اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103216129618989

آزمایش تیروئید چیست + نحوه انجام

کد: 140103216129618989

https://bit.ly/3xDz5Bc

، (اخبار رسمی): آزمایش تیروئید، یکی از آزمایش‌هایی است در چکاپ‌های دوره‌ای و برای بررسی سلامت غده تیروئید درخواست می‌شود. در این آزمایش، میزان هورمون‌هایی که از این غده ترشح شده و در خون وجود دارند، اندازه‌گیری می‌شود.

آزمایش تیروئید چیست + نحوه انجام
آزمایش تیروئید چیست + نحوه انجام
آزمایش تیروئید چیست + نحوه انجام
آزمایش تیروئید چیست + نحوه انجام
آزمایش تیروئید چیست + نحوه انجام
آزمایش تیروئید چیست + نحوه انجام

تغییرات هر یک از این هورمون‌ها می‌تواند بیانگر بیماری‌ها یا شرایط مختلف بدن باشد و به پزشک در تشخیص و درمان اختلالات مرتبط با این غده، کمک شایانی خواهد کرد. در این مقاله، علاوه بر معرفی این آزمایش، در رابطه با شرایط، نتایج و هزینه مورد نیاز برای این آزمایش، صحبت خواهد شد.


انواع هورمون‌های تیروئید کدام‌اند؟
تیروئید، عضوی شبیه به پروانه است که در بخش جلویی گردن قرار دارد. این عضو، در واقع نوعی غده است که وظیفه ترشح دو هورمون مهم شامل هورمون تیروکسین (T4) و هورمون تری یدوتیرونین (T3) را بر عهده دارد. این هورمون‌ها، یکی از ضروری‌ترین محرک‌های مورد نیاز برای رشد طبیعی مغز در طی سه سال اول زندگی در هر فرد هستند و هرگونه اختلال در ترشح این هورمون‌ها، روند رشد مغز را مختل کرده و می‌تواند باعث بروز مشکلات متعدد از جمله عقب ماندگی ذهنی کودک شود.
 
آزمایش تیروئید چیست؟
برای بررسی سلامت غده تیروئید و توانایی آن برای ترشح میزان مناسبی از هورمون‌های تیروئیدی، آزمایش تیروئید انجام می‌شود. در این آزمایش، نمونه‌ای از خون بیمار گرفته می‌شود و میزان هورمون‌های T3، T4 و در صورت لزوم هورمون‌های TSH و T3 uptake نیز اندازه‌گیری می‌شود.


چرا آزمایش تیروئید در سنین مختلف تجویز می‌شود؟
هورمون‌هایی که در آزمایش تیروئید مورد سنجش قرار می‌گیرند، با شرایط مختلفی از جمله سن بلوغ، تغییر سن از خردسالی به کودکی، بارداری، مصرف داروهای مختلف و ... تغییر می‌کنند. از این رو، در صورت بروز هر یک از علائم مرتبط با کم کاری یا پرکاری این غده، پزشک درخواست انجام آزمایش تیروئید را برای رد یا تشخیص اختلالات تیروئید و شروع درمان‌های دارویی خواهد داشت. به طور میانگین، توصیه می‌شود در صورتی که سن بالای ۳۵ سال دارید، هر ۶ ماه یکبار، این آزمایش را به عنوان بخشی از چک آپ پزشکی خود انجام دهید تا در صورت بروز اختلال اولیه یا ثانویه در تیروئید، اقدامات درمانی با سرعت بیشتر و موثرتری برای شما آغاز شود.


شرایط انجام آزمایش تیروئید
آزمایش تیروئید، شامل دریافت مقادیر مشخصی از نمونه خون بیمار است. برای انجام این آزمایش، نیازی به ناشتا بودن نخواهید داشت، اما از آنجایی که مصرف برخی از مواد غذایی از جمله چربی‌ها، می‌تواند بر روی نتیجه نهایی آزمایش تاثیرگذار باشد، بهتر است پس از اقدام برای انجام این آزمایش، شرایط زیر را رعایت کنید:
1- بین ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از مراجعه برای انجام آزمایش تیروئید، از مصرف هر گونه مواد غذایی خودداری کنید. (مصرف آب مشکلی ندارد.)
2- اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید، به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید.
3- در صورتی که هرگونه داروی با یا بدون نسخه پزشک را مصرف می‌کنید، حتما درباره دارو و میزان مصرف خود به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید.
4- در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی مانند بارداری، مسئول آزمایشگاه را مطلع کنید زیرا میزان ترشح هورمون‌های تیروئید در زمان بارداری متفاوت است و می‌تواند باعث تفسیر غلط از نتایج آزمایش شما شود.
5- زمان خاصی برای انجام این آزمایش وجود ندارد، اما بهتر است آن را در ابتدای صبح انجام دهید.
 
نحوه تفسیر آزمایش تیروئید
میزان هورمون‌های تیروئیدی در خون، با توجه به سن و شرایط بیمار، متفاوت است و بر اساس بالا یا پایین تر بودن هر یک از مقادیر از میزان نرمال برای هر گروه سنی، وضعیت سلامت تیروئید مشخص خواهد شد.
 در جدول زیر، راهنمای تفسیر نتایج آزمایش تیروئید ذکر شده است:
نتیجه آزمایش    هورمون T3    هورمون T4    هورمون TSH
کم کاری خفیف تیروئید    نرمال    نرمال    بالا
کم کاری تیروئید (هایپوتیروئیدی)    پایین یا نرمال    پایین    بالا
پرکاری خفیف تیروئید    نرمال    نرمال    پایین
پرکاری تیروئید
(هایپرتیروئیدی)    بالا یا نرمال    بالا یا نرمال    پایین
کم کاری ثانویه تیروئید (نارسایی غده هیپوفیز)    پایین یا نرمال    پایین یا نرمال    پایین
پرکاری ثانویه تیروئید (نارسایی غده هیپوفیز)    بالا    بالا    بالا یا نرمال

دقت داشته باشید که این آزمایش، صرفا بخشی از مسیر تشخیص و درمان برای بیماری‌های احتمالی شما و اختلالات تیروئید است و صرفا با تفسیر این آزمایش، نمی‌توان نظر قطعی را در رابطه با وجود یا عدم وجود یک بیماری در فرد داشته باشیم و نتیجه گیری نهایی، باید صرفا توسط پزشک معالج انجام شود.


هزینه آزمایش تیروئید به چه صورت است؟
همچنین بهتر است بدانید که هزینه آزمایش تیروئید بر اساس اینکه شما تحت پوشش خدمات بیمه خاصی باشید یا نه تعیین می‌شود، علاوه بر این موضوع، پارامترهای دیگری مانند تعداد آزمایشاتی که همراه با آزمایش تیروئید توسط پزشک درخواست شده است، تعیین می‌شود. البته معمولا، در صورت بهره گیری از خدمات بیمه تکمیلی، درصد قابل توجهی از هزینه این آزمایش، به شما بازگردانده خواهد شد.
 
آزمایش تیروئید در منزل را به هومکا بسپارید!
به نقل از سایت اقتصاد آفرین، آزمایش تیروئید یکی از آزمایش‌هایی است که در چکاپ‌های دوره‌ای، توسط پزشک و برای تشخیص اختلالات تیروئید درخواست می‌شود. برای انجام این آزمایش، شرایطی مانند ناشتا بودن یا نمونه‌گیری در صبح، دارای اولویت است اما به دلایل مختلف، ممکن است که مراجعه به آزمایشگاه در این زمان، برای بسیاری از افراد مقدور نباشد. از این رو، انجام آزمایش تیروئید با استفاده از مجموعه‌هایی که خدمات آزمایش در منزل را انجام می‌دهند، می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
مجموعه هومکا افتخار دارد که با در اختیار داشتن پرسنل متخصص و مجرب، آزمایش تیروئید یا سایر آزمایشات معمول خون را، برای آن دسته افرادی که امکان مراجعه به مراکز درمانی را ندارند، در محل کار یا منزل و زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی انجام داده و جواب آزمایش را نیز پس از مدت زمان کوتاهی به آن‌ها ارائه دهد. این امکان توسط مجموعه هومکا، برای ساکنان شهرهای تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، اهواز و تبریز فراهم شده است و متقاضیان استفاده از خدمات آزمایش در منزل، می‌توانند از طریق تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱، تماس بگیرند یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، خدمات مورد نظر خود را درخواست دهند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی