اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102105946518135

درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان

درمان های خانگی بی اختیاری ادرار در سالمندان

کد: 140102105946518135

https://bit.ly/3F3hQLR

، تهران , (اخبار رسمی): انواع روش‌های خانگی برای درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان، شامل آموزش و تغییر سبک زندگی، تغییرات رژیم غذایی و مدیریت مصرف دارو‌ست

درمان های خانگی بی اختیاری ادرار در سالمندان
درمان های خانگی بی اختیاری ادرار در سالمندان

انواع روش‌های خانگی برای درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان شامل موارد زیر است:

  • آموزش و تغییر سبک زندگی
  • تغییرات رژیم غذایی
  • مدیریت مصرف دارو

آموزش و تغییر سبک زندگی

گاهی اوقات درمان بی اختیاری ادرار تنها شامل آموزش و تغییرات رفتاری ساده می‌باشد. فرد درباره عملکرد مثانه و اثرات داروها و مصرف مایعات آموزش می‌بیند. همچنین فرد یاد می‌گیرد که چگونه عادت‌های دفع ادرار و مدفوعی را ایجاد کند که کنترل ادرار را بهبود می‌بخشد، از جمله اینکه صبور باشد و با عجله ادرار و مدفوع انجام ندهد.

تغییرات رژیم غذایی

به فرد توصیه می‌شود از مایعاتی که ممکن است باعث تحریک مثانه شود، مانند نوشیدنی‌های کافئین دار اجتناب کند یا به میزان کم مصرف کند. نوشیدن شش تا هشت اونس مایعات بدون کافئین در روز برای جلوگیری از افزایش بیش از حد ادرار که می‌تواند مثانه را نیز تحریک کند، توصیه می‌شود.

مدیریت مصرف دارو

اگر اختلالات یا داروهای خاصی سبب ایجاد بی اختیاری شوند، درمان شامل تلاش برای از بین بردن یا به حداقل رساندن این عوامل است. داروهایی که فشرده‌سازی عضله مثانه را کاهش می‌دهند، اغلب می‌توانند قطع شوند. برای افرادی که دیورتیک مصرف می‌کنند، زمان‌بندی دوز را می‌توان تنظیم کرد تا فرد بتواند در هنگام اثر گذاشتن دارو، به دستشویی نزدیک باشد.

درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی و بیوفیدبک

از راههای درمان بی اختیاری ادرار می‌توان فیزیوتراپی و بیوفیدبک را نام برد. درمان با روش فیزیوتراپی همواره شامل آموزش‌های وسیع و ساده‌ای است که می‌تواند تاثیر زیاد بر کنترل عملکرد مثانه داشته باشد.

همچنین دستگاه بیوفیدبک نیز به درمان بیماران می‌تواند کمک کند. در مقاله بیوفیدبک در بی اختیاری ادرار به صورت کامل در مورد این روش توضیح داده‌ایم.

راههای تشخیص بی اختیاری ادرار چیست؟

راههای تشخیص بی اختیاری ادرار عبارتند از:

  • گزارش کارکرد روزانه مثانه یا Bladder Diary
  • تست ارودینامیک
  • انجام آزمایشات عملکردی کلیه و آزمایش ادرار
  • سونوگرافی
  • سیستوسکوپی
  • تست مارشال
  • (پد تست) Pad Test

تست ارودینامیک

اولین وسیله تشخیصی تست ارودینامیک یا نوار عصب مثانه می‌باشد. تست یورودینامیک وسیله طلائی تشخیص انواع بی اختیاری ادراری است.

انجام آزمایشات عملکردی کلیه و آزمایش ادرار

به عنوان مثال؛ بالا بودن قند خون بیمار می‌تواند با علائم پر ادراری خود را مشخص کند و یا در کسانی که مبتلا به نارسائی کلیه هستند، ممکن است با علائم اختلالات ادراری مراجعه نمایند. عفونت ادراری شایعترین علت تکرر، سوزش و چه بسا بی اختیاری اورژانسی ناگهانی می‌باشد که با آزمایش و کشت ادرار تشخیص داده شده و درمان می‌شوند.

سونوگرافی

سونوگرافی به منزله گوش استوتوسکوپی متخصصین کلیه می‌باشد. اطلاعات گرانقدری که سونوگرافی در رابطه با بی اختیاری ادرار در اختیار ما قرار می دهد عبارتند از:

  • حجم پر مثانه
  • ادرار باقیمانده
  • وضع مخاط و ضخیم شدگی دیوار مثانه
  • وضع کلیه‌ها
  • گشاد شدگی حالب و لذا جزء موارد تشخیصی روتین در بیماران با مشکل‌های مختلف ادراری، امروزه توسط پزشکان متخصص کلیه استفاده می‌شود.

سیستوسکوپی

سیستوسکوپی به منزله آندوسکوپی مثانه می‌باشد.

تست مارشال

تست مارشال عموما در اتاق معاینه انجام می‌شود. مثانه بیمار را هنگام سیستوسکوپی پر می‌کنیم و از بیمار می‌خواهیم که سرفه کند؛ اگر بی اختیاری ادرار از نوع استرسی باشد خروج ادرار را با سرفه مشاهده خواهیم کرد.

پد تست (pad test)

این تست اغلب در بیمارانی که درجات خفیف بی اختیاری ادرار دارند و یا وسواس بی اختیاری دارند انجام می‌شود.

نکته پایانی

روش‌های درمان بی اختیاری ادرار در کودکان، زنان باردار و سالمندان می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین قبل از هر کاری توصیه می‌شود تا با بهترین متخصص طب فیزیکی تهران مشورت نمایید و از درمان‌های خانگی خودسرانه پرهیز کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

طب فیزیکی و توانبخشی لاله

مرکز طب فیزیکی و توان بخشی لاله افتخار دارد خدمات متنوع طب فیزیکی را با فضا و امکاناتی مناسب، تجهیزات پیشرفته و پرسنل تخصصی مجرب در اختیار مراجعین قرار ‌دهد. خدمات لاله در رشته‌های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی، فیزیوتراپی، لیزر درمانی، شوک ویو درمانی، طب سوزنی، ماساژ و یومی هو‌تراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، نوار عصب وعضله، طب سوزنی، توانبخشی صورت و ارتوپدی فنی ارائه می‌گردند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش