اطلاعات تماس
  • 091321*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103236132818757

مواردی که باید در طراحی داخلی اتاق کودک در نظر بگیرید

کد: 140103236132818757

https://bit.ly/3HsM387

، (اخبار رسمی): طراحی داخلی شغلی است که به دانش و فعالیت‌های عملی نیاز دارد. دانشگاه‌های بسیاری وجود دارند که دوره‌های طراحی داخلی ساختمان برگزار می‌کنند

مواردی که باید در طراحی داخلی اتاق کودک در نظر بگیرید
مواردی که باید در طراحی داخلی اتاق کودک در نظر بگیرید

شغل طراحی داخلی به دانش و فعالیت‌های عملی نیاز دارد و دانشگاه‌های بسیاری دوره‌های طراحی داخلی ساختمان برگزار می‌کنند. طراحان داخلی معمولا در مورد رنگ و پارچه، طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، نقاشی، برنامه ریزی فضا، طراحی مبلمان، معماری و غیره دروسی را می گذرانند. بیشتر فارغ التحصیلان این رشته قبل از اینکه شرکت خود را تاسیس کنند باید چند سالی به کارآموزی در سایر شرکت‌ها بپردازند.

آنچه آنها انجام می‌دهند بیشتر به فضای داخلی ربط دارد، فعالیت‌های آنها بیشتر به طراحی و نوسازی فضای داخلی کمک می‌کند. آنها نه تنها ظاهر اتاق را عوض می‌کنند، بلکه تغییراتی در کارایی اتاق نیز ایجاد می‌کنند. فعالیت های آنان شامل نقاشی کف ساختمان تا چیدمان لوازم تزئینی در داخل اتاق است.

مراحل طراحی داخلی یک فضا

در درجه اول قبل از طراحی هر فضا لازم است تا خواسته های کارفرما و شخصی که قرار است در آن محل سکونت داشته باشد یا از آن فضا استفاده کند را بدانیم.
جنسیت فرد، روحیات آن شخص، کاربرد آن فضا، سبک مورد نظر کاربر، همگی از عوامل تاثیر گذار در طراحی داخلی یک فضا هستند.
بنابراین برای شروع لازم است که چک لیستی از تمامی اطلاعات مذکور از خواسته‌های مالک و کاربر را تهیه نماییم.

بعنوان مثال جهت طراحی اتاق خوابهای یک منزل مسکونی موارد زیر را در نظر میگیریم:

آیا اتاق مد نظر، برای فرزند خانواده است یا والدین؟

اگر فرزند است که سن و جنسیت چیست؟

طراحی اتاق یک دختر و پسر نیز متفاوت است، بنابراین لازم است بدانیم که فرزند این خانواده چند سال دارد تا بتوانیم نیازهای آن فرزند را در اتاق تامین کنیم.

پس از این مرحله، لازم است بدانیم که قرار است در این منزل این خانواده سال‌های زیادی را سکونت داشته باشند و طراحی به نحوی انجام شود که نیازهای فرزند را درسنین مختلف پاسخگو باشد یا اعتقاد بر این مورد استکه هرچندسال یکبار نسبت به خواسته‌ها و نیازهای فرزند، طراحی و دکوراسیون داخلی مجدد انجام پذیرد؟

پس از این مشخص شدن این مورد لازم است که کلیه ی ابعاد، اندازه ها و استانداردهای فضای مد نظر را تهیه نماییم.

برای طراحی اتاق خواب که کاربر آن یک کودک دختر است

در درجه ی اول میبایستی ابعاد تخت مناسب یک کودک 3 تا 7 سال را مشخص نماییم، سپس فعالیت هایی که این کودک در طول روز انجام میدهد را لیست کنیم (فضای بازی، کمد اسباب بازی، کمد لباس، میز تحریر، فضایی جهت بازی های دوستانه) که برای تمامیه این موارد و استفاده ی آسان و راحت میبایستی طراحی ها بر اساس استانداردها صورت پذیرد (برای بدست آوردن این استانداردها میتوان از کتاب نوییفرت کمک گرفت).
برای طراحی یک فضای داخلی لازم است که با روانشناسی رنگ‌ها نیز آشنا باشیم و برای هر فضا نسبت به کاربری آن مکان، رنگ مناسب را بکار بریم.

تعریف رنگ

دانش شناخت رنگ در دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است

آنچه به صورت عمومی‌تحت عنوان «رنگ» می‌شناسیم به صورت علمی از دو مفهوم «رنگ» و «نور» تشکیل شده که از ماهیتی متفاوت برخوردارند. رنگ‌های اصلی شامل رنگهای «قرمز»، «زرد» و «آبی» است. از ترکیب این سه رنگ همهٔ رنگ‌ها‌ی ممکن بوجود می آیند. این ترکیب شدن را ترکیب افزایشی می‌گویند.

با ترکیب رنگ سفید یا مشکی به آن‌ها می‌توان به کیفیت‌های بصری متفاوتی مثل درخشندگی یا رنگ مردگی رسید. نور‌های اصلی که شامل «قرمز»، «سبز» و «آبی» هستند و تمامی نور‌های اصلی با ترکیب آن‌ها قابل ایجاد هستند. حاصل ترکیب تمامی نور‌های اصلی با هم «نور سفید» است و بالطبع عدم حضورشان «مشکی» را حاصل می‌شود.

رنگ‌های مختلف از ترکیب سه رنگ اصلی زرد و قرمز و آبی تشکیل شده است. به این سه رنگ، رنگ‌های اصلی یا اولیه گفته می شود. از ترکیب رنگ‌های اولیه رنگ‌هایثانویه تشکیل می‌‍شوند که عبارتند از سبز (آبی +زرد)، بنفش (آبی + قرمز) و نارنجی (زرد + قرمز). رنگ‌های مقابل هم در چرخه رنگ (رنگ‌های متمم) اثر یکدیگر را خنثی می کنند.

در این دایره، رنگ‌های مکمل را می‌بینیم. هر رنگ، مقابل رنگ مکمل خود قرار گرفته است. رنگ مکمل، هماهنگ ترین و چشم نوازترین و متعادل ترین و متوازن ترین ترکیب برای رنگ مورد نظر ماست.

کمل رنگ قرمز <- رنگ سبز (آبى + زرد)
مکمل رنگ زرد <- رنگ بنفش (آبى + قرمز)
مکمل رنگ آبى <- رنگ نارنجى (زرد + قرمز)

با توجه به سه رنگ اصلی (آبی، قرمز و زرد) رنگ مکمل هر رنگی، رنگ یا رنگ‌هایاصلی بکار نرفته در رنگ مورد نظر است. مثلا رنگ نارنجی چون از قرمز و زرد تشکیل شده، پس مکملش آبی می‌شود. یا مکمل رنگ قرمز (آبی+ زرد) سبز است.

رنگ ها در طراحی داخلی

قرمز

مشاهده قرمز فشار خون و ضربان قلب را بالا می‌برد. در عین حال اشتها را نیز زیاد می‌کند. اگر دقت کرده باشید می بینید که در بسیاری از رستورانها از این رنگ استفاده می کنند. بنابراین بهترین گزینه برای رنگ کردن اتاق غذاخوری است. «رونالد هانت» در کتابش به نامه «هفت کلید رنگ درمانی» این پرتو را انرژی ساز و پدر سر زندگی و نشاط قلمداد می‌کند.

مثلاً در درمان مسمومیت های خونی، لباس های زیر بیمار باید برای مدت طولانی، تقریباً ۲ تا ۳ ماه، رنگ قرمز خالص باشد و روزانه پانزده تا بیست دقیقه غرق تماشای رنگ قرمز خالص شود، یا فکرش را روی رنگ قرمز متمرکز کند. هر موقع که احساس کردید بدنتان کمبود انرژی دارد و یا ضعف جسمی دارید، رنگ قرمز را در ذهنتان تصور کنید.

توجه: مراقب ترکیب رنگی قرمز و سایه روشن های آن باشید. قرمز کمرنگ معمولاً واکنش ها منفی را در افراد ایجاد می‌کند و تابلوهای اخطار هم این رنگی هستند. پس سعی کنید تا جایی که می‌توانید از قرمز پر رنگ استفاده کنید.

نارنجی

خصوصیاتی شبیه قرمز دارد اما در عین حال حس گرما و صمیمت ایجاد می‌کند. می‌توانید در دکوراسیون داخلی منزل به ویژه اتاق نشیمن و جایی که افراد خانواده دور هم جمع می شوند از آن استفاده کنید.

زرد

زرد آفتابی و روشن و می‌تواند در اتاق های خانوادگی همچنین در دکوراسیون داخلی تجاری و کافه ها مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای پر نور جلوه دادن فضاهای کم نور مثل راهرو و کوریدور نیز مناسب است.

آبی

رنگ آرامبخش، تسکین دهنده، ریلکس کننده. به همین دلیل پزشکان سعی می کنند در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنند. بهتر است در اتاق خواب و سرویس بهداشتی حمام و دستشویی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین از این رنگ میتوان در دکوراسیون داخلی اداری جهت ایجاد محیطی آرام برای کارمندان استفاده کرد. از آنجایی که این رنگ جلوی اشتها را می‌گیرد، برای اتاق غذاخوری مناسب نیست.

سبز

سبز رنگی چند منظوره است، هم می‌تواند گرما و حرارت ایجاد کند هم آرامش و خوشی. سبز همان احساسات آبی را در بر دارد با این تفاوت که قدری گرم تر و انعطاف پذیرتر است. باز هم اگر دقت کرده باشید می بینید که در اتاق عمل از این رنگ استفاده می‌کنند. سبز کمرنگ برای اتاق خواب و نشیمن مناسب است و ترکیب‌های پر رنگ تر برای آشپزخانه و غذاخوری خوب است. این رنگ در ارتباط با غذا و سلامتی هم است.

رنگ سفید

سفید سمبل خلوص، بی گناهی، پاکی، آرامش و صلح است. رنگ سفید القاء کننده آرامش، صفا و آسایش است. سفید به همراه خلوصش، یکی از کاربردی ترین رنگ ها در طراحی دکوراسیونی یک فضا است زیرا که با همه رنگ ها قابل ترکیب است. (منظور از ترکیب در این مباحث، کنار هم قرارگیری رنگ ها در یک کمپوزسیون (ترکیب) رنگی در فضا است.)

به کارگیری رنگ سفید در فضا به خصوص برای پوشش های اصلی، آن مکان را روشن تر و بزرگ تر جلوه می دهد. بنابراین برای فضاهای کوچک و کم نور انتخاب ایده آلی است. سفید خالص هنگامی که با نور طبیعی نور پردازی می شود، یک رنگ گرم را ایجاد می‌کند ولی در زیر نورهای مصنوعی به نظر سرد می رسد. در نتیجه با اضافه کردن نورهای زرد، قرمز و قهوه ای در کنار نور مصنوعی مانند فلورسنت و یا افزودن لوازمی به یک و یا چند رنگ یاد شده در محیط تغییر می‌کند.

این رنگ‌ها از کیفیت سفید نمی‌کاهند بلکه آن را گرم تر می‌کنند. رنگ سفید برای فضاهائی با عناصر معماری قدیمی و یا جهت ایجاد هماهنگی بین سبک های کاملاً مجزای معماری بسیار ایده آل است. برای حفظ آرامش فضایی با سطوح سفید می‌توان از لوازمی با رنگ‌هایخنثی و بافت های طبیعی مانند چوب استفاده کرد و برای ایجاد تضادهای ظریف و زیبا، تعدادی رنگ‌هایدراماتیک نیز به این ترکیب افزود.

رنگ‌هایخنثی

رنگ‌هایخنثی، رنگ هایی هستند که از میزان زیادی سفید برخوردار بوده ولی به هیچ یک از رنگ‌هایاولیه و ثانویه متمایل نیستند. با این تعریف رنگ‌ها کمی مایه مانند صورتی کم رنگ یا آبی آسمانی جز رنگ‌هایخنثی محسوب نمی شوند ولی رنگ کرم یکی از رنگ‌هایخنثی به حساب می‌آید. همین مسئله در مورد خاکستری روشن که از مشکی نشأت گرفته است نیز صدق می‌کند.

رنگ‌های خنثی در بسیاری از مواد طبیعی مانند سنگ ها، خاک، زمین، چوب، حصیر، شن و امثال این ها و یا در برخی از موارد مصنوعی مانند فلز، شیشه، سیمان و غیره دیده می شوند. رنگ‌هایخنثی در دنیای دکوراسیون از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و کاربردی هستند. خنثی بودن آنها به این معناست که می‌توانید به راحتی در کنار هر رنگ دیگری بدون احتمال وجود از دست رفتن زیبایی های هر یک به خصوص رنگ ها، ترکیبی مناسب در فضا ایجاد کرد.

با توجه به آنکه این رنگ ها نیز آرام بخش و ملایم هستند، با پوشش دیوار به یکی از آنها می‌توان پس زمینه خوبی برای نصب تابلو، نوارهای چاپی و کاغذی، پرده‌ها به طور کلی دیوارکوب ها فراهم آورد. اگر فضا به قدری از لوازم دکوراسیونی پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ریزند، یکی از راه های ایجاد تعادل در محیط با حفظ همان وسائل، رنگ آمیزی سطوح اصلی یا تعویض پوشش های ثانویه مانند رومبلی، پرده و غیره به یکی از رنگ‌های خنثی است.

هنگامی که قصد دارید قسمتی از فضا مانند یک دیوار، در، پنجره و یا حتی خرده ریزهایی مانند دستگیره، چوب پرده و به طور کلی هر وسیله ای که در محیط وجود دارد به محض ورود بیننده به داخل، نظر او را جلب نکند. آنها را به یکی از رنگ‌های خنثی رنگ آمیزی کرده و یا رنگ خنثی را در انتخاب آنها در نظر بگیرید.

اثرات رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی چیست؟

رنگ‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری می‌توانند در تنظیم نور خانه نیز مؤثر واقع شوند. اگر از رنگ‌های تیره استفاده کنیم، محیط داخلی تیره‌تر به نظر می‌رسد، این در حالی است که رنگ‌های روشن باعث افزایش روشنایی می‌شوند. یکی از دلایل این امر موضوع «بازتاب» است. رنگ‌های تیره نور را به خود جذب می‌کنند اما رنگ‌های روشن قادر هستند نور را انعکاس دهند و سبب بازتاب آن شوند.

نور بازتاب شده در دکوراسیون داخلی جریان دارد و پرتوهای بیشتری از آن به چشم‌های ما می‌رسد، به همین خاطر محیطی با رنگ‌های روشن، از محیطی با رنگ‌های تیره روشن‌تر به نظر می‌رسد.

همچنین رنگ‌ها می‌توانند بر احساسات ما تأثیر بگذارند. احساسات مختلفی مانند هیجان، شور و شادی، آرامش، غم و… همگی توسط رنگ‌ها در ما برانگیخته می‌شوند. یک کرد این واقعیت، شیوه‌ی لباس پوشیدن ما در مجالس مختلف است. در مراسم‌هایی که با غصه همراه هستند، معمولاً لباس‌های تیره رنگ و در مراسم‌های شاد مانند عروسی و جشن تولد لباس‌هایی با رنگ روشن می‌پوشیم تا احساسات خود را از این طریق نشان دهیم.

بنابراین شناخت رنگ‌ها و استفاده‌ی به جا از آن‌ها یک هنر است و با بکارگیری درست تئوری رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی می‌توان آن را به گونه‌ای طراحی کرد که بر احساسات افراد تأثیرات مطلوب گذاشت و حتی این احساسات را مدیریت کرد.

رنگ مناسب اتاق کودک از لحاظ روانشناسی و رفتاری

رنگ‌هایگرم

رنگ‌هایگرم بطور کلی تقویت کننده احساس شادی، دنجی و راحتی در مردم می باشند. اگر اتاق خواب بزرگ باشد، رنگ‌هایگرم می‌توانند فضایی دنج و صمیمی در آن ایجاد کنند. از رنگ‌هایگرم می‌توان به قهوه ای و برنزی اشاره کرد که کار با آنها نیز بسیار راحت است.

رنگ‌هایسرد

خیلی ها وقتی رنگ‌هایسرد را می بینند یاد محیط های بهداشتی مثل بیمارستان می افتند. اما سایه های روشن رنگ‌هایسرد، تاثیری آرامش بخش بر روی کودکان دارد. همچنین رنگ‌هایسرد برای اتاق خواب های کوچک بسیار مناسب هستند چرا که آنها را بزرگتر نشان می‌دهند. البته رنگ‌هایگرم و سرد را می‌توانید بصورت ترکیبی نیز استفاده کنید تا یک محیط متعادل و بسیار زیبا داشته باشید.

بهترین رنگ اتاق نوزاد و کودک از نظر روانشناسی کدام است؟

در دوران بارداری والدین به مسایل گوناگونی فکر می‌کنند و سوالات زیادی در ذهن‌شان نقش می‌بندد. سوالاتی مثل اینکه با چه بطری‌ای‌ به نوزادم شیر دهم و چه پوشکی استفاده کنم و … رنگ اتاق نوزاد نیز از جمله مسایل مهمی است که والدین باید در موردش صحبت کنند و تصمیم بگیرند.
چندین دهه است که محققان در مورد رنگ‌ها و تاثیرش بر خلق و خو و رفتار کودکان تحقیق کرده‌اند و والدین می‌توانند از این تحقیقات استفاده کنند.

نوزادتان چه شخصیتی دارد؟

شخصیت نوزادان را حتی قبل از تولد و در زندگی دوران رحمی می‌توان تشخیص داد. بعضی جنین‌ها ‌مرتبا در حال تکان خوردن و لگد زدن هستند و برخی دیگر آرم و خواب‌آلوده به نظر می‌رسند. در هر حال داشتن شناختی نسبی می‌تواند به شما در انتخاب رنگ اتاق نوزاد کمک کند. اما چطور؟
رنگ بر جسم و روان همه آدم‌ها ‌تاثیر گذار است. این تاثیر بر مغز نوزادان شدیدتر خواهد بود.

مثلا زرد روشن به شرطی که تا زمان راه افتادن نوزادتان آن را تغییر ندهید تاثیر قابل توجهی بر آینده او خواهد داشت. رنگ دیوارهای اتاقی که مادر در آن به نوزادش شیر می‌دهد نه تنها بر نوزاد و شیرخوار بلکه بر سلامت جسمی و روانی مادر و پدر هم تاثیر گذار است. پس در انتخاب این رنگ دقت بیشتری داشته باشید.

آنچه باید در مورد رنگ‌ها ‌بدانید

قرمز
قرمز رنگ قدرت است، رنگ شور و اشتیاق، گل سرخ، بوسه و خون است. برای نوزاد تازه متولد شده، استفاده از این رنگ کمی افراطی است اما می‌توان به طور سلیقه‌ای از برخی تناژ رنگ قرمز روی رنگ سفید، خاکستری و آبی استفاده کرد تا یک اتاق مرده را به فضایی شاد و با ذوق تبدیل کند.

نارنجی
پرتقالی رنگ غذاهای فست فود است. ثابت شده است که ترکیب‌های قرمز و زرد انسان را گرسنه می‌کند. اگر یک کودک خواب آلود و لاغر دارید که در افزایش وزن مشکل دارد نارنجی رنگ تحریک کننده اشتها برایش خواهد بود. اما اگر کودکی خوش خوراک با اضافه وزن بالا دارید هرگز به سمت پرتقالی نروید.

زرد
زرد رنگ شادی است. اما بیش از حد از آن استفاده نکنید. دقیقاً همانند آفتاب که برای زندگی و خوشبختی لازم است اما چشمان ما نمی‌توانند نور زیاد را تحمل کنند، رنگ زرد نیز در حجم بالا به چشم آسیب می‌رساند و روی اعصاب اثر منفی دارد و سبب تحریک و گریه بیشتر نوزادان می‌شود.

سبز
سبز به عنوان برجسته ترین رنگ طبیعت، حس زندگی را القا می‌کند. سبز ترکیبی از آبی و زرد است.

آبی
رنگ آبی انواع و اقسام دارد. برخی از انواع آبی افسرده کننده است. آبی سلطنتی نیز رنگ مناسبی برای اتاق نیست مگر اینکه تزئینات سفید بیشماری در اتاق داشته باشید. بهترین رنگ آبی مخلوطی از سبز و خاکستری است. اگر رنگ آبی اتاقتان زیبا نیست می‌توانید با تزئینات زرد و نارنجی و قرمز زیبایش کنید.

بنفش
بنفش رنگ طبیعی و اصلی نیست. استفاده از آن می‌تواند خواص رنگ قرمز و آبی را همزمان داشته باشد.

سفید
رنگ سفید رنگ ایده آل طلبی است اما در عین حال حس پنهان کاری و ناایمن بودن را القا می‌کند.

قهوه‌ای
رنگ قهوه‎ای برای اتاقی با تم کابویی هم برای دختران و هم پسران مناسب است. فقط سعی کنید رنگ قهوه ای ساده و طبیعی را انتخاب کنید و زرق و برق زیادی به آن نیافزایید.

بهترین رنگ اتاق بچه به سلیقه شما نیز بستگی دارد. اگر هنوز هم می پرسید که بهترین رنگ اتاق نوزاد و کودک از نظر روانشناسی کدام است، با دریافت اطلاعات کافی درمورد هر رنگ، مشورت با پدر نی نی و افزودن کمی چاشنی سلیقه می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله با روال طراحی داخلی یک اتاق مناسب برای کودک آشنا شدیم.
و مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روی یک طراحی مناسب را که شامل : انتخاب رنگ فضای اتاق بر اساس جنسیت، شخصیت و سن مناسب یک کودک است را بررسی کردیم.

استانداردهای لازم بر اساس لیست نامبرده را نیز میبایستی در نظر گرفت و بر اساس تمامی عوامل تاثیر گذار شروع به طراحی کرد.
لازم به ذکر است که سبک طراحی که همخوان با مابقی فضاهای ساختمان میباشد را نیز بایستی لحاظ کرد. سبک های طراحی شامل: طراحی داخلی پست مدرن / طراحی کلاسیک / طراحی مینیمال / طراحی داخلی نئوکلاسیک و … میباشد که خصوصیات هر یک از این سبک ها در مابقی مقالات آمده است. پلانکده در زمینه کلیه مراحل طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی باغ، طراحی ویلا، طراحی پلان و ساختمان همراه شما خواهد بود.

منبع: https://plankade.ir

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091321*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | سلامت و زیبایی