اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102246071218796

بهترین راه مقاوم سازی ساختمان، استفاده از FRP

کد: 140102246071218796

https://bit.ly/3FIgl5O

، (اخبار رسمی): مقاوم سازی ساختمان ها به معنی بالا بردن مقاومت یک سازه در برابر خطرات جبران ناپذیر مانند زلزله است تا بتواند حافظ جان و مال افراد باشد

بهترین راه مقاوم سازی ساختمان، استفاده از FRP
بهترین راه مقاوم سازی ساختمان، استفاده از FRP
بهترین راه مقاوم سازی ساختمان، استفاده از FRP
بهترین راه مقاوم سازی ساختمان، استفاده از FRP
بهترین راه مقاوم سازی ساختمان، استفاده از FRP
بهترین راه مقاوم سازی ساختمان، استفاده از FRP

تخریب سازه به دلیل تغییر کاربری و یا ایراداتی که به دلیل عدم طراحی درست و یا افزایش بارهای وارده و بی دقتی در اجرای سازه به وجود آمده است؛صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل مقاوم سازی اهمیت خود را نشان میدهد.

مقاوم سازی دارای روش های متفاوتی است که افراد با توجه به بودجه و نیاز ساختمان خود میتواند اجرا کنند، یکی از روش هایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است FRP  ها هستند.

FRP چیست؟ FRP  مخفف  "Fiber Reinforced Polymer"   است. FRP  ها از فیبر با الیاف تقویتی که از طریق یک ماتریس رزین از جنس پلیمر احاطه شده باشد تشکیل شده است. فیبرها معمولا مقاوم هستند. رزین ها معمولا به عنوان یک محیط چسباننده که فیبرها را کنار هم قرار نگه میدارد استفاده میشود. رزین ها را میتوان از مخلوط های ترموپلاستیک یا ترموست انتخاب کرد. ترمو پلاستیک ها را میتوان با حرارت دادن تبدیل به مایع کرد.استفاده از رزین ها به این دلیل است که از آسیب های مکانیکی جلوگیری کند. به طور کلی Frp  با توجه به فیبر تشکیل دهنده اش متقاوت هست.

  • CFRP   الیافی از جنس کربن
  • GFRP  الیافی از جنس شیشه
  • AFRP  الیافی از جنس آرامید

انواع مصالح FRP

  1. پروفیل های ساختمانی : این مصالح به صورت T  و I   به شکل نبشی و ناودانی تولید می‌شوند از این محصولات میتوان به جای سازه های فولادی و قطعاتی که در مجاورت آب قرار دارند استفاده کرد
  2. میله های کامپوزیتی : این میله ها  کامپوزیت های  FRPهستند که جانشین میلگرد های فولادی در بتن آرمه هستند.
  3. شبکه های کامپوزیتی : این شبکه ها از برخورد میله های FRP   دو جهت و یا در سه جهت ایجاد میشوند.
  4. کابل و یا نوار: محصولاتی شبیه به میله های کامپوزیتی و همچنین انعطاف پذیرتر.
  5. ورقه های کامپوزیتی : این ورقه های نازک که ضخامت چند میلیمتری دارند و از جنسFRP  هستند این ورقه ها با چسب های محکم به سطح بتن چسبانده میشوند

مقاوم سازی ساختمان با FRP

همانطور که در بالا اشاره شد الیاف های FRP یکی از پر طرفدار ترین مصالح برای مقاوم سازی ساختمان تبدیل شده است. FRP  ها با توجه به مزیت های بالایی که دارند بسیار محبوب شده اند. توجه داشته باشید که بسیاری از سازه های بتنی در مجاورت با سولفاتها و کلرید ها و عوامل خورنده دچار آسیب میشوند.

 از FRP  ها میتوان در مقاوم سازی اتصالات، تقویت خمشی و مقاوم سازی تیر بتنی همچنین تقویت دال های بتنی، دیوار بتنی، پل ها، تیرچه های بلوک و ... اشاره کرد.  به طور مثال برای مقاوم سازی تیر ها FRP  را میتوان برای افزایش مقاومت خمشس و برشی تیرهای بتن مسلح با پیچاندن کامل یا جزئی سیستم های FRP  به دور اعضای بتن مسلح استفاده کرد. جهت افزایش مقاومت خمشی تیر میتوان از این الیاف در یک یا چند لایه برای مقاومت در برابر خمش مثبت و یا منفی تیر استفاده نمود. هر چند از آنجایی که اکثر تیرها بتن آرمه به صورت یکپارچه با سایر اعضای پیوسته مانند دال یا دیوار ساخته می‌شوند، بنابراین در اکثر مواد پیچیده شدن کامل الیاف FRP  امکان پذیر نیست.

کارگذاری الیاف FRP عمود بر ترک‌های برشی احتمالی در ایجاد مقاومت برشی اضافی مؤثر است. علاوه بر این، افزایش مقاومت برشی ممکن است منجر به شکست خمشی شود که شکست انعطاف‌پذیرتر است و در نتیجه در مقایسه با شکست برشی ترد مطلوب‌تر است. مقاومت برشی اضافی که با اعمال صفحات یا نوارهای FRP به دست می‌آید به تعدادی از عوامل مانند هندسه تیر، مقاومت بتن موجود، و طرح اجرای دورپیچ بستگی دارددر سال های اخیر مقاوم سازی با FRP  برای تقویت تیرهای بتن مسلح در برش برای بهبود عملکرد پل ها به‌ویژه در ایالات متحده آمریکا با موفقیت به کار گرفته شده است.

مزایای استفاده از FRP  

  • از مزایای استقاده ازFRP  میتوان به وزن کم آن اشاره کرد. این الیاف ها وزن کمی دارند در تنیجه بار زیادی به سازه اضافه نمی کنند. به همین دلیل سازه ای مقاوم در برابر زلزله ایجاد میکنند.
  •  اجرای FRP  بسیار راحت میباشد به همین دلیل زمان زیادی برای نصب آن لازم نیست به هچنین روند بازسازی و ساخت سازه را متوقف نمیکند و در نتیجه در کاهش هزینه ها به ما کمک میکند.  مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی ها دارند بنابراین شما را از تعمیرات دوره ای معاف میکند.
  • این الیاف ها در برابر اسید مقاومت دارند و در برابر محیط اسیدی و شیمیایی حفاظت شده است.
  • ضخامت کم لایه FRP یکی دیگر از مزیت های آن است که معماری سازه را دچار تغییر نمیکند.
  • الیاف های FRP با توجه به مقاومت کششی بالایی که دارند یکی از گزینه های بسیار مناسب برای سازه های بتنی به حساب میاید.
  • به دلیل اینکه وزن کمی دارد حمل و نقل آن بسیار آسان است
  • عایق بودن یکی دیگر از مزیت های FRP  ها است.این مواد از نظر مغناطیسی و الکتریکی خنثی بوده و عایق محسوب میشوند
  • مدل الاستیسیته محصولات FRP  اکثرا قابل قبول هستند.

شرکت بتن برش تهران با سالها تجربه در زمینه مقاوم سازی ساختمان با انواع روش ها و متد های روز دنیا به ویژه الیاف FRP  در کنار شماست تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.

برای مشاوره رایگان میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. 09122525574

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان