اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140008095502317052

بررسی علمی فراموشی خواب و رویا بعد از بیدار شدن

چرا وقتی از خواب بیدار می شوم نمی توانم رویاهایم را به خاطر بسپارم؟

کد: 140008095502317052

https://bit.ly/3CKywpu

، (اخبار رسمی): فراوانی به خاطر سپردن رویاها ممکن است در نقاط مختلف زندگی متفاوت یا حتی محو شود. رویا مجموعه ای از افکار ، تصاویر یا احساساتی است که در طول خواب در ذهن ایجاد می شود. این یک عملکرد مغز است. خواب دیدن ممکن است به این دلیل رخ دهد.

چرا وقتی از خواب بیدار می شوم نمی توانم رویاهایم را به خاطر بسپارم؟
رویا مجموعه ای از افکار ، تصاویر یا احساساتی است که در طول خواب در ذهن ایجاد می شود.

اگر با احساس ناامیدی از خواب بیدار می شوید که هیچ خوابی را در طول شب به یاد نمی آورید ، ممکن است سوال کنید: چرا نمی توانم رویاهایم را به خاطر بسپارم؟ با ماهیت رویاها ، ارتباط رویاهای زنده با خواب سریع چشم (REM) ، الگوهای معمول خواب و الگوی رویاپردازی ، محرک های به یاد آوردن رویا مانند آپنه خواب درمان نشده و نحوه یادگیری بهتر به یاد آوردن رویاها آشنا شوید.

رویا چیست؟

فراوانی به خاطر سپردن رویاها ممکن است در نقاط مختلف زندگی متفاوت یا حتی محو شود. رویا مجموعه ای از افکار ، تصاویر یا احساساتی است که در طول خواب در ذهن ایجاد می شود. این یک عملکرد مغز است. خواب دیدن ممکن است به این دلیل رخ دهد که مناطق خاصی از مغز از طریق الگوهای الکتریکی و فعالیت شیمیایی دنباله دار فعال می شوند.

رویاهای زنده - مانند فیلمی که برای شما به عنوان بازیگر اتفاق می افتد - با خواب سریع چشم (REM) همراه است. این حالت خواب برای اولین بار توسط ویلیام دمتن پدر پزشکی خواب کشف شد. REM با فعالیت شدید در مغز همراه است در حقیقت مغز به اندازه بیداری از انرژی (و گلوکز) در REM استفاده می کند.

ماهیچه های کنترل کننده چشم ها فعال هستند همانطور که دیافراگم مسئول تنفس است. بقیه ماهیچه های اصلی اسکلتی بدن در این حالت فلج می شوند. این امر از وقوع رویاهای خارج از خواب جلوگیری می کند (و ناهنجاری های تنظیم آن هم باعث فلج خواب و هم اختلال رفتار REM می شود).

هدف دقیق خواب هنوز در حال بررسی است. به نظر می رسد نقش مهمی در تقویت حافظه از جمله حذف تجربیات نامربوط در طول روز دارد. همچنین برای یادگیری و حل مسئله مهم است.

ممکن است در خواب غیر REM ، رویاهای تکه تکه را تجربه کنید. این شامل مراحل سبک تر خواب (مرحله 1 و مرحله 2) و خواب موج آهسته (مرحله 3 نامیده می شود) است.

اعتقاد بر این است که محتوای رویایی غیر REM ساده تر است. ممکن است رویای یک تصویر ایده یا مفهومی باشد که بیشتر ثابت است. اگر رویاهای مربوط به REM یک فیلم باشند ، رویاهای غیر REM ممکن است به یک عکس تشبیه شوند.

ماهیت رویاها و معنای خاص آنها برای هزاره ها مورد توجه بوده است. زیگموند فروید ، متخصص مغز و اعصاب و بنیانگذار روانپزشکی ، این موضوع را در کار اصلی خود از سال 1900 ، "تفسیر رویاها" بررسی کرد.

برای تفسیر محتوای رویایی از نظر علمی اجماعی وجود ندارد. انعکاس و استخراج معنا ممکن است به بهترین وجه به عنوان یک تمرین شخصی حفظ شود.

الگوهای عادی رویاپردازی

خواب دیدن طبیعی است ، اما متداول است که رویاهایی که روی می دهند به خاطر نیاورید. حالت رویایی را می توان با اندازه گیری هایی که به عنوان بخشی از یک پلی سمنوگرافی تشخیصی انجام شده است ، از جمله ثبت موارد زیر ، مشخص کرد:

  • الکتروانسفالوگرام (EEG)
  • Ectrooculogram (EOG)
  • الکترومیوگرافی (EMG)

علائم روشن خواب REM شامل مغز فعال ، حرکات سریع چشم و از دست دادن تون عضلانی است.

خواب REM در فواصل زمانی در طول شب رخ می دهد. اولین دوره REM ممکن است 90 تا 120 دقیقه شب باشد. دوره های REM تا صبح طولانی تر می شوند. در نتیجه ، یک سوم آخر شب ممکن است بیشتر شامل خواب REM باشد. معمولاً صبح ها از آخرین دوره REM بیدار می شوید.

فقط به خاطر اینکه آنها به خاطر نمی آیند ، رویاهای مرتبط با خواب REM به احتمال زیاد هنوز در حال رخ دادن هستند. ممکن است از شب به شب و در طول طول عمر تنوع وجود داشته باشد.

چرا رویاها ممکن است فراموش شوند؟

چند توضیح احتمالی برای رویاها وجود دارد که نمی توان آنها را به خاطر آورد. برخی از این دلایل عبارتند از:

خواب REM کمتر

اول ، این احتمال وجود دارد که خواب REM اتفاق نمی افتد (یا حداقل به اندازه طبیعی اتفاق نمی افتد). داروها ممکن است خواب REM را سرکوب کنند. به طور خاص به نظر می رسد داروهای ضد افسردگی با تاخیر در شروع یا کاهش میزان خواب REM تأثیر قوی دارند. الکل همچنین ممکن است حداقل تا زمانی که از بین برود به عنوان یک سرکوب کننده خواب REM عمل کند.

اگر خواب REM اتفاق می افتد رویاهای زنده ای که با آن ارتباط دارند ممکن است به یاد نیایند. اگر قبل از بازیابی هوشیاری از خواب REM به حالت دیگری از خواب (اغلب مرحله 1 یا مرحله 2) رویاها فراموش شوند.

رویاها اغلب با بیدار شدن محو می شوند

به عنوان یک قاعده کلی رویاها پس از بیدار شدن به سرعت محو می شوند. سیگنال های الکتریکی و امضای شیمیایی که تجربه خواب را تشکیل می دهند ممکن است در هنگام بیداری ناپدید شوند مانند پیامی که روی آینه مه آلود نوشته شده است که با بخار شدن بخار ناپدید می شود. ممکن است عناصر رویا بعداً در طول روز به یاد بیایند ، شاید به دلیل تجربه ای که باعث فعال شدن مجدد همان ناحیه از مغز شده است که یک شبه خواب را ایجاد کرده است.

رویاهای به خصوص به یاد ماندنی ممکن است تصوری را ایجاد کنند که برای چندین دهه ادامه دارد. بازگو کردن رویا برای شخص دیگری ممکن است به تثبیت حافظه کمک کند. رویاها (یا کابوس های شبانه) که با احساسات شدید از جمله ترس همراه است ، نیز ممکن است در ذهن شما باقی بماند. آمیگدال ناحیه ای از مغز است که ممکن است به برانگیختن این رویاهای مملو از احساسات کمک کند.

اگر وضعیت خواب REM شما تجزیه شود به احتمال زیاد رویاها به خاطر خواهند آمد. ساعت های زنگ دار به طرز چشمگیری خواب REM را تا صبح مختل می کنند. ممکن است دوباره بخوابید و بارها و بارها به همان تجربه رویایی وارد شوید.

اختلالات خواب

اختلالات خواب ممکن است بر بازخوانی خواب تأثیر بگذارد

آپنه انسدادی خواب درمان نشده نیز ممکن است به تکه تکه شدن خواب REM کمک کند زیرا اختلالات تنفسی به دلیل شل شدن ماهیچه های راه هوایی رخ می دهد. برای برخی این ممکن است منجر به افزایش یادآوری خواب (از جمله خواب غرق شدن یا خفگی) شود.

آپنه خواب نیز ممکن است منجر به محرومیت از خواب REM شود و درمان موثر CPAP ممکن است باعث بازگشت عمیق خواب REM شود. افراد مبتلا به نارکولپسی نیز خواب ناگهانی را تجربه می کنند که به یادآوری خواب ، توهمات مربوط به خواب و فلج خواب کمک می کند. عادت های بد خواب ، استرس و شرایط روانی نیز ممکن است خواب را تکه تکه کرده و خواب و یادآوری را افزایش دهد.

چگونه رویاها را بهتر به خاطر بسپاریم؟

اگر به بهبود یادآوری رویای خود علاقه دارید ، یک تغییر ساده را در نظر بگیرید: یک دفتر خاطرات رویایی داشته باشید. با نگه داشتن یک قلم و دفترچه روی میز خواب کنار تختخواب ، به راحتی می توانید رویاها را بلافاصله پس از بیدار شدن ، قبل از اینکه فرصتی برای محو شدن داشته باشند ثبت کنید.

نوشتن رویای شما ممکن است باعث بهبود یادآوری رویاها شود. اگر بتوانید یادداشت های خط خطی را دیر صبح تفسیر کنید ممکن است در مورد معنای رویاهای خود تأمل کنید.

سخن پایانی

رویا بخش مهمی از خواب است. اگرچه ممکن است با به خاطر سپردن رویاها احساس ناراحتی کنید اما مطمئن باشید این حالت خواب به احتمال زیاد همچنان در حال رخ دادن است.

مزایای حاصل از پردازش حافظه تا یادگیری و حل مسئله ، احتمالاً درست زیر سطح آگاهی است. وقتی به خواب می روید ، دنیایی را تصور کنید که ممکن است باشد و ممکن است در شب به سراغ شما بیاید.

منبع : دلایل فراموشی رویاها و بررسی تخصصی اختلالات خواب در انسان از وب سایت برنا اندیشان

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

برنا اندیشان

فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان محصولات کاملاً اورجینال، شامل سمینار و کارگاه های روانشناسی و سخنرانی های روانشناسی با موضوعات مختلف را در اختیار شما کاربران علاقه مند به روانشناسی قرار می دهد. شما می توانید در حوزه های مختلف علوم انسانی به خصوص روانشناسی با موضوعاتی همچون : افسردگی، ترس و اضطراب و وحشت، ازدواج و طلاق و زوج درمانی، شناخت درمانی، اختلالات شخصیت، خانواده و چندین موضوع بسیار کاربردی فایل های سمینارها و کارگاه ها را در اختیار داشته باشید. علاوه بر مباحث روانشناسی شما می توانید به سایر آموزش ها همچون پزشکی، فلسفی، موفقیت، آموزش زبان های خارجه، کتابهای صوتی، پکیج های آموزشی کسب درآمد و بسیاری دیگر از محصولات آموزشی دسترسی داشته باشید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

روانشناسی و موفقیت