اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140012185758518409

خاکبرداری، تخریب و سازه نگهبان نیلینگ

کد: 140012185758518409

https://bit.ly/3HVqQlO

، (اخبار رسمی): خاکبرداری به طور کلی به مجموعه ای از عملیات های تخریب، حفاری، بارگیری و جابه جایی مصالح خاکی اطلاق می شود. این عملیات معمولاً با استفاده از ماشین آلات مختلف در پروژه انجام می پذیرد.

خاکبرداری، تخریب و سازه نگهبان نیلینگ
خاکبرداری، تخریب و سازه نگهبان نیلینگ

 البته در صورت لزوم می توان از نیروی انسانی و انفجار نیز برای پیشبرد عملیات خاکبرداری استفاده نمود. یکی از مهمترین نمود های خاکبرداری در گودبرداری ساختمان ها می باشد. در گود برداری ها، خاکبرداری به شکل قسمت بندی شده در پنل هایی با ارتفاع مشخص صورت می گیرد.

انجام عملیات خاکبرداری

ارتفاع هر قسمت ( پنل ) در خاک های مختلف متفاوت می باشد و باید به نحوی تعیین شود تا در صورت برداشت خاک، قبل از پایدارسازی، ریزش برای دیواره گود رخ ندهد. یکی از مهمترین بخش ها که در موضوع خاکبرداری و گودبرداری رگلاژ دیواره های گود می باشد. این فعالیت شامل تسطیح، آماده سازی، هموارسازی، حذف زوائد و پرکردن حفرات به نحوی مناسب، آماده سازی بستر به منظور اجرای لایه زهکش و نصب شبکه فولادی می باشد.

انجام عملیات خاکبرداری و انتقال مصالح به بیرون گود

اولین مرحله از عملیات ساخت وساز، مرحله تخریب می باشد. معمولاً عملیات تخریب با هدف حذف، نوسازی و یا تعمیر سازه های پیشین صورت می پذیرد. از عمده ترین علل تخریب سازه ها می توان به فرسودگی بیش از حد ساختمان ها و ایمن نبودن آن ها برای زندگی اشاره نمود. عملیات تخریب با توجه به این که می تواند سلامت جانی و مالی ساکنین را تحت تاثیر قرار دهد برای مهندسین بسیار حائز اهمیت است.

علاوه براین با توجه به توسعه روز افزون شهرنشینی و افزایش بافت های فرسوده در سطح شهر، نیاز به مراجعی دقیق که تمامی جزئیات فرآیند تخریب ساختمان را پوشش دهد به صورت آشکاری حس می شود. به همین سبب، آیین نامه ها و نشریات مختلفی نظیر مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان و نشریه 55 ( مشخصات فنی عمومی کار های ساختمانی) برای کنترل هر چه بهتر عملیات تخریب تدوین شده است.

قبل از شروع عملیات تخریب باید مقدمات آن فراهم شود. بررسی مهندسی سازه در دست تخریب و سازه های همجوار توسط مهندس دارای صلاحیت، اخذ مجوز های لازم از مراجع ذی صلاح توسط کارفرما، قطع تمامی انشعابات آب، برق و گاز و جمع آوری شیشه های ساختمان از جمله مهمترین اقدامات پیش از عملیات تخریب است که باید با دقت انجام شود.

تخریب ساختمان ها از بالاترین طبقه با استفاده از روش های دستی، مکانیکی و نیز استفاده از مواد منفجره صورت می پذیرد. البته ذکر این نکته ضروری است که نحوه انجام عملیات تخریب و دستگاه های مورد استفاده در این زمینه می تواند بسته به شرایط سازه و ارتفاع آن تغییر کند. پتک، چکش هیدرولیکی ( پیکور)، بیل مکانیکی، چکش های بادی و برقی، گوی تخریب و بولدوزر از جمله دستگاه هایی هستند که برای تخریب مورد استفاده قرار می گیرند.

انجام عملیات تخریب به کمک ماشین آلات

پس از انجام عملیات تخریب و خاکبرداری در گود ها نوبت به مرحله پایدارسازی و مقاوم سازی دیواره گود می رسد. بخشی که در بسیاری از پروژه های ساختمانی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد به همین دلیل در روز های اخیر شاهد افزایش چشمگیر گودبرداری غیر اصولی و ریزش گود ها در شهر های مختلف کشور هستیم.

پایدارسازی دیواره گود با استفاده از سازه نگهبان نیلینگ

 مهندسین ژئوتکنیک به منظور مواجه شدن اصولی با چالش پایدارسازی موقت گود ها روش های مختلفی را پیشنهاد می دهند. یکی از رایج ترین و اقتصادی ترین روش ها استفاده از سازه نگهبان نیلینگ یا روش میخ کوبی می باشد در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

در سازه نگهبان نیلینگ خاک، به صورت درجا مسلح می شود. در این روش ابتدا حفر یک گمانه با قطری مشخص با زاویه کم ( معمولاً 10 الی 15 درجه) در داخل دیواره گود صورت می گیرد و سپس آرماتور با قطر 28 تا40 میلیمتر که به اصلاح میخ نامیده می شود، در داخل گمانه قرار گرفته و دوغاب در طول گمانه تزریق می شود. تزریق دوغاب سبب یکپارچگی سیستم سازه نگهبان در داخل خاک شده و تا حد قابل قبولی از خوردگی آرماتور نیز جلوگیری می کند.

در ادامه فرآیند پایدارسازی دیواره گود، شبکه فولادی نصب شده و عملیات پاشش بتن صورت می گیرد. به طور کلی از روش سازه نگهبان نیلینگ می توان به عنوان روشی اقتصادی برای افزایش مقاومت دیواره گود و شیروانی ها در برابر فشار جانبی خاک ها و نیز مهار تغییر شکل در آن ها نام برد.

این روش به صورت مقاوم (Passive  ) عمل می نماید. این به این معنی است که اثر گذاری مجموعه پس از وقوع تغییرشکل در توده خاک بوده و تا قبل از آن آرماتور تحت کشش قرار نخواهد گرفت. بنابراین استفاده از این روش در جوار پروژه های حساس نسبت به تغییر شکل توصیه نمی شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان