اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140001225084114613

آشنایی با ساختار پرشر سوئیچ

کد: 140001225084114613

https://bit.ly/3a1F1HP

، تهران , (اخبار رسمی): ساختار پرشر سوئیچ چیست؟ پرشر سوئیچ (Pressure switch) تجهیزی است که برای کنترل فشار یک فرایند طراحی شده است. این تجهیز زمانی که به یک فشار معین از قبل تعیین تنظیم شده برسد خروجی را فراهم می کند.

پرشر سوئیچ | ساختار پرشر سوئیچ
آشنایی با ساختار پرشر سوئیچ

تعریف دیگر اینکه پرشر سوئیچ نوعی سوئیچ است که زمانی که فشار به یک میزان معین برسد تماس الکتریکی را برقرار می کند. پرشر سوئیچ ممکن است به گونه ای طراحی شود که بر اثر افزایش و یا کاهش فشار این سوئیچ را بدهد یا تماس الکتریکی را برقرار کند. سوییچ های فشار به طور گسترده‌ای در صنعت برای نظارت و کنترل اتوماتیک سیستم هایی که از مایعات تحت فشار استفاده می کنند، استفاده می‌شود.

نوع دیگر پرشر سوئیچ نیروی مکانیکی را تشخیص می دهد به عنوان مثال یک قطعه حساس به فشار برای باز کردن خودکار در ها در ساختمان های تجاری استفاده می شود. از این سنسورها در برنامه های زنگ خطر امنیتی مانند سطوح حساس به فشار نیز استفاده می ‌شود.

ساختار پرشر سوئیچ
سوئیچ فشاری که برای فشار مایعات ساخته می‌شود شامل اجزای زیر است:
1- کپسول
2- دم
3- لوله بوردون
4- دیافراگم یا پیستون
جزء آخر متناسب با فشار وارد شده تغییر شکل داده یا جابجا می شود. این حرکت و جابه جایی مستقیماً و یا از طریق اهرم های تقویت کننده روی مجموعه ای از اتصالات سوئیچ اعمال می شود. از آنجا که فشار ممکن است به آرامی تغییر کند و کانتکت ها یا اتصالات باید به سرعت کار کنند بعضی از مکانیزم ها از نوع اوور سنتر ( over-center ) مانند سوئیچ های مینیاتوری واکنش سریع (snap action) برای اطمینان از سرعت عملکرد مورد استفاده قرار می گیرند.

یک نوع حساس از انواع پرشر سوئیچ ها سوئیچ جیوه ای است که بر روی لوله بوردون نصب می شود. تغییر وزن جیوه یک ویژگی موثری از مکانیسم اوور سنتر می باشد. پرشر سوئیچ ممکن است با حرکت دادن کنتاکت ها یا تنظیم تنش در فنر غیر متعادل قابلیت تنظیم را داشته باشد.

همچنین پرشر سوئیچ های صنعتی ممکن است دارای مقیاس و نشانگر کالیبره شده باشند تا نقطه تنظیم شده یا ست پوینت سوئیچ را نشان دهند. یک پرشر سوئیچ دارای حلقه هیسترزیس است یعنی یک رنج تفاضلی در اطراف ست پوینت (set point) که به باند بست یا dead band سوئیچ معروف است که تغییرات کوچک فشار درون آن حلقه تاثیری در حالت کنتاکت آن دارد. بعضی از انواع ،مقادیر تفاضلی تنظیم شده را مجاز می دانند.

المان حسگر فشار یک سوئیچ فشار ممکن است طوری تنظیم شود که به اختلاف دو فشار پاسخ دهد این سوئیچ ها زمانی که اختلاف فشار زیاد است بسیار مفید هستند به عنوان مثال برای تشخیص فیلتر گرفتگی در سیستم تامین آب سوئیچ ها باید طوری طراحی شوند که فقط به تفاوت پاسخ دهند و برای تغییر در فشار معمولی عملکرد نادرست نداشته باشند.

کنتاکت های پرشر سوئیچ ممکن است از چند دهم آمپر تا ۱۵ آمپر درجه بندی شوند با درجه بندی های کوچکتر در سوئیچ های حساس تر غالباً پرشر سوئیچ ها رله یا دستگاه کنترل دیگری را دارند اما بعضی از انواع مستقیما می‌توانند موتورهای الکتریکی کوچک یا بار های دیگر را کنترل کنند. از آنجا که قسمت‌های داخلی سوئیچ ها در معرض سیال فرآیند است باید به گونه‌ای انتخاب شود که قابلیت سازگاری و ماندگاری در برابر این سیالات را داشته باشد به عنوان مثال دیافراگم های لاستیکی معمولاً در تماس با آب استفاده می‌شوند.

اما در صورت استفاده در سیستم‌های حاوی روغن به سرعت تخریب می شوند سوئیچ هایی که برای استفاده در مناطق خطرناک با گاز قابل اشتعال طراحی شده‌اند دارای محفظه ای برای جلوگیری از احتراق گاز اطراف قوس در کنتاکت ها هستند. همچنین ممکن است محفظه های سوئیچ ضد آب، مقاوم در برابر خوردگی یا غوطه ور شدن باشند. یک پرشر سوئیچ الکترونیکی شامل انواع مختلف مبدل فشار، فشار سنج، عنصر خازنی یا سایر مدار ها و یک مدار داخلی برای مقایسه فشار اندازه گیری شده با یک نقطه تنظیم شده است. چنین دستگاه هایی ممکن است قابلیت تکرار و دقت را روی یک سوئیچ مکانیکی فراهم کنند.

پرشر سوئیچ پنوماتیک:
موارد استفاده از سوئیچ های فشار پنوماتیک عبارتند از:
1- خاموش کردن کمپرسور گاز با فشار الکتریکی هنگام رسیدن فشار تنظیم شده در مخزن.
2- خاموش کردن کمپرسور گاز هر زمان که در مرحله مکش خوراکی وجود نداشته باشد.
3- اگر فشار کابین بر اساس ارتفاع بسیار کم شده باشد چراغی در کابین خلبان هواپیما روشن بشود.
4- شلنگ های پر از هوا که سوئیچ ها را هنگام عبور وسایل نقلیه از بالای آنها فعال می کند که معمولاً برای شمارش در ترافیک و ایستگاه های سوخت مورد استفاده قرار می گیرد.

پرشر سوئیچ هیدرولیک:
سوئیچ های فشار هیدرولیک در اتومبیل ها کاربردهای مختلفی دارند به عنوان مثال برای هشدار در صورت افت فشار روغن موتور به زیرسطحی ایمن، یا کنترل قفل‌شدن مبدل گشتاور گیربکس اتوماتیک. قبل از دهه ۱۹۶۰ از سوئیچ فشار در مدار ترمز هیدرولیک برای کنترل نیرو در چراغ های ترمز استفاده می شد اتومبیل های جدیدتر از یک سوئیچ که مستقیماً توسط پدال ترمز فعال می شود استفاده می کنند.

در سیستم های کنترل گرد و غبار فیلتر کیسه ای یک سوئیچ فشار روی هدر نصب می شود تا هنگامی که فشار هوا در هدر کمتر از حد لازم باشد زنگ هشدار را ایجاد کند. یک سوئیچ فشار دیفرانسیل ممکن است روی یک عنصر فیلتر نصب شود تا افت فشار افزایش یابد، این نشان دهنده نیاز به تمیز کردن فیلتر یا تعویض آن است. از پرشر سوئیچ ها در فرآیندهای مختلف صنعتی و فنی استفاده می شود در صورت رسیدن به فشار از پیش تعیین شده پرشر سوئیچ یک کنتاکت مربوطه را باز یا بسته می کند بسته به نیاز می توان از مدل های مکانیکی یا الکترونیکی استفاده کرد.

پرشر سوئیچ مکانیکی استاندارد
اگر یک سوئیچ فشار مکانیکی به فشار تعریف شده برسد و سوئیچ فعال شود سوئیچ یک سیگنال الکتریکی ارسال می کند برای این امر نیازی به نیرو و توان کمکی نیست این قابلیت اطمینان و اتکا یکی از مزایای پرشر سوئیچ های مکانیکی است .

پرشر سوئیچ های مکانیکی ضد انفجار
برای استفاده در مناطق خطرناک معمولاً از پوشش های رزین اپوکسی که از آلومینیوم بدون مس ساخته شده اند استفاده می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرجع ابزار دقیق و هیدرولیک ایران

شرکت آبنوس سازه نماینده رسمی محصولات دورمن اسمیت که شامل کلید مینیاتوری ، کلید حرارتی ، کلید اتوماتیک ، کنتاکتور ، بی متال و کلید محافظ جان می باشد. 02188325739

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید