اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011165684918161

گفت و گو با سید رضا ‌هاشمی، مشاور مدیر عامل بانک گردشگری ایران

صدها سال تجربه بانکی در بخش مدیریت این بانک حضور دارد

کد: 140011165684918161

https://bit.ly/3LdSltJ

، تهران , (اخبار رسمی): بانک گردشگری به عنوان یک برند بخش خصوصی از عمده ترین فعالان عرصه گردشگری در ایران و عرصه بین الملل است که در غرفه اصلی خود و سایر غرفه‌های وابسته حضوری جدی و پررنگ در این رویداد بین‌المللی داشت و به عرضه چندین محصول تازه الکترونیکی پرداخت.

صدها سال تجربه بانکی در بخش مدیریت این بانک حضور دارد
صدها سال تجربه بانکی در بخش مدیریت این بانک حضور دارد
 پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران در حالی برگزار شد که شرکت‌های بزرگ و برند‌های صاحب نام، بعد از وقفه طولانی دوساله به خاطر همه گیری کرونا، توانستند در یک محیط تعاملی واقعی به ایجاد ارتباط با همکاران، مخاطبان، مشتریان و دست اندرکاران این صنعت پرداخته و به ارزیابی شرایط جدید بپردازند.

بانک گردشگری به عنوان یک برند بخش خصوصی از عمده ترین فعالان عرصه گردشگری در ایران و عرصه بین الملل است که در غرفه اصلی خود و سایر غرفه‌های وابسته حضوری جدی و پررنگ در این رویداد بین‌المللی داشت و به عرضه چندین محصول تازه الکترونیکی پرداخت که برخی از آن‌ها محصول تحرکات جدی بخش فناوری این بانک در دوران کرونا بوده است. در حاشیه این نمایشگاه که از 9 تا 12 بهمن ماه دایر بود فرصتی دست تا با سید رضا‌هاشمی، مشاور مدیرعامل بانک گردشگری در حوزه امور شعب و بازاریابی و بانکداری نوین گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:

با سپاس از حضورتان در این گفت وگو ضمن معرفی اجمالی خودتان درباره تازه ترین رخدادهای سازمانی بانک گردشگری توضیحاتی ارائه فرمایید.

به نام خدا. من سید رضا‌ هاشمی هستم، مشاور مدیر عامل بانک گردشگری در حوزه امور شعب و بازاریابی و بانکداری نوین.

بانک گردشگری یک بانک خصوصی است با 100 شعبه فیزیکی در سطح کشور و یک شعبه مجازی فراگیر. در شعبه مجازی ما با اپلیکیشن «شباهنگ» و «گردش پی» صفر تا 100 افتتاح حساب و احراز هویت را بدون حضور فیزیکی، انجام می‌دهیم، به این صورت که کافی است مشتری یک گوشی موبایل داشته باشد و به اینترنت وصل شود. در این صورت می‌تواند با در اختیار داشتن کارت ملی و ارسال عکس مدرک هویتی خود در کمتر از 15 دقیقه احراز هویت شده و بعد از آن درخواست کارت نقدی خودش را ارائه کند. همان کارتی که در فرهنگ عمومی به آن کارت عابربانک گفته می‌شود. بعد از این مرحله، پست، ظرف 72 ساعت به رایگان کارت او را در منزل تحویل می‌دهد و کل این روند هیچ هزینه ای برای او ندارد.

تمام فرایند به صورت اینترنتی و غیر حضوری است و کارت‌ها هم تنوع قابل ملاحظه ای دارند و فیلد‌های مختلف عرضه می‌شوند. مثل کارت هواداری تیم پرسپولیس، کارت هواداری فدراسیون ورزش‌های همگانی و محصولات مختلفی که همگی به صورت رایگان ارائه شده و به وسیله پست ارسال می‌شود. هنگام ثبت نام کدی در اختیار مشتری قرار داده می‌شود که هر لحظه می‌تواند پیگیری کند که کارتش در چه مرحله ای قرار دارد.

خدمات دیگری هم مشابه این فرایند قابل دریافت است؟‌

بانک گردشگری جزو بانک‌های پیشروی است که سرویس‌های خاص الکترونیک ارائه می‌کند. به همین منوال در اینده نزدیک تسهیلات هم ارائه می‌کنیم. همچنین ارایه رمز اینترنت بانک و موبایل بانک و تغییر رمز کارت هم در این سامانه انجام می‌شود.

ضمن این که نرم افزار «گردش پی» یک نرم افزار بسیار جامع است که در داخل آن تمام محصولات مالی و بانکی قرار دارد که مشتری می‌تواند از آن‌ها بهره ببرد. همچنین تخفیف‌هایی هم در خرید‌هایی که مشتری با کارت بانک گردشگری انجام می‌دهد، اعمال می‌شود.

علاوه بر این ما در بخش اعتبارات، محصولات مدرنی را برای مشتری‌های بزرگمان تولید می‌کنیم؛ یعنی در واقع بانک گردشگری یک بانک پویا و چابک است که خودش را به محصولات عامه ای که در سطح جامعه وجود دارد، محدود نمی‌کند. ما به طور دائم از مشتریان جدید نیازسنجی می‌کنیم و محصولات جدید براساس نیازهای جدید مشتری خلق می‌شوند.

هدف بانک گردشگری از حضور در نمایشگاه امسال چه بود و نمایشگاه را چطور ارزیابی کردید؟

از نظر من، نمایشگاه فرصت بی نظیری است که بانک بتواند بازاریابی‌های ‌b2b داشته باشد و در سطح جامعه نقش خودش را ایفا کند. همچنین معرفی بسته‌های خدمات اعتباری؛ شامل اعطای تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری، آژانس یار (بسته ویژه آژانس های مسافرتی و مشتریان آنها)، توریست کارت و گردش کارت اعتباری از اهداف ما در این زمینه است.

نکته قابل ذکر این است که بانک به این مسائل صرفا از نظر هزینه و فایده نگاه نمی‌کند. بانک از نظر مسئولیت‌های اجتماعی باید نقش‌هایی را ایفا کند و به این خاطر بانک گردشگری در زمینه CSR همواره پیشرو بوده است.  ساخت 25 مدرسه در مناطق محروم کشور، تحصیل 3000 دانش آموز در مدارس بانک گردشگری، نمونه کوچکی از این موارد است. بانک گردشگری علاوه بر فعالیت‌های بانکداری و ارائه خدمات نوین بانکی به مردم، در بخش مسئولیت‌های اجتماعی عملکرد موفقی داشته که از جمله آنها می‌توان به مشارکت در امور خیریه، ساخت مدرسه در مناطق محروم و... اشاره کرد.

در زمینه توریسم پزشکی چه ایده‌هایی وجود دارد؟‌

بانک گردشگری در این زمینه محصولی دارد که هدف آن توسعه این صنعت استراتژیک است. تلاش بانک این است که بتواند از کشور‌های دیگر اشخاص را برای اهداف درمانی به کشور دعوت کرده و ضمن ارائه خدمات استاندارد ضمن ایجاد ارزآوری، به اقتصاد کشور کمک کنیم. به این خاطر ما اعلام آمادگی می‌کنیم که با شرکت‌هایی که در زمینه تخصصی کار می‌کنند قراردادهای امضا کنیم و به رشد این بخش کمک نماییم. چون این صنعت علاوه بر جنبه اقتصادی و ارزآوری در بالا بردن استانداردهای سلامتی مردم ایران هم نقش دارد و نوعی نفع همگانی برای جامعه به همراه دارد.

حضور غرفه‌هایی چون آیلند و سرزمین ایرانیان در این نمایشگاه چه اهدافی را دنبال می‌کرد؟‌

در تعریفی که از بانک شده گفته شده است که بانک واسطه گر وجوه است. یعنی وجوه سرگردان که در دست اشخاص است و نمی‌توانند از آن بهره برداری تولیدی و صنعتی نمایند به وسیله بانک جمع آوری شده و به وکالت از این اشخاص در پروژه‌ها سرمایه گذاری می‌کند. این سرمایه گذاری می‌تواند با اعطای تسهیلات به یک شخص کارفرما باشد و یا بانک این کار را به کمک واسطه‌هایی انجام می‌دهد که شرکت‌های مختلف هستند.

پروژه‌هایی مانند آیلند، سرزمین ایرانیان، میکامال کیش یا سیتی سنتر اصفهان از شرکت‌هایی هستند که با حمایت‌های مالی بانک انجام شده است و نفع آن یک نفع عمومی است. برای مثال سرزمین آیلند سرزمین زنده و هوشمندی است که بخش‌های متنوعی دارد؛ مثل کارتینگ، زمین‌های گلف، شهربازی، مکان‌های ورزشی و تفریحی و... این‌ها به نفع مردم است که استفاده می‌کنند و بانک هم از کنار این‌ها یک سود بسیار جزئی دارد که بین سپرده گذار و سهامدار تقسیم می‌شود.

در واقع هم سود متعارف و هم حمایت از صنعت گردشگری به عنوان یک عزم ملی است.

دقیقا همین‌طور است. بانک گردشگری معتقد است که صنعت گردشگری صنعت پیشرویی است و بانک باید در این صنعت سرمایه گذاری کند تا هم برای کشور ارزآور باشد و هم منافع بانک را تامین کند. به این معنا که کار بانک واقعا یک نفع شخصی مطلق نیست. در کل، ما یک بانک تجاری هستیم و خدمات عام دیگر هم داریم ولی اهداف و چشم انداز ما و ماموریتی که برای بانک گردشگری در سطح کلان تعریف شده حمایت از صنعت گردشگری است. پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به عنوان بانک عامل و تسهیلات تبصره ای طبق قرارداد منعقده با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیگر خدمات بانک گردشگری در حوزه خدمات اعتباری است. همچنین  براساس ماموریتی خاص که بانک گردشگری برای خودش قائل است، خدمات متنوعی به آژانس‌های مختلف ارائه می‌شود که شامل خدماتی در بخش وب سرویس، ضمانت نامه‌های مورد نیاز آژانس‌ها برای دریافت مجوز و همین طور تسهیلات برای ایرانیانی است که تمایل دارند از خدمات تور به صورت اقساطی استفاده کنند.

وجوه تمایز بانک گردشگری با سایر بانک‌ها را در چه مواردی می‌دانید؟

بانک گردشگری این افتخار را دارد که در ارائه محصولات نوین الکترونیکی یک بانک پیشرو است. واقعیت این است که امروزه، بانک‌ها با شعبه‌های فیزیکی که در هر کوچه و خیابانی حضور داشته باشند، تعریف نمی‌شوند. تعریف‌ها عوض شده است. به همین خاطر ما الان خودمان را یک بانک چابک می‌دانیم که خدمات الکترونیکی بسیار ارزنده ای را ارائه می‌دهیم. محصولاتی که همین الان قابل استفاده است. با این محصولات، ما واقعا در محروم ترین جای ایران که دسترسی به خدمات مخابراتی و پست داشته باشند حضور داریم، حتی یک روستا با 50 نفر می‌تواند از ما سرویس بگیرد و ما ظرف 72 ساعت به آن‌ها خدمات بانکی می‌دهیم. همین طور در خدمات هتلی آماده هستیم که سرویس‌های Ipg و درگاه‌ها و وب سرویس‌ها را ارائه دهیم. آژانس‌ها هم می‌توانند با استفاده از این سرویس‌ها خدمات الکترونیکی درخوری به مردم بدهند.

سال‌های آینده را چطور می‌بینید و چشم انداز بانک گردشگری برای آینده چیست؟‌

بانک گردشگری با شعار فراتر از مرزها فعالیت خود را شروع کرده و همچنان بر آن اهتمام دارد. چنانچه مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم ها و محدودیت ها از پیش روی بانک برداشته شود، با تقابل و ایجاد روابط با بانکهای خارجی با توجه به برخورداری از نیروهای جوان و متخصص سهم بیشتری در ارائه خدمات در بخش بازرگانی خارجی داشته و جایگاه بانک در بانکداری بین‌الملل ارتقاء خواهد یافت. ضمن این که در دوسال اخیر هم به انتخاب خود مردم در خدمت رسانی و رضایت مشتری جز بانک های برتر ایران بودیم.

قطعا این اهداف با تکثیر شعبه‌های فیزیکی بانک تحقق نمی‌یابد؟‌

به هیچ عنوان. در دانش این سال‌ها، بانک را فقط در شعبه فیزیکی نمی‌بیند. اگر الان به سایت بانک ما به نشانی https://tourismbank.ir/ مراجعه کنید خواهید دید که ما فقط 100 شعبه فیزیکی داریم؛ ولی در واقع ما در تمام روستاها و کوچه‌ها و خیابان‌های همه شهرها شعبه داریم. یعنی شعبه 101 بانک گردشگری شعبه مجازی آن است. یعنی کافی است که شما یک گوشی و یک خط اینترنت داشته باشید، از هرجا اعم از منزل، اتوبان، محل کار یا در سفر شعبه بانک گردشگری در اختیار شماست.

نکته دیگری هست که بخواهید اضافه کنید؟

به نظر من نمایشگاه فرصت بسیار مغتنمی است که بتوانیم با بزرگان این صنعت از نزدیک تعامل داشته باشیم.

همین طور امیدواریم که با ایجاد گشایش در مشکلاتی که وجود دارد و برطرف شدن تحریم‌هایی که واقعا ظالمانه وضع شده اند فرصت حضور در عرصه‌های بین‌المللی فراهم شود. متاسفانه محدودیت‌ها کار را مشکل کرده است؛ وگرنه ما یکی از قوی ترین واحد‌های ارزی را در سطح بانک‌های کشور داریم که صدها سال تجربه بانکی در آن حضور دارد. با این حال نمی‌توان از ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کرد. امیدواریم که این مردم مهمان دوست، با فرهنگ غنی و با تمدن بزرگ بتوانند از ظرفیت‌هایی که حق آن‌هاست بهره مند شوند. کار بانک هم یک کار با منابع همگانی است.

تجربه شما در دوره کرونا شامل چه نکات مهمی بود؟‌

ما در دوره کرونا یعنی از بهمن و اسفند سال 98 کمترین تعطیلی شعب را داشتیم. این در حالی است که مدام می‌شنیدیم فلان شعبه یک بانک به خاطر کرونا و ابتلای افرادش تعطیل شده است. البته ما هم همکاران عزیزی را از دست دادیم ولی هرگز تعطیلی شعب را نداشتیم. ضمن این که تجربه همه گیری کرونا باعث شد پروژه‌ها شعبه ی بانکداری الکترونیک با سرعت بیشتری پیش برود.  ما الان در دوازدهمین سال فعالیت  بانک هستیم و در حدود یک دهه است که ارائه دهنده پیشروترین و بهترین  خدمات الکترونیک بوده ایم. با این حال تازه ترین و بهترین محصول ما نرم افزار شباهنگ و گردش پی است که یک محصول کامل و تست شده است و احراز هویت را کاملا از راه دور ممکن کرده است.

از حضور شما در این گفت وگو سپاسگزاریم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]