اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106066382719512

عمل سرپایی کیست مویی

عمل سرپایی کیست مویی (سینوس پیلونیدال) یا جراحی باز و بسته؟!

کد: 140106066382719512

https://bit.ly/3AT0CAj

، (اخبار رسمی): بیماری کیست مویی مقعدی یا سینوس پیلونیدال نوعی بیماری عفونی است که در اثر برگشت مو در بالای کمر ایجاد می‌شود. این بیماری باعث می‌شود، حفره یا کیسه‌ای حاوی مو، یا عفونت بر روی پوست اطراف مقعد ایجاد شود. علائم این بیماری به شکل برآمدگی همراه با درد، عفونت، التهاب و ترشحات نمایان می‌شود.

عمل سرپایی کیست مویی (سینوس پیلونیدال) یا جراحی باز و بسته؟!
عمل سرپایی کیست مویی (سینوس پیلونیدال) یا جراحی باز و بسته؟!

تنها راهکار برای درمان قطعی این عارضه، تخلیه سینوس با روش‌های جراحی مثل لیزر و عمل باز و بسته است. انتخاب روش مناسب باید با در نظرگرفتن معایب و مزایای درمان، اندازه و میزان پیچیدگی کیست مویی انجام شود.

امروزه به دلیل خطر عود مجدد و عفونت به ندرت از روش سنتی عمل جراحی کیست مویی برای درمان آن استفاده می‌شود، زیرا روش لیزر با مزایای مختلفی جایگزین آن شده است. در ادامه به تشریح بیشتر روش‌های عمل جراحی و لیزر، نحوه انجام آنها و معایب و مزایای هریک می‌پردازیم:

عمل سرپایی کیست مویی با لیزر

این بیماری غالباً در میان مردان جوان شایع تر از زنان است. بعد از تشخیص ابتلا به بیماری ممکن است پزشک مصرف داروهای آنتی بیوتیک یا حمام سیتز را پیشنهاد کند. اما زمانی که کیست تشدید شود، راهی به جز جراحی نمی ماند!

لیزر کیست مویی که بدون بیهوشی ( با تزریق بی حسی موضعی) و در مطب یا کلینیک انجام می‌شود، به دلیل سهولت و نتایج رضایت بخش تا حد زیادی جایگزین جراحی شده است.

در روش عمل سرپایی با تابش اشعه لیزر به عمق بافت‌ پوست و ایجاد برش ظریف، کیست مویی بطور کامل تخلیه می‌شود.

محل زخم را لیزر با حداقل درد و خونریزی انجام می‌شود و به دلیل سوزاندن بافت، رگ‌های خونی مسدود شده و خونریزی بسیار جزئی خواهد بود.

جراحی کیست مویی به روش بسته
یکی از روش‌های پرکاربرد برای درمان کیست مویی، به خصوص کیست های پیشرفته و بزرگتر یا کیست هایی که در نواحی حساس قرار گرفته اند،عمل جراحی به روش بسته است.

این درمان باید در بیمارستان و پس از دریافت بیهوشی کامل انجام شود. در جراحی بسته بوسیله تیغ زائده کیست و بخشی از بافت اطراف آن و عفونت ها بطور کامل برداشته شده و سپس توسط بخیه بسته می‌شود.

با توجه به اینکه در این روش احتمال عفونت و بازگشت بیماری بیشتر است، در برخی موارد بسته به نظر پزشک از درن نیز استفاده می‌شود. وظیفه درن کمک به خروج ترشحات و خشک شدن زخم است. هرگز بدون مشورت با پزشک درن را خارج نکنید.

عوارض بعد از عمل سینوس به روش بسته
تنها مزیت جراحی بسته، دلخراش نبودن زخم ایجاد شده بعد از عمل است. در این روش تنها تعدادی بخیه کوچک و قابل جذب وجود دارد که در طی چندین روز از بین می‌رود.

در روش بسته بیمار درد کمتری را حس می‌کند و به علت کوتاه بودن دوره نقاهت می‌تواند به سرعت به کار خود بازگردد.

از طرفی این روش جراحی کیست مویی نیازی به پانسمان‌های بزرگ و طاقت فرسا و نیز تعویض مداوم نخواهد داشت.

با این حال روش عمل کیست مویی بسته را نمی‌توان به عنوان بهترین روش معرفی نمود زیرا این احتمال وجود دارد که در صورت عدم تخلیه کامل کیست مجدداً عود نماید.

بهترین روش درمان کیست استفاده از لیزر است که نور پر قدرت آن به عمق پوست نفوذ کرده و کمترین اسکار را به جا می‌گذارد و به عنوان عمل سرپایی کیست مویی شناخته می‌شود.

عمل جراحی کیست مویی به روش باز
در این روش عمل کیست مویی که مشابه روش باز انجام می‌شود، محل جراحی بدون بخیه و باز رها می‌شود تا به مرور زمان بسته شود. محل تخلیه کیست با استفاده از پانسمان پر می‌شود و این پانسمان در اولین روزهای بعد از جراحی باید مرتب توسط پزشک تعویض شود.

ممکن است در طی دوره بهبودی از این زخم باز ترشحاتی خارج شود، که با ترمیم زخم این بافت به مرور بهتر می‌شود. البته مراقبت های بعد از عمل سینوس مویی هم تاثیر بسزایی در روند بهبود و درمان جای زخم دارد. دوران نقاهت بعد از جراحی کیست مویی معمولا بین ۴ تا ۸ هفته متغیر است که رعایت نکات و مراقبت‌های بعد از عمل می‌تواند روند بهبودی را تسریع ببخشد.

عوارض بعد از عمل کیست مویی باز
یکی از معایب جراحی کیست مویی به روش باز، نیاز مداوم به تعویض پانسمان است. این امر برای بیماران کمی مشکل ایجاد می کند. احتمال عفونت این زخم زیاد است چرا که به مقعد نزدیک است. در نتیجه بیماران باید مراقبت های خاصی را اعمال کنند تا از عفونت جلوگیری شود.

از طرفی عمل جراحی باز دوره نقاهت بسیار طولانی تر در مقایسه با روش بسته دارد. مزیت این روش کاهش احتمال عفونت و عود مجدد است زخم در صورت رعایت بهداشت و خشک نگه داشتن عفونت نخواهد کرد.

اما یکی از مهمترین دلایلی که بیماران حاضر به انجام این عمل نمیشوند، جای زخم های جراحی یا عمل اسکار است که میتواند تاثیرات منفی در زیبایی پوست داشته باشد.

در صورتی که بر روی کیست آبسه ایجاد شده باشد، نیاز است که عفونت آن تخلیه شود. در این صورت عفونت به طور کامل تخلیه نشده و احتمال عفونت مجدد وجود دارد.
فلپ
از این روش معمولا برای عمل کیست مویی مزمن استفاده می‌شود که عمق محل جراحی زیاد است یا برش آن نسبتا بزرگ است. در روش فلپ بعد از تخلیه کامل سینوس، برشی در پوست اطراف ایجاد می‌کنند و قسمتی از پوست را روی محل جراحی می‌کشند و بخیه می‌زنند.

هزینه
بی شک هزینه درمان کیست مویی با لیزر و جراحی برای بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. تعیین هزینه عمل جراحی و لیزر کیست مویی به موارد گوناگونی وابسته است و به همین دلیل بدون معاینه امکان اعلام این هزینه وجود ندارد. مواردی از قبیل اندازه و میزان پیشرفت عفونت کیست مویی، دستمزد پزشک، روش درمانی و کلینیک یا بیمارستانی که به آن مراجعه می‌کنید در تعیین این هزینه تاثیرگذارند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]