اطلاعات تماس
  • 021440*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106226521820622

بازار آهن، نا امید از برجام

کد: 140106226521820622

https://bit.ly/3L8XRhA

، (اخبار رسمی): همیشه بازار آهن آلات ایران ، تحت تاثیر اخبار و هیجانات ناشی از عوامل مختلف ، در تلاطم بوده است. یکی از آشنا ترین این عوامل اخبار نه چندان روشن مذاکرات پرونده هسته ای ایران موسوم به برجام بوده و هست. در این مقاله تاثیر این مسئله را بر بازار آهن در تاریخ 22-06-1401 مطالعه می نمایید.

بازار آهن ، نا امید از برجام
مقاله نا امید از مذاکره شرکت توسعه سبز ارکید

از اول سال تا اکنون عمق بیشتری در عدم تقاضای بازار آهن احساس می‌شود

ناامید از برجام

در هفته منتهی به روز 22 شهریور 1401، تقریبا کلیه مبادی فروش و بازار رو به بالا بودند.

قیمت ارز نیز پس از نوساناتی بر روی قیمت 30 هزار 780 تومان معامله شد.

اخبار برجامی طی چند روز قبل از تاریخ موضوع مقاله ، نشاندهنده این بود که به این زودی ها از طرف اخبار مذاکرات، گشایش های اقتصادی صورت نمی پذیرد . تاثیر منفی این اخبار سبب شد تا دلار رشد چشم گیری داشته باشد. این باعث گردید تا پیش بینی شود که دلار تا کانال 31 هزار تومانی و حتی بالاتر نیز پیش روی کند.بنابراین میلگرد نیز نسبت به هفته های گذشته بر هرکیلو متوسط 60 تومان گرانتر شد. بغیر از ورق های رنگی، روغنی و گالوانیزه، ورق سیاه نیز با افزایش قیمت حدودا 100 الی 500 تومان مواجه شد. سایر پروفیل ها نیز تقریبا بدون قیمت روز را به پایان رساندند. تیرآهن نیز با اینکه تقاضای چندانی در بازار نداشته است ولی شاهد افزایش قیمت بود.

اینطور که وضعیت بازار نشان می‌دهد شاهد این هستیم که بازار حبابی ندارد تا تخلیه شود. پس امکان اینکه بتوانیم پیش بینی کنیم که قیمت کالا ها پتانسیل کاهشی شدن را دارند وجود ندارد. از طرفی در بازار آهن هیچ تحرکی هم دیده نمی شود. و هیچ افق روشنی هم نمی توان متصور بود. اما براساس واقعیت های بازار ، نوسانات قیمت شمش داخلی و خارجی ، اینکه انتظار حداقل ثبات قیمتی را داشته باشیم محتمل تر خواهد بود با اینکه احتمال تداوم افزایش قیمت دلار را نیز نباید کنار گذاشت.

از اول سال تا اکنون عمق بیشتری در عدم تقاضای بازار آهن احساس می شود، دوماه نخست سال که چنان قیمت ها افزایش داشت که پیش تر سابقه نداشت، چنانچه برخی به پیش خریدهای سه ماهه تا پنج ماهه روی آورده بودند.

ولی برخی مولفه ها مانند ریزش قیمت های جهانی ، سبب شدند تا نرخ مقاطع فولادی با کاهش 25 درصدی همراه شود بنابراین خریدارانی که محصولات پیش خرید شده خودشان را با بالاترین قیمت دریافت کرده بودند با ضرر مواجه شدند.

اکنون بازار با اینکه افزایش هایی داشته، در کف قیمتی خود قرار دارد و نوسانات نامحسوس و اندکی تا اکنون دیده شده است. به همین دلیل است که تولیدکنندگان را در حال افزایش حاشیه سود خودشان می بینیم. در کنار همه این مسائل رکود بازار جهانی ، سیستم های تنظیم بازار داخلی یعنی قیمت های دستوری و همچنین رکود عمیق بازار داخل مواردی است که مانع آن می شود تا نرخ محصولات فولادی بصورت ناگهانی افزایش پیدا کند.

برخی نیز بر این عقیده هستند که با کم رنگ تر شدن احتمال احیای برجام ، و افزایش نرخ ارز از ابتدای هفته جاری که منجر افزایش جزئی قیمت محصولات فولادی شده ، ممکن است این روند یعنی افزایش قیمت و اصلاح آن ادامه دار باشد. و برخی نیز به این معتقد هستند که بازار نهایت به ثبات خواهد رسید و افزایش ها ادامه دار نخواهد بود. دلیلی هم که دارند درواقع برخی پارامتر های اقتصادی تاثیر گذار بر بازار آهن و فولاد که نشان از ثبات را می دهد است. بنابر این در شرایط حال حاظر پیش بینی بازار از قبل سخت تر شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021440*****
[نمایش اطلاعات]