اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103076102018885

اهمیت استفاده از دستگاه آب شیرین کن و کاربرد آن

کد: 140103076102018885

https://bit.ly/3MXYc72

، (اخبار رسمی): امروزه بحران کمبود آب در جهان بسیار شایع است در صورتیکه آب 70 درصد از کره زمین را در برگرفته است. اما با این حال چرا مشکل کمبود آب وجود دارد؟ درست است که بیشتر سطح کره زمین از آب تشکیل شده است اما این آب قابل آشامیدن نیست و در اینجا آب شیرین کن حائز اهمیت می‌شود.

اهمیت استفاده از دستگاه آب شیرین کن و کاربرد آن
اهمیت استفاده از دستگاه آب شیرین کن و کاربرد آن
اهمیت استفاده از دستگاه آب شیرین کن و کاربرد آن
اهمیت استفاده از دستگاه آب شیرین کن و کاربرد آن

در واقع آب‌های زیرزمینی و آب دریا حاوی املاح زیاد و نمک‌ می‌باشد و قابل استفاده برای آشامیدن نیست. اما دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی و صنعتی این مشکل را برطرف کرده است. در ادامه با کاربرد و انواع دستگاه آب شیرین کن آشنا می‌شویم. 

کاربرد دستگاه آب شیرین کن

از آنجایی که آب آشامیدنی تاثیر به سزایی در حفظ سلامتی انسان دارد توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد. معمولا افراد برای اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی مصرفی خود از آب های معدنی استفاده می کنند اما این راهکار نیز نمی تواند گزینه خوبی برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم باشد. چرا که آب معدنی های عرضه شده به صورت بطری می تواند برای محیط زیست بسیار مضر باشد، چرا که بطری های آب معدنی رها شده در طبیعت، میزان مواد تجزیه ناپذیر در طبیعت را افزایش می دهد و هم چنین وجود مواد نگهدارنده در آنها برای سلامتی انسان نیز مضر است.
علاوه بر موارد مذکور، زمانی که آب معدنی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد، ترکیبات شیمیایی خطرناکی وارد آب شده که سرطان زا هستند. بنابراین می توان ادعا کرد که بهترین روش برای دستیابی به آب آشامیدنی سالم استفاده از دستگاه های آب شیرین کن است.
تهیه‌ آب شیرین از آب شور کاری زمان ‌بر و سخت می‌باشد و باید با دستگاه‌های مخصوص انجام شود، زیرا جدا سازی نمک از آب نیازمند دستگاه می‌باشد. به طور کلی دو نوع دستگاه با طرز کار متفاوت برای شیرین کردن آب وجود دارد، یک نوع آن آب شیرین کن به روش اسمز معکوس و دیگری آب شیرین کن حرارتی است. لازم به ذکر است که دستگاه های تصفیه کننده آب با استفاده از انواع فیلتر ممبران می توانند به خوبی از پس گندزدایی، رفع شوری و سنگین بودن آب برآیند. همچنین جهت مبارزه با بحران خشکسالی می توان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد که یکی دیگر از آنها استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی می باشد که در مقاله های بعدی به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت . ابتدا به بررسی انواع دستگاه آب شیرین کن میپردازیم . 

آب شیرین کن به روش اسمز معکوس RO 

این روش برای جداسازی نمک بسیار کاربردی است به این صورت که غشا دارای سوراخ‌های خیلی ریز و نانومتری می‌باشد که مولکول‌های آب براحتی از آن عبور می‌کنند ولی نمک با وجود اینکه محلول در آب است اما به دلیل وزن مولکولی بالاتر از آب و حجم بیشتر آن نمی‌تواند از این غشا عبور کند و به این صورت آب شیرین سازی آب انجام می‌شود. آب شیرین کن به روش اسمز تنها روش موجود نیست اما نسبت به روش‌های دیگر به ولتاژ برق کمتری نیاز دارد اما غشای موجود در این دستگاه قیمت بالایی دارد زیرا چندین غشا در این دستگاه‌ها تعبیه می‌شود که از ورود نمک جلوگیری شود.
در برخی از این دستگاه‌ها با استفاده از جریان برق آب را تصفیه می‌کنند. به این صورت که از جریان برق برای شکستن پیوند بین یون‌ها و آب استفاده می‌شود و از ورود یون‌ها به آب جلوگیری می‌کند. همچنین جریان برق سبب می‌شود حجم مولکولی ذرات نمک بیشتر شود و نتواند از غشا عبور کند.

آب شیرین کن حرارتی یا HTH

این دستگاه‌ها بسیار پیشرفته هستند اما طرز کار آن ساده است به این صورت که آب حرارت داده می‌شود و سپس بخار آب تقطیر می‌شود، زمانیکه آب تبخیر شود، نمک آن باقی می‌ماند زیرا فقط مولکول‌های آب تبخیر شده و نمکی در بخار آب وجود ندارد. اما این روش نیازمند انرژی بالایی است که امروزه نیز در حال توسعه می‌باشد. یکی از روش‌های مرسوم MSF یا multi stage flash distillation است که آبی که باید تبخیر شود را از یک محفظه‌ای تبخیر به صورت ناگهانی عبور می‌دهد و آب در حجم بالا و مدت زمان کم تبخیر می‌شود و بخار آب توسط یک محفظه از آب جدا شده و وارد دستگاه تقطیر می‌شود. این روش به انرژی بالایی نیاز ندارد و همچنین حجم آب بیشتری را می‌توان تصفیه کرد. این روش برای تصفیه صنعتی بیشتر کاربرد دارد و برای تصفیه خانگی معمولا از روش اسمز معکوس استفاده می‌شود. زیرا حجم آب کمتری باید تصفیه شود و عمل تصفیه بهتر صورت می‌گیرد اما برای موارد غیر که حجم آب بسیار بالاست استفاده از روش حرارتی بسیار مناسب‌ تر است.

انواع آب شیرین کن

انواع مختلفی آب شیرین کن با توجه به کاربرد‌های آن‌ها وجود دارد، برای مثال آب شیرین کن‌های دریایی و صنعتی کاربرد جداگانه‌ای نسبت به آب شیرین کن خانگی دارند، و حجم تصفیه‌ای آب در آن ها متفاوت هست. در مصارف غیر خانگی، حجم آب بیشتری را در مدت زمان کمتر تصفیه می‌کنند و برای مثال استفاده از آب شیرین کن خانگی در این موارد به صرفه نیست.

آب شیرین کن صنعتی

از این دستگاه در کارخانه‌های بزرگ که تولید محصولات خوراکی دارند استفاده می‌شود زیرا حجم زیاد آن فقط با استفاده از دستگاه‌های صنعتی امکان پذیر است. همچنین در مراکز تجاری بزرگ نیز از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. آب شیرین کن صنعتی علاوه بر بزرگ‌ تر بودن ابعاد آن‌ها قیمت بیشتری هم دارند و نیازمند فضای بزرگتری هستند، که در مراکز بزرگ و کارخانه‌های بزرگ قابل استفاده است.
برخی از انواع  آب شیرین کن های صنعتی :  
 دستگاه اب شیرین کن برای مصارف کشاورزی 
نمک زدایی آب در گلخانه ( آب شیرین کن گلخانه ای )
شیرین سازی آب طیور (آب شیرین کن مرغداری)
نمک زدایی آب دریا (آب شیرین کن دریایی)
آب شیرین کن بیمارستانی

آب شیرین کن خانگی

در برخی از شهرها به دلیل کمبود آب و نبود آب تصفیه شده، تصفیه‌ی آب امری ضروری است. در ایران نیز برخی از شهرها لوله کشی آب شهری ندارد و از چاه و قنات برای تامین آب مورد نیاز خود استفاده می‌کنند که حاوی نمک و املاح بسیاری است از این رو باید از دستگاه آب شیرین کن خانگی برای تصفیه آب کمک بگیرند. اکثر دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی به روش اسمز معکوس انجام می‌شود. این نوع دستگاه‌ها ابعاد کوچکی دارند و براحتی قابل نصب هستند.

کلام آخر

دستگاه‌ های آب شیرین کن صنعتی و خانگی مدل‌های مختلف و زیادی دارند برای خرید آن دقت داشته باشید که دستگاه‌های تقلبی و کیفیت پایین را تهیه نکنید. شرکت فنی مهندسی ایکو ( ایلیا ایده اسپادانا ) با ارائه‌ بهترین دستگاه‌های آب شیرین کن در این زمینه فعالیت دارد، همچنین مشاوره رایگان دارد و می‌توانید دستگاهی که مناسب کارایی شماست تهیه کنید و دارای ضمانت اصالت کالا و گارانتی معتبر می‌باشد که با آسودگی خاطر می‌توانید این محصولات را خریداری کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار