اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140101245814818408

آیا کاهش قیمت آهن رخ می دهد؟

کد: 140101245814818408

https://bit.ly/3JRJMmu

، اصفهان , (اخبار رسمی): رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با تشریح دلایل گرانی آهن گفت: گرانی‌های اخیر بی ضابطه بوده و بر اساس پیگیری‌های انجام شده از هفته آینده بازار به تعادل و ثبات می رسد.

با توجه به وضعیت تولید، ما کمبود کالا در بازار آهن و فولاد نداریم ، بنابراین با این وضعیت تولید نباید قیمت‌ها بدون توجیه افزایش یابد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حمیدرضا رستگار در مورد وضعیت بازار آهن و فولاد اظهار کرد: از ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ شاهد شروع روند افزایش قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد بودیم. پس از پایان تعطیلات نیز قیمت‌ها در همه محصولات به صورت میانگین کیلویی دو هزار تومان افزایش یافت.

سه مؤلفه افزایش قیمت آهن

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیان اینکه بیشتر اوقات به بهانه‌های مختلف قیمت لوله فولادی و آهن و فولاد را گران می‌کنند، گفت: به طور کلی گرانی اخیر در بازار آهن را می‌توان تحت تأثیر ۳ مؤلفه دانست؛ مورد نخست مربوط به جنگ روسیه و اوکراین می‌شود. با توجه به نقش این دو کشور در بازارهای مختلف، شروع جنگ موجب بروز التهاب در بازار جهانی آهن و فولاد شد و آثار روانی خود را روی قیمت‌ها گذاشت.

به گفته رستگار، یکی از چالش‌هایی که در بخش آهن و فولاد کشور وجود دارد این است که بازار ما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ارتباط واقعی با بازار جهانی دارد با این حال وقتی قیمت‌ها در بازار جهانی افزایش می‌یابد، در ایران نیز به همان تناسب قیمت‌ها بالا می‌رود اما وقتی قیمت در بازار جهانی کاهشی می‌شود، در داخل ایران مدت زیادی طول می‌کشد تا قیمت پایین بیاید.

وی افزود: مورد دوم مربوط به کاهش عرضه محصول است. در کشور ما از ۱۵ اسفند ماه به بعد به دلیل انبارگردانی و انجام کارهای حسابرسی، محصول زیادی به بازار عرضه نمی‌شود تا حساب پایان سال بسته شود.

رستگار ادامه داد: مورد سوم نیز مربوط به قیمت شمش در بورس است قیمت شمشی که در بورس عرضه شد بالاتر از قیمت روز بود و همین گرانی مواد اولیه، موجب کلید خوردن گرانی‌ها در بازار آهن و فولاد شد.

بازار آهن از هفته بعد به تعادل می‌رسد

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران تصریح کرد: بنابراین گرانی مواد اولیه، عدم عرضه کافی محصول به بازار و وضعیت بازارهای جهانی موجب شد قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد به صورت میانگین کیلویی ۲ هزار تومان افزایش یابد.

وی اظهار کرد: البته فعلاً روند تثبیت شده و بر اساس پیگیری‌های انجام شده، بازار آهن از هفته آینده شاهد یک تعادلی خواهد بود زیرا تداوم این روند گرانی آن هم بعد از تعطیلات، اجحاف در حق مردم بوده و با برنامه دولت برای ساخت سالی یک میلیون مسکن مغایرت دارد.

کمبود کالا نداریم

رستگار یادآور شد: البته اگر افزایش هزینه‌های جانبی همچون افزایش دستمزد و … را در نظر بگیریم منطقی است که قیمت‌ها مقداری تغییر کنند اما گرانی فعلی بدون توجیه و ضابطه بوده و روند بازار را به هم می‌زند و موجب می‌شود مصرف کننده نهایی از بازار خارج شود.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت تولید، ما کمبود کالا در بازار آهن و فولاد نداریم و این بازار همواره جزو بازارهایی بوده که با مازاد ۱۰ تا ۱۲ میلیون تنی نیز مواجه بوده است؛ بنابراین با این وضعیت تولید نباید قیمت‌ها بدون توجیه افزایش یابد.

کپی شده از سایت ghatreh.com

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت لوله و قوطی اصفهان

شرکت لوله و قوطی اصفهان تولید کننده و توزیع کننده انواع لوله داربست،قوطی،پروفیل و... که مواد اولیه خود را از محصولات درجه یک شرکت فولاد مبارکه اصفهان تهیه می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار