، (اخبار رسمی): طراحی با مداد با شخصیت فرد در ارتباط است. یک کوشش فردی خودسازانه از طریق تمرین. مراحل این نوع طراحی لحظه به لحظه و قدم به قدم است که شما آن را از طریق عمل فرا می گیرید.
طراحی با مداد با شخصیت فرد در ارتباط است. آن اساسا یک کوشش فردی خودسازانه از طریق تمرین است. مراحل این نوع طراحی لحظه به لحظه و قدم به قدم است که شما آن را از طریق عمل فرا می گیرید. من شیوه مکانیکی و خشک را برای آموزش طراحی با مداد نمی پسندم. در هر صورت لازم است که فکر خود را برای دیدن ورزیده سازید و اصول مشخصی را مورد توجه قرار دهید که باید از آنها پیروی کرد تا طراحی مدادی مطلوبی را به وجود آورد.
لوازم مورد نیاز طراحی ابتدایی با مداد سیاه
- مدادهای چوبی (سفت – نرم)
- مدادهای اتود (مداد اتود با مغزی H برای طرح اولیه)
- کاغذ مخصوص طراحی با مداد
- لوازم کمکی (تخته ی طراحی – پاک کن – مدادتراش – برس مخصوص)
سختی مغز مداد
چند مداد با درجات مختلفی از سختی در اختیار داشته باشید. از هر درجه یک مداد نوک تیز و یکی نوک گرد و یکی هم با نوک کاملأ کند تهیه کنید. با این روش می توانید بدون درنگ هرکدام را بنا به ضرورت مورد استفاده قرار دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. به طور مثال اگر دو یا سه مداد F با نوکهای مختلفی داشته باشید می توانید فقط با آنها عملا یک طراحی را کاملا به اتمام برسانید. خاصیت درجات مختلف سختی بسیار مهم است.
- مدادهای سخت در ابتدای کار برای درست بودن طراحی مورد استفاده قرار میگیرند. آنها همچنین در مواقع دیگر برای رسم خطوط نازک و سایه های کمرنگ به کار می روند. اگر تازه شروع به یادگیری طراحی با مداد کرده اید، بهتر است به جای مداد چوبی از یک مداد نوکی یا همان اتود استفاده کنید. برای رسم جزئیات ریز باید همواره از مداد نوک تیز استفاده کرد. آنچه مهم است این است که نباید خیلی زود به سراغ مدادهای نرم رفت وگرنه اثرات ظریفی را که دارید پیشرفت می دهید از بین می برید.
- مدادهای نرم برای جزئیات تیره و سایه ها مورد استفاده قرار میگیرند. این مدادها اثراتی دانه دانه دارند، بنابراین برای دوری از این حالت با نوک مدادهای سخت کار کنید. مدادهای نرم را باید در پایان طراحی برای ایجاد تضادهای شدید مورد استفاده قرار داد. به خاطر داشته باشید که «تیرگی ها هستند که مایۂ جلوۂ روشنی ها می شوند». پرداختن به تیرگی ها، یک طراحی کمرنگ را به طراحی ای پر قدرت و دارای بعد بدل می سازد.
نحوه گرفتن مداد
نحوه گرفتن مداد همانند کاری که با آن انجام می دهید حائز اهمیت است. اگر در اوایل یادگیری تکنینک های طراحی با مداد هستید نترسید و شروع کنید. مداد را به صورت خوابیده یا افقی بگیرید تا به سادگی بتوانید شکل کلی را پیاده کنید. این وضعیت مداد نیز برای ایجاد سایه های کلی زمانی که می خواهید حالتی دانه دانه پدید آید نیز کارایی دارد. اگر ته مداد را نسبت به کاغذ اندکی بلند کنید و بغل نوک آن را روی کاغذ بگذارید می توانید جزئیات را دقیقتر رسم کنید. این وضعیت مداد برای سایه های روشن تر و تیره تر کردن سایر سایه ها بسیار مفید است. با نوک تخت آن همچنین برای اثرات نرم تر و ملایم تر می توان استفاده نمود. سرانجام با نوک آن می توان خطهای ظریف روی قسمت های سایه خورده به وجود آورد و همچنین برای ایجاد هاشور بسیار عالی است. با همین وضعیت مداد ولی با نوک کند می توان اثرات صاف تر و نرم تری به وجود آورد. این اثرات، در بافت جذابیت و تنوع ایجاد میکند.
تراشیدن مداد
من از مداد تراش معمولی برای تراشیدن مدادهای طراحی ها استفاده میکنم این روش مطلوب من است. به هر حال بسیاری از هنرجویان ترجیح می دهند برای تراشیدن مداد از تیغهای یک لبه استفاده کنند و با آن چوب مداد را طوری بتراشند که مغزی آن نیم اینچ بیرون باشد. سپس مغزی مداد را با سنباده تیز میکنند.
میزان فشار بر مداد
میزان فشار بر مداد در اوایل آموزش طراحی با مداد بسیار مهم است. به مداد فشار وارد کنید و خطوط تیره ای را رسم نمایید. با فشارکم بر مداد و حرکت آن به این سو و آن سو سایه ای پیوسته و شفاف به وجود می آید. بسیاری از شاگردان من از اینکه با تغییر فشار بر مداد می توانستند تضادهای تیره-روشن مطلوبی را به دست آورند در شگفت می شدند.
انواع حرکت مداد
- سایه زدن – سایه زدن به صورت سطح، تکنیکی است که در آن می توانید مداد را با نوک بلندی که دارد به حالت خوابیده حرکت دهید. در این نوع روش سایه هایی که ایجاد می کنید کلی، صاف، یا زبر هستند. برای سایه های روشن و صاف باید از نوک گرد مداد استفاده کرد.
- هاشور – با خطهای کوتاه ظریف موازی یا متقاطع نوک مداد به وجود می آید. استفاده از این نوع حرکت مداد، هنگام نیاز به بافت امری ضروری است. برای هاشور باید از نوک تیز مداد استفاده کرد.
- شفافکاری – با روی هم قرار دادن لایه های نازک سایه به وجود می آید که از روشن شروع و به تیره پایان می یابد. این نوع سایه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهیم لایه ای شفاف روی خطوط زیرین را بپوشاند. مداد نوک کند که به حالت نوشتن به دست گرفته شده باشد و به سرعت این سو و آن سو حرکت داده شود برای ایجاد لایه ای شفاف به صورتی سریع بهترین است.
- خطوط حرکتی با عقب و جلو بردن بازو و گرفتن مداد به کف دست پدید می آید. این نوع حرکت برای نشان دادن شکل کلی مدل یا اسکیس مورد استفاده قرار می گیرد.
عمق و آتمسفر (سه بعدی کردن طراحی)
ما در طراحی با مداد باید عمق را هم در نظر بگیریم یعنی بدانیم چگونه کیفیتی سه بعدی به وجود آوریم. در زمینه جلو وجود بافت درشت و مشخص و سایه های تیره موجب می شود که اشیاء نزدیک تر دیده شوند. لبه ها و تأکیدها نظیر لبه های بینی با پلکها با لبه کلاه موجب جلوتر دیده شدن آنها بر روی کاغذ می شود. از طرف دیگر اگر خطها و لبه هایی را نظیر آنچه در ناحیه گردن در زیر چانه قرار دارد ملایم و نرم کنید عقب تر می نشینند. بافت نرم و خاکستری های روشن به حالت محو ایجاد بعد و عمق میکند. من شاهد نظاره مردم در طراحی هایم بوده ام که می گفته اند دست یا بینی به نظر می رسد که از کاغذ بیرون آمده است. این کیفیت، حاصل شفافکاری، بافت و تأکیدهای به جا است. ایجاد تیرگی هایی خصوصا در طراحی با مداد سیاه به منظور تأکید، ایجاد تلئلؤ میکند.
اندازه ی طراحی
هنرجویانی که در مرحله ابتدایی آموزش طراحی و نقاشی هستند باید با طراحی های کوچک شروع کنند. طراحی های شما می تواند بزرگ یا خیلی کوچک باشد. در طراحی های بزرگ باید از حرکات پر تهور و مدادهایی با مغزی کند استفاده کرد در حالیکه طراحی های کوچک نیاز به مدادهای تیز تر دارد.
من بعد از سالهای زیاد طراحی با مداد لازم است هنگام اجرای یک کار جدید چیزهایی را دوباره یاد بگیرم من مجبورم در مورد برنامه ام در ضمن کار بیندیشم. در هر صورت چون در مورد نحوه استفاده از وسایلم ورزیدگی فکری دارم می توانم در همان لحظه اول نتایجی حرفه ای بگیرم. شما نیز می توانید همین کار را بکنید. در هر فرصتی خط بکشید و تمرین کنید. بیضی و مکعب بکشید. از روی حرکات مداد و طراحی های مقاله (تمرین های ابتدایی طراحی با مداد ) کپی و تقلید کنید. یاد بگیرید با مدادتان فکر کنید. پس از تمرین های صادقانه به مرور با نحوه استفاده از مداد در طراحی آشنا می شوید.
وضعیت های اساسی دست
- مداد در کف دست
- مداد در کف دست چرخیده
- مداد در وضعیت نوشتن
هنگام طراحی با مداد تغییر سریع وضعیت دست را تمرین کنید تا بتوانید از یک تکنیک، بدون وقفه به سراغ تکنیک دیگر بروید. همچنین با این وضعیت ها تجربه کنید تا افه های متفاوتی را به دست آورید. کشف کنید که کدام یکی برای شما راحت تر است. شاید هم بتوانید نوع جدیدی از وضعیت دست را خودتان کشف کنید.
### پایان خبر رسمی