اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140104146275819163

معرفی انواع صندوق های قابل معامله در بورس

کد: 140104146275819163

https://bit.ly/3NKgeck

، (اخبار رسمی): به طور کلی هدف از پیدایش صندوق‌ها این بود که همه سرمایه‌گذاران، چه تازه‌کار و چه ‌حرفه‌ای، بتوانند از مزیت‌های بازار بورس بهره‌مند شوند و زیان معاملات فردی را کاهش دهند. استقبال سرمایه‌گذاران از زمان تاسیس این صندوق‌ها تاکنون، باعث گستردگی و تنوع آن‌ها شد.

معرفی انواع صندوق های قابل معامله در بورس
معرفی انواع صندوق های قابل معامله در بورس

صندوق‌ها ا زنظر نحوه کارکرد، نحوه معاملات و نحوه تخصیص دارایی‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله به بررسی صندوق قابل معامله در بورس خواهیم پرداخت.

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) چیست؟

صندوق‌های ETF  یا Exchange-traded fund  به صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که واحدهای آن‌ها مانند سایر سهم‌ها قابل معامله هستند.

در واقع معاملات واحدهای صندوق etf به سادگی از طریق سامانه‌های معاملاتی میسر است.

این صندوق‌ها یک تیم مدیریت حرفه‌ای دارند و با تشکیل سبدی متنوع از سهام و انواع اوراق بهادار، به دنبال کسب سود هستند.

این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های صدور و ابطالی از نقدشوندگی سریع‌تری برخوردارند.

etf در واقع به همان ویژگی قابل معامله بودن در بورس صندوق‌ها اشاره دارد.

انواع صندوق‌های قابل معامله در بورس

کلمه قابل معامله یا etf به نحوه خرید و فرش صندوق اشاره دارد اما ترکیب دارایی‌های این نوع صندوق‌ها چیست؟ در ادامه انواع صندوق etf  را به شما معرفی می‌کنیم.

صندوق با درآمد ثابت

این صندوق‌ها میزان سود مشخص و ثابتی دارند، حداقل 70 درصد از دارایی خود را به اوراق با درآمد ثابت و اوراق مشارکت بانکی اختصاص می‌دهند.

صندوق سهامی

این صندوق‌ها متشکل از سهام هستند، میزان ریسک‌پذیری و سود بالاتری دارند و حداقل 70 درصد دارایی این صندوق‌ها از سهام تشکیل می‌شود.

صندوق مختلط

این صندوق‌ها متشکل از سهام و اوراق با درآمدثابت هستند، به نوعی می‌توان گفت حدودا دارایی این صندوق‌ها نیمی از سهام و نیمی دیگر از اوراق است.

صندوق ارز

دارایی این صندوق‌ها در ارز سرمایه‌گذاری می‌شود و بیشتر در بازار فارکس معامله می‌شوند.

صندوق صنعتی

این صندوق‌ها از سهام صنعتی خاص تشکیل می‌شوند و به یک گروه صنعتی خاص تعلق دارند.

صندوق کالایی

این صندوق‌ها از کالا تشکیل می‌شوند که تنوع بالایی نیز دارند. مثلا صندوق etf طلا، بیشترین درصد دارایی‌های خود را به اوراق مبتنی بر سکه اختصاص می‌دهد.

در این بین گارگزاری آگاه با تجربه‌ای 13 ساله در مدیریت سبد دارایی و ارائه صندوق‌های مختلف، مرجع قابل اعتمادی است. از بین صندوق‌های مختلف این کارگزاری می‌توان به دو صندوق قابل معامله آگاس و همای آگاه اشاره کرد، که با عملکرد خوب به راحتی جایگاه خود را تثبیت کرده‌اند. این صندوق‌ها انتخاب افراد متخصص این حوزه هستند. همای آگاه از نوع صندوق‌های قابل معامله و درامد ثابت است که به صورت ماهانه، پرداخت سود نقدی دارد. صندوق آگاس نیز از نوع صندوق‌های سهامی و قابل معامله است که با عملکرد عالی، توانسته است به صندوق 5 ستاره بازار سرمایه تبدیل شود.

ویژگی‌های صندوق‌های قابل معامله

  • به صورت آنلاین و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها قابل معامله هستند.
  • انواع مختلف با ترکیب دارایی‌های متفاوتی دارند.
  • Nav آن‌ها ۲ دقیقه یک‌بار به روز می‌شود.
  • خرید و فروش آن‌ها معاف از مالیات است.
  • کارمزد معاملات etf ها کم است.
  • به دلیل انتقال هزینه‌های عملیاتی صندوق‌ها به کارگزاری‌ها، سرمایه‌گذاران هزینه کمتری متحمل خواهند شد. در واقع داد و ستد‌ها و تغییرات سبد دارایی هزینه‌ای برای سرمایه‌گذار ندارد.
  • تاسیس و عملکرد صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس است و این صندوق‌ها شفافیت اطلاعاتی قابل قبولی دارند.
  • افزایش نقدشوندگی این صندوق‌ها، وجه تمایز آن‌ها نسبت به صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال است.

 

معایب صندوق‌های قابل معامله در بورس

امکان معاملات آنلاین و تسریع نقدشوندگی برای این صندوق‌ها، در مواقعی می‌تواند زیان‌آور باشد. در مورد افراد تازه‌کار و غیر حرفه‌ای به دلیل اینکه شناخت و دانش پایینی دارند، در بزنگاه‌های حساس، عدم کنترل رفتارهای هیجانی شاید باعث می‌شود تا با کمی نوسان سهم را با زیان به فروش برسانند و صبر لازم را نداشته باشند. این امر باعث از بین رفتن بخشی از سرمایه و خروج با زیان است.

صندوق‌های قابل معامله موجود در ایران

در کشور ما 31 صندوق ETF فعالیت دارند که از این تعداد 8 عدد سهامی، 2 عدد شاخصی، 3 عدد مختلط، 12 عدد با درآمد ثابت و 6 عدد طلا هستند.

نحوه انتخاب بهترین صندوق قابل معامله

لازم است عملکرد 6 ماهه اخیر صندوق و میزان فعالیت و بازدهی بررسی شود، سپس از طریق یک کارگزاری معتبر اقدام به خرید کنید.

نحوه خرید صندوق‌های قابل معامله

برای خرید این صندوق‌ها ابتدا لازم است که کد بورسی داشته باشید، سپس ثبت نام در یکی از کارگزاری‌ها و داشتن سامانه معاملاتی آنلاین نیاز است. پس از آن، به راحتی در زمان معاملات بازار بورس امکان خرید از سامانه معاملات آنلاین فراهم است.

سخن آخر

به طور کلی با صندوق قابل معامله آشنا شدیم و انواع آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. دانستیم که ویژگی‌ها و معایب آن‌ها چیست. تفاوت بین صندوق‌های قابل معامله و مشترک را بیان کردیم و با یکی از کارگزاران معتبر و مورد اعتماد آشنا شدیم. کارگزاری آگاه به‌واسطه عملکرد متفاوت و قابل قبول خود طرفداران بسیاری دارد. صندوق‌های متفاوتی تاسیس کرده است و از این میان به دو صندوق آگاس و همای آگاه اشاره کردیم.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه