اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140008015489416832

طرح های برتر سومین جشنواره طراحی کاشی و سرامیک گلدیس کاشی معرفی شدند

"بشکو" ؛ صنعت، هنر اصیل ایرانی و مسئولیت اجتماعی در یک قاب

کد: 140008015489416832

https://bit.ly/3jtpohl

، تهران , (اخبار رسمی): سومین جشنواره طراحی کاشی و سرامیک گلدیس کاشی با نام "بشکو" با محوریت و الهام از هنر کهن ایرانی نفرات برگزیده خود را انتخاب و از آنان تقدیر کرد.

"بشکو" ؛ صنعت، هنر اصیل ایرانی و مسئولیت اجتماعی در یک قاب
برگزیدگان سومین مسابقه طراحی کاشی و سرامیک بشکو
"بشکو" ؛ صنعت، هنر اصیل ایرانی و مسئولیت اجتماعی در یک قاب
برگزیدگان سومین مسابقه طراحی کاشی و سرامیک بشکو
"بشکو" ؛ صنعت، هنر اصیل ایرانی و مسئولیت اجتماعی در یک قاب
برگزیدگان سومین مسابقه طراحی کاشی و سرامیک بشکو

در حالی که برخی کارشناسان از فاصله زیاد بین هنر و صنعت در کشور انتقاد می کنند،گلدیس کاشی با برگزاری «بشکو» نشان داد که نه تنها می توان فاصله ها را کم کرد بلکه می توان از آنان به بهترین شکل استفاده کرد

"بشکو" ؛ صنعت، هنر اصیل ایرانی و مسئولیت اجتماعی در یک قاب

سومین جشنواره طراحی گلدیس کاشی با نام "بشکو" به معنی شکفتن با محوریت والهام از هنر کهن ایرانی نفرات برگزیده خود را انتخاب و از آنان تقدیر کرد.

در حالی که برخی کارشناسان از فاصله زیاد بین دانش علمی و تولید صنعتی در کشور انتقاد می کنند،گلدیس کاشی نشان داد با برگزاری سومین جشنواره طراحی خود نشان داد که نه تنها می توان فاصله ها را کم کرد بلکه می توان از آنان به بهترین شکل استفاده کرد.

این مسابقه در حالی به پایان رسید که طرح های برگزیده نه تنها این شانس را دارند که تجاری شوند بلکه به نظر می رسد موفقیت آن باعث شود که طی سال های آتی سایر صنایع نیز به جریان بپیوندند.

در همین رابطه مدیر مارکتینگ مجموعه شرکت گلدیس کاشی می گوید: ایده اصلی بشکو از خلأ ارتباط بین صنعت ،دانشگاه و فعالینی به وجود آمده که در این زمینه دارند . در واقع هدف بشکو صرفا متمرکز بر کاشی و سرامیک نیست، بلکه قرار است کل صنایعی که به نوعی با صنعت ساختمان مرتبط هستند، در این محیط خود را مطرح کنند .

امیرحسین افراسیابی پور عضو هیئت داوران این مسابقه توضیح می دهد: موضوع دیگری که مد نظر بشکو است توانمند شدن در صادرات است. چرا که ایران به رغم دارا بودن جایگاه پنجم جهانی از نظر میزان تولید، جایگاهی در طراحی ندارد. این در حالی است که کشورهایی نظیر ایتالیا و اسپانیا با ارائه طرح‌های جدید بر اساس ترندهای روز دنیا درآمدزایی می‌کنند.

به گفته وی، نگاه بشکو صرفا معطوف به داخل نیست، بلکه در حال فراهم آوردن شرایطی هستیم که طی سال های آتی این رویداد را به‌عنوان یک جشنواره بین‌المللی مطرح کنیم.

تقدیر از برگزیدگان "بشکو"

گلدیس کاشی همچنین در کنار پیگیری اهداف ملی و مسئولیت های اجتماعی خود و همچنین حمایت های معنوی برای ایجاد انگیزه بیشتر و کمک به توانمند شدن شرکت کنندگان، پنجشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰ طی مراسمی از 10 نفر برگزیده تقدیر و به سه نفر برتر جوایز نقدی اهدا و برای سایر شرکت کنندگان نیز با برپایی نمایشگاه فرصت دیده شدن نیز فراهم کرد.

بشکو؛ حرکتی برای جهانی شدن

رئیس هیات داوران بشکو 1400 نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طی سال های اخیر استفاده از طراحی غیر ایرانی زیاد شده است آیا پیوند این دو گسسته شده و رویدادهای مانند بشکو می تواند این فاصله را ترمیم کند یا خیر می گوید: در ایران واقعا هنرمندان و طراحان خیلی ارزشمندی داریم متاسفانه که از آن‌ها استفاده نمی‌شود. مخصوصا این عدم استفاده بیشتر از طریق خود صنعتگران است. از سوی دیگر استفاده بیشتر از طراحی های خارجی این است که ما چیزی ارائه نمی‌دهیم .

فیروز فیروز در خصوص دلیل عدم ارائه توضیح می دهد: صنعت از ما نمی‌خواهد. به همین منظور است که بنیاد بشکو یک گام بزرگی برداشته است. سعی بر این است که از طراحان ایرانی کاشی در صنعت استفاده کند. بشکو سعی می کند مسیری را آغاز کند که در آن بتوانیم به جای کپی برداری و استفاده از طرح های وارداتی ، این طرح ها را صادر کنیم.

رئیس هیات داوران بشکو همچنین در خصوص اینکه بشکو می تواند فاصله صنعت و دانشگاه را پر کند می گوید: بشکو یک واحد است و ما یک مملکت هستیم. باید همه در این کار سهیم باشند. دیدگاه باید به یک جایی برسد که ملی فکر و حرکت کنیم. ولی یک واحد نمی‌تواند این کار را بکند، باید یک مملکت تصمیم بگیرد که من می‌خواهد این کار را انجام بدهد.

تحقق وعده ها؛ پرهیز از شعار

در واقع افراد فعال در این حوزه اعم از اساتید رشته های مرتبط ، طراحان ،معماران ،دانشجویان و علاقمندان دریافته اند که اگر اثری از آنان انتخاب شود هم مورد تقدیر واقع خواهند شد و اگر طرح آنها توجیه اقتصادی و قابلیت تولید داشته باشد نیز به عنوان صاحب اثر به طور چشمگیری از مواهب دیگر از جمله دریافت حقوق معنوی اثر برخوردار خواهند.

این مساله شاید برای بسیاری که دور از این حوزه هستند شاید چندان به چشم نیاید. اما برای افراد فعال در این بخش از هنر وصنعت به خصوص اگر دانشجو هم باشند می تواند به عنوان موتور محرک عمل کند. در همین حال "بشکو"، تبدیل به یک گردهمایی شده است که در آن افراد متخصص، طراحان به نام، فعالان صنعتی، استاتید، دانشجویان و علاقمندان دور هم آمده و به تبادل نظر می پردازند.

طرح هایی با قابلیت جهانی شدن

یکی دیگر از اعضای هیات داوران بشکو 3 و طرح هایی که در این دوره ارسال شده اند می گوید: زمانی که آثار را دیدم، فراتر از انتظار خودم بود. پیش از دیدن آثار با توجه به موضوع آن فکر می کردم که شرکت کنندگان نگاه سطحی تر به آن داشته باشند. ولی واقعیتش وقتی طرح‌ها را دیدیم، کمی شگفت‌زده شدم، حدس نمی‌زدم بعضی از دوستان اینقدر نکته را خوب گرفته باشند.

به گفته رضا حبیبی در میان آثار ارسالی حدود 20 تا 25 طرح وجود داشت که توانسته بودند علاوه بر وفاداری به موضوع تلفیقی از هنر ،صنعت و قابلیت تولید را که از اهداف بشکو بود را دارا باشند. آن خلاقیتی مد نظر بود در آثار دیده می شد که همین مساله واقعا داوری و انتخاب را بسیار سخت کرده بود.

"بشکو"، هنر شکفتن مسئولیت اجتماعی

البته این یک بخش ماجرا است و بخش دیگر آن اثرات مثبتی است که منجر به نفع عمومی در جامعه می شود. از یک سو در شرایطی که با بحران فرار مغزها مواجه هستیم وجود این نوع جشنواره ها حداقل در حوزه مرتبط این آهنگ را کند خواهد کرد. چرا که متوجه می شوند نه تنها هنر و دانش آنها دیده می شود، بلکه در تولیدات صنعتی نیز از آنان استفاده می شود.

از سوی دیگر استفاده از این نوع آثار که با محوریت هنر اصیل ایرانی طراحی شده اند، می تواند چهره خانه و کاشانه ما را دگرگون کرده و با یادآوری آنچه داریم و هستیم از الگو برداری از آن سوی مرزها بی نیاز شویم. ضمن اینکه ظرافت ،دقت و فلسفه ای که در هنر و طراحی ایرانی وجود دارد باعث خواهد شد که جامعه رنگ و بوی ملی بیشتری در خود احساس کند و این احساس می تواند به سرعت در بخش ها دیگر خود را نشان بدهد ومنجر به همبستگی وپیوستگی بیشتر میان افراد جامعه شود.

گام موثر بشکو

یک دیگر از اعضای هیات داوران در خصوص تاثیر این جشنواره در کاهش فاصله میان صنعت و دانشگاه می گوید: کلا اینطور برنامه‌ها می‌تواند فاصله بین هنرمند و صنعتگر را کم کند، ولی احتیاج به زمان و ممارست دارد و با یک یا دو برنامه ما نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

روشنک تهرانی در خصوص اینکه چگونه می شود مردم را با گذشته فرهنگی و غنی ایران آشنا کنیم می گوید: مدیوم‌های مختلف مانند تلویزیون می‌توانند کمک کنند تا به گذشته غنی خود به شکل مدرسه‌ها نیز بسیار موثر هستند. آموزش‌هایی که در مدرسه ارائه میشود با تکنولوژی و سطح آموزش دنیا فاصله دارد. بنابراین با یک رویداد به آن سطحی که توقع داریم نمی توانیم برسیم ولی قطعا هر چیزی می‌تواند سرآغاز یک گام موثر باشد و بشکو این مسیر را آغاز کرده است.

نقش سیستم آموزشی در ارتقاء طراحی

نگاه مبتنی بر مسئولیت‌پذیری، توسعه‌، حفظ و حمایت از هنر و پتانسیل‌هایی که در کشور وجود دارد و برای شکوفا شدن نیاز به حمایت بخش اقتصادی و صنعت دارد همیشه در گلدیس کاشی وجود داشته است. به همین منظور پس از بررسی ها و مطالعات از سال 97 تصمیم گرفته شد که این خواسته را عملی کنیم. بنابراین بشکو را ایجاد شد تا بتواند محل وبستری برای حمایت و خلاقیت در هنر طراحی کشور باشد.

فرشاد گلکار حق با اشاره با اینکه یکی از اصلی ترین دغدغه ها مصرف کننده بودن در زمینه طراحی است می افزاید : از پوشاک ، معماری گرفته تا سایر صنایع با این معضل مواجه هستند.در زمینه کاشی و سرامیک هم همین معضل وجود دارد.

کشورهای دیگر و بالاخص ایتالیا خیلی روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده و از زیرساخت‌های لازم، از محیط مدرسه و دانشگاه شروع کردند. پتانسیل‌های لازم را شناسایی وبسترهای و ظرفیت‌های لازم را فراهم کردند و این مسیر را ادمه دادند تا به مهد طراحی تبدیل شدند.از دوران کودکی، آنها را حمایت و تشویق می‌کنند. بشکو نیز در تلاش است در این مسیر را برای طراحان وفعالان این حوزه فراهم کند.

سومین جشنواره گلدیس کاشی با نام "بشکو"، پنجشنبه ۲۹ مهرماه با معرفی نفرات وطرح های برگزیده که از میان حدود 360 اثر انتخاب شده اند به کار خود پایان داد. البته نمی توان گفت پایان چرا که با توجه به برنامه های این تولید کننده چهارمین جشنواره از همین حالا آغاز شده است.

رویداد اختتامیه سومین مسابقه طراحی کاشی و سرامیک «بشکو» با حمایت مالی و معنوی گلدیس کاشی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]