اطلاعات تماس
  • 090157*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140010135617116184

آشنایی با تست خازن با مولتی متر

کد: 140010135617116184

https://bit.ly/3JCt3EP

، مشهد , (اخبار رسمی): خازن انواع مختلفی داشته و باقیمت‌های مختلف، اشکال و ساختارهای متفاوت در بازار قابل‌خرید است.

تست خازن با مولتی متر
آشنایی با تست خازن با مولتی متر

متأسفانه خازن‌هایی با ظرفیت بالا را نمی‌توان با آوومترهای موجود در بازار تست کرد.شما می‌توانید با خواندن برچسب و یا نوشته روی خازن جهت تنظیم دقیق اهم متر استفاده کنید

تست خازن با مولتی متر

واحد اندازه‌گیری خازن فاراد نام دارد، به‌هرحال این دستگاه نیز از ولتاژ کاری به‌عنوان یک محدوده بهره گرفته است و وقتی شما جریان الکتریکی را وارد خازن می‌کنید به آن شارژ و عمل مخالف آن را نیز دشارژ می‌گویند. برای تست خازن با مولتی متر میتوان چند روش را انجام داد.

انواع خازن                                                 

نخست باید بدانید که خازن‌ها یا ثابت و یا متغیر هستند. خازن‌های ثابت دارای ظرفیت ثابت و خازن‌های متغیر توسط فاصله صفحه، سطح و نوع دی‌الکتریک قابل تغییر در ظرفیت هستند.به‌طورکلی جنس خازن‌ها بر اساس ورقه‌ای، کاغذی، پلاستیکی، میکا که از ورقه‌های میکا ساخته شده است تقسیم می‌شوند. خازن‌ها بازهم در بخش ثابت به سه نوع ورقه‌ای، سرامیکی و میکا تقسیم می‌گردند.

خازن‌های پلی‌استر به دلیل استفاده از این نوع ماده نام‌گرفته‌اند و جالب است بدانید که هیچ‌کدام از این خازن‌ها قطب‌های جریان مثبت و منفی نداشته و عملکرد آن ها بسیار در برابر دما عالی است. پس اگر قصد استفاده از خازن در دستگاهی را دارید که با تغییرات دمایی بیش از حد روبرو می‌شود؛ این گزینه ایده‌آل است.

تانتالیوم یک مدل دیگر است که ظرفیت بالایی دارند و مناسب مدارهایی بوده که شما علاوه بر ظرفیت بالا نیاز به حجم و فضای کوچک دارید.

 

تست خازن‌های پلاریته دار و غیر پلاریته با مولتی متر

خازن‌هایی که دارای قطب‌های مثبت و منفی هستند مدل‌های پلاریته دار نام می‌گیرند. می‌توانید با بررسی پایه‌ها در مورد قطب آن ها اطلاعات لازم را دریافت نمایید.البته که خازن‌ها ممکن است پلاریته نداشته باشند و به آن ها غیرقطبی نیز گفته می‌شود، در این خازن‌ها علامتی در مورد مثبت و منفی بودن وجود ندارد.در این حالت اتصالات مولتی متر را به حالت اهم و COM در بیاورید؛ رنج آن را تعیین کنید و سپس پایه‌های خازن را به سیم‌های مولتی متر متصل می‌کنید.ر واقع شما زمانی متوجه می‌شوید که در بین دوپایه یک خازن سالم هیچ هدایتی وجود نداشته و نشان می‌دهد که خازن شما بر حسب اهم کاملاً سالم است.

 

روش‌های عمومی تست خازن با اهم متر

اما در چه حالتی ما متوجه خرابی خازن می‌شویم؛ به‌طورکلی وقتی خازن شما دچار مشکل است در حین اتصال پایه‌های آن به پراب با هیچ تغییری روبرو نمی‌شویم و دستگاه‌های دیجیتال عدد صفر را نشان می‌دهند و مدل‌های آنالوگ نیز میل به صفر دارند. البته توجه داشته باشید که شما باید درجه اهم متر را روی تست خازن قرار دهید.

روش دیگری نیز وجود دارد که در این حالت البته مولتی متر روی اندازه‌گیری بر حسب واحد اهم قرار می‌گیرد؛ در نهایت اگر خازن شما سالم باشد O.L به‌اختصار روی نمایشگر نشان داده می‌شود. اگر خازن شما دارای قابلیت اندازه گیری ظرفیت خازنی باشد به عنوان مثال در مولتی متر یونیتی مدل 139  ، میتوان با چرخاندن سلکتور به صورت مستقیم علاوه بر تست خازن مقدار ظرفیت آن را نیز اندازه گیری کرد.

 

روش تست خازن یک الی ده میکرو فاراد

برای تست این خازن‌ها نیز مانند گذشته این بار رنج را روی Rx1k قرار دهید. پس از آن سیم مشکی را روی مثبت و سیم قرمز را روی منفی باطری قرار داده و مراحل شارژ و دشارژ قطب‌های باتری بررسی فرمایید.در حالت‌هایی که میزان خازن شما بالاتر از ده میکرو فاراد هست نیز عملکردتان مشابه است. کافی است عدد آوومتر را روی Rx۱۰۰ قرار دهید؛ اتفاقی که رخ می‌دهد این است که پس از شارژ عقربه عدد بالایی را نشان می‌دهد. در نسخه‌های دیجیتال چنین وضعیتی مشاهده خواهد شد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تست ابزار

فروشگاه اینترنتی تست ابزار مرجع تخصصی تجهیزات و ابزار اندازه گیری و ابزار دقیق به عنوان پیشتاز در عرصه واردات و فروش کلیه تجهیزات وابزار اندازه گیری مورد استفاده در صنایع مختلف همچون پالایشگاه های نفت و پتروشیمی ، گاز ، کارخانجات سیمان ، فولاد، مجتمع های کشت و پرورش گلخانه ای ، شیلات ، پرورش آبزیان و … بوده و با سابقه طولانی مدت در این زمینه با بهره گیری از دانش مهندسین و متخصصین جوان سعی بر آن دارد تا بتواند سهم کوچکی در رشد و بالندگی صنعت در ایران را داشته باشد.

اطلاعات تماس
  • 090157*****
[نمایش اطلاعات]