اطلاعات تماس
  • 091015*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140101165796618532

انتخاب موضوع منحصر به فرد و خلاقانه؛ مهمترین قدم جهت ارائه یک پایان نامه علمی

راهکارهای تجربی جهت انتخاب موضوع برای پایان نامه کارشناسی ارشد

کد: 140101165796618532

https://bit.ly/3DJtxXq

، (اخبار رسمی): اولین قدم جهت انتخاب موضوع پایان نامه؛ انجام مطالعه ای وسیع و جامع پیرامون سرفصل های روز در رشته تحصیلی مد نظرمان است با مطالعه ای کامل؛ محقق می تواند خلاءهای پژوهشی را کشف کرده، حوزه هایی که جای کار پژوهشی دارند را تعیین کند

راهکارهای تجربی جهت انتخاب موضوع برای پایان نامه کارشناسی ارشد
تعیین عنوان پایان نامه؛ مهمترین قدم برای آغاز یک پژوهش معتبر است

در هر پژوهشی؛ اساتید و کاربران ابتدا به طور ناخواسته به سمت موضوع آن جذب می  شوند و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند موضوع پایان نامه اصلی ترین پارامتر جهت نمایش مطلوب بودن و اهمیت یک پروژه است

انتخاب موضوع برای پایان نامه کارشناسی ارشد

انتخاب موضوع پایان نامه یکی از ارکان اصلی برای آغاز یک چالش بزرگ به نام پایان نامه کارشناسی ارشد است. تعیین یک عنوان مناسب یک چالش مهم تلقی می شود چرا که خود به تنهایی یک کار پژوهشی و زمان بر است و مستلزم صرف وقت کافی و دقیق می باشد.
در هر رشته دانشگاهی؛ موضوع پایان نامه مهمترین قدم برای شروع مراحل پایان نامه است و هر اقدام عجولانه و غیر کارشناسی ممکن است چالشهای مهیبی را در ادامه روند پایان نامه برای دانشجو به دنبال داشته باشد بنابراین بهتر است که این امر مهم با نهایت دقت و برنامه ریزی انجام شود.

اولین قدم برای انتخاب موضوع پایان نامه                                                   

اولین قدم جهت انتخاب موضوع پایان نامه؛ انجام مطالعه ای وسیع و جامع پیرامون سرفصلهای روز در رشته تحصیلی مد نظرمان است با مطالعه ای کامل؛ محقق می تواند خلاء های پژوهشی را کشف کرده، حوزه هایی که جای کار پژوهشی دارند را تعیین کند

در نظر گرفتن علائق خود دانشجو در انتخاب موضوع

پس از اینکه دانشجوی عزیز؛ حوزه های پژوهشی را تعیین کرد؛ باید این عناوین را با علائق خود نیز تطبیق داده و ببینند به کدامیک از عناوین علاقه بیشتری دارد. در این راستا می تواند موقعیت شغلی خودشان را نیز مد نظر داشته باشند. علاقه دانشجو به موضوعی که انتخاب می کند؛ بسیار مهم است و در چالشهایی که ممکن است در خلال انجام پروژه پیش بیاید؛ انگیزه لازم برای ادامه کار را به دانشجو می دهد.

در نظر  گرفتن توان فنی محقق

برای شروع یک پروژه پایان نامه؛ حتما باید توان فنی؛ مهارت و توانایی هایتان را در نظر بگیرید و با محدودیتهایتان آشنا باشید و واقع بینانه آنها را برای شروع پروژه لحاظ کنید. توجه داشته باشید که برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد؛ موضوعی را فراتر از توان تخصصی خودتان انتخاب نکنید. همچنین محدودیتهای زمانی خودتان را در نظر داشته باشید چرا که این مساله سبب می شود برنامه ریزی دقیق تری برای پایان نامه تان داشته باشید.

عوامل موثر در انتخاب موضوع                 

علاوه بر توان تخصصی و علائق دانشجو؛ مولفه های دیگری نیز برای انتخاب موضوع وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم:

موضوع تکراری نباشد

واضح است که موضوع انتخابی به هیچ عنوان نباید تکراری باشد زیرا تحقیق بر روی عناوینی که قبلا کار شده است؛ هیچ دستاوردی برای شما نخواهد داشت.
جدید باشد
موضوع باید جدید باشد یا به اصطلاح «تاریخ مصرف آن نگذشته باشد» پرداختن به موضوعاتی که دیگر هیچ کاربردی ندارند؛ فایده ای نخواهد داشت
موضوع کاربردی باشد
موضوع باید کاربردی باشد یعنی اینکه به یک مساله جاری که دغدغه ای ایجاد کرده است بپردازد و پژوهشی که انجام می شود باید در جهت تسهیل امور مهمی حرکت کند.
موضوع باید دارای نوآوری باشد
 موضوع باید دارای نوآوری باشد این نوآوری می تواند در زمینه های مختلفی باشد مثلا نوآوری در روش تحقیق، تسریع روند یک فرایند، بهبود کیفیت یا..
موضوع باید دارای ارزش علمی باشد
در بعضی مواقع ممکن است پژوهشهایی با صرف زمان و هزینه های سنگین انجام شود ولی هیچ نتیجه و کارایی خاصی دربرنداشته باشد.

ثبت موضوع در ایرانداک

پس از آنکه در انتخاب یک موضوع به جمع بندیهای لازم رسیدید؛ می بایستی عنوان منتخب را در سامانه ایرانداک ثبت کرده و استعلام بگیرید. سامانه ایرانداک تنها مرجع رسمی وابسته به وزارت علوم است که وظیفه بررسی و اعلام تکراری بودن یا یکتا بودن یک موضوع را برعهده دارد.
برای این کار؛ ابتدا باید وارد سایت مزبور شده و ثبت نام کنید. سپس با وارد کردن تمام جزئیات تحصیلی خودتان که شامل دانشگاه محل تحصیل، رشته، گرایش و ثبت موضوع انتخابی می توانید فرایند استعلام را تکمیل کنید معمولا پاسخ استعلام ایرانداک دو تا سه روز کاری زمان می خواهد.

مزایای انتخاب موضوع خوب و مطلوب برای پایان نامه

اساسا انتخاب یک موضوع مناسب برای هر پژوهشی نقش کلیدی را ایفا می کند به گونه‌ای که اساتید و کاربران ابتدا به طور ناخواسته به سمت آن جذب می شوند.

بسیاری از کارشناسان؛ موضوع پایان نامه را به عنوان پارامتر اصلی جهت بررسی مطلوب بودن و اهمیت یک پروژه پژوهشی در نظر می‌گیرند. موضوع پایان نامه به‌ اندازه‌ای اهمیت دارد که کاربران اغلب از روی عنوان تصمیم می گیرند که سراغ مطالعه متن و محتوای پایان نامه بروند یا خیر. انتخاب موضوع با کیفیت و خلاقانه به شما اعتبار و حیثیت میبخشد و می تواند نقش بسیار مطلوبی در تقویت رزومه شما ایفا کند.

عنوان پایان نامه به تنهایی می تواند اثری پاک نشدنی در ذهن  برجای گذارد

توجه داشته باشید که بعد از انتخاب موضوع؛ با انجام پروپوزال می توانید به موضوع تان جهت داده و اهداف پایان نامه را تبیین کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091015*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | نشریات و کتاب