بیش از 4 دهه از فعالیت مجتمع فنی تهران در حوزه مهارت آموزی می‌گذرد، گفت: از نگاه ما، آموزش ابزاری است برای دستیابی به هدف متعالی کارآفرینی و اشتغال.
وی هم‌زمانی افتتاح کافه کارآفرینی «کارتوق» با روز ولادت حضرت علی و روز بزرگداشت خواجه نصیر روز مهندس و با حضور بزرگان کارآفرینی ملی کشور، به فال نیک گرفت واظهار امیدواری کرد که سال آینده، حاصل و دستاوردهای این کافه کارآفرینی جشن گرفته شود.

مهارت‌های نرم؛ کلید کارآفرینی موفق
سعادت با بیان اینکه در کشور در زمینه اشتغال با یک پارادوکس مواجه است، توضیح داد: از سویی دولت برای جذب نیرو انقباضی عمل می‌کند و از سوی دیگر، بخش خصوصی نیز آنقدر قدرتمند نیست که نیروهای تحصیل‌کرده را جذب کند. به همین دلیل هم آمارها حاکی از درصد بالای فارغ التحصیلان بیکار است. از جمله اینکه بر اساس آمار، بیش از یکصد هزار دانش آموخته دکترا در کشور بیکار هستند.

وی تاکید کرد: تجربیات کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که راه رسیدن به توسعه از مسیر بخش خصوصی و کارآفرینی می‌گذرد.
مدیرعامل مجتمع فنی تهران افزود: راه دیگر به‌جز کارآفرینی این است که نیروهای موجود در دوره انقلاب صنعتی چهارم که تحولات سریع جزو ویژگی‌های اساسی آن است، به جوانان همسو شدن با تغییرات را بیاموزیم.
این کارآفرین نمونه ملی افزود: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که کارآفرینی و موفقیت، تا 85 درصد به مهارت‌های نرم و تنها 15 درصد به مهارت‌های سخت وابسته است. ولی متاسفانه در سیستم آموزشی ما 85 درصد بودجه به آموزش مهارت‌های سخت اختصاص می‌یابد که این نسبت باید معکوس شود.
وی سپس به یک عامل کلیدی در کارآفرینی پرداخت و گفت: همواره  این سوال مطرح است که چرا 90 درصد کارآفرینان، مسیرشان را ادامه نمی‌دهند. پاسخ من این است که آنها نقطه طلایی زندگی خود را نیافته‌اند.
سعادت در این خصوص توضیح داد: نقطه طلایی زندگی هر فردی، فصل مشترک ارزش‌ها، علاقه‌مندی‌ها و توانمندی‌های اوست.
به گفته وی، ارزش‌های هر فرد، به او جسارت می‌دهد که در مقابل مشکلات مقاومت داشته باشد. وی افزود: ارزش‌ها ما را به آرزوهای‌مان نمی‌رسانند؛ ولی مسیر رسیدن به اهداف و آرزوها را هموار می‌کنند.
جوشش چشمه‌های نوآوری در کافه‌های کارآفرینی
در ادامه این مراسم، رحیم سرهنگی، مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه نظام سیاست‌گذاری کارآفرینی در کشور حاکم نشده است، گفت: در کشورهای توسعه یافته، اعتقاد بر این است که کارآفرینان با تخریب خلاق و ایجاد ارزش، نظام اقتصادی را تغییر می‌دهند و باعث اصلاح آن می‌شوند.
سرهنگی با تاکید بر اینکه کلید توسعه کشور، توسعه کارآفرینی است، گفت: کشورهای پیشرو برای توسعه کارآفرینی سه کار انجام می‌دهند: تربیت نیروی انسانی باکیفیت و خلاق، تسهیل و روان‌سازی اکوسیستم کارآفرینی و اجرای سیاست‌ حمایت و تشویق کارآفرینان پیشرو.

به گفته وی، برای  تربیت نیروی انسانی با کیفیت، باید نظام آموزشی رسمی و غیر رسمی مبتنی بر پرورش افراد خلاق بازتعریف شود و در این مسیر، ارایه دهندگان آموزش‌های غیر رسمی و مهارتی، اهمیت بیشتری دارند.

ایجاد شبکه‌های سیال، هدف کافه‌های کارآفرینی
سخنران بعدی مراسم افتتاح کافه کارآفرینی «کارتوق»، محمدرضا سپهری، دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی،حرفه ای و مهارتی بود.

وی اهمیت کافه‌ها و پاتوق‌ها را در این دانست که خلاقیت در محیط‌های غیر رسمی بیش از محیط‌های رسمی و اداری شکل می‌گیرد.

سپهری با بیان اینکه در کشور ما فرایند بلوغ کسب‌وکارها به درستی طی نمی‌شود، گفت: از آنجا که در ایران، دولت واحدهای بزرگ را ایجاد می‌کند، فرایند بلوغ به درستی شکل نمی‌گیرد و مهارت‌های لازم تکمیل نمی‌شود.

وی گفت: در کشور نظام جامع آموزش‌های فنی حرفه‌ای تصویب شده تا گفتمان مهارت را در کشور ایجاد کند و ما کمک می کنیم که اطلس ملی مهارت شکل بگیرد.
سپهری افزود: تلاش داریم تا سهم ارزش مدارک مهارتی را بالا ببریم؛ به نوعی که نظام طبقه بندی مشاغل برای مهارت‌ها بیشتر از مدارک اهمیت قایل شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | علم و آموزش