اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140104086164819137

تفاوت میان درآمد و سود دقیقا چیست؟

کد: 140104086164819137

https://bit.ly/3Ad5XSP

، (اخبار رسمی): سود و درآمد دو مفهوم نزدیک به هم محسوب می‌شود. اما نباید این دو را با یکدیگر اشتباه بگیریم. در این مقاله به بررسی کامل مفهوم سود، درآمد و سپس تفاوت این دو خواهیم پرداخت. تا انتهای مقاله همراه ما باشید

تفاوت میان درآمد و سود دقیقا چیست؟
تفاوت میان درآمد و سود دقیقا چیست؟

درآمد چیست؟ درآمد مبلغ پولی است که پس از گذر یک بازه زمانی مشخص بابت فروش، ارائه، سرمایه گذاری و غیره به‌دست می‌آید که موجب افزایش سرمایه و افزایش دارایی می‌شود. به بیان ساده تر درآمد پولی است که وارد جیب ما یا شرکت می‌شود اینکه این پول از چه طریقی به دست می‌آید انواع مختلفی دارد یا از طریق حقوق میتواند باشد یعنی طی انجام یک فعالیت و کاری از کارفرما یا صاحب کار حقوق دریافت می‌کنیم یا از طریق سود پولی باشد که در بانک سرمایه گذاری کرده ایم.

انواع درآمد درآمد انواع مختلفی دارد که در ادامه به برخی از این دریافتی ها که به عنوان درآمد از آن‌ها یاد می‌شود اشاره میکنیم:

درآمد عملیاتی: به درآمدی گفته می‌شود که از محل انجام فعالیت‌های اصلی شرکت‌ها به‌دست می‌آید یعنی به صورت مستقیم با فعالیت اصلی شرکت مرتبط است.مانند درآمد حاصل از ارائه خدمات یا فروش کالای تولیدی.

درآمد غیرعملیاتی: به درآمدی گفته می‌شود که معمولا غیرقابل پیش‌بینی است و به صورت غیر مستقیم با فعالیت شرکت ارتباط دارد. مانند درآمد حاصل از یک سرمایه‌گذاری پر ریسک.

دستمزد: نوعی درآمد است که حاصل انجام شغلی خاص توسط افراد است.که فرد در ازای کامل کردن وظایف بر اساس نرخ ساعتی پولی دریافت می‌کند.

حقوق: همانند دستمزد دریافتی افراد می‌باشد با این تفاوت که قراردادی بین کارفرما و فرد انجام دهنده کار بسته می‌شود و مقرر می‌شود که به صورت سالانه، حقوق منظمی به فرد پرداخت شود.

سود چیست؟ یک نوع فایده مالی است و از اختلاف درآمد فروش یا درآمد حاصل از ارائه خدمات با بهای تمام شده‌ی کالای فروش رفته یا خدمات ارائه شده به دست می‌آید و به بیان ساده از مقدار مازادی که پس از کسر تمامی هزینه ها از درآمد باقی میماند.

انواع سود سود ناخالص: سود ناخالص در صورت سود و زیان از کسر میزان فروش کالا یا درآمد از هزینه تمام شده‌ی کالا به‌دست می‌آید. این سود کارآمدی یک شرکت را در استفاده از نیروی کار و تجهیزاتش تعیین می‌کند. این معیار تنها هزینه های متغیر را در نظر میگیرد و به صورت کلی شامل هزینه های ثابت بنگاه نمی‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: سودناخالص و حاشیه سودناخالص چیست؟

سود عملیاتی: سود عملیاتی مربوط به فعالیت اصلی شرکت است، و یکی از فاکتور‌های مهم در تحلیل بنیادی شرکت های فعال در بازار سرمایه استفاده می‌شود. در سود عملیاتی علاوه بر بهای تمام شده‌ی کالای فروش رفته، هزینه های اداری، عمومی و سایر هزینه‌ها مانند اجاره، بیمه، حمل و نقل و کرایه در محاسبه آن در نظر گرفته می‌شود.

سود خالص: اصلی ترین نوع سود می‌باشد. سود خالص یا زیان خالص شامل تمام تغییرات صورت گرفته طی یک دوره در حقوق مالکان و تغییرات دیگر در خالص دارایی‌ها است.

سود خالص به باقی‌مانده مجموع درآمدها پس از کسر هزینه‌های عملیاتی، مالی و مالیات گفته می‌شود.

تفاوت سود و درآمد چیست؟ در محاسبه ی سود تمامی هزینه‌های یک شرکت اعم از دستمزد ها، بدهی ها، مالیات و سایر هزینه‌ها را در نظر گرفته می‌شود اما درآمد حاصل درآمدی است که شرکت بدون در نظر گرفتن هزینه ها به دست می آورد.

درآمد نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که شرکت چه مقدار از پول را می‌تواند استفاده کند ولی سود که از    مابه التفاوت درآمد و هزینه به‌دست می‌آید رفاه و فایده مالی را برای ما ایجاد می‌کند.

برای مطالعه‌ی تمامی تفاوت‌های بین درآمد و سود و جزئیات مربوط به آن‌ها وارد شوید.

آیا می‌توان سود و درآمد را به جای ‌یکدیگر به کار برد؟ اگر دیدگاه ما از دید حسابداری باشد اصطلاح سود و درآمد را می‌توان به جای یکدیگر به کار برد.

 درآمد به عنوان سود خالص نیز نامیده می‌شود.

از بین درآمد و سود کدام دارای اهمیت بیشتری می‌باشد؟ هر دو مورد به نوبه‌ی خودشان مهم هستند چرا که درآمد در محاسبه‌ی ارزش سهام یک شرکت مهم است و سود در محاسبه‌ی مالیات و منفعت یک شرکت نقش به‌سزایی دارد.

ولی این نکته را باید در نظر گرفت که سود تصویر و چشم‌انداز دقیق‌تری از وضعیت مالی یک شرکت ارائه می‌دهد بر همین اساس می‌توان اهمیت سود را نسبت به درآمد بیشتر دانست.

آیا درآمد خالص همان سود است؟ سود و درآمد خالص با جریان نقدینگی رابطه‌ای مثبت دارند اما به این معنا نیست که درآمد خالص همان سود است چرا که در مفهوم، معانی و کاربردهای متفاوتی باهم دارند.

درآمد خالص گونه ای از سود است و یک مفهوم عینی است که به‌طور کلی سودآوری یک کسب‌وکار را نشان می‌دهد و مترادف با یک عدد به‌خصوص است این در حالی است که سود ممکن است تعدادی از ارقام را شامل شود و به معنی درآمدی است که پس از کسر هزینه‌ها باقی می‌ماند که می‌توان آن را در چند سطح مورد بررسی قرار داد مانند: سود ناخالص، سود عملیاتی و.....

سود کسب و کارهای نوپا چگونه تحقق پیدا می‌کند؟ هدف هر شرکتی به دست آوردن سود مداوم است اما مسیر سودآوری ممکن است مسیری بسیار طولانی باشد چرا که برای دستیابی به سود، صاحبان کسب و کارهای نوپا باید سرمایه کافی برای ادامه کار داشته باشند.  اگر با کمبود سرمایه مواجه شوند قطعا ورشکست خواهند شد.

چگونه می‌توانیم در کسب و کارهای نوپا سرمایه‌گذاری کنیم و از سود بالای آن‌ها بهره‌مند شویم.

برای مطالعه‌ی کامل وارد شوید.

آیا افزایش درآمد همیشه منجر افزایش سود می‌شود؟ الزاما همیشه این‌گونه نیست چرا که اگر میزان افزایش درآمد کمتر از میزان افزایش هزینه ها باشد سود کاهش  پیدا می‌کند.

آیا شرکت ها با افزایش درآمد موجب سود بالاتری خواهند شد یا با کاهش هزینه ها؟ شرکت ها از هر دو طریق میتوانند کسب سود کنند اما مسئله ای که پیش می‌آید کیفیت سود برای شرکت‌ها خواهد بود.

مدیریت درآمدها سخت تر از مدیریت هزینه ها است چرا که درآمد ها بسیار موشکفانه و دقیق بررسی می‌شود ولی این نکته هم باید در نظر بگیریم که پیگیری هزینه های ثبت نشده هم بسیار مشکل ساز خواهد بود. پس شرکت هایی که از طریق افزایش درآمد موجب سود می‌شوند از کیفیت بالاتری نسبت به شرکت‌هایی که با کاهش هزینه به سود دست پیدا می‌کنند خواهند داشت.

نتیجه درآمد و سود دو رقم بسیار مهم برای شرکت ها هستند که در صورت‌های سود و زیان نشان داده می‌شوند. سود یک عامل مهم در توسعه تامین مالی می‌باشد و درآمد مقدار پولی است که از طریق انجام فعالیت های تجاری به شرکت وارد می‌شود.

این دو رقم برای سرمایه گذاران بسیار مهم است و همیشه باید در نظر داشته باشند که، درآمد حاصل درآمدی است که شرکت بدون در نظر گرفتن هزینه ها به دست می آورد. اما هنگام محاسبه سود، تمام هزینه‌های یک شرکت از جمله ، بدهی، دستمزد ، مالیات و سایر هزینه‌ها را در نظر گرفته می‌شود. پس داشتن درکی صحیح از مفهوم دو اصطلاح سود و درآمد و همچنین تفاوت بین آن‌ها از واجبات و الزامات هر تحلیل‌گر است.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه