اطلاعات تماس
  • 021778*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140104296307318219

نوار چسب نسوز یا چسب کپتون

تعریفی از نوار چسب نسوز یا همون کپتون

کد: 140104296307318219

https://bit.ly/3b3jfav

، (اخبار رسمی): چسب کپتون نوعی نوار پلی آمیدی است که به طور خاص توسط شرکت DuPont در دهه 1960 پس از محبوبیت سایر انواع نوار های پلی آمیدی ساخته شد . به زبان ساده نوار چسب کپتون یک نسخه (با نام تجاری) از نوار پلی آمید است و یکی از محبوب ترین انواع نوار چسب های پلی آمیدی در صنایع می باشد .

تعریفی از نوار چسب نسوز یا همون کپتون
نوار کاپتون یا نوار چسب نسوز

Kapton Tpae دارای مقاومت شیمیایی عالی است و با تمام حلال‌های آلی شناخته شده سازگار است

اگر شما در کسب و کار برق (کارهای مربوط به صنایع الکترونیک) هستید ، احتمال بسیار زیاد از نوار پلی آمید (چسب کپتون) استفاده کرده اید. اگرچه ممکن است آن را با نام دیگری بشنساید: نوار کاپتون یا نوار چسب نسوز

وقتی صحبت از بخش الکترونیک در هر صنعتی به میان می آید نوار پلی آمید ، یا نوار چسب کپتون یکی از پر کاربردترین نوار چسب ها می باشد.

نوار پلی آمید چیست؟

نوار چسب پلی آمید یک نوار چسب یا بهتره بگیم ابزار بسیار مهم در جعبه ابزار هر برقکاری است.این بدلیل چسبندگی بسیار بالا ، رنگ طلایی و کهربایی و استحکام بینظیرش شناخته شده است.

نوار چسب کپتون (پلی آمید) ترکیبی از مزایای بسیار کاربردی را ارائه می دهد.این یک نوار عایق ولتاژ بالا می باشد که از فیلم پلی آمید نازک ساخته شده است و یک طرف آن با چسب سیلیکونی حساس به فشار پوشانده شده است ، که به آن اجازه می دهد به خوبی به اکثر سطوح و مواد بچسبد.

استفاده از چسب مبتنی بر سیلیکون بسیار مهم است زیرا به نوار چسب کپتون (پلی آمید) اجازه می دهد یکی از بزرگترین مزایای خود ، یعنی مقاومت در برابر حرارت بالا را ارائه دهد (سیلیکون مقاومت بسیار مناسبی در برابر حرارت دارد) و آن را به بهترین نوار چسب حرارت بالا تبدیل کرده است.

علاوه بر این نوار پلی آمید دارای مقاومت شیمیایی و خواص عایق بالایی است ، تحت تاثییر اسیدها و رغن ها قرار نمیگیرد و از قطعات الکتریکی در دمای بالا محافظت می کند. بیشتر صنایع به این نوار چسب عایق الکتریکی و حرارتی روی می آورند تا مطمئن شوند که قطعات الکتریکی دستگاه ها و … نسوزد یا به زیر دمای مورد نیاز نرود.

این نوار هنگام قرار گرفتن در دماهای بالا می تواند تا 300 درجه سانتی گراد مقاومت کند (در برخی چسب های کپتون مقاومت تا 400 درجه سانتی گراد) در حالی که همچنان عملکرد مقاومت دی الکتریک خود را حفظ کند و هنگام جدا کردن این چسب از سطح هیچ گونه اثری از خود بر جای نمی گذارد (چسب بی اثر)

چه کسی از نوار چسب نسوز (پلی آمید) استفاده می کند؟

بسیاری از مشاغل مختلف از نوار پلی آمید برای استحکام و مقاومت در برابر حرارت استفاده می کنند. برخی از رایج ترین حرفه هایی که از نوار چسب نسوز حرارت بالا استفاده می کنند عبارتند از:

  • شرکت‌های چاپ و پرینت (چاپ سابلیمیشین ، چاپ روی تیشرت و …)
  • صنعت خودروسازی برای بسته بندی سوئیچ‌ها، سنسورها ، مویل‌ها در گرمکن صندلی و …
  • تعمیرکاران قطعات الکترونیک و موبایل
  • صنایع هواپیمایی ، صنایع فضایی و..
  • و صنایع تولیدی در سراسر جهان

هر حرفه ای که به شدت با الکترونیک و قطعات الکترونیکی کار میکند ، بیشترین بهره را از نوار پی آمید می برد.در حالی که از آن برای عایق کردن استفاده می کنند ممکن است برخی دیگر برای خاصیت مقاومت شیمیایی آن از این نوار چسب استفاده کنند.با این حال میتوان کاربردهای بسیار گسترده ای برای این نوار چسب نسوز اعجاب انگیز پیدا کرد.

چرا پلی آمید بسیار موثر است؟

کلید استحکام نوار چسب نسوز در چیزی است که از آن ساخته شده است “پلی آمید”.

پلی آمید پلیمری است که از مونومرهای ایمیدی ساخته شده است برای درک بهتر این مطلب ، ایمید گروهی از دو آسیل است که به نیتروژن متصل شده اند. مونومر مولکولی است که با مولکول های مونومر دیگر واکنش نشان می دهد تا زنجیره ی پلیمری بسازد. این فرآیند به عنوان پلیمریزاسیون شناخته می شود.

پلی آمید یا نایلون ، نام بسیار مناسبی است که برای اولین توسط مهندس شرکت DuPont  ، والاس کاروترز در فوریه سال 1935 برای آن انتخاب شد.

این ماده علاوه بر مقاومت حرارتی ، مقاومت الکتریکی بالایی نیز دارد و به علت ساختار بلورین ، مقاومت شیمیایی خوبی از خود نشان می دهد (می توان گفت مقاومت بسیار بالایی در موارد خاص دارند). از دیگر فواید نام برده شده می توان با افزودن فرمولی به سادگی مقاومت به اشتعال این ماده را افزایش داد.

پلی آمید ها به صورت گسترده ای در صنایع خودروسازی ، حمل و نقل ، برق و الکترونیک ، نساجی و بسته بندی و تهیه محصولات خانگی مورد استفاده قرار گیرند.

پلی آمید ها (ماده اصلی نوار چسب مقاوم در برابر حرارت) به طور گسترده از سال 1955 به طور انبوه تولید شدند ، اگرچه اولین جایی که پلی آمید ها توانستند ایفای نقش کنند برای تولید رشته های مسواک آن هم در سال 1938 بود.

مواد بسیار کمی وجود که در برابر گرما و حرارت به خوبی پلی آمید ها مقاومت خوبی از خود نشان دهند. آن ها مقاوم در برابر مواد شیمیایی ، مقاوم در برابر حرارت ، انعطاف پذیر و دارای استحکام کششی بالایی هستند.

پلی آمید اگرچه خالی از اشکال و معایب نیست اما بسیار محبوب است. می توان آن را متالایز کرد (چسب کپتون و …) ، لمینیت کرد (لمینه کردن روی فیبر نسوز برای افزایش مقاومت حرارتی) و حتی پانچ کرد. این بدان معنا است که شما می توانید آن را به هر شکلی که می خواهید بسازید و کارآیی و قابلیت های آن را در صنایع مختلف افزایش دهید.

مشخصات نوار پلی آمید یا همان نوار چسب ضد حرارت

اگر میخواهید در اینجا کمی فنی تر شوید ، اجازه دهید به برخی از مشخصات نوار پلی آمید نگاه کنیم:

ضخامت نوار پلی آمید بدون آستر (لاینر) حدود 0.095 میلی متر است و با لاینر 0.1 میلی متر. این مقدار این نوار چسب نسوز را به یکی از نازک ترین نوار عایق های تاریخ تبدیل می کند.

قدرت نوار چسب کپتون در حدود 200 کیلو پاسکال با قدرت دی الکتریک 6.5 کیلوولت است. برای اطمینان از قوی ترین چسب سیلیکونی استفاده می شود. قدرت چسب چیزی در حدود 6N  است.

نوار چسب پلی آمید نیز ماندگاری عالی دارد ، در صورت نگهداری مناسب حدود 36 ماه پس از تاریخ تولید دوام می آورد.

چسب کپتون چیست؟

چسب کپتون نوعی نوار پلی آمیدی است که به طور خاص توسط شرکت DuPont در دهه 1960 پس از محبوبیت سایر انواع نوار های پلی آمیدی ساخته شد. به زبان ساده نوار چسب کپتون یک نسخه (با نام تجاری) از نوار پلی آمید است و یکی از محبوب ترین انواع نوار چسب های پلی آمیدی در صنایع می باشد.

نوار چسب کاپتون یا همان کپتون دارای پیوندهای هیدروژنی قوی با حلال های قطبی است که در هنگام ساخت آن استفاده می شود.

(در حلال قطبی ذرات تشکیل دهنده یکیدیگر را با نیروی جاذبه الکترواستاتیکی جذب می نمایند ، آب یک حلال قطبی است و رایج ترین نوع حلال است)

این پیوندها باید در دمای 300 درجه سانتی گراد ساخته شوند ، تا محصول نهایی را برای دماهای بالاتر آماده کنند. مانند سایر نوار های پلی آمید ، نوار کپتون برای عایق کردن ، کنترل حرارت و مقاومت شیمیایی ساخته می شود.

اساسا نوار چسب کپتون یک نام تجاری ثبت شده از نوار پلی آمید است.

چه چیزی چسب کپتون را خاص می کند؟

از آنجایی که نوار کاپتون نوعی از نوار پلی آمید است ، همه خصوصیاتی که نوار پلی آمید را خاص می کند نیز نوار چسب کپتون را خاص می کند. در برابر حررات و مواد شیمیایی مقاوم می باشد و همچنان که ضخامت این نوار چسب کم می باشد در عین حال چسبندگی بالای دارد.

علاوه بر این نوار چسب کپتون قابلیت عایق الکتریکی را نیز دارد و نرخ خروج گاز از آن پایین است که آن را برای استفاده در مکان هایی با خلاء بالا مناسب و عالی می کند.

نوار کاپتون خاصیت چسبندگی بسیار خوبی به اغلب سطوح دارد و هنگام جدا کردن چیزی از خود بر جای نمی گذارد (چسب بی اثر) ، چسب کپتون به راحتی سوراخ نمی شود ، می تواند به سطوح سخت بچسبد که دیگر نوار ها و چسب ها نمی توانند آن را انجام دهند.

فشار بسیار کمی نیاز است تا خوب به سطوح بچسبد (چسب حساس به فشار) و به همین علت کار با آن برای کاربر یا اجرا کننده بسیار آسان است.

نوار کپتون های داخل ایران در دو مدل رول (بدون چسب) و چسب یکطرفه (به همان صورت نوار کپتون چسبدار) موجود است ، نوار کپتون را می توان در قالب و اشکال مختلف تولید کرد.

نوار چسب کپتون دقیقا چقدر در برابر حرارت مقاوم است ؟

چسب کاپتون یا همان کپتون یکی از مقاوم ترین نوار چسب ضد حرارت موجود ، دقیقا چقدر مقاوم است ؟

توصیه می شود که از نوار کپتون در دمای -75 درجه سانتی گراد تا +260 درجه سانتی گراد استفاده شود. به دلیل پیوند هیدروژنی بسیار قوی در ساخت این نوار ، با این حال نوار چسب کپتون در دمای بالاتر تا 350 درجه سانتی گراد هم آزمایش و تست شده و مشخص شده است که در دماهای بالاتر هم مقاوم است. به این صورت نوار چسب ضد حرارت کپتون در دمای -196 درجه تا 400 درجه هم استفاده شده (البته حرارت غیر مستقیم و غیر مداوم).

اگرچه در دماهای ذکر شده می توان از این نوار استفاده کرد ، اما بهتر است اطلاعات فنی شرکت سازنده و به توصیه های متخصصانی که از این چسب در موقعیت های مختلف استفاده کرده اند عمل کنید.

نوار چسب KAPTON دقیقا چقدر از نظر شیمیایی مقاوم است؟

یکی دیگر از عوامل مهم در محبوبیت نوار کاپتون مقاومت شیمیایی آن است.

در حالی که سایر عایق ها و نوارچسب ها در صورت قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص حل می شوند و بی استفاده می شوند ، نوار چسب کپتون به مواد شیمیایی مقاوم است و براحتی پیوندهای خود را در برابر این مواد از دست نمی دهد.

Kapton Tpae دارای مقاومت شیمیایی عالی است و با تمام حلال های آلی شناخته شده سازگار است. اگر چه در برابر بسیاری از اسیدها و بازها مقاومت دارد ، اما قرار گرفتن در معرض اسیدها و بازهای قوی نیاز به بررسی بیشتری دارد.

همچنین چسب کپتون در برابر بسیاری از روغن ها ، حلال ها و اسیدها مقاوم است و خاصیت چسبندگی و عایق بودن آن در مواجهه با مواد شیمیایی تحت تاثییر قرار نمی گیرد.

کاربردهای نوار چسب کپتون:

ما  به چند مورد از صنایعی که ممکن است از kapton tape  (نوار چسب کپتون) استفاده کنند اشاره کرده ایم. اما ارزش دارد نگاهی به کاربردهای خاص این نوار چسب ضد حرارت نیز بیندازیم ، در این اینجا نگاهی عمیق تر به صنایعی داریم که از نوار پلی آمید مانند چسب کپتون استفاده می کنند.

استفاده عمومی در صنعت الکترونیک و برق:

نوار کپتون در تمامی حوزه های الکترونیک استفاده می شود و می توان گفت بیشتر این استفاده به عنوان عایق می باشد. این عایق الکتریکی شامل: عایق خازن و ترانسفورماتور ، عایق سیم پیچ و عایق سیم های مغناطیسی است. همچنین می توان به عنوان ماسکه کردن در هنگام استفاده از پوشش های پودری روی سطوح در دماهای بالا استفاده کرد.

نوار پلی آمید آنتی استاتیک نیز استفاده بسیار زیادی دارد. در ساخت برد مدارهای الکترونیکی و هر پروژه ی دیگری که الکتریسیته ساکن زیادی تولید می کند استفاده می شود.

از دیگر موارد میتوان به استفاده چسب کپتون در تعمیرات موبایل و بردهای الکترونیکی اشاره کرد ، بدلیل تحمل بسیار مناسب این چسب در برابر حرارت گزینه ی بسیار خوب برای تعمیرات بردهای موبایل و..

بدلیل اینکه حرارت هیتر برای جدا کردن قطعات سوخته ممکن به قسمت های سالم و لحیم شده آسیب وارد کند ، با استفاده از چسب کاپتون روی برد و در قسمت هایی که نیاز به حرارت و تعمیر ندارد میپوشانیم تا از اسیب دیدن در امان بمانند به نوعی مابقی قسمت های سالم را ماسکه (پوشاندن ناحیه مخصوص) میکنیم از حرارت.

استفاده در چاپ سابلیمیشن:

چاپ سابلیمیشن یک نوع روش چاپ بر روی سطوح و اشیاء می باشد که به وسیله این نوع سیستم ، امکان چاپ بروی بسیاری از سطوح همچون چاپ روی تی شرت، چاپ روی لیوان، چاپ روی پارچه و … امکان پذیر می باشد.

برای مثال اگر می خواهید چاپ روی لیوان یا ماگ داشته باشید کافی است ابتدا عکس مورد نظر را بر روی کاغذ مخصوص چاپ کنید و سپس کاغذ را بر روی لیوان با چسب نسوز مقاوم به حرارت (چسب کپتون) می چسبانیم ، اینکار به این دلیل است که عکس وقتی داخل پرس حرارتی قرار گرفت از جای خود تکان نخورد و ثابت بماند و سپس ماگ یا لیوان را درون قالب پرس مخصوص قرار می دهیم و پس از چند دقیقه بر اثر حرارتی که به کاغذ داده میشود، جوهرها تصعید شده و به جسم منتقل میشوند و عکس مورد نظر بر روی لیوان چاپ می شود.

استفاده در صنعت هواپیما سازی:

چسب کپتون معمولا استفاده زیادی در ساخت هواپیماهای تجاری و نظامی دارد.

صنعت هواپیما ، نوار چسب کپتون را بدلیل استحکام ، مقاومت در برابر حرارت و وزن بسیار کم آن انتخاب می کند. هنگام ساخت یک هواپیما بسیار مهم است که قطعات و متریال استفاده شده تا حد امکان سبک باشند ، نوار کپتون یا نوار نسوز ضد حرارت در اینجا یک مزیت بزرگ دارد و آن این است که وزن اضافه زیادی به هواپیما اضافه نمی کند.

امروزه در ساخت هواپیما از نوع بسیار خاصی از نوار چسب کپتون بسیار با کیفیت و مقاوم در برابر رطوبت و ساش مکانیکی استفاده می کنند.

استفاده در چاپگر سه بعدی:

نوار چسب کپتون استفاده بسیار زیادی در چاپگر های 3 بعدی (3D Printing) دارد. نوار چسب کپتون روی صفحه پرینتر یا صفحه ساخت پرینتر قرار می گیرد تا هم آسیبی به این صفحه وارد نشود و هم اطمینان حاصل شود که شی چاپ شده در طول فرآیند چاپ جابجا نشود.

هنگامی که جسم 3 بعدی پرینت شده از جای خود حرکت کند می تواند منجر به چاپ ناموفق و تغییر شکل آن شود.

استفاده در صنعت فضایی:

کپتون در سفینه های فضایی برای نگه داشتن سیستم های خاص در دمای ثابت استفاده می شود.

برای مثال فضاپیمای Horizons از کپتون برای حفظ دمای بین 10 تا 30 درجه سانتی گراد استفاده کرد. این فضاپیما به لطف کپتون توانست 3 میلیارد مایل را تا پلوتون طی کند. کپتون تضمین می کند که دمای الکترونیکی بالا یا پایین نمی رود و به فضاپیما اجازه می دهد بدون نگرانی حرکت کند.

به شکل آلومینایز (aluminized form) , کپتون همچنین همان چیزی است که پوشش خورشیدی تلسکوپ فضایی جدید ناسا یا همان جیمز وب را ساخت.

در سال 2018 از نوار کاپتون در ایستگاه فضایی بین المللی برای رفع موقت نشتی در بخش مجموعه مداری روسی استفاده شد. نوار کپتون در خلاء بسیار کارآمد است و آن را به عنوان راه حلی برای رفع این مشکل تبدیل کرده است.

استفاده در صنعت خودرو:

بسیاری از تولید کنندگان خودرو از نوار کپتون هم برای عایق کردن و هم برای مقاومت در برابر حرارت استفاده می کنند.

نوار پلی آمید برای پوشش (wrap) حسگرها ، سیم پیچ ها ، دیافراگم ها و سوئیچ ها به ویژه در گرمکن صندلی ها استفاده می شود ، این امر تضمین می کند که گرمکن صندلی ها در دمای تعیین شده باقی می مانند و منجر به آتش سوزی نمی شوند.

همچنین از نوار چسب کپتون در ساخت باتری خودرو استفاده می شود و استفاده زیادی در صنعت باتری سازی دارد.

چسب کپتون را از کجا می توانم تهیه کنم؟

اگر بدنبال نوار چسب کپتون یا نوار پلی آمید هستید ، مرکز خرید آنلاین چسب می تواند در تهیه نوار چسب های نسوز و ضد حرارت با بهترین کیفیت و قیمت به شما کمک کند.

اگر در هر صنعت هستید یا حتی استفاده شخصی از چسب کپتون ضد حرارت دارید ما میتوانیم به شما مشاوره و یا در تهیه این چسب و فروش نوار کپتون با افتخار کمک کنیم .

برای خرید اینترنتی چسب کپتون کافی است از طریق همین صفحه یا بخش تماس با ما در ارتباط باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021778*****
[نمایش اطلاعات]