اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140101205803518560

بررسی میانگین درآمد مهندس نقشه بردار در ایران

کد: 140101205803518560

https://bit.ly/3jjxRD0

، (اخبار رسمی): مهندس نقشه‌بردار وظیفه تخمین حدود املاک برای پروژه‌های ساختمانی و استخراج داده‌های مفید از آن را برعهده دارد.نقشه‌برداران ویژگی‌های مختلف زمین مانند عمق و پستی و بلندی‌های آن را اندازه‌گیری می‌کنند و نقشه‌ها و گزارش‌های مختلف را از این اندازه‌گیری‌ها تهیه کرده و نتایج آن را به مشتریان ارائه می‌دهند.

بررسی میانگین درآمد مهندس نقشه بردار در ایران
بررسی میانگین درآمد مهندس نقشه بردار در ایران

ما در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته نقشه‌برداری و شرح وظایف و مهارت‌های موردنیاز مهندس نقشه‌بردار بپردازیم و از میزان حقوق آن در ایران و سایر کشورهای جهان صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

شرح وظایف و مسئولیت‌های مهندس نقشه‌بردار برخی از رایج‌ترین وظایف و مسئولیت‌های مهندس نقشه‌بردار عبارت‌اند از:

  • استفاده از تجهیزات و ابزارهای مختلف برای اندازه‌گیری دقیق ویژگی‌های زمین
  • نظارت و راهنمایی کارکنان میدانی
  • ارائه نتایج گزارش‌ها به مشتریان
  • همکاری با سایر مهندسان و معماران
  • استفاده از تجهیزات نقشه‌برداری برای تعیین خطوط و مرزهای زمین
  • ارائه اطلاعات و جزئیات زمین به صاحبان ملک و سرمایه‌گذاران جدید
  • بررسی سوابق و داده‌های قبلی زمین بر اساس اطلاعات سازمان ثبت اسناد

میزان حقوق مهندس نقشه‌بردار در ایران از‌آنجایی‌که نقشه‌برداری یکی از گرایش‌های مهندسی عمران است، می‌توان با بررسی میزان حقوق یک مهندس عمران در ایران، دیدی کلی نسبت به حقوق مهندس نقشه‌بردار به دست آورد.

با توجه به گزارش حقوق و دستمزدی که در یکی از سایت‌های کاریابی در سال 1400 منتشر شده است، در جدول زیر میزان حقوق دریافتی ماهیانه یک مهندس عمران در شهرهای مختلف ایران به شرح زیر است:

 

شهر

 

کارشناس

 

کارشناس ارشد

 

مدیر

 

تهران

 

5.6 میلیون تومان

 

7.8 میلیون تومان

 

10.6 میلیون تومان

 

شهرهای بزرگ

 

4.8 میلیون تومان

 

7.5 میلیون تومان

 

11 میلیون تومان

 

شهرهای کوچک

 

5.6 میلیون تومان

 

7 میلیون تومان

 

9.9 میلیون تومان

 

همچنین با توجه به آگهی‌های استخدامی مهندس نقشه‌بردار در سایت‌های کاریابی، به‌طور‌کلی یک مهندس نقشه‌بردار با یک سال سابقه کاری در شهر تهران می‌تواند حداکثر حقوقی بین 6 تا8 میلیون تومان دریافت کند. (مشاهده به روز ترین آگهی های این موقعیت شغلی)

حقوق مهندس نقشه‌بردار در خارج از کشور چقدر است؟

کشورهایی که بالاترین حقوق را به مهندس نقشه‌بردار پرداخت می‌کنند، شامل استرالیا، کانادا، آمریکا و نیوزلند هستند. میانگین حقوق سالیانه یک مهندس نقشه‌بردار در کشور آمریکا، 75 هزار دلار آمریکا است؛ به‌طوری‌که یک مهندس نقشه‌بردار با یک تا سه سال سابقه کاری حقوقی نزدیک به 53 هزار دلار و یک مهندس نقشه‌بردار با بیش از 8 سال سابقه کاری نزدیک به 93 هزار دلار سالیانه درآمد دارد. همچنین میانگین درآمد سالیانه مهندس نقشه‌بردار در نیوزلند، 93 هزار دلار نیوزلندی است.

بازار کار رشته نقشه‌برداری مهندسان نقشه‌بردار می‌توانند در تمامی پروژه‌های ساخت و ساز مانند ساخت پل‌، تونل، سد، ساختمان‌ها، جاده‌ها و... نقش پررنگی ایفا کنند و برای شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه نقشه‌برداری کار کنند. به‌طور‌کلی پیش‌بینی شده است که بازار کار این رشته از سال 2020 تا 2030 به میزان 2 درصد رشد کند که نسبت به رشد سایر مشاغل مهندسی کم است. با‌این‌حال، با توجه به آن‌که پروژه های ساخت و ساز همیشه وجود دارند و برای اجرای آن همیشه نیاز به یک مهندس نقشه‌بردار است، می‌توان نتیجه گرفت که بازار کار این رشته بعید است روند کاهشی پیدا کند.

نکاتی برای تبدیل شدن به یک مهندس نقشه‌بردار موفق

کسانی که می‌خواهند وارد مسیر شغلی مهندس نقشه‌بردار شوند، یا باید در رشته مهندسی عمران در گرایش نقشه‌برداری تحصیل کرده و یا مدرک کاردانی رشته نقشه کشی داشته باشند تا بتوانند جذب بازار کار شوند. همچنین در این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توان در گرایش‌های مختلف مانند سیستم اطلاعات مکانی (GIS)، سنجش از راه دور (RS)، ژئودزی، فتوگرامتری و... ادامه تحصیل داد.

بعد از تحصیل در رشته نقشه‌برداری، قبل از آن‌که به‌عنوان یک مهندس نقشه‌بردار مجوز کار دریافت کنید، باید تحت نظارت یک نقشه‌بردار ارشد و دارای مجوز فعالیت کرده و تجربه کاری به دست آورید. برای این کار می‌توانید در دوره‌های کارآموزی مختلف شرکت کنید. بسیاری از این دوره‌های کارآموزی همراه با حقوق هستند و می‌توانند در تقویت رزومه‌تان نیز بسیار مؤثر باشند.

بسیاری از مهندسین نقشه بردار با کسب تجربه می‌توانند در آزمون‌های نظام مهندسی شرکت کرده و به استخدام سازمان نظام مهندسی درآیند. سازمان نظام مهندسی در حقیقت مسئولیت نظارت بر اجرای صحیح و اصولی ساخت و سازها، کار نقشه برداری و پروژه های بزرگ در زمینه‌های مختلف عمرانی را بر عهده دارد. همچنین بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان نقشه برداری کشور مشغول به کار شوند.

محیط کاری مهندس نقشه‌بردار چگونه است؟

مهندس نقشه‌بردار بسته به وظایف و مسئولیت‌های شغلی خود، ساعات کاری خود را هم در دفتر و هم در محیط خارج از شرکت سپری می‌کند. کار اداری این افراد معمولاً شامل مستندسازی اطلاعات نقشه‌برداری، گردآوری داده‌ها و تهیه گزارش‌ها و سایر اسناد است. همچنین کار میدانی این افراد شامل کار با ابزارهای اندازه‌گیری، تعیین مرزها و خطوط و نقشه‌برداری از زمین است.

علاوه بر این، برخی از نقشه‌برداران زمان زیادی را صرف سفر به مکان‌های مختلف می‌کنند و به همین دلیل سفر به مسافت‌های طولانی جزو وظایف آن‌ها به شمار می‌رود. با‌این‌حال، این نوع وظایف برای نقشه‌بردارانی است که به‌صورت پروژه‌ای یا پیمانکاری فعالیت می‌کنند و ‌بسیاری از نقشه‌برداران نیازی به سفر به مقاصد دور را ندارند و در سازمان‌های مختلف به‌صورت تمام‌وقت و در ساعت‌های منظم مشغول هستند.

مهارت‌های موردنیاز مهندس نقشه‌بردار

نقشه‌برداران با تجهیزات مخصوص نقشه‌برداری و تخصصی کار می‌کنند و به همین دلیل در طول فعالیت خود به‌عنوان مهندس نقشه‌بردار، مهارت‌های فنی و تخصصی قوی در این زمینه به دست می‌آورند. علاوه بر مهارت‌های فنی، نقشه‌برداران به مهارت‌های نرمی مانند مهارت‌های ارتباطی شفاهی و نوشتاری، مهارت‌های تحلیلی و مهارت‌های تفکر انتقادی برای کار با تجهیزات، تعیین حوزه‌های اندازه‌گیری و ارائه اطلاعات و داده‌ها نیاز دارند. همچنین از‌آنجایی‌که این افراد با سایر مهندسان و معماران کار می‌کنند، باید روحیه کار تیمی و روابط بین فردی بسیار خوبی داشته باشند.

انواع نقشه‌برداری

نقشه‌برداری بر اساس ویژگی‌های زمین یا بسته به آن‌که سازه قرار است در خشکی یا آب ساخته شود، متفاوت است. انواع مختلف نقشه‌برداری شامل نقشه‌برداری زمینی یا توپوگرافی، نقشه‌برداری دریایی، نقشه‌برداری شهری، نقشه‌برداری هوایی، نقشه‌برداری مسیر و... است. برای پروژه‌های ساخت معادن، تونل‌ها و جاده‌ها از نقشه‌برداری توپوگرافی، برای تعیین راه‌های تجاری نفت‌کش‌ها و کشتی‌ها از نقشه‌برداری آبی، برای ساخت هرگونه راه ارتباطی مانند جاده‌های خاکی یا آسفالتی، خطوط راه‌آهن و... از نقشه‌برداری مسیر و برای تهیه عکس‌ها و نقشه‌های هوایی از زمین از نقشه‌برداری هوایی استفاده می‌شود.

جمع‌بندی نقشه‌برداری

به عملیات اندازه‌گیری ویژگی‌های مختلف زمین و تعیین خطوط و عرض و طول جغرافیایی آن به‌منظور شروع پروژه‌های ساخت و ساز مانند ساخت جاده‌ها، سدها، تونل‌ها، خطوط راه‌آهن و... گفته می‌شود. مهندسان نقشه‌بردار وظیفه کار با تجهیزات مختلف نقشه‌برداری و ارائه نتایج و داده‌های مختلف را به مشتریان و کارفرما بر عهده دارند.

معمولاً یک مهندس نقشه‌بردار با 1 تا 3 سال سابقه کاری نزدیک به 5.6 میلیون تومان در شهر تهران درآمد دارد. این میزان حقوق در شهرهای بزرگ به 4.8 میلیون تومان می‌رسد. همچنین میانگین حقوق یک مهندس نقشه‌بردار در شهر تهران که در سمت مدیریت فعالیت می‌کند، 10.6 میلیون تومان در سال 1400 است.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان