اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912134942316093

چه میزان اختلاف طول اندام‌ها طبیعی و چه میزان اختلاف غیرطبیعی محسوب می‌شود؟

علت اختلاف طول پاها و درمان آن

کد: 139912134942316093

https://bit.ly/3sJR8Ah

، شیراز , (اخبار رسمی): در صورتی که طول پای راست و پای چپ اختلاف قابل توجهی با یکدیگر داشته باشند، گفته می‌شود که اندام‌های تحتانی دچار عارضه‌ای به نام اختلاف طول یا نامساوی بودن شده‌اند.

علت اختلاف طول پاها و درمان آن
اختلاف طول پاها

درمان اختلاف طول اندام تحتانی

در انتخاب روش درمان، موارد زیر در نظر گرفته می شوند:

اندازه اختلاف طول اندام های تحتانی

  • سن بیمار
  • علت اختلاف طول
  • روش های درمانی غیر جراحی

برای بیمارانی که اختلاف اندازه کمتر از ۲ سانت (یک اینچ) داشته و دارای بدفرمی اندام تحتانی نیستند درمان غیر جراحی مناسب تر است.

معمولا به دلیل ریسک های درمان جراحی، از آن برای اختلاف اندازه های خفیف استفاده نمی شود.

تحت نظر گرفتن: در صورتی که کودک هنوز به بلوغ اسکلتی نرسیده باشد، معمولا پزشک تا زمان بلوغ بیمار را تحت نظر می گیرد. در طول این زمان بیمار در فواصل معین توسط پزشک ارزیابی می شود تا مشخص گردد که اختلاف طول بین دو اندام ثابت است یا افزایش می یابد.

استفاده از کفی کفش: کفی کفش می تواند توانایی بیمار را در راه رفتن و دویدن بهبود دهد. همچنین با کاهش اختلاف طول دو اندام تحتانی از درد کمر بیمار نیز می کاهد.

استفاده از کفی کفش در اختلاف طول اندام ها

روش های درمانی جراحی

اهداف درمان های جراحی برای این بیماران موارد زیر می باشد:

  • توقف یا کاهش سرعت رشد اندام بلندتر
  • بلند کردن اندام کوتاه تر

اپی فیزیودز (Epiphysiodesis)

در کودکانی که هنوز در سن رشد هستند، به کمک این روش جراحی می توان سرعت رشد یک یا دو صفحه رشد در اندام بلند تر را کاهش داد یا آن را متوقف نمود.

این درمان به یکی از دو روش زیر انجام می شود:

تخریب صفحه رشد در اندام طولانی تر. اختلاف طول دو اندام با رشد سریعتر اندام مقابل به تدریج کاهش می یابد

استفاده از پیچ و پلاک یا staple

در این روش باید به دقت محاسبه شود که عمل جراحی، در چه سنی انجام شود تا وقتی که رشد قدی فرد در پایان دوران بلوغ پایان یافت طول هر دو اندام یکسان شود.

البته ممکن است با تمام دقتی که در محاسبه به عمل می آید طول اندام عمل شده کمی بلندتر بماند و یا حتی کوتاه تر شود. مشکل دیگر این نوع عمل جراحی این است که طول طرف سالم را کم می کند و در واقع قد فرد را کمی کوتاه می کند.

جراحی بلند کردن اندام

روش دیگر بلند کردن طول استخوان کوتاه است. بدین صورت که ابتدا قسمتی از استخوان را که قصد بلند کردن طول آن را دارند میشکنند. سپس به توسط دستگاهی به نام اکسترنال فیکساتور یا ایلیزاروف دو طرف استخوان شکسته شده را به آرامی از هم دور میکنند. حدود روزی یک میلیمتر یا ماهی یک اینچ.

به تدریج که استخوان ها از هم دور میشوند بین آنها استخوان جدید شکل می گیرد. بعد از اینکه استخوان ها به اندازه لازم از هم دور شدند دستگاه تا مدت دیگری باقی میماند تا غضروف بوجود آمده کاملاً تبدیل به استخوانی سفت و محکم شود.

استفاده از الیزاروف در درمان اختلاف طول اندام تحتانی

این مدت معمولا سه ماه به ازای هر یک سانتیمتر اضافه شدن طول است. بعد از سپری شدن این زمان دستگاه از پای بیمار خارج میشود. البته این زمان بستگی به عوامل متعددی مثل سن بیمار، وضعیت سلامتی عمومی وی و عدم مصرف سیگار دارد.

از عوارض مهم این عمل جراحی عفونت در اطراف محل عمل و خشکی و محدودیت حرکت مفاصل اطراف استخوان است.

مشاوره در این زمینه : 09170024615

منبع سایت طب دائم

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

طب دائم

پزشکی طب دائم ازسال 1392 فعالیت خود را در زمینه پیچ و پلاک های ارتوپدی آغاز کرد. و در حال حاضر اختصاصا در زمینه پیچ و پلاک و پروتز های ارتوپدی، ابزار جراحی و دستگاه‌های پزشکی در جنوب کشور مشغول فعالیت است. طب دائم در زمینه مشاوره بیماری ارتوپدی نیز فعالیت دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]