اطلاعات تماس
  • 021223*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140104216288019197

راهنمای جامع انواع سنسور

کد: 140104216288019197

https://bit.ly/3RuBDJC

، (اخبار رسمی): در این مقاله به تعریف سنسور و در ادامه به بررسی انواع سنسور در کامیون‌های ولوو می‌پردازیم آشنایی با انواع آن به شما کمک می کند تا بتوانید در هنگام خرید قطعات و لوازم یدکی کامیون خود اطلاعات لازم را داشته باشید.

راهنمای جامع انواع سنسور
فروش لوازم یدکی کامیون ولوو

هرگونه ضعف در گزارش‌گیری سنسورها و مخابره گزارش‌های دریافتی آنها می تواند عواقب بدی برای قطعات فنی کامیون داشته باشد. کامیون‌ها انواع مختلفی از سنسورها دارند که هر روز بر تنوع آنها افزوده می‌شود.

در این مقاله به سفارش فروشگاه آنلاین یدک فوری قصد داریم به معرفی انواع سنسور خودرو و کامیون بپردازیم در ابتدا به تعریف سنسور می‌پردازیم و در ادامه به بررسی مهم ترین آن ها می پردازیم با ما همراه باشید.

سنسور چیست؟

بهتر است ابتدا نام سنسور را بررسی کنید. حسگر وسیله‌ای است که به محرک های فیزیکی پاسخ می دهد و محرک های آنها را به عنوان ورودی دریافت می کند، آنها را به سیگنال‌های الکتریکی قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌کند و به عنوان خروجی نمایش می‌دهد. حسگرها می‌توانند مکانیکی، الکتریکی، مغناطیسی یا نوری باشند. همچنین هر حسگر به یک محرک فیزیکی خاص پاسخ می دهد و برای اندازه گیری یک متغیر خاص استفاده می‌شود.سنسور در همه کامیون‌های ولوو اعم از کاربراتوری و انژکتوری استفاده می‌شود. اما منبع اطلاعات آنها متفاوت است. در خودروهای کاربراتوری اطلاعات سنسور مستقیماً به راننده گزارش می‌شود و در خودروهای با تزریق این اطلاعات به ECU منتقل شده و پس از پردازش به راننده‌ارائه می‌شود. گاهی اوقات سنسورها مستقیماً به برخی اپراتورها متصل می‌شوند و با توجه به شرایط دستورات لازم را به آن اپراتورها صادر می‌کنند. البته تنوع سنسورها در کامیون‌های تزریقی بسیار بیشتر از خودروهای کاربراتوری است. حسگرها با بررسی شرایط محرک‌های فیزیکی خاص که با آنها مرتبط هستند، گزارش عیب، نقص یا هرگونه مشکلی را صادر می‌کنند و نیاز به تعمیر را اعلام می‌کنند.بنابراین هرگونه ضعف در گزارش گیری سنسورها و مخابره گزارش‌های دریافتی آنها می‌تواند عواقب بدی برای قطعات فنی کامیون داشته باشد. کامیون‌ها انواع مختلفی از سنسورها دارند که هر روز بر تنوع آنها افزوده می‌شود. انبوه سنسورهای کامیون یکی از مزیت‌های آن به شمار می‌رود و خودروسازان همواره سعی کرده‌اند با طراحی و استفاده‌از سنسورهای متعدد برای بررسی و گزارش شرایط مختلف، رفاه، آسایش و ایمنی بیشتری را برای راننده و سرنشینان محصولات خود فراهم کنند.

مهم‌ترین انواع سنسورها

کامیون‌ها از گذشته تا به‌امروز همیشه دارای سنسور بوده‌اند. اما کامیون‌های مدرن امروزی علاوه بر قدیمی‌ها دارای سنسورهای پیشرفته‌ای نیز هستند که کم کم اهمیت و ضرورت خود را در خودرو ثابت می‌کنند. از جمله مهم‌ترین و قدیمی ترین سنسورهای مورد استفاده در خودروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که ما در ادامه به بررسی مهم ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • سنسور فشار هوا
  • سنسور دور موتور 
  • سنسور دریچه گاز 
  • سنسور دمای آب یا خنک کننده موتور 
  • سنسور دمای هوای ورودی 
  • سنسور اکسیژن
  • سنسور ضربه 
  • سنسور سرعت 
  • سنسور جریان هوا 
  • سنسور سطح بنزین
  • سنسور فشار روغن

 سنسور فشار هوا

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های موتورهای انژکتوری است که در منیفولد ورودی نصب می‌شود و فشار هوای ورودی به موتور را محاسبه می‌کند و اطلاعات حاصل را به ECU ارسال می‌کند. برخی کامیونها علاوه بر سنسور MAP، دارای چند سنسور دمای هوا نیز هستند که دمای هوای ورودی به موتور را اندازه گیری می‌کند. گاهی این دو سنسور جداگانه نصب می‌شوند و گاهی هر دو به صورت یک تکه‌استفاده می‌شوند. تقریباً مشخص است که وظیفه‌این قطعه بررسی فشار منیفولد ورودی هوا و گزارش وضعیت آن به ECU است. بنابراین در صورت از کار افتادن این سنسور، ECU میزان هوای ورودی را به درستی تشخیص نمی‌دهد و درصد مخلوط هوا و سوخت در محفظه‌احتراق به درستی تنظیم نمی‌شود.

در نتیجه شاهد موارد زیر خواهیم بود:

  1. موتور به سختی روشن می‌شود
  2. هنگام گاز دادن از اگزوز دود سیاه خارج می‌شود
  3. موتور به سختی گاز می خورد
  4. خودرو ریپ می‌زند
  5. کاهش بازدهی

سنسور دمای آب یا خنک کننده موتور 

این سنسور که گاهی اوقات به عنوان سنسور دمای آب شناخته می‌شود، دمای مایع خنک کننده موتور را به ECU گزارش می‌دهد. در داخل این سنسور که با سیستم مقاومت متغیر با ضریب حرارتی منفی کار می کند، دو سنسور مقاومتی وجود دارد.یکی به ECU برای ارسال سیگنال و دیگری به پشت تقویت کننده آب متصل است. ECU غلظت مخلوط سوخت را برای حداکثر بازده موتور بر اساس اطلاعات سنسور آب تنظیم می‌کند. به گونه‌ای که در هوای سرد غلظت سوخت را افزایش می دهد تا موتور روشن شود و در دمای بالا سوخت را رقیق می‌کند تا انتشار موتور کاهش یابد و کارایی آن بیشتر شود. این سنسور معمولا بر روی محفظه ترموستات نصب می‌شود و گاهی اوقات قابلیت فعال‌سازی فن سیستم خنک کننده را نیز دارد. خرابی سنسور دمای آب دو حالت دارد:

-هنگامی که سنسور نشان می‌دهد که دمای آب بالاتر از آن است، باعث می‌شود ECU سوخت را بیش از نیاز موتور رقیق کند. در نتیجه موتور روشن نمی‌شود یا بعد از استارت های زیاد روشن می‌شود. وقتی روشن است قدرت موتور کم است و به سختی خاموش می‌شود.

-وقتی سنسور دمای آب را کمتر از آنچه هست می‌خواند، باعث می‌شود ECU غلظت سوخت را افزایش دهد. در نتیجه ممکن است موتور بعد از چند بار استارت روشن نشود یا روشن نشود. در صورت روشن بودن علاوه بر قدرت کم موتور، دود سیاه رنگ بسیار غلیظی از اگزوز خارج می‌شود. این حالت خرابی سنسور دمای آب مصرف سوخت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

سنسور فشار روغن

این سنسور وظیفه‌اندازه گیری فشار روغن موتور را بر عهده دارد. افت فشار روغن باعث آسیب به موتور کامیون می‌شود. این سنسور در خودروهای کاربراتوردار نیز وجود داشت و با کاهش سطح فشار، چراغ هشدار پشت آمپلی فایر متصل به روغن موتور را با ایجاد جریان الکتریکی روشن می کرد. در خودروهای تزریقی گزارش این سنسور به ECU می‌رود. محل آن در داخل تابه روغن یا کانال اصلی روغن، نزدیک به فیلتر آن و روی بلوک سیلندر است. از یک فنر که قدرت آن متناسب با فشار پمپ روغن و یک توپ است تشکیل شده‌است. با کاهش فشار روغن، فنر باز می‌شود و توپ به بدنه موتور متصل می‌شود. این اتصال یک مدار الکتریکی ایجاد می کند که به لامپ روغن در پشت آمپلی فایر متصل می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021223*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

کسب و کار و خرده فروشی | علم و آموزش