اطلاعات تماس
  • 091321*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140204227383918757
در دسترس نیست

نکته مهم و کلیدی در طراحی نقشه ساختمان های مسکونی

کد: 140204227383918757

، (اخبار رسمی): همانطور که می دانیم قبل از شروع فرآیند ساخت، هر ملکی نیاز به داشتن پروانه ساختمانی دارد. این پروانه و در واقع این پروانه ساخت شامل مراحل و مدارک بسیاری است که از مهمترین آنها می توان به نقشه های مربوط به ملک اشاره کرد.

نکته مهم و کلیدی در طراحی نقشه ساختمان های مسکونی
نکته مهم و کلیدی در طراحی نقشه ساختمان های مسکونی

همانطور که می دانیم قبل از شروع فرآیند ساخت، هر ملکی نیاز به داشتن پروانه ساختمانی دارد. این پروانه و در واقع این پروانه ساخت شامل مراحل و مدارک بسیاری است که از مهمترین آنها می توان به نقشه های مربوط به ملک اشاره کرد.

ما باید بدانیم که این نقشه ها شامل کدام موارد هستند:

  • نقشه های معماری
  • نقشه های سازه
  • نقشه های تاسیسات

در این مقاله سعی داریم با نکات مهم و اساسی پلان های معماری به خصوص در ساختمان های مسکونی آشنا شویم.

پس از ترسیم ملک طبق مشخصات در ترتیب نقشه کشی و در نظر گرفتن خواسته کارفرما، طراحی اولیه نقشه ها را شروع می کنیم.

در اینجا لازم است کاربری پروژه در نظر گرفته شود و طراحی نقشه های ساختمان مسکونی را با هم مرور می کنیم.

تامین پارکینگ برای ساختمان مسکونی اولین نکته ای است که طراح باید به آن توجه کند. چیدمان صحیح خودروها در طبقه همکف یا زیرزمین باید به گونه ای انجام شود که خودروها بتوانند به راحتی حرکت کنند و استانداردهای فضای مورد نیاز برای هر خودرو + زاویه چرخش، باز کردن درها، عدم تماس با ستون ها، همه باید رعایت شود. به درستی رعایت شده است

نکته مهم بعدی در طراحی پلان ساختمان مسکونی، قرارگیری صحیح پله ها در ساختمان است، پله ها در صورت رعایت نکات زیر قابل قبول و ایده آل هستند:

1. ترجیحاً قرارگیری راه پله با دریافت نور طبیعی درجه یک و دو به فضاهای اصلی واحد تداخل نداشته باشد.

2. استانداردهای طراحی پله ها باید به درستی رعایت شود، به طوری که حتی در قطعات کوچک، هر پله دارای طول و ارتفاع مناسب باشد تا در هنگام جابجایی با مشکل مواجه نشوند.

3. امکان دسترسی از راه پله برای ورود صحیح به واحدها فراهم شود تا درب واحد در وسط سالن اصلی باز نشود و افراد بتوانند با عبور از فیلتر ارتباطی بین راه پله و ورودی به قسمت های مختلف راهرو دسترسی داشته باشند. خانه

پس از تامین فضاهای پارکینگ و جانمایی صحیح راه پله، نوبت به طراحی پلان داخلی واحدها می رسد: مهمترین نکته در یک ساختمان مسکونی به خصوص هر طبقه ای که دارای دو واحد یا چند واحد باشد، این است که درب ها. واحدها روبه روی هم باز نمی شوند و حریم محله رعایت می شود تا افراد بتوانند به راحتی تردد کنند، در این راستا وجود لابی در هر طبقه می تواند کمک زیادی به تقسیم درب واحدها کند.

پس از ورود به واحد مسکونی نکته ای که قابل توجه است و باید رعایت شود وجود فضایی به عنوان فیلتر ورودی است، این فیلتر در واقع نقش انتقال افراد از راه پله به داخل واحد را دارد به گونه ای که نباید وجود داشته باشد. خط دید مستقیم این فیلتر می تواند شامل فضایی مانند کمد، آینه، جاکفشی در یک طرف و حمام در طرف دیگر باشد.

*پس از عبور از فیلتر ورودی باید فضاهای خصوصی و عمومی را به درستی تقسیم بندی کنیم، به گونه ای که اتاق خواب ها و حمام ها در یک سالن خصوصی قرار گرفته و حریم این فضاها از فضاهایی مانند اتاق نشیمن و آشپزخانه جدا شود.

*نکته مهم دیگر در طراحی نما نقشه ها و پلان های مسکونی، تامین نور مناسب تمامی فضاها است. لازمه این کار تقسیم بندی فضاها و در نظر گرفتن اولویت های نورهای ورودی به واحد است تا بهتر شود. "سالن پذیرایی مجرد" که فضایی است که ساکنان خانه در آن زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون یا پذیرایی از مهمانان و گپ زدن می کنند باید دارای نور درجه یک یا نور شمالی باشد.

نور سطح دوم یا نور شمال بهتر است به اتاق خواب ها و نورهای شرقی و غربی به فضاهای کمتر رفت و آمد مانند سرویس ها و ... اختصاص داده شود.

برای جمع بندی مطالب فوق، رعایت نکات زیر ضروری است:

1. لکه گیری و قرار دادن فضاهای داخلی پلان

2. گردش و روابط فضاهای داخلی

3. کنترل نور طبیعی

4. مساحت و اندازه فضاهای داخلی پلان معماری

5. طراحی تعداد اتاق خواب با توجه به متراژ واحد

6. طراحی یک اتاق نشیمن خصوصی (در صورتی که محوطه امکان تفکیک فضاها را فراهم کند، می تواند باعث جذابیت بیشتر واحد مسکونی شود.)

7. قرار دادن بالکن یا تراس در پلان

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091321*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان