اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011165683118154

نوروفیدبک چیست؟ (کاربرد، هزینه، مزایا و عوارض)

کد: 140011165683118154

https://bit.ly/3sm48gU

، (اخبار رسمی): افراد زیادی به دلایل گوناگون به اختلالات خلقی دچار می باشند. این اختلالات کیفیت زندگی افراد را پایین می آورد.

نوروفیدبک چیست؟(کاربرد، هزینه، مزایا و عوارض)
نوروفیدبک چیست؟ (کاربرد، هزینه، مزایا و عوارض)

افراد زیادی به دلایل گوناگون به اختلالات خلقی دچار می باشند. این اختلالات کیفیت زندگی افراد را پایین می آورد. نوروفیدبک یکی از روش هایی است که می تواند به درمان این اختلالات کمک کند.  در این مقاله ابتدا به این پرسش پاسخ خواهیم داد که نوروفیدبک چیست؟ در ادامه نکات دیگری را نیز درباره ی این روش مطرح خواهیم کرد.

گزیده عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:

  •         نوروفیدبک چیست؟
  •        نوروفیدبک برای درمان کدام بیماری ها کاربرد دارد؟
  •        تعداد جلسات نوروفیدبک چقدر است؟
  •         فواید و مزایای نوروفیدبک
  •        نوروفیدبک چه عوارضی دارد؟
  •        هزینه ی نوروفیدبک چقدر است؟
  •         بهترین مرکز خدماتی نوروفیدبک در تهران کدام است؟

نوروفیدبک چیست؟

نورو + فیدبک. نورو به شبکه اعصاب و اطلاعات عصبی اطلاق می شود و فیدبک هم همان بازخورد است. بنابراین نوروفیدبک به معنای بازخورد عصبی می باشد.

نوروفیدبک بر بازخورد و کارکرد مغز متمرکز می باشد. در میان تعاریفی که برای نوروفیدبک ارائه شده است، یکی از جامع ترین تعاریفی که کاملا در راستای اهداف نوروفیدبک است، بحث «آموزش دادن مغز با مغز» است.

 به این معنا که مغز به وسیله ی بازخوردها و اطلاعاتی که از دستگاه نوروفیدبک دریافت می کند به تنظیم و کنترل مطلوب فعالیت هایش می پردازد.

 در این روش عملکرد مغز به صورت منظم توسط حسگرها مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. در این فرایند تلاش می شود تا مغز به یافتن و ساختن الگوهای مناسب تری بپردازد. بنابراین می توان نوروفیدبک را راهی برای تغییرات مطلوب در عملکردهای مغز دانست.

نوروفیدبک برای درمان کدام بیماری ها کاربرد دارد؟ تا اینجا ما دانستیم که نوروفیدبک را نمی توان درمان دانست. بلکه همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، نوروفیدبک آموزش دادن مغز به منظور عملکرد بهتر و مطلوب تر مغز است.

 گستره ی کاربردهای درمانی نوروفیدبک بسیار وسیع است. از مهم ترین این حوزه ها می توان به پیش فعالی، اختلالات اضطراب، اختلالات خواب، اختلال کمبود توجه، ناتوانی در یادگیری، مشکلات متأثر از سوء مصرف مواد، میگرن، صرع، افسردگی و ... اشاره نمود.

درمانگر به هنگام استفاده از نوروفیدبک، با توجه به بیماری، مشکل و اختلالات فرد، افزایش یا کاهش امواج مغز را تنظیم می کند.

تعداد جلسات نوروفیدبک چقدر است؟ احتمالا برایتان این سوال پیش آمده که تعداد جلسات نوروفیدبک چقدر است و این روند چقدر طول می کشد.

تعیین تعداد دقیق جلسات به عوامل متعددی بستگی دارد. از آنجا این روش نوعی آموزش می باشد، مانند همه ی روش های آموزشی فرایندی دارد که باید طی شود.

 در این فرایند، تفاوت های فردی بسیار مهم است. برخی افراد به جلسات کمتری نیاز دارند و برخی باید جلسات بیشتری را بگذرانند. همچنین دو عامل شدت بیماری و شرایط محیطی نیز در تعیین تعداد جلسات نوروفیدبک نقش دارند.

اگر بخواهیم پاسخ روشن تری به این پرسش دهیم، باید بگوییم که تعداد این جلسات غالبا آهسته و پیوسته است.

جلسات باید به اندازه ای باشند که تغییرات مورد نظر در فرد نهادینه شود و به صورت عادت درآید. برای این منظور ضروری است که در این فرایند، مغز فرد شرطی شود و از الگوهای قدیمی و نادرست گذشته فاصله بگیرد و الگوها و تغییرات تازه و مطلوب را بپذیرد و آنها را نهادینه کند.

معمولا فرایند درمان نوروفیدبک نزدیک به 10 تا 80 جلسه به طول می انجامد. به طور متوسط می توان تعداد این جلسات را 20 جلسه دانست.

مدت زمان هر جلسه معمولا 30 تا 50 دقیقه می باشد. با بررسی های به عمل آمده از طرف مرکز توسعه ی نوروساینس آمریکا، بهتر است هفته ای 2 الی 3 جلسه برگزار شود.

تعداد جلسات نوروفیدبک را می توان بر اساس نوع بیماری و سن بیمار نیز تنظیم نمود.

به عنوان مثال تغییرات مورد نظر در این روش برای سردردهای میگرنی در مقایسه با برخی دیگر از بیماری ها با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.

تعداد جلسات معمولا برای کودکان بیشتر است. در مقام مقایسه می توان گفت متوسط تعداد جلسات برای کودکان 30 الی 40 جلسه است و این در حالی است که متوسط تعداد جلسات برای بزرگسالان 20 الی 30 جلسه می باشد.

اما باز هم بر این نکته تأکید می کنیم که تفاوت های فردی، شدت بیماری و شرایط محیطی، عوامل مهم تری برای تعین جلسات می باشند.

فواید و مزایای نوروفیدبک اگر بخواهیم در میان فواید و مزایای نوروفیدبک از یک مزیت مهم و جامع نام ببریم، آن مزیت، بهبود عملکرد مغز است. اما اگر قرار باشد نگاه جزئی تری داشته باشیم، باید به فواید و مزایای زیر اشاره کنیم:

به صورت خلاصه می توان این موارد را جز فواید نوروفیدبک شمرد:

1.     افزایش میزان توجه

2.     بهبود وضعیت عملکرد شناختی

3.     بهبود مهارت های فردی و اجتماعی

4.     بهبود وضعیت حافظه

5.     کمک به بهبود کیفیت خواب

6.     کمک به درمان افسردگی

7.     کمک به درمان اختلال یادگیری

8.     بهبود آسیب های مغزی

9.     تسکین درد

10. کمک به کاهش وزن

نوروفیدبک چه عوارضی دارد؟ تا کنون مطالعات، بررسی ها و آزمایش ها بیان گر فواید این روش بوده اند و هیچ عارضه ای مربوط به این روش گزارش نشده است.

اما نکته ی مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که بیمار حتما جلسات را به صورت منظم و کامل طی کند. رها کردن جلسات ممکن است به عود بیماری و بازگشت علائم و نشانه ها منجر شود.

هزینه ی نوروفیدبک چقدر است؟ هزینه ی نوروفیدبک با توجه به تعداد جلسات، تجربه و مهارت درمانگر و نوع اختلال متفاوت است.

هر مرکز با توجه به شرایط و استانداردهای خود ممکن است قیمتی را تعیین کند. اما معمولا هزینه ی هر جلسه حدودا 200 هزار تومان می باشد.

بهترین مرکز خدماتی نوروفیدبک در تهران کدام است؟ اگر به دنبال بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران هستید، بی شک بیمارستان فوق تخصصی پیامبران، می تواند جز اولین گزینه های شما باشد.

این بیمارستان از بزرگ ترین مراکز ارائه خدمات نوروفیدبک در تهران می باشد و مجهز به بهترین دستگاههای لورتا نوروفیدبک و نوروفیدبک ، بیوفیدبک و نقشه مغزی (QEEG) بوده که زیر نظر دکتر مهدی دهقانی فعالیت می کند.

برای دریافت خدمات فوق تخصصی در زمینه نوروفیدبک می توانید به یکی از مراکز زیر مراجعه و یا تماس حاصل نمایید.

مرکز میدان پونک

تلفن 02144477467

آدرس: تهران، خیابان اشرفی اصفهانی، کمی بالاتر از میدان پونک، نبش کوچه نهم، پلاک 9 ، طبقه 5

مرکز بیمارستان پیامبران

تلفن:  02148994577

آدرس: فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بلوار اباذر، بیمارستان فوق تخصصی پیامبران، طبقه همکف، کلینیک شماره یک، اطاق 14

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | شهر و جامعه