اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140101315930318640

9 تفاوت بین چیلر و مینی چیلر ها

کد: 140101315930318640

https://bit.ly/3McSbT4

، (اخبار رسمی): شما در این مقاله درباره تفاوت چیلر ها و مینی چیلر ها و نوع کارکرد هر کدام و جاهایی که هر کدام استفاده می‌شود، مطلع می‌شوید.

9 تفاوت بین چیلر و مینی چیلر ها
9 تفاوت بین چیلر و مینی چیلر ها
9 تفاوت بین چیلر و مینی چیلر ها
9 تفاوت بین چیلر و مینی چیلر ها
9 تفاوت بین چیلر و مینی چیلر ها
9 تفاوت بین چیلر و مینی چیلر ها

همان طور که می‌دانید هر دو این چیلر ها  از نوع تهویه مطبوع هستند و کار هر دو سرمایش و گرمایش است و تفاوت آن ها در ابعاد و اندازه بین این دو است.

چیلر چیست؟

چیلر به دستگاه هایی گفته می‌شود که قابلیت گرمایشی و سرمایشی دارند و انواع مختلفی دارد. این دستگاه‌ها توسط سیکل تبرید جذبی یا تراکمی کار می‌کنند و گرما را از سیال می‌گیرند و باعث سرد شدن محیط می‌شوند و به طور خلاصه ترکیبی از تبخیر و تقطیر هستند. چیلر ها نسبت به کارایی و انواعی که دارند در هر مکانی  قابل اجرا و نصب هستند. اجزای تشکیل دهنده این دستگاه، یعنی چیلر ها شامل کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط  و اواپراتور است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چیلر های صنعتی نیز می توانید به لینک  چیلر صنعتی مراجعه کنید.

مینی چیلر چیست؟

این نوع از دستگاه ها همانند چیلر های معمولی یا چیلر های مرکزی هستنتد با این تفاوت که در سایز کوچک تر و مناسب ساختمان تولید می شوند. کاربرد این دستگاه به این صورت است که هم در فصل گرما تولید سرما یا سرمازایی میکند و در فصل سرما تولید گرما میکنند. مینی چیلر ها در دسته چیلر های تراکمی است یعنی اساس کار این نوع دستگاه ها بر اساس سیکل تبرید تراکمی بخار است.

اجزای تشکیل دهنده مینی چیلر ها همانند مابقی چیلر ها است، یعنی مینی چیلر شامل اواپراتور ، کندانسور ، کمپرسور و شیر انبساط است. این مینی چیلر ها در ویلا ها ، ملک های شخصی و  ساختمان های مسکونی معمولا با تعداد واحد کم استفاده می‌شوند.

تفاوت چیلر و مینی چیلر

همان طور که قبلا اشاره شده است، مینی چیلر ها از خانواده چیلر ها هستند و کارایی تقریباً یکسانی دارند ولی تفاوت هایی هم دارند که ما به تفاوت این دو دستگاه می پردازیم.

اولین اختلافی که به چشم می‌خورد، سایز و ابعاد مینی چیلر ها نسبت به چیلر های مرکزی است. در اصل مینی چیلر ها بسیار کوچک تر از چیلر ها هستند و این تفاوت برای این است که خریداران در ویلاهای شخصی یا آپارتمان ها  هزینه بیشتری را پرداخت نکنند و با هزینه کمتر کارایی مشابهی را خریداری کنند. اما  در ظرفیت مشابه حجم و اندازه آن از چیلر مرکزی بیشتر و بزرگتر می‌شود.

تقاوت بعدی در چیلر ها و مینی چیلر ها در قدرت دستگاه یا تناژ تبرید بین این دو است که مشخصاً قدرت و تناژ چیلر ها به مراتب بیشتر از مینی چیلر هاست و این تفاوت قدرت در ساختمان های بزرگ قابل مشاهده است. اگر شما قدرت بیشتری را میخواهید باید از چیلر ها استفاده کنید. برای مثال در ساختمان های بزرگ مسکونی و سوله ها و ...  از چیلر های معمولی استفاده می شود ولی اگر دنبال قدرت زیاد سرمایش و گرمایش نیستید و فقط برای تهویه مطبوع منزل مسکونی یا ویلای خود از چیلر های می خواهید اسفتاده کنید، مینی چیلر ها بهترین گزینه هستند.

تفاوت قیمت سومین تفاوت میان چیلر ها و مینی چیلر هاست ولی این تفاوت در اصل در مقیاس زیاد قابل اندازه گیری است. یعنی شما یک ساختمان بزرگ دارید و برای این که از مینی چیلر ها استفاده کنید، مجبورید به مقدار زیاد از این دستگاه بخرید ولی بجای آن اگر یک چیلر مرکزی خریداری کنید این کار برای شما مقرون به صرفه تر میشود ولی در مقیاس کوچک و در تعداد کم، قطعا مینی چیلر ها به صرفه تر هستند.

چهارمین تفاوت میان این دو یعنی چیلر ها و مینی چیلر ها مربوط نوع کمپرسور این هاست که به تناژ آن ها بستگی دارد که در چیلر ها تقریبا از هر کمپرسوری میتوان استفاده کرد مثل سانتریفیوژ ، پیستونی ، اسکرو و اسکرال ولی در مینی چیلر ها بهترین گزینه فقط اسکرال است که برای تناژ بالا مناسب است باید استفاده کرد و رانندمان بالا تری گرفت و همچنین طول عمر این نوع کمپرسور ها زیاد است.

تفاوت پنجم این دستگاه ها یعنی چیلر ها و مینی چیلر ها در میزان استفاده از فضا برای نصب است که در تعداد کم مینی چیلر ها فضای نسبتاً کمی را اشغال میکند ولی برای مقایسه باید در ظرفیت های یکسان این دو را مقایسه کرد. در ظرفیت های یکسان این دستگاه ها استفاده از فضا در مینی چیلر ها خیلی بیشتر از چیلر مرکزی است و چیلر های مرکزی انتخاب بهتری هستند.

تفاوت بعدی این دستگاه ها مربوط به قطعات استفاده شده در هر کدام از این دستگاه ها است که به طور کلی قطعات یکسانی دارند ولی محل قرار گیری آن ها با هم متفاوت است و این تفاوت در جایگاه منبع انبساط و پمپ آب سرد چیلر به صورت جداگانه به چیلر ها وصل میشوند ولی در مینی چیلر ها این دو قطعه درون خود دستگاه متصل شده اند و به صورت یک پک کامل در می آیند.

هفتمین تفاوت این دستگاه ها مربوط به هزینه تعمیرات چیلر ها و مینی چیلر ها است که در کل تعمیرات این دو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و از قطعات یکسانی برخوردار هستند. اما در ظرفیت یکسان شما نیاز دارید که تعداد خیلی زیادی مینی چیلر را تعمیر کنید ولی در چیلر ها مرکزی شما لازم است فقط یک چیلر مرکزی را تعمیر کنید و استفاده از چیلرهای مرکزی هم زمان وهم هزینه شما را بسیار کاهش می‌دهد.

تفاوت بعدی در چیلر ها و مینی چیلر ها مریوط به نوع کندانسور این دو دستگاه است که چیلر ها میتوانند از نوع آب خنک باشند و دارای برج خنک کننده میباشند و یا هوا خنک باشد و از طریق  فن ها خنک شوند. اما  در مینی چیلر ها شما قادر به استفاده از کنداسور آب خنک نیستید و فقط باید از هوا خنک در این مینی چیلر ها استفاده کنید و این به این معنی است شما برج خنک کننده ندارید و فقط توسط فن های درست شده میتوانید هوا را خنک کنید.

میزان برق مصرفی تفاوت بعدی این نوع از مینی چیلر ها است که این تفاوت هم در ظرفیت یکسان به چشم میاید. این به این معنی است که برق مصرفی برای یک چیلر خیلی کمتر از برق مصرفی برای چندین مینی چیلر است که ظرفیت های آن ها یکی باشند ولی در مقیاس کمتر برق مصرفی مینی چیلر ها بسیار کم تر از برق مصرفی چیلر ها می باشد.

این 9 اختلاف و تفاوت ، برخی از تفاوت های مینی چیلر ها با چیلر ها بودند. توجه داشته باشید که همه تفاوت ها در ظرفیت یکسان بررسی شده و به صورت جدا گانه کاملا به هم فرق می‌کنند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید