اطلاعات تماس
  • 093817*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140012015719618269

همه چیز درباره OKR که حتما باید بدانید

کد: 140012015719618269

https://bit.ly/3BzpCLH

، (اخبار رسمی): در این مقاله هر آنچه درباره OKR باید بدانید را به طور یکپارچه و جامع فرا می گیرید. OKR چارچوبی برای هدف گذاری، جاری سازی استراتژی ها و برنامه ریزی بر مبنای آن ها است.

همه چیز درباره OKR که حتما باید بدانید
OKR روش مدرن مدیریتی است که بر اساس رویکرد چابک طراحی و تدوین می شود.

OKR متشکل از اهداف و نتایج کلیدی یک چارچوب تعیین هدف است به شما کمک می کند با تدوین اهداف بلندپروازانه و چالشی، تحقق آن ها را رقم بزنید. همچنین با در نظر گرفتن نتایج کلیدی میزان پیشرفت آنها را بسنجید.

OKR به روز ترین شیوه ای است که در حال حاضر بسیاری از غول های استارتاپی از این متد استفاده می کنند. اما OKR دقیقا چیست؟ چگونه میتوانیم به طور کامل از مزایای آن بهره مند شویم؟ چگونه از اشتباهات ممکن جلوگیری کنیم؟ در این مقاله قصد داریم جامع ترین اطلاعات ممکن را در مورد OKR بیان کنیم تا بتوانید از آن به بهترین نحو ممکن بهره ببرید.

1.مقدمه ای بر OKR:

همه سازمان ها با یک هدف و چشم انداز فعالیت خود را آغاز می کنند. همه افراد موفق در برنامه های خود دارای یک چارچوب  و سیستم ساختار یافته هستند که برای مدیریت از آن کمک می گیرند.

ساده ترین راه برای درک مفهوم OKR این است. اهداف کیفی و نتایج اصلی را پارامتر های کمی در نظر بگیریم تا متوجه شویم به اهداف خود رسیده ایم یا خیر.

2.OKR چیست؟

OKR تشکیل شده از اهداف و نتایج کلیدی. در واقع OKR  یک چارچوب تعیین هدف است که به سازمان ها و افراد کمک می کند با تدوین اهداف بلندپروازانه و در نظر گرفتن اقدامات در آن  راستا، تحقق آن ها را رقم بزنند. همچنین با در نظر گرفتن نتایج کلیدی و قابل پیگیری در بازه زمانی سه ماهه، میزان دسترسی به اهداف را پایش کنند.

3.تاریخچه OKR:

ابتدایی ترین پیدایش OKR در دهه 1970 اتفاق افتاد. چایی که اندی گرو رئیس اینتل ابتدا OKR ها را در شرکت خود توسعه داد و اصول اصلی خود را در کتابی به نام " مدیریت خروجی بالا" ثبت کرده است. او با بیان دو سوال اساسی مدیریت را به امری ساده تر بدیل نمود. 1_ کجا می خواهم بروم؟ 2_ چگونه مردم را برای رسیدن به آنجا سرعت دهم؟

در سال 1974 جان دوئر به اینتل پیوست و OKR ها معرفی شد. او در اولین لحظات به گوگل به عنوان مشاور خدمت کرد و در سال 1999، OKRها را به بنیان گذاران گوگل معرفی کرد. اکنون گوگل به پاس این قدردانی همچنان از گوگل استفاده می کند. بسیاری از برندهای پیشتاز دیگر از جمله Google ، Twitter ، Spotify ، LinkedIn ، Amazon از OKR استفاده می کنند.

4. هدف گذاری چیست؟

OKRها به عنوان یک کروش تعیین هدف عمل می کنند. اما قبل از رسیدن به عمق ماجرا باید واقعا بدانید که اصطلاح "هدف" در واقع به چه معناست. احتمالا در مورد اصطلاحات مختلفی مانند اهداف، OKRها و شاخص های عملکرد کلیدی (KPI) / معیارها شنیده اید. در بسیاری از موارد، این اصطلاحات با هم ترکیب می شوند. هر یک از آنها باید تعریف شود تا هیچ سردرگمی واقعی وجود نداشته باشد.

هدف (Goal) : جهتی که ما می خواهیم به آن سمت برویم.

(KPI) معیارها : شاخص هایی که چگونگی عملکرد ما را کنترل و مدیریت میکنند.

اهداف (Target) : سطحی از عملکرد که ما می خواهیم به آن دست پیدا کنیم.

اهداف مواردی است که شرکت قصد دارد در آینده به آن دست دست یابد. هدف نتیجه ای است که می خواهیم به آنها دست پیدا کنیم و در هسته اصلی کاملا مربوط به تعهد است. آنها جهت کاری را برای شما مشخص می کنند تا بر روی آنها تمرکز کنید. مثلا در برخی موارد میتوانند اهداف کلان و جهت دار باشند و بیشترین ریز اهداف را به خود سوق دهند. یا اینکه ممکن است عملیاتی باشند و بر اولویت های کارکرد تمرکز کنند. لذا بسته به سطح، اهداف نیز می توانند بر اساس نیازهای توسعه جایگاه های خاصی را پر کنند.

5. اهداف تجاری چیست؟

اهداف مواردی است که شرکت قصد دارد در آینده به آن دست دست یابد. هدف نتیجه ای است که می خواهیم به آنها دست پیدا کنیم و در هسته اصلی کاملا مربوط به تعهد است. آنها جهت کاری را برای شما مشخص می کنند تا بر روی آنها تمرکز کنید. مثلا در برخی موارد میتوانند اهداف کلان و جهت دار باشند و بیشترین ریز اهداف را به خود سوق دهند. یا اینکه ممکن است عملیاتی باشند و بر اولویت های کارکرد تمرکز کنند. لذا بسته به سطح، اهداف نیز می توانند بر اساس نیازهای توسعه جایگاه های خاصی را پر کنند.

6. KPI و OKR چه تفاوت هایی دارند؟

KPI ها اصطلاحات مهمی برای درک عملکرد و ارزیابی شرکت شما هستند. ردیابی KPI شرکت به شما کمک می کند بفهمید آیا این شرکت در وضعیت سالمی به سر می برد یا نه. مهم است که تعیین کنید چه مواردی را باید در شرکت خود اندازه گیری کنید.

OKR سطوح عملکردی هستند که برای KPI  یا معیارهای خود تعیین می کنید. به عنوان مثال ، افراد فروش می توانند هدف خود را برای تعداد جلسات مشتری در ماه تعیین کنند. در حالی که معیار عددی است که آنها در واقع بدست آورده اند.

7. اهداف شما تعیین شده است، گام بعدی چیست؟

اهداف توسط برنامه ها اجرا می شوند. اگر اهداف به سوال “کجا می رویم” پاسخ دهند ، ابتکار عمل “چگونه انجام دهیم” است. ما دوست داریم از اصطلاح ابتکارات استفاده کنیم ، اما شما ممکن است از اصطلاحات مختلفی مانند برنامه ها ، وظایف ، اقدامات (کلیدی) ، پروژه ها و غیره استفاده کنید. در واقع منظور مسیری است که برای رسیدن به آن اهداف می خواهیم طی کنیم.

ابتکارات از این جهت مهم است که اگر بر اهداف خود تمرکز نکنید و برنامه ای برای چگونگی دستیابی به آنها نداشته باشید ، احتمال شکست شما بسیار زیاد است. هر زمان که اهداف شما رو به جلو نیستند ، باید کاری را که انجام میدهید تغییر دهید یا ابتکارات جدید را امتحان کنید. داشتن یک آمادگی و ذهنیت باز برای تغییر روش ها یا امتحان چیزهای جدید در شرکت شما وقتی می خواهید آنها را به نقطه ی اوجشان برسانید ، بسیار مهم است.

یک ابزار آنلاین برنامه ریزی OKR نیاز دارید؟

هدف سنج ساده ترین راه برای راه اندازی و خودکار سازی فرآیند OKR در شرکت شما است که نه تنها شما را در هدف گذاری همراهی میکند، بلکه فرایند طی مسیر و کارکرد شما و تیمتان را نیز به شما گزارش می دهد.

8. OKRها چه چیزهایی نیستند؟

OKRها را با KPI ها اشتباه نگیرید. همان طور که گفته شد OKRچیزی است که می خواهید به ان جا برسید اما KPIها معیار و شاخص های نشان دهنده هدف شما هستند. آنها وضعیت فعلی شما را به شما نمایان می کنند در حالی که OKR شما را به سمتی که می خواهید بروید هدایت میکنند.

OKR یک الگو نیست: OKR الگویی نیست که کسب و کارهای موفق از آن استفاده کرده باشد و شما صرفا با کپی کردن آن موفق شوید. OKR مسیری یادگیرنده است که در آن با مشاهده موفقیت غول های استارتاپی باید روش برنامه ریزی OKR را فرا بگیرید و این شیوه را برای کسب و کار خودتان شخصی سازی کنید.

9. OKR را شروع کنید. فراید OKR چگونه است؟ 

برای شروع باید پنج مرحله اصلی را طی کنید:

1_ اهداف خود را تعیین کنید :  با تعیین یک هدف فعالیت خود را آغاز کنید. به طور مثال همانطور که با استفاده از OKR سهولت دستیابی به اهدافتان را تجربه می کنید ، می توانید اهداف شرکتی بیشتری اضافه کنید ، اما هرگز بیش از ۵ هدف نخواهید داشت.

این هدف کلان را به تیم های عملیاتی خود ابلاغ کنید و توضیح دهید چگونه تیم های خود را با اهداف کلان شرکت هماهنگ کنند. هر تیم باید فکر کند که چگونه می تواند به پیشبرد اهداف کمک کند. به یاد داشته باشید اهداف بایستی بلندپروازانه، کیفی، دارای چارچوب زمانی معین و همچنین قابل اجرا باشد.

2_ نتایج کلیدی خود را تعیین کنید: در هر تیم و برای هر هدف باید 3 الی 4 نتیجه کلیدی در نظر بگیریم. وظیفه این نتایج کلیدی اندازه گیری میزان نزدیک شدن و دستیابی به اهدافتان است. اهداف شرکت نیازی به نتایج کلیدی ندارند زیرا این اهداف توسط تیم OKR به جلو منتقل می شوند.

نتایج کلیدی قابل اندازه گیری را می توان به روش های مختلف تنظیم کرد:

______ را از X به Y افزایش دهید.

______ را با X٪ کاهش دهید.

______ را تا X٪ بهبود دهید.

3_ OKRهای خود را به روز کنید:

اگر چه پیشنهاد می شود OKRهای تیمی را به صورت فصلی تنظیم کنید، اما مهم است هر هفته OKR های خود را بازبینی کنید. با این کار مطمئن می شوید اهداف خود را دنبال میکنید و در صورت لزوم اصلاحات لازم را اعمال می کنید.

4_ فعالیت های خود را برنامه ریزی کنید:

بسیار مهم و حیاتی است که OKRها را در برنامه ریزی های هفتگی خود قرار دهید و مشخص کنید برای تحقق آنها باید روی چه اقدامات و پروژه هایی تمرکز کنید. با این برنامه ریزی می توانید ببینید که چگونه همه تلاش هایتان به شما در رسیدن به اهداف کمک می کند.

5_ OKRهای خود را مرور کنید:

در پایان سه ماه، هر تیم باید به انجام OKRهای خود نگاه کند. بررسی کند که چه کاری به نحو احسن انجام شده و چه نتایج یا اهدافی هنوز محقق نشده است. با این بررسی و اصلاحات می توانید برنامه ریزی OKRهای بعدی تیم خود را نیز شروع کنید.

در کل شرکت ، شما باید ۲-۳ بار در سه ماه یک بار بررسی OKR داشته باشید تا افکار و دانش خود را به اشتراک بگذارید.

10. چگونه یک هدف خوب برای OKRهای خود بنویسیم؟

قبل از نوشتن OKR باید به درک و شناخت کامل از آن جایی که قرار است به آن برسید داشته باشید. ابتدا بر چشم انداز و اهداف خود تمرکز کنید و به اهداف بالقوه ای که قصد دارید در پایان سه ماه به آن دست پیدا کنید، فکر کنید. سوالاتی را از خود بپرسید:

آیا این هدف در دستیابی به اهداف شرکت و سازمان به ما کمک می کند؟

آیا هدف برای اعضا و تیم الهام بخش است؟

آیا جوانب مختلف این هدف ارزش تجاری برای ما فراهم میکند؟

آیا این هدف در این بازه زمانی سه ماهه قابل دستیابی است؟

آیا این هدف توسط تیم اجرایی و عملیاتی قابل دسترسی می باشد؟

چه چالش ها و موانعی بر سر راه ما قرار دارد؟

11. تنظیم نتایج کلیدی: 

اشاره کردیم نتایج کلیدی میزان دسترسی شما به اهداف سه ماهه خود را اندازه گیری می کند. پس از تجزیه و تحلیل اولویت ها و تمرکز بر آنها باید به دقت نتایج کلیدی منحصر به آنها را تدوین کنیم. به یاد داشته باشید نتایج کلیدی روشی است که شما برای اندازه گیری هدف خود از آنها استفاده می کنید.

نتایج کلیدی باید مشخص، قابل اندازه گیری(کمی)، قابل دستیابی، عملی، دارای درجه بندی عینی و دشوار باشد اما اجرای آن غیر ممکن نباشد.

لازم است به عناصری که نتایج کلیدی نباید در برگیرند نیز توجه کنید. این موارد عبارتند از اینکه :

آنها ثابت نیستند.

نتایج کلیدی باید عددی باشد و در طول سه ماهه به روز شود.

آنها وظایفی نیستند که باید تکمیل شوند.

12. هم راستایی وهماهنگی OKRها :

همسویی OKRها در فرایند پیاده سازی آنها کاملا ضروری است. هدف از این همسویی متحد کردن شرکت شما است تا همه تیم ها و همه OKRها در یک جهت و آن بهبود ارزش های سازمانی حرکت کنند. همسویی OKR مستلزم آن است که شما واقعاً با ساختار شرکت و سطح تعیین اهداف خود آشنا باشید. برای این کار، میتوان اهداف را به دو سطح دسته بندی کزد. سطح شرکت (اهداف کلان) و سطح تیم ( برای اهداق عملیو  نتایج کلیدی). با این کار ایجاد و برقراری این همسویی راحت تر و امکان پذیرتر می شود.

13. اشتباهات رایج در OKR که باید مراقب آنها باشید:

  • اهداف شما یا چالش برانگیز نیستند و یا بیش از حد چالشی هستند
  • OKRها را بررسی مجدد و به ورز رسانی نمی کنید
  • اهداف و نتایج کلیدی زیادی تعیین کرده اید که شما و تیمتان را دچار سردرگمی کرده است.
  • همسویی در جهت هدف کلی شرکت وجود ندارد و یا مهم تلقی نمی شود
  • نتایج کلیدی تدوین شده شما کمی نیست و...

 

14. ویژگی های کلیدی که هر OKR باید داشته باشد

  • تمرکز و توجه بر روی مهم ترین اهداف: تاکید بر تئوری هر چه کمتر بهتر. تنظیم و تدوین اهداف از پایین به بالا. عدم وجود تحمیل به اعضا: همه اعضا باید آزادانه و داوطلبانه روی اهداف مشارکت داشته باشند. وجود انعطاف پذیری. اگر چناچه اولیت ها و ارزش های سازمان تغییر کرد امکان تغییر OKR ها نیز وجود داشته باشد. فراموش نکنید OKRابزاری برای ددستیابی به اهداف است نه ارزیابی و سنجش عملکرد. در به کار گیزی و پیاده سازی OKR باید ثابت قدم و صبور باشید.

15. فواید به کار گیری OKR در سازمان:

همان طور که اشاره شد شما با بهره گیری از رویکرد OKR و پیاده سازی آن می توانید سرکت و سازمان خود را همسو کنید. در نتیجه با ایجاد تمرکز حجم وسیعی از تعارضات سازمانی را کاهش دهید. همچنین می توانید یادگیری مداوم را سرعت ببخشید و نتایجتان را تسریع کنید. علاوه بر آن شفافیت و نگاه دقیق نسبت به اعضا از دیگر فوایدی است که پیاده سازی OKR برای ما به ارمغان می آورد.

16. آیا OKR برای اهداف فردی و شخصی نیز مناسب است؟

مورد ها و  نمونه های OKRکه غالبا آن هارا مورد کند و کاو قرار می دهیم، از دنیای تجارت نشات میگیرد. اما بله. ما میتوانیم همچنان برای تعیین اهداف خارج از محیط کاری خود نیز از OKRهای فردی کمک بگیریم و آنها را در مسیر دستیابی به اهداف شخصی، روابز عاطفی و خانوادگی و... خود نیز به کار بندیم.

17. بازه زمانی ایده آل برای OKR ها چقدر است؟

هیچ بازه زمانی خاصی برای هیچ کاری در دنیا به طور کامل ایده آل نیست. با این جال بیشتر مربیان و افراد پیشرو در زمینه OKR پیشنهاد می کنند اهداف و نتایج کلیدی و به طور کلی OKRهای خود را در بازه زمانی فصلی و سه ماهه تدوین کنید.

البته می توانید در ابتدای سال OKRهای سالانه ای در نظر بگیرید و در شروع هر فصل و با توجه به آنها برای خود و تیم های دیگر OKRهای قصلی و سه ماهه تنظیم کنید.

چنان چه مایل هستید از یک ابزار حرفه ای در زمینه پیاه سازی OKR ها کمک بگیرید، نرم افزار هدف سنج در خدمت شما است. هدف سنج یک ابزار آنلاین برنامه ریزی و هدف گذاری مبتنی بر رویکرد OKR است که هم اکنون در اختیار شما است و می توانید از آن بهر ببرید.

  • تمرکز و توجه بر روی مهم ترین اهداف: تاکید بر تئوری هر چه کمتر بهتر. تنظیم و تدوین اهداف از پایین به بالا. عدم وجود تحمیل به اعضا: همه اعضا باید آزادانه و داوطلبانه روی اهداف مشارکت داشته باشند. وجود انعطاف پذیری. اگر چناچه اولیت ها و ارزش های سازمان تغییر کرد امکان تغییر OKR ها نیز وجود داشته باشد. فراموش نکنید OKRابزاری برای ددستیابی به اهداف است نه ارزیابی و سنجش عملکرد. در به کار گیزی و پیاده سازی OKR باید ثابت قدم و صبور باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 093817*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی