تشخیص تازه ترین گوشت گوسفندی از گوشت های ناسالم و مانده

مشخصات گوشت گوسفندی سالم و تازه

کد: 140101245813718602

https://bit.ly/3JRrSAm

، (اخبار رسمی): گوشت گوسفند از دیرباز یکی از مهمترین منابع تامین پروتئین حیوانی (گوشت قرمز) در ایران بوده است، از این رو «شناخت گوشت گوسفند مرغوب و با کیفیت» اهمیت زیادی دارد. برای تشخیص تازه ترین گوشت گوسفندی از گوشت های ناسالم و مانده باید به چند نکته در ادامه این مطلب از «آریا ساویس» توجه داشته باشید.

مشخصات گوشت گوسفندی سالم و تازه
روش‌های تشخیص گوشت سالم و باکیفیت

گوشت گوسفند از مهمترین منابع تامین پروتئین حیوانی (گوشت قرمز) در ایران می باشد، بنابراین شناخت گوشت گوسفندی تازه و مرغوب و با کیفیت از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

گوشت، مجموعه ای پیچیده از بافت ها و چربی هاست که دور استخوان را فرا گرفته اند و از لاشه دام و طیور بدست می آیند و در رده قوی ترین منابع سرشار از مواد معدنی به شمار می روند، مثل گوشت گوسفندی تازه که سرشار از ویتامین و پروتئین است و در آن آهن بسیار زیادی یافت می شود. بطور کلی گوشت باید در برنامه غذایی هر فردی قرار داشته باشد و عدم مصرف گوشت بدن را ضعیف کرده و سیستم دفاعی بدن را مختل می‌کند.

یکی از پرمصرف ترین گوشت ها که تقریبا تمامی خانواده ها از آن مصرف می کنند گوشت گوسفندی است که اگر این گوشت از بره و گوسفندان جوان بدست آمده باشد تازه تر و خوشمزه تر خواهد بود.

گوشت گوسفند از دیرباز یکی از مهمترین منابع تامین پروتئین حیوانی (گوشت قرمز) در ایران بوده است لیکن به دلیل شیوه سنتی گوسفند داری و محدود بودن منابع خوراکی دام (علوفه مرتعی) در این شیوه یعنی اتکاء به بهره برداری بی رویه از مراتع تولیدات آن پاسخگوی نیاز جمعیت روبه افزایش کشورمان نیست. از این رو شناخت گوشت گوسفند مرغوب و با کیفیت اهمیت زیادی دارد. گوشت گوسفندی یک گوشت پرطرفدار با استفاده فراوان است که برای تشخیص تازه ترین گوشت گوسفندی از گوشت های ناسالم و مانده باید به چند نکته که در ادامه این مطلب از آریا ساویس توضیح می دهیم، توجه داشته باشید.

تشخیص انواع گوشت دام‌های کشتاری با توجه به رنگ و مشخصات ظاهری

  • گوشت گاو: رنگ گوشت گاو از قرمز روشن تا قرمز تیره متغیر است. در گاو نر جوان رنگ گوشت قرمز روشن است ولی در گاوهای مسن گوشت خشن‌تر و تیره رنگ‌ تر بوده، چربی بین عضلانی کمتر می‌شود، به طوری که در گاو نر پیر سطح گوشت، خشک و تیره خواهد بود.
  • گوشت گوساله: ترد و دارای دانه‌های ظریفی است، رنگ آن قرمز متمایل به سفید یا کمی گلی رنگ است. هر اندازه سن گوساله بیشتر باشد گوشت آن سفت تر و تیره تر می‌شود. در لاشه ی گاو نر اخته شده و ماده گاو جوان، چربی سفید یا زرد مایل به سفید و سفت بوده ولی در گاو مسن چربی زرد رنگ تر است.
  • گوشت گوسفند: قرمز رنگ بوده، در مقطع دارای دانه های ظریف و به هم فشرده است. در آن مقادیر متفاوتی چربی بین عضلانی دیده می شود.

روش‌های تشخیص گوشت سالم و باکیفیت

هنگام خرید گوشت نمی‌دانید چه گوشتی مناسب و باکیفیت است؟ گاهی اوقات هم می‌شنوید که در قصابی‌ها و فروشگاه‌ها، ورقه‌های گوشت را با رنگ‌های صورتی و قرمز، رنگ می‌کنند تا گوشت‌ها به نظر تازه بیایند؟ اگر می خواهید خودتان گوشت با کیفیت را تشخیص دهید حتماً این مطلب را مطالعه کنید.

  • رنگ گوشت

رنگ گوشت بسته به سن و تولد حیوان فرق می‌کند. رنگ گوشت حیوانات جوان‌تر معمولا روشن‌تر از حیوانات مسن‌تر است. گوشت گاو، تیره و تا اندازه‌ای لکه‌دار و ابری است. گوشت بره معمولا قرمز روشن است و رگه‌هایی از چربی که به سفیدی می‌زند، دارند. اما رنگ گوشت مرغ تحت تاثیر غذای مصرفی اش قرار می‌گیرد. مثلا اگر مقدار زیادی غلات مصرف کرده باشد، گوشت آن زردتر از معمول خواهد بود. همچنین تغییر رنگ ناحیه شکمی در مورد گوشت مرغ، که به رنگ متمایل به سبز و یا آبی در می‌آید، نشان‌دهنده فاسد بودن گوشت است. وجود لکه‌های سیاه، سفید و یا سبز بر روی گوشت از علائم فاسد بودن آن است.

  • ساختار سطح گوشت

سطح گوشت باید بی‌عیب و کاملا صاف به نظر آید. در ضمن ظاهر آن نباید خیلی پرچرب باشد.

  • ساختار بافت گوشت

به راحتی می‌توان ساختار بافت گوشت را مشاهده کرد. گوشت‌هایی که بافت ضخیمی دارند، خوش پخت، مطبوع و لذیذ نیستند. البته بافت گوشت گوساله نر از گوساله ماده، درشت تر است. البته گوشت گاو ماده که بچه دار شده، ضخیم است. در ضمن مراقب باشید بافت گوشت نرم، لزج و سست نشده باشد، زیرا نشان دهنده فساد گوشت و ماندگی گوشت است. وقتی انگشت خود را روی گوشت فشار می‌دهید، نباید حالت اسفنجی داشته باشد.

  • کیفیت گوشت

پراکندگی چربی در بافت عضلانی که به گوشت، ظاهری لکه لکه یا رگه دار می‌دهد را ظاهر مرمری گوشت می‌گویند. هرچه گوشت مرمری‌تر باشد، لذیذتر و دارای طعم بهتری خواهد بود. چنین گوشتی از گوشت‌های لاغر، خوش طعم تر هستند. زیرا چربی موجود در گوشت، خوراک را خوشمزه تر می‌کند.

  • آبدار بودن

وقتی می‌بینید که گوشت، چه روی پیشخوان قصابی و چه در بسته بندی‌های فروشگاه، بسیار آبدار است، این گوشت بی‌کیفیت و فاسد است. بنابراین از خرید آن امتناع کنید.

  • بو

از گوشت نباید هیچ نوع بوی غیرطبیعی مانند ترشیدگی، تعفن و یا گندیدگی حس شود. در مورد مرغ‌ها، اگر قسمت داخلی اتصال ران به بدن، بوی بدی داشت، این مرغ در حال فساد است.

  • تاریخ مصرف

چندان به تاریخ مصرف گوشت‌ها اطمینان نکنید. خوراکی‌هایی مانند گوشت باید با توجه به رنگ، بو، مزه و ارزش غذایی‌شان بررسی شوند. زمانی که از گوشت تحت شرایط نامناسب در فروشگاه‌ها و یا قصابی‌ها، نگهداری شوند، دیگر نمی‌توان به تاریخ مصرف آنها اعتمادی داشت.

  • بسته بندی

به بسته‌های گوشت‌های بسته بندی شده نیز توجه کنید. بسته بندی‌ها نباید صدمه دیده باشند و همچنین باید کاملا تمیز باشند. در ضمن درون آنها باید عاری از هوا بوده و گوشت کاملا خشک باشد. اگر درون بسته بندی گوشت، قطراتی از آب مشاهده کردید، علامت سردسازی نامناسب گوشت است. در این حالت گوشت آبدار و در نتیجه بی‌کیفیت می‌باشد.

  • شرایط نگهداری و خنک کنندگی

همیشه باید به روش خنک سازی گوشت‌ها، به ویژه در تابستان، توجه کنید. گوشت باید در دمای ۷- درجه سلسیوس نگهداری شوند. در ضمن انجماد سریع و در فریزر با دمای زیر ۱۸- درجه سانتیگراد، بهترین روش انجماد گوشت است. گوشت خوب با ارزش و البته گران تر از مواد غذایی دیگر است. اما برای سالم ماندن باید به کیفیت و بهداشت گوشت اهمیت داده شود.

  • داشتن مهر و برچسب دامپزشکی

یکی دیگر از عواملی که جز ویژگی های گوشت گوسفندی تازه و سالم می باشد، داشتن مهر و برچسب دامپزشکی می باشد و نشان می دهد این گوشت از کشتارگاه هایی که مورد تایید دامپزشکی است، تهیه شده است. هرگز گوشت گوسفندی که مهر دامپزشکی ندارد، خریداری نکنید، زیرا ممکن است غیر بهداشتی باشد. در فروشگاه ها نیز با توجه به ظرفیتی که یخچال دارد باید گوشت درون آن قرار داده شود.

سخن آخر

همان‌طور که گفته شد مصرف گوشت سالم و تازه گوسفندی از ضروریات سبد غذایی افراد است. البته قبل از تهیه و مصرف آن، باید از سلامت و تازگی گوشت اطمینان حاصل کرد. بنابراین شناسایی و خرید گوشت تازه گوسفندی از مراکز و فروشگاه های عرضه کننده مورد اطمینان که به سلامت مصرف‌ کننده اهمیت می‌دهند، ضرورت دارد. واردکننده های گوشت گوسفندی مانند آریا ساویس از جمله شرکت های بازرگانی واردکننده گوشت هستند که تهیه و توزیع گوشت تازه، سالم و با کیفیت را در دستور کار خود قرار داده ‌اند. امید است که این مطلب شما را در تشخیص گوشت سالم و تازه گوسفندی یاری کند.

منبع: شرکت بازرگانی آریا ساویس

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی