اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140012185757218403

بازاریابی محتوا چیست؟

کد: 140012185757218403

https://bit.ly/3vSKFIk

، (اخبار رسمی): در این مقاله می‌خواهیم راجب بازاریابی محتوایی یا content marketing صحبت کنیم و بعد از معرفی، چند راهکار برای پیشرفت در این زمینه ارائه دهیم.

بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی شاخه‌ای از بازاریابی ست که این روزها خیلی طرفدار دارد. این نوع بازاریابی شامل سفارش تولید محتوا برای معرفی یک برند، محصول، بیزینس و توضیح یا ارائۀ یکسری راهکار و مفهوم و گاهی با رویکرد تبلیغاتی می شود.

محتواهای تولید شده می‌توانند در غالب پست‌های وبلاگ، ویدیو، پادکست، ایمیل، وبینارها، کتاب و مجلات الکترونیک، پست شبکه‌های اجتماعی، سرگرمی یا به صورت استراتژیک منتشر شوند. استراتژی محتوا یعنی تمرکز بر برنامه ریزی و اراِئه و مدیریت محتواهایمان. لازم به ذکر است محتوای تولید شده را میتوان بصورت رپورتاژ آگهی منتشر نمود که خود میتواند سبب بهبود سئو وبسایت ما نیز شود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که فرق بازاریابی محتوایی با رسانه‌های اجتماعی چیست؟ بازاریابی محتوایی روشی ست از طرف یک شرکت برای اطلاع رسانی، تبلیغ یا معرفی چیزی به کاربران که منجر به خرید و فروش می‌شود اما سوشال مدیا برای ارتباط برقرار کردن بین کاربران با یکدیگر و گاهی کاربران با شرکت‌ها است.  

حالا که به طور نسبی با مفهوم بازاریابی محتوایی آشنا شدیم، می‌خواهیم یاد بگیریم که: چگونه محتوای خود را تبلیغ کنیم؟ چه قالب‌های محتوایی در حال حاضر موثرند؟ بهترین روش‌های بازاریابی محتوا در سال 2022 کدام هستند؟ استراتژی های جدید تولید محتوا کدامند؟     محتوای ویدیویی هرچه بیشتر بهتر! بله، رویکرد بازاریابی محتوایی و سلیقۀ مخاطبان قطعا به سمت ویدیو مارکتینگ است.

در واقع، تعداد مشاغلی که از ویدیو به عنوان بخشی از بازاریابی خود استفاده می کنند، از سال 2017، 38% افزایش یافته است و 72٪ از مصرف کنندگان می گویند که "ویدیوها" را به محتوای متنی ترجیح می‌دهند.   پانزده ثانیۀ اول مقدمه‌های طولانی را برای شروع ویدیوتان فراموش کنید.

شما حداکثر پانزده تا بیست ثانیه وقت دارید توجه مخاطب را کاملا جلب کنید پس از شروع ویدیوتان با لوگوهای متحرک و انیمیشن‌های فانتزی هم خودداری کنید. لازم نیست سی ثانیه راجب موضوع ویدیوتان و اهمیتش توضیح دهید فقط مستقیما برید سراغ محتوایتان.

  فیلمنامه برای ویدیوتان یک طرح کلی یا فیلمنامه بنویسید. همه می‌دانیم برای خیلی از ما قرار گرفتن جلوی دوربین وحشتناک است! خب حالا راه حل چیست؟ خیلی ساده؛ از روی فیلمنامه‌تان بخوانید. به جای اینکه وحشت زده شوید و فراموش کنید که می‌خواستید چه بگویید خیلی راحت از روی فیلمنامه‌ای که قبلا نوشته‌اید بخوانید.   و در آخر اینکه پلتفرم‌های محتواهای ویدیویی را بشناسید و آن‌ها را مطالعه کنید که بتوانید ویدیوی خود را روی پربازدید‌ترین و مناسب‌ترین پلتفرم منتشر کنید.  

برگشت ایمیل‌ها!

همانطور که می‌دانیم بازاریابی ایمیلی خیلی قدمت دارد اما همچنان یکی از روش‌های مهم بازاریابی است حتی در سال 2022.

بررسی خواهیم کرد که چگونه لیست ایمیل خود را بسازید، چگونه محتوای خود را با خبرنامه‌های ایمیل تبلیغ کنید و موارد دیگر.   یک Homepage را جایگزین فید وبلاگ کنید به جای داشتن یک فید که در آن مطالب و موضوعات مختلف محتواهایتان است، یک صفحۀ اصلی داشته باشید و از کاربران بخواهید که ایمیلشان را وارد کنند تا به مطالب پیشرفته تری از وبلاگ شما دسترسی داشته باشند و اینطور نرخ تبدیل صفحه‌تان را بالا ببرید.   الگوهای سادۀ خبرنامه‌ای بهترین راه برای اشتراک گذاری محتوای جدید با مشترکین ایمیلتان چیست؟

شاید فرستادن ایمیل‌ها به صورت خبرنامه‌های طولانی بتواند واقعا توجه کاربران را به محتوای شما جلب کند، اما درواقع به احتمال خیلی زیاد نرخ کلیکتان روی آن ایمیل زیاد نخواهد بود.

قسمت‌های زائد محتواهای خبرنامه‌هایتان را حذف کنید و یک الگوی خیلی ساده استفاده کنید؛ برای مثال به ترتیب صرفا این چند مورد را پوشش دهید:

سوژه یا موضوع وبلاگ پستتان

یک توضیح یک جمله‌ای

مقدمۀ کوتاه

لینک پست

راه‌های ارتباطی

ارتقای موضوع

ارتقا و آپدیت کردن محتوا همچنان یک راه عالی برای ایجاد لیست ایمیل شما ست اما یک مشکل بزرگ با ارتقای محتوا وجود دارد آن هم این است که هر بار که تغییری در محتوای خود ایجاد می کنید، باید PDF ارتقای محتوای خود را به روز کنید و با توجه به اینکه ما سالانه تغییرات و به روز‌رسانی‌های زیادی در محتوای خود ایجاد می کنیم، این یک مشکل بزرگ است. و اما ارتقای موضوع؛ با ارتقای موضوع می‌توانید این مشکل را حل کنید. یعنی بجای ارائۀ منبعی که مخصوص آن پست است، چیزی را ارائه می‌دهید که مخصوص آن موضوع باشد.   ارسال محتوای انحصاری برای مشترکین اگر می‌خواهید افراد در لیست ایمیل شما بمانند، نباید صرفا یک سری  لینک به آخرین پست‌های وبلاگ و یا قسمت‌هایی از پادکست‌هایتان را برای آن‌ها ارسال کنید. در واقع قرار است فقط ده درصد از محتوای خود را که در وبلاگتان منتشر نمی‌کنید به صورت انحصاری فقط برای مشترکین ایمیلتان ارسال کنید. با این روش هم نرخ کلیک فوق‌العاده‌ای به دست می‌آورید هم کاربران به ایمیلتان پاسخ خواهند داد.   تعداد محتواهایتان را افزایش دهید همه می‌دانیم که تولید حجم بیشتر محتوا چقدر به بازاریابی‌مان کمک می‌کند اما چطور می‌توانیم محتواهای بیشتری منتشر کنیم؟

مستند سازی با استفاده از استراتژی

قرار است که، به جای اینکه از همان ابتدا محتوا ایجاد کنیم، هرچه را که انجام می‌دهیم مستند سازی و ثبت کنیم. برای مثال اگر کارها و مراحلی را که برای انتشار یک پست انجام می‌دهید، مستند کنید می‌توانید همان‌ها را برای پست دوم هم تکرار کنید و اینطوری بجای یک پست در روز، دو پست منتشر کنید.  

یک تیم تولید محتوا درست کنید

سعی نکنید که همۀ کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید. به تنهایی انجام دادن همۀ کارها برای بازاریابی محتوایی فقط در ابتدای کار می‌تواند کافی باشد اما شما برای پیشرفت کردن در این زمینه به یک تیم احتیاج دارید.

با تقسیم وظایف می‌توانید کارها را بهتر مدیریت کنید و در وقت نیز صرفه جویی کنید در نتیجه حجم بیشتری از محتوا را منتشر می‌کنید.

سازماندهی

داشتن یک تیم قطعا خیلی می‌تواند به پیشرفت کارتان کمک کند اما این کافی نیست، شما باید به تیمتان ابزاری بدهید که بتوانند با آن کار کنند. منظور از ابزار یک تقویم محتوایی بسیار دقیق و سازمان یافته ست که همۀ اعضای تیم به آن دسترسی دارند.

قرار نیست این تقویم صرفا یک لیست ثابت از محتوایی باشد که قرار است در آینده منتشر شود بلکه لیستی ست که وظایف هرکس به طور دقیق در آن مشخص شده باشد.

"مرجع باشید!"

پست‌های «منبع باش» محتوایی با پشتوانه تحقیقاتی هستند که حاوی داده‌های جالب و جدیدند. داده‌هایی که وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران می‌توانند در مقالات خود به آن‌ها استناد کنند.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط وبسایت‌های مرجع 74٪ از افرادی که محتوای تحقیقاتی با منبع اصلی را منتشر کرده‌اند اظهار می‌کنند که این کار به آن‌ها کمک کرده است تا ترافیک بیشتری داشته باشند.

بنابراین اگر می‌خواهید لینک‌ها، ترافیک و اشتراک‌گذاری‌های بیشتری را از بازاریابی محتوای خود دریافت کنید، ممکن است بخواهید محتوای «منبع باش» را امتحان کنید.

در این بخش نکاتی راجب انتشار این نوع محتوا را با شما در میان خواهیم گذاشت.

انتخاب موضوع مناسب

یکی از راه‌های انتخاب موضوع مناسب برای این دسته از پست‌ها این است که به موضوعات اثبات شده استناد کنید و یا اینه کاملا برعکس، روی یک موضوع خیلی جدید که در دست تحقیق است تمرکز کنید.

انتشار داده‌های معتبر

وقتی صحبت از محتوای Be The Source یا "منبع باش" می‌شود، یک نکته مهم را باید در نظر داشت، آن هم اینکه اگر می‌خواهید مردم تحقیق شما را جدی بگیرند، داده های شما باید 100% معتبر باشند در واقع، انتشار نتایج ناقص یا یافته‌های گمراه کننده می‌تواند به اعتبار خود شما و اعتماد مخاطبتان آسیب برساند.

استفاده از نمودار و تصویر

استفاده از محتوای بصری به دو دلیل به شما کمک می‌کند که محتوای منبع قابل اعتمادی باشید.

اول اینکه فهم داده شما را برای مخاطبانتان آسان‌تر می‌کند، به خصوص برای محتواهای متنی‌ای که تجسمشان واقعا سخت است برای مثال یک گزارۀ علمی را در نظر بگیرید.

دوم اینکه شما با استفاده از تصاویر در محتواهای خود، این امکان را به دیگر وبلاگ نویسان می‌دهید که از تصاویر شما استفاده کنند و این خود باعث بوجود آمدن بک لینک می‌شود.

  موضوعات به روز و تازه کشف شده موضوعات مورد بحث روز یکی از راه‌های برجسته شدن محتواهای شما هستند اما سوال این است که چطور باید این محتواها را پیدا کرد و پوشش داد؟ در این بخش به این موضوع می‌پردازیم.   جستارهای مرتبط با Google Trends

با استفاده از Google Trends می‌توانید متوجه شوید که چه کلمات و عبارات کلیدی‌ای بیشتر سرچ می‌‍شوند یا نرخ سرچ کلمات موردنظرتان را باهم مقایسه کنید.

سراغ موضوعاتی که از قبل از آن‌ها اطلاعاتی ندارید نروید و در عوض بخش پرسمان‌های مرتبط را بررسی کنید.

روش بسیار ساده‌ای ست؛ ابتدا عبارت Google Trends را سرچ کنید سپس کلمۀ کلیدی‌ای را که فکر می‌کنید نرخ سرچ آن رو به زیاد شدن است را جست و جو کنید و در نهایت فهرست پرسش‌های مرتبط را در پایین صفحه بررسی کنید.

این روش گوگل برای نشان دادن عباراتی است که مردم آن‌ها را سرچ می‌کنند و بسیار کمک کننده ست.

موضوعات انفجاری (exploding topics)

جست وجوهای مرتبط Google Trend بسیار مفید است اما بازه موضوعاتی را به شما نشان می‌دهد که همه دربارۀ آن می‌دانند، exploding topics جایگزین بهتری برای Google Trends است.

exploding topics عباراتی را که از لحاظ سرچ کردن در یک روند افزایشی هستند به ما نشان می‌دهد حالا اگر این روند یک روند واقعی باشد نه صرفا یک مد، ما می‌توانیم آن را به پایگاه داده‌های خود اضافه کنیم.

محتوای جامع و بی‌نقص

بعد از اینکه با استفاده از روش‌های بالا موضوعتان را انتخاب کردید نوبت به تولید یک محتوای جامع و کامل حول آن موضوع است.

تولید محتواهای بی‌نقص و تحسین برانگیز

با انتخاب موضوع‌های جنجالی و به روز خود را در مسیر رقابت سخت‌تری قرار داده‌اید پس باید به نسبت موضوع محتواهای خیلی خوبی تولید کنید. محتواهایی که بزرگ، عمیق و تاثیرگذارند و راهی جز توجه کردن به آن‌ها و جود ندارد.

در این بخش بیشتر راجب اینطور محتواها صحبت می‌کنیم.

دیزاین محتوا

طراحی و دیزاین حرفه‌ای محتوا واقعا می‌توانند به برجسته شدن محتوای شما کمک کنند. استفاده از گرافیک و لوگوهای جذاب که منحصرا برای برند شما طراحی شده‌اند تاثیر غیرقابل انکاری در دیده شدن محتواهایتان دارد.

کیفیت نه کمیت!

وقتی صحبت از بازاریابی محتوا در سال 2021 می شود، چه چیزی مهمتر است؟ تعداد و حجم محتوا؟ یا کیفیت؟ جواب قطعا "کیفیت" خواهد بود!

فرض کنیم برای مثال شما وقتتان را صرف تولید سه محتوا در هفته می‌کنید، اگر همین وقت را صرف تولید یک محتوا در هفته کنید و تایم بیشتری برای کیفیت بهتر آن خرج کنید قطعا بازدۀ خیلی بیشتری خواهید داشت.

کار با حرفه‌ای ها

اگر مصمم به ادامۀ فعالیت در این زمینه هستید حتما کارشناسان و متخصصان حوزۀ خود را بشناسید و با آن‌ها همکاری کنید.

خب، فرض کنید می‌خواهید یک پست در مورد راه اندازی یک شرکت SaaS منتشر کنید. دو رویکرد برای نوشتن این محتوا وجود دارد: گزینۀ اول: یک فریلنسر به طور تصادفی برای نوشتن مقاله استخدام کنید. گزینه دوم: با کارآفرینی کار کنید که شرکت SaaS خود را به هزاران مشتری افزایش داده است. فریلنسر قصد دارد محتوایی را که قبلاً در دسترس است، دوباره به شما تحویل دهد. مطمئناً، هر فریلنسر می‌تواند این کار را خیلی خوب انجام دهد. اما قطعا قابل مقایسه با محتوایی که شما فقط می‌توانید از متخصصان آن حوزه دریافت کنید، نیست. در این مثال مشخص، یک متخصص می‌تواند از تجربه دست اول خود درباره SaaS صحبت کند: جزئیات، مثال‌ها، نسخه‌های بتا، تردیدها، مشارکت‌ها، تست‌های قیمت‌گذاری... و میلیون‌ها چیز دیگر که فقط از انجام کاری به طور تخصصی به دست می‌آید.   استفادۀ مجدد از محتواهایی که منتشر کرده‌اید استفاده مجدد محتوا در حال حاضر یک روند موثر برای بازاریابی محتوا است. در این بخش می‌خوانیم که چگونه در سال 2022 از تغییر کاربری محتوا به عنوان بخشی از استراتژی محتوای خود استفاده کنید.   محتوا را با هر قالب مطابقت دهید استانداردهای تولید محتوا حتی با 2-3 سال قبل کاملاً متفاوت است. در آن زمان، می‌توانستید محتوا را از یک پست وبلاگ به چندین قالب مختلف باز تولید کنید و این روش جواب هم می‌داد اما امروزه  شما باید صرفا ایده‌ها، مفاهیم و نمونه‌هایی را از محتوای اصلی خود بگیرید و آن را کاملاً با قالب جدیدی که می‌خواهید آن را منتشر کنید تطبیق دهید.   انتخاب بهترین قسمت‌های محتوایتان اگر می‌خواهید از محتوایی که قبلا آن را منتشر کرده‌اید استفاده کنید، برجسته‌ترین و بهترین قسمت‌های آن را انتخاب کنید و از آن‌ها دوباره استفاده کنید.  

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش