گفت‌وگو با ‌هادی سجادی راد، مدیر امور گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی

گردشگری دنیا به سمت غنی‌سازی سفر در حال حرکت است

کد: 140012015717218264

https://bit.ly/3H3tpSx

، تهران , (اخبار رسمی): پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران در حالی از 9 تا 12 بهمن ماه برگزار شد که یکی از مجموعه‌های فعال در نمایشگاه بین المللی گردشگری، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران بود که با محصولات و برنامه‌های تازه ای در این رویداد حاضر شده بود.

گردشگری دنیا به سمت غنی‌سازی سفر در حال حرکت است
گردشگری دنیا به سمت غنی‌سازی سفر در حال حرکت است

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران در حالی از 9 تا 12 بهمن ماه برگزار شد که همه گیری کرونا، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در این زمینه را با دشواری مواجه کرد. در عرصه جهانی هم صنعت گردشگری و هوانوردی دنیا با خسارت‌های سنگینی به خاطر پاندمی فوق مواجه شد. اما ظاهرا، دنیا در حال برگشت به شرایط عادی و کنار آمدن با این همه گیری است. یکی از مجموعه‌های فعال در نمایشگاه بین المللی گردشگری، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران بود که با محصولات و برنامه‌های تازه ای در این رویداد حاضر شده بود. برای اطلاع از فعالیت‌های جدید و چشم‌انداز‌های پیش روی این کانون، در حاشیه این نمایشگاه، با‌هادی سجادی راد، مدیر گردشگری بین‌الملل کانون گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و درباره فعالیت‌های جدید کانون توضیحاتی بیان کنید.

من‌هادی سجادی راد هستم، مدیر امور گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی نماینده فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی در قلمرو کشور ایران است. به واسطه همین امر موضوعاتی از قبیل صدور گواهی نامه‌های بین المللی در کشور ایران بر عهده کانون است. همچنین صدور «کارنه دوپاساژ»‌های (Carnet de Passages یا CDP) خودروهایی که قصد تردد از مرز‌های زمینی کشور را دارند، از طریق کانون انجام می‌شود. همچنین صدور پلاک‌های بین المللی خودروهایی که قصد عزیمت به کشورهای دیگر از طریق مرزهای زمینی همجوار را دارند با کانون است.

 

کانون در حوزه‌های گردشگری متولی چه اموری است؟‌

در حوزه‌های گردشگری، کانون در حال حاضر متولی پورتال ملی گردشگری ایران با نام «ویزیت ایران» است. طی سه سال گذشته اهتمام ما بر غنی کردن محتوای پرتال و همچنین تغییر پلتفرم پرتال بوده که ظرف ماه‌های گذشته این تغییر پلتفرم اتفاق افتاده است.

نگاه ما در پرتال ویزیت ایران این است که مجموعه بسیار زیادی از داده‌ها که تولید محتوا شده و در پرتال قرار گرفته همراستا با مفاهیم صنعت گردشگری جهان که معمولا با نام «Tourism 4.0» یا نسل چهارم گردشگری از آن یاد می‌شود، به سمت هوشمند سازی برود. هوشمند سازی داده‌ها به این معناست که ما بتوانیم داده‌های خامی که در اختیار ماست را تبدیل به ابزاری بکنیم که کاربران از طریق آن ابزارها بتوانند از داده‌ها و محتواهای تولید شده بهره مند شوند.

بر همین اساس یکی از ابزارهایی که طراحی و تولید شده و به زودی رونمایی می‌شود ابزار «Trip Maker» یا سفرساز است. در این ابزار، ما چند لایه خدمات را به ترتیب لایه گذاری کرده ایم. پایه ای ترین لایه ای که طراحی شده و آماده بهره برداری است لایه «Navigation» یا مسیریابی است.

این سرویس مسیریابی چندین سال است که عرضه شده و گوگل برای اولین بار به صورت رایگان در اختیار همگان گذاشت و اپلیکیشن‌های دیگری هم هستند. اما وجه تمایز ابزاری که در «ویزیت ایران» طراحی شده با سایر مسیر یاب‌ها این است که مسافر می‌تواند مبداء، مقصد و یا مقاصد خودش را مشخص کند و یک مسیر سفر بسازد. بعد از آن این امکان فراهم شده است که تمام جاذبه‌هایی که در طول مسیر هستند به او نمایش داده شود. در حالی که در مسیر یابی عادی جاذبه‌ها لزوما نمایش داده نمی‌شوند.

این پایه ای ترین لایه داده است که بر روی «مسیریاب» سوار شده است. این امکان هم فراهم شده که از طریق یک منوی کشویی شما حریم جاده را مشخص کنید که جاذبه‌ها تا چه حریمی از جاده نمایش داده شود. یک هدف کلان را هم از ارائه این ابزار دنبال می‌کنیم که آن هم تغییر رفتار گردشگران ایرانی از عادت «مقصد محور» بودن به «مسیر محور» بودن است.

یعنی معمولا در کشور ما وقتی که یک نفر قصد سفر دارد بیشتر به مقصد فکر می‌کند. یعنی ما تلاش می‌کنیم هرچه زودتر خودمان را به مقصد برسانیم، در حالی که در طی این مسیر چند هزار کیلومتر با دنیایی از جاذبه‌ها مواجه هستیم که عملا با این رفتار گردشگری، چشم ما روی همه این جاذبه‌ها بسته است.

با استفاده از این ابزار، گردشگر از جاذبه‌هایی که در طول مسیر است خبردار می‌شود. در کنار آن ما مفهومی در گردشگری داریم به اسم «گردشگری آرام» که شما را بر حذر می‌دارد که از مبدأ به مقصد نگاه کنید بلکه خیلی با حوصله تر مسافت سفر را طی کنید.

 

به نظر می‌رسد این لایه‌هایی که عنوان می‌کنید همدیگر را کامل می‌کنند.؟‌

 

بله. ما این امکان را فراهم می‌کنیم که افراد بیایند با این استایل سفر رفتار کنند. در لایه بعدی «سفرساز» این امکان را فراهم کردیم که وقتی شما مسیر سفر را مشخص کردید بازه سفر را هم تعریف کنید تا در این بازه زمانی، تمام رویدادهایی که در طول مسیر هست به شما نمایش داده شود.

در این زمینه دیتابیسی بالغ بر 7 هزار رویدار در مناطق مختلف کشور پراکنده است که شما می‌توانید از این رویداد‌ها استفاده کنید. برای مثال معمولا در ایام مختلف، جشنواره‌ها و نوروزگاه‌ها و رویدادهایی هستند که ما اطلاعاتش را جمع آوری کرده ایم که البته محدود به رویدادهای گردشگری نیست و سایر رویدادها را هم آورده ایم که البته توضیح آن مفصل است. اما به طور خلاصه، ما از طریق رویداد تلاش می‌کنیم در راستای بازتوزیع گردشگری قدیم برداریم.

 

و کارکرد لایه بعدی که احتمالا در همین راستا قرار دارد چیست؟‌

پس ما یک لایه «مسیریابی» داشتیم و یک لایه «جاذبه» و در نهایت لایه بعدی که اهمیت زیادی دارد لایه «رویداد» است. چرا که در اکثر مطالعات آکادمیک که در دنیا انجام شده این نکته احراز شده که برای ایجاد انگیزش در مسافر، برای این که به یک مقصد جدید سفر کند در 59 درصد موارد «رویداد» اهمیت بالایی دارد. پس ما برای مقاصد جدید باید سفر را با یک سری رویدادها پیوند دهیم یا اگر رویدادی هست آنها را اطلاع رسانی کنیم.

یک مقوله بالادستی دیگری هم داریم به نام «تکرار پذیری سفر». در امر تکرار پذیری در 70 درصد موارد این رویداد است که شما را ترغیب می‌کند سفر را تکرار کنید. افراد زیادی را داریم که هرسال در یک بازه زمانی مشخص که فستیوال خرید کیش انجام می‌شود به آن جا مسافرت می‌کنند و تکراری بودن سفر هم اهمیتی ندارد. این هم یکی از مواردی است که در لایه‌های ابزار «سفر ساز» دنبال می‌کنیم.

از این جا به بعد ما به معنای واقعی وارد آن مفهوم «نسل چهارم سفر» می‌شویم و تلاش می‌کنیم با جمع آوری اطلاعات از خود کاربرها، تجربه سفر آن‌ها را برایشان شخصی سازی کنیم. یعنی براساس علاقه مندی‌هایی که اپلیکیشن «سفرساز» به ما اطلاع داده اند، دیگر جاذبه‌هایی که شما علاقه مند نیستید به شما نمایش داده نمی‌شود و فقط موارد مورد علاقه شما نمایش داده می‌شود.

از سوی دیگر، وقتی مسافر وارد شهری می‌شود خیلی از اطلاعات آن شهر برایش گنگ است. همین طور میزان ورود گردشگران برای ارائه دهندگان خدمات مبهم است. ما این دو اطلاعات را دریافت کرده و تلفیق می‌کنیم و در اختیار ذی نفعان شهرهای مختلف قرار می‌دهیم و از این سو وقتی مسافر به شعاع 40 کیلومتری شهری می‌رسد آلارم‌هایی برای او ارسال می‌شود که آفرهای ارائه شده توسط سرویس دهندگان به اطلاع وی می‌رسد.

این هدفی است که صنعت گردشگری دنیا به سمت آن حرکت می‌کند و تلاش می‌کند که سفر شما را غنی سازی کند، آن هم با داده‌هایی که از سمت مسافر و ارائه کنندگان خدمات دریافت می‌شود و بعد از تلفیق باز توزیع می‌شود.

از برنامه‌های دیگری که در چند سال آینده به جد دنبال خواهیم کرد، احیای دفاتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در کشورهای خارج است که در دو - سه سال گذشته کارشان متوقف شده است. شیوه نامه این دفاتر بازنگری شده، شیوه نامه جدید آماده است و در حال مذاکرات نهایی با معاونت گردشگری وزارت خانه هستیم تا بعد از تصویب به احیای دفاتر بپردازیم.

 

کار این دفاتر به طور مشخص قرار است چه چیزی باشد؟‌

کار این دفاتر این است که در 365 روز سال در کشورهای خارجی فعالیت کنند و جاذبه‌های گردشگری کشور را معرفی کرده و گردشگران را به سمت داخل ارجاع دهند. البته اولویت ما با کشورهای بازار هدف ایران است که 30 کشور هستند که دارای اولویت یک و دو و سه خواهند بود.

 

در این نمایشگاه محصول خاصی را رونمایی کردید؟‌

بله. بخشی از خدمات «ویزیت ایران» را در همین نمایشگاه معرفی کردیم. علاوه بر آن، ما یک اپلیکیشن امداد خودرو داریم که رونمایی می‌شود و اولین شبکه وسیع ترین شبکه امداد خودرو ایران متعلق به کانون است با بیش از 1600 خودرو امدادی در مسیرهای مواصلاتی سراسر کشور. تا حالا این خدمات با تماس‌های تلفنی متقاضیان با کال سنتر  09629 انجام می‌گرفته؛ اما از این به بعد این امکان را فراهم کردیم که مسافران بتوانند در هر نقطه ای از کشور مثل اسنپ درخواست خودروی امدادی کنند و از لحظه ای که سرویس را امدادگر تایید می‌کند، می‌توانند ماشین امداد را ردیابی کنند که در چه فاصله ای است و کی به آن‌ها می‌رسد.

و همچنین علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کانون جهانگردی واتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران  به نشانی  https://www.taci.ir/ مراجعه کنند.

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی