اطلاعات تماس
  • 021220***** - 090299*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102145954218748

جایگزین ارتودنسی، کامپوزیت یا لمینت؟

کد: 140102145954218748

https://bit.ly/3kOedQt

، تهران , (اخبار رسمی): آیا روشی بعنوان جایگزین ارتودنسی وجود دارد که همان نتیجه را داشته باشد؟

جایگزین ارتودنسی، کامپوزیت یا لمینت؟
جایگزین ارتودنسی

ارتودنسی یا لمینت؟ توجه داشته باشید که زمانی از لمینت دندان به عنوان جایگزین ارتودنسی استفاده می‌کنند که فک و دندان‌ها در وضعیت نسبتا مناسبی قرار گرفته باشند.

جایگزین ارتودنسی و دانستنی های مهم

همان طور که می‌دانید امروزه یکی از اصلی‌ترین روش‌های رفع مشکلات مربوط به فک و دندان، ارتودنسی است. اما گاهی اوقات پزشک می‌تواند راه حلی غیر از ارتودنسی را برای بیمار اجرا کند؛ اما دقت کنید که به کار بردن جایگزین ارتودنسی زمانی است که میزان نا‌هنجاری‌های دندانی کم باشد و فرد دچار مشکلات عمیق دندان و فک نباشد.

در این شرایط، در مدت زمان کوتاه‌تر دندان‌های بیمار منظم و مرتب می شود. از مهم‌ترین روش‌هایی که پزشک می‌تواند به عنوان جایگزین روش ارتودنسی برای بیمار استفاده کند، کامپوزیت و لمینت است. در ادامه این مقاله همراهمان باشید تا شما را با این روش‌های جایگزین در علم دندان‌پزشکی بیشتر آشنا کنیم.

ارتودنسی یا لمینت

ارتودنسی یا لمینت؟ توجه داشته باشید که زمانی از لمینت دندان به عنوان جایگزین ارتودنسی استفاده می‌کنند که فک و دندان‌ها در وضعیت نسبتا مناسبی قرار گرفته باشند. لمینت یا لامینیت دندان نوعی پوسته نازک سرامیکی است که از جنس پرسلن می‌باشد. این پوسته به سطح دندان‌های مختلف می‌چسبد و میزان ضخامت آن از سطح بیرونی دندان‌ها حتما تراشیده می‌شود.

در این روش ابتدا پزشک دندان‌های بیمار را معاینه می‌کند و پس از بررسی‌های لازم تراشیدگی‌های دندان انجام می‌شود و در نهایت مرحله قالب‌گیری اجرا خواهد شد؛ پس از قالب‌گیری نیز لمینت‌های دندانی ساخته می‌شوند و بر روی دندان‌های مورد نظر قرار می‌گیرند. >> ارتودنسی ثابت

از مهم‌ترین مزیت‌های روش درمانی لمینت به جای ارتودنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوتاه بودن مدت درمان نسبت به ارتودنسی
  • هزینه‌های مناسب و مقرون به صرفه‌تر از ارتودنسی
  • ایجاد ترتیب، زیبایی و درخشندگی بیشتر دندان‌ها

ارتودنسی یا کامپوزیت

توجه داشته باشید که یکی از جدید‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های ترمیم دندان‌ها استفاده از نوعی روکش خاص یا همان کامپوزیت می‌باشد. از این روش صرفا برای افرادی که دچار پوسیدگی شدید دندان‌ها، شکستگی دندان‌ها و یا تغییر رنگ داخلی آن‌ها شده‌اند استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که تمامی افراد حتما باید این نکته را در نظر داشته باشند که به هیچ عنوان دندان‌های سالم خود را تحت برخی از درمان‌های تهاجمی که با تراشیدن دندان همراه است قرار ندهند. در واقع می‌توان گفت که مرز بین انتخاب دو روش مختلف ارتودنسی یا کامپوزیت، میزان تراشیدگی دندان‌ها است. دقت کنید که اگر میزان تراش دندان‌ها خیلی جزیی بود می‌توان از روش درمانی کامپوزیت به عنوان جایگزین ارتودنسی استفاده کرد؛ اما اگر مشکل دندان‌ها حاد‌تر بود، قطعا نباید از این روش استفاده شود و ارتودنسی تنها راه حل است.

در ادامه لازم است شما را با وظایف اصلی کامپوزیت به عنوان جایگزینی برای ارتودنسی آشنا کنیم:

  • زیبایی بخشیدن به شکل دندان‌ها
  • کوتاه‌تر بودن دوره درمانی آن نسبت به ارتودنسی
  • مقرون به صرفه بودن این روش در مقایسه با قیمت‌های ارتودنسی >> ارتودنسی فانکشنال

درمان کجی دندان بدون ارتودنسی در خانه

قطعا بهترین روش درمانی در صورت داشتن دندانهای کج، ارتودنسی است؛ اما والدین می توانند با رعایت کردن چند نکته ساده در مورد کودک خود، از کج شدن دندانهای وی در سنین بالاتر پیشگیری کنند.

پس بهتر است قبل از کج شدن دندانهای کودک خود، از روش‌های خانگی متنوع زیر استفاده کنید:

  • جلوگیری از مکیدن انگشت‌های دست بخصوص انگشت شست کودک با روش‌های گوناگون تشویقی
  • دور کردن پستانک از دسترس کودکان و استفاده از پستانک‌های مخصوص ارتودنسی در صورت نیاز
  • کنترل روش‌های مختلف جویدن و بلعیدن در کودک و جلوگیری از ایجاد اختلال در پیرامون زبان و ماهیچه‌های مختلف صورت آن ( اختلال میو فانکشنال)
  • مراجعه به دندانپزشک کودکان و کنترل وضعیت شکل‌گیری دندان و لثه در آن‌ها

نتیجه گیری مطلب جایگزین ارتودنسی

در مقاله بالا سعی کردیم شما را با انواع مختلفی از روش‌های جایگزین ارتودنسی در علم دندان‌پزشکی و همچنین درمان موقت مشکلات دهان و دندان در خانه آشنا کنیم. قطعا در جمع بندیتان این سوال ذهنتان را درگیر می‌کند که آیا درمان ارتودنسی بهتر است یا درمان‌های جایگزین آن؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت که معمولا روش‌هایی که به عنوان جایگزین برای بیمار به کار برده می‌شوند موقتی و گذرا هستند و چون نیاز به تراشیدن دندان‌ها است، احتمال آسیب رسیدن به مینای دندانی در آن‌ها بالا می‌باشد. به همین خاطر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از روش درمانی ارتودنسی استفاده کنید و اطمینان داشته باشید که روشی کاملا دائمی است و بدون آسیب رسیدن به هیچ کدام از دندان‌ها، همه آن‌ها در موقعیت مناسب خود قرار می‌گیرند.

لازم است بدانید که نا‌مرتبی دندان‌ها به هر میزانی که باشد قطعا با روش ارتودنسی رفع می‌شود؛ اما گاهی اوقات مشکل بیمار بسیار جدی‌تر است و با مشکلات مختلف فکی روبه‌رو است؛ در این صورت پزشک مجبور است از روش‌های ارتودنسی و جراحی فک همزمان با هم استفاده کند تا مشکل بیمار را برطرف کند.

در مورد هزینه‌های پرداختی نیز باید بگوییم که درمان ارتودنسی بدون شک از هزینه‌های بالا‌تری برخوردار است؛ اما نتیجه این روش گران‌قیمت بهتر و ایده‌آل‌تر از روش‌های جایگزین ارزان‌تر می‌باشد.

در نهایت هم باید گفت که معمولا از روش‌های لمینت و کامپوزیت بیشتر برای درمان مواردی مثل بد‌ رنگی دندان، شکستگی دندان و یا کوتاهی دندان‌ها استفاده می‌کنند و ارتودنسی را اکثرا در مواردی مثل درمان نا‌مرتبی و بی‌نظمی دندان‌ها به کار می‌برند. در صورتی که سوالی داشتید، میتوانید با مطب دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، تماس بگیرید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

متخصص ارتودنسی، دکتر احمد شیبانی نیا

دکتر احمد شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی، با بیش از 25 سال سابقه کاری موفق، و تعداد زیادی بیماران ارتودنسی راضی

اطلاعات تماس
  • 021220***** - 090299*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان