اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۵۵۲*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140104126271419154

آشنایی کامل با لوله داربستی

مهمترین مشخصات فنی لوله داربستی

کد: 140104126271419154

https://bit.ly/3OYiT3g

، (اخبار رسمی): داربست های ساختمانی همان سازه های فلزی هستند برای دسترسی راحت تر به نقاط دشوار ساختمان در حین ساخت و ساز کاربرد دارند. لوله هایی که برای این داربست ها استفاده می شود از جنس فلز سه تا شش متر هستند

مهمترین مشخصات فنی لوله داربستی
مشخصات فنی لوله داربستی به همراه معرفی انواع داربست

نحوه اتصال و کیفیت لوله داربست بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر آگاهی کامل در مورد مشخصات آن وجود نداشته باشد، در نهایت خسارت زیادی به بار می آید. در درجه اول باید بدانید که این محصول جزء لوله درزدار قرار می‌گیرد که از ورق سیاه و ورق نورد گرم شش متری تولید می شود.

به طور کلی باید بدانید که لوله داربستی جزء محصولاتی است که در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیار زیادی دارد و معمولاً به عنوان داربست از آن استفاده می شود. توجه داشته باشید که به لوله داربستی در صنعت لوله ۵ هم گفته می‌شود. در ادامه سعی داریم اطلاعات بیشتری در مورد کاربرد و مشخصات فنی لوله داربست به شما بدهیم.

آشنایی کامل با لوله داربستی

داربست های ساختمانی همان سازه های فلزی هستند برای دسترسی راحت تر به نقاط دشوار ساختمان در حین ساخت و ساز کاربرد دارند. لوله هایی که برای این داربست ها استفاده می شود از جنس فلز ۳ تا ۶ متر هستند. در واقع لوله هایی که به عنوان لوله های داربستی ساخته می‌شوند، دارای دو نوع سبک و سنگین هستند. هر کدام از این لوله ها برای شرایط وزنی متفاوتی ایجاد شده اند. سایز استاندارد این محصولات هم دارای قطر خارجی 48.3 میلی متر و ضخامت دیواره آنها هم ۳.۲ میلیمتر با طول شش متر است.

حتما شما هم سازه های داربستی را در ساختمان های درحال ساخت مشاهده کرده اید. این سازه های داربستی از متصل کردن لوله های داربستی ایجاد می شوند. لوله ها در در این داربست ها به واسطه بست های ویژه به یکدیگر اتصال پیدا می کنند. لوله های داربستی را هم می‌توان همان لوله های صنعتی در نظر گرفت. نکته قابل توجه این است که هیچ چگونه سیالی در این لوله ها انتقال پیدا نمی‌کند. در نتیجه آنها در معرض آزمایشات آب و گاز قرار نمی گیرند.

لوله های داربستی تنها برای کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر موارد مصرف آنها در صنایع و سازه‌های مختلف است. بیشترین ضخامتی که از این روزها در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد ضخامت 2 و 5/2 میلیمتر است. داربست ها از میله های فلزی و یا چوبی ساخته می‌شوند و به نوعی یک تکیه گاه برای بخشی از قسمت های مختلف سازه به حساب می آیند.

ساختن این نوع سازه ها نیاز به تجربه و تخصص کافی دارد، زیرا در صورت خراب شدن آنها خسارت جبران ناپذیری به وجود می آید. فاصله ای که برای داربست ها تا ساختمان در نظر گرفته می شود، حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است. البته برای انتخاب بهترین فاصله باید نظر معمار متخصص را هم اهمیت دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی و معرفی انواع داربست ها بپردازیم.

بررسی انواع داربست ها

داربست چکشی ستاره

داربست های چکشی ستاره از مهار های افقی و پایه های قائم به وجود آمده اند. استفاده از این داربست ها مزایای بسیار زیادی دارد. از مزایای استفاده از این داربست ها می توان به باز و بسته شدن بسیار آسان و راحت بدون هیچ گونه نیازی به آچار نیاز به مهاربندی در ارتفاعات بالا و عدم نیاز به کارگر های متخصص و ماهر آسانی در جابجایی و انتقال آن اشاره کرد.

داربست مثلثی

فریم های مثلثی شکل برای این سازه مورد استفاده قرار می گیرد که به صورت نر و ماده به یکدیگر اتصال پیدا می کنند. داربست مثلثی شکل مزایای بسیار زیادی دارد. برای مثال سهولت در باز و بسته شدن و عدم نیاز به کارگر ماهر از مزایای داربست مثلثی شکل به حساب می آید.

داربست چکشی کاسه ای

این سازه هم از پایه های قائم و مهار های افقی به وجود آمده است. قابلیت توسعه در پلان و عدم نیاز به مهار بندی در ارتفاعات بالا و همچنین قابلیت استفاده در داربست بندی نمای ساختمان از ویژگی ها و مزایای داربست چکشی کاسه ای به حساب می آید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی اجزای تشکیل دهنده داربست بپردازیم.

نگاهی به اجزای تشکیل دهنده داربست

اگر بخواهیم نگاه کلی تری داشته باشیم باید بگوییم که داربست ها از دو قسمت عمده لوله داربست و بست داربست تشکیل می‌شوند. مواد مختلفی اعم از انواع لوله های سبک و سنگین بست داربست تک پیچ و دو پیچ برای نصب داربست ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه سعی داریم به بررسی اجزای اصولی و مهم تره این سازه ها بپردازیم.

بررسی لوله داربستی

معمولاً این لوله های داربستی شامل دو نوع فولادی و گالوانیزه هستند. همچنین لوله داربستی در دو نوع درزدار بدون درز دار هم قابل خرید و فروش هستند. نکته قابل توجه این است که نوع بدون درز این لوله های داربستی ایمنی و امنیت بسیار بیشتری دارد. آن‌ها دارای ضخامت و طول مشخص و همچنین وزن ایده آلی هستند. البته وزن لوله داربستی به موارد مختلفی اعم از طول لوله و نوع ماده به کار برده شده در آن بستگی دارد. این در حالی است که لوله های فولادی وزن بیشتری دارند.

کفشک پایه

کفشک پایه از چوب است و در زیر کفش های فلزی داربست در سطوح ناهموار قرار می گیرند. ابعاد آنها به طول ۶۰ سانتی متر و عرض 22.5-25 سانتی متر و ضخامت آن ها 3.8-6.3 است.

کفشک فلزی

همانطور که از نامش پیداست این کفشک از جنس فلز است و در قسمت انتهای لوله داربست بر روی کفشک پایه قرار داده می شود.

تخته داربست

تخته داربست هم در دو نوع چوبی و فلزی موجود است. این محصولات در اندازه های ۴ و ۶ متری قابل سفارش هستند و ضخامت آنها تقریباً بین3.8-6.3 است.

مغزی

برای اتصال لوله های داربستی از مغذی استفاده می شود. کاور و روپوش همانطور که از نام این محصول مشخص است از آن برای پوشش قسمت بیرونی اتصال دو سر لوله های داربست استفاده می شود.

نکات طلایی و اصولی در اجرای داربست

هنگام استفاده از داربست در مرحله اول باید به ارتفاع ساختمان توجه کرد. اگر ارتفاع ساختمان مورد نظر کم است، در قسمت‌های داخلی از داربست های کوتاهی که وزن کمتری دارند استفاده می شود. توجه داشته باشد که حداکثر ارتفاع مجاز که برای این داربست ها در نظر گرفته شده حدود سه متر است

در ساختمان هایی که ارتفاع بیشتری دارند از داربست های با ارتفاع بیشتر استفاده می شود. در این سازه ها قطر لوله های فولادی ۵ سانتی متر و ضخامت آن ها چهار میلیمتر است. در این سازه ها برای وصل کردن لوله داربست از بست داربست استفاده می شود.

حتماً باید در هنگام استفاده از داربست ها نکات ایمنی به طور کامل رعایت شود تا خساراتی به بار نیاید. یکی از نکاتی که هنگام کار با داربست ها حتماً باید به آن توجه کرد، استفاده از کفش های غیر لغزنده است. البته استفاده از کمربندهای ایمنی را هم نباید فراموش کرد.

راه های ایمن هم وجود دارد که در واقع برای ورود و خروج به سکوی کار حتماً باید از آن ها رفت و آمد کرد. نردبان ورودی به سکوی کار هم حتما باید به طور کامل و کاملا مطمئن به سکوی کار متصل شود. توجه داشته باشید که بیشتر خساراتی که در این میان به وجود می آید، هنگام نصب و برداشت آنها است، به همین علت ایجاد سطحی کار مناسب برای کارگران برای نصب داربست بسیار اهمیت دارد.

تخته های داربست هم باید به خوبی با طناب یا تسمه متصل شوند. در غیر این صورت به راحتی لیز می خورند و خسارات جدی در حین ساخت و ساز به وجود می آید. بازرسی تخته ها قبل از نصب بسیار ضروری است و از نکات ایمنی سازه ها به حساب می آید. موضوع دیگری که باید در نظر بگیرید این است که بارگذاری بیش از حد بر روی داربست ها باعث ایجاد خمش زیاد تخته‌ها می‌شود.

در واقع بارگذاری بیش از حد بر روی سازه ها در نهایت باعث واژگونی داربست ها می شود. حتماً باید در تنظیم سکوها توجه داشته باشید، در غیر اینصورت آسیب های جبران ناپذیری در هنگام نصب به این سازه ها پیش می‌آید. نکته قابل توجه دیگر این است که در هنگام نصب داربست ها اگر با خطوط الکتریکی بالای آنها تماس پیدا کند باعث ایجاد خسارت می شود. در نتیجه قبل از نصب داربست باید این موارد به خوبی رعایت شوند.

سخن پایانی

داربست‌های جزء محصولات بسیار مهم و اساسی برای ساخت و ساز ساختمان ها به حساب می آیند. اما در هنگام نصب و استفاده از آنها باید نکاتی را رعایت کرد، در غیر این صورت آسیب‌های جبران‌ناپذیری پیش می آید. همان طور که در قسمت بالاتر برای شما توضیح داده ایم، داربست ها دارای انواع مختلفی هستند که می توانید با توجه به نوع کار از آنها استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین مشاوره با کارشناسان مجرب و باتجربه وارد سایت داربست آریا شوید. کارشناسان این مجموعه به صورت 24 ساعته در حال پاسخگویی و مشاوره هستند. شما می توانید هر محصول فولادی را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت از سایت آریا بست تهیه کنید.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۵۵۲*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه