اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۷۷۱*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140010265639718000

فناوری بلاک چین و زندگی واقعی ما

کد: 140010265639718000

https://bit.ly/3GOkvZX

، (اخبار رسمی): در حال حاضر صنعت بلاک چین با سرعتی عجیب در حال حرکت به سمت جلو است و به نوعی تمام دنیای مجازی را به خود اختصاص داده است. اما این سوال وجود دارد که فناوری بلاک چین چگونه می‌تواند زندگی واقعی ما را تحت تاثیر خود قرار دهد؟

فناوری بلاک چین  و زندگی واقعی ما
فناوری بلاک چین و زندگی واقعی ما

شکی نیست که این فناوری پیشرفتی شگفت‌انگیز در زندگی بشر محسوب می‌شود و پتانسیل خوبی برای ایجاد یک انقلاب بزرگ در تمامی صنایع دارد؛ اما نباید به دنبال تبلیغات بیش از حد از این فناوری بود. به عبارت دیگر ما در این مقاله قصد نداریم بلاک چین را تبلیغ کنیم، بلکه به دنبال کشف کاربردهای عملی  و روزمره این صنعت در زندگی روزمره هستیم. بنابراین در ادامه سعی می‌کنیم از مثال‌های واقعی استفاده کنیم و کاربردهای آن را در جهان واقعیت بررسی کنیم. البته قبل از آن تعریفی دقیق از این فناوری بیان می‌شود.

فناوری بلاک چین چیست؟

به‌طور کلی بلاک چین یک پایگاه داده باز و توزیع شده است. این فایل از چندین بلوک داده و اطلاعات تشکیل شده و هر بلوک به بلوک قبلی ارتباط دارد. بنابراین می‌توانید یک زنجیره بزرگ را در ذهن خود تصور کنید و هرکدام از این دانه‌های زنجیر، در اصل سوابق تراکنش هستند. این در حالی است که در پایگاه داده‌های متمرکز مانند شرکت‌های دولتی، چنین چیزی وجود ندارد.

بلاک چین توسط هیچ شخص یا ارگان خاصی کنترل نمی‌شود و کاملا غیرمتمرکز پیش می‌رود. به همین دلیل هر کاربر می‌تواند کل زنجیره را مشاهده کند و با در دست داشتن کلیدهای رمزنگاری شده، زنجیره را ویرایش نماید. این موضوع می‌تواند زنجیره را به‌طور کامل ایمن کند و از دسترسی دولت‌ها  و کنترل آن‌ها خارج کند.

سازمان‌ها چطور می‌توانند از بلاک چین استفاده کنند؟

اولین استفاده از بلاک چین در تولید ارز دیجیتال بیت کوین به کار رفت؛ اما نمی‌توان صنعت بلاک چین را به رمز ارزها خلاصه نمود. بنابراین قبل از هر چیز ذهن خودتان را از بیت کوین، اتریوم و یا سایر ارزهای دیجیتال پاک کنید. فناوری بلاک چین، کاربردهای بیشتری دارد و می‌تواند روی صنایع مختلف تاثیر بگذارد.

سازمان‌ها یکی از مواردی است که بلاک چین می‌تواند به آن‌ها کمک کند. برای درک بهتر این مسئله تصور کنید که یک پلتفرم متمرکز با کمک سرویسی خاص، به مشتریان خود خدمات می‌دهند. همچنین برای هر تراکنش، کارمزد دریافت می‌کند. در این میان بلاک چین چه کمکی می‌کند؟

با کمک صنعت بلاک چین می‌توان تمامی واسطه‌ها را حذف کرد و با ایجاد یک راه ایمن و غیرمتمرکز، خدمات مختلف را به مشتریان ارائه داد. به‌طور مثال این موضوع را می‌توان با یک مثال در دنیای واقعی نشان داد. فرش کنید قصد خرید طلا دارید. در این صورت هزینه‌های مختلف مانند مالیات، هزینه ارزش افزوده و مواردی از این دست را هم باید پرداخت کنید که هزینه خرید طلا را گران می‌کند. با کمک خرید قسطی به خوبی می‌توانید هزینه ها را مدیریت کنید و از پرداخت هزینه‌های بیشتر خودداری کنید.

شرکت‌های گردشگری و بلاک چین

در حال حاضر شرکت‌های گردشگری بزرگ با کمک زیرمجموعه‌های کوچک‌تر، فعالیت خود را پیش می‌برند. در این میان شرکت‌های کوچک‌تر مانند یک واسطه عمل می‌کنند و رابطه مستقیم مسافران با شرکت‌های گردشگری را محدود می‌کنند.

بلاک چین می‌تواند در این صنعت نیز راهگشا باشد و با حذف واسطه‌ها، رابطه مستقیم میان مسافران و شرکت‌های گردشگری بزرگ را فراهم کند. با این کار، هزینه‌های خرید بلیت برای کاربران به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و آن‌ها می‌توانند مستقیما با هتل‌ها در ارتباط باشند و یا سفر خود را رزرو کنند.

بهبود مراقبت‌های بهداشتی با بلاک چین

صنعت بلاک چین به‌خوبی می‌تواند مراقبت‌های بهداشتی را هم مدیریت کند و دوران نقاهت و بهبود بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان را ردیابی کند. همچنین این فناوری به‌راحتی می‌تواند سوابق بیماران را به‌صورت غیرمتمرکز طراحی کند تا رسیدگی به وضعیت بیماری و سلامت آن‌ها آسان‌تر از گذشته شود.

فناوری بلاک چین و بازار املاک و مستغلات

در بازار املاک و مستغلات به شکل سنتی، ارتباط بیت خریداران و فروشندگان کاملا مشخص و برای همه ما تجربه شده است. اما بلاک چین روش جدیدی برای این ارتباط ایجاد کرده است. پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین به‌خوبی می‌توانند معاملات را در بازار پشتیبانی کنند و خریداران  و فروشندگان می‌توانند دارایی خود را به‌صورت توکن و در بازاری شبیه به بازار سهام خرید و فروش کنند.

علاوه بر آن، حضور و تاثیر بانک‌ها در این معاملات به‌طور کامل حذف می‌شود و تراکنش‌های مالی در محیط بلاک چین به‌سرعت قابل پیگیری و انجام است. در عین حال تراکنش‌های مالی بدون کارمزدهای سنگین و پرداخت‌های طولانی مدت صورت می‌گیرد. بنابراین کاربران می‌توانند به شکل بهتری معاملات را در بازار املاک و مستغلات انجام دهند.

صنعت بلاک چین، اینترنت و ارزهای دیجیتال

همان‌طور که بیان شد، صنعت بلاک چین موضوعی فراتر از رمز ارزها است. بنابراین برای درک این مفهوم بهتر است ارزهای دیجیتال معروفی مانند بیت کوین، اتریوم  و یا شت کوینی مانند شیبا را فراموش کنید. فناوری بلاک چین به شکل بسیار مناسبی می‌تواند تمرکز را از بین ببرد و از ایجاد انحصار جلوگیری کند.

در این میان، آنچه بیشتر از بلاک چین دیده شده، حضور و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال است. کاربران در نقاط مختلف دنیا با در اختیار داشتن بسته اینترنت، اقدام به خرید ارزهای دیجیتال می‌کنند. در ایران نیز کاربران به امید دریافت سودهای طلایی از طریق بسته‌های اینترنت مانند اینترنت شبانه همراه اول، اقدام به خرید رمز ارزها می‌کنند. اما سوال این است که چقدر می‌توان به ارزهای دیجیتال اعتماد داشت؟

ارزهایی که با استفاده از صنعت بلاک چین کار می‌کند و جذابیت‌های زیادی برای کاربران دارد؛ اما در عین حال با افزایش و کاهش نرخ ارزهای فیات، ارزش آن‌ها تاثیر می‌گیرد. همچنین بازاری به‌شدت کوچک نسبت به سایر بازارهای مالی محسوب می‌شود. به همین دلیل ریسک بسیار بیشتری دارد.

درمجموع باید گفت که فناوری بلاک چین گزینه بسیار خوبی برای تغییرات بهتر در تراکنش‌های مالی، سرعت در دریافت خدمات مختلف  مانند گردشگری، بهداشت و یا در  بازار املاک و مستغلات است. اما نمی‌توان انکار کرد که این فناوری جدید، معایبی نیز با خود خواهد داشت که در گذر زمان خودنمایی می‌کنند. به همین دلیل باید در کنار مزایای مختلف مانند سرعت بیشتر، هزینه کمتر تراکنش‌ها و مواردی از این دست، معایب آن هم در نظر گرفت و فریب زیبایی‌های ظاهری آن نخورد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۷۷۱*****
[نمایش اطلاعات]