اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106256527020633

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث

کد: 140106256527020633

https://bit.ly/3S9Edo7

، (اخبار رسمی): نداشتن بیمه شخص ثالث چه عواقبی دارد؟

نداشتن بیمه نامه شخص ثالث عواقب سنگین و جبران ناپذیری می تواند در پی داشته باشد. دلیل اصلی که سبب می شود مالک خودرو بیمه نامه شخص ثالث را به موقع تمدید نکند، ناتوانی مالی بیمه گذار برای پرداخت حق بیمه است. 
یک راهکار در زمان وجود مشکل مالی برای تهیه بیمه شخص ثالث، خرید اقساطی بیمه نامه است.

برای خرید اقساطی بیمه شخص ثالث می توانید اینجا کلیک کنید. با خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از بیمه نشان امکان خرید اقساطی بیمه شخص ثالث فراهم شده است. 
دلیل دیگری که سبب عدم تمدید به موقع بیمه نامه شخص ثالث می شود، فراموشی تاریخ تمدید بیمه نامه است.

در این مورد هم برخی از وب سایت‌های خرید آنلاین بیمه نامه مانند بیمه نشان سامانه یادآوری تاریخ تمدید دارند. شما می توانید تاریخ تمدید و تلفن تماس خود را آنجا وارد کنید تا در زمان مناسب با شما تماس بگیرند و بیمه نامه شما را تمدید کنند.  
بیمه نامه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است که برای انواع خودروها صادر می‌شود. هدف از صدور این بیمه نامه پوشش دادن خسارتی است که از جانب خودروی مقصر در حادثه به اشخاص و اموال، دیگران در حادثه وارد می‌شود.
این پوشش از جانب شرکت بیمه گر شخص ثالث انجام می‌شود؛ به عبارتی شرکت بیمه‌گر شخص ثالث به جای راننده مقصر در حادثه خسارت را پرداخت می کند.
شرکت بیمه گر ، در بیمه نامه شخص ثالث متعهد است که به جای شخص مقصر در حادثه، دیه شخص مصدوم را به نرخ روز پرداخت نماید. 
همچنین شرکت بیمه گر خسارت مالی وارد بر شخص زیان دیده را پرداخت می کند. برحسب اینکه در بیمه نامه شخص ثالث میزان پوشش مالی چقدر می باشد، خسارت مالی پرداخت می‌شود.
فرض کنیم میزان پوشش خسارت مالی در یک بیمه نامه شخص ثالث  20 میلیون تومان باشد و در اثر یک تصادف به خودروی دیگر خسارتی معادل 50 میلیون تومان وارد شود. در این حادثه شرکت بیمه گر مبلغ 20 میلیون تومان خسارت را پرداخت می کند. و مبلغ مازاد خسارت مالی را راننده مقصر می بایست از جیب خود پرداخت کند. 
بنابراین نه تنها داشتن بیمه نامه شخص ثالث لازم است، بلکه داشتن بیمه نامه با پوشش خسارت مالی کافی نیز بسیار مهم است.
در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث چه مشکلاتی برای راننده مقصر پیش می آید؟
•    اگر خودرو فاقد بیمه شخص ثالث باشد، در صورتیکه خودرو توسط پلیس متوقف شود، قطعا به پارکینگ هدایت می شود و تا زمانیکه مالک خودرو، بیمه نامه شخص ثالث تهیه کند، خودرو در پارکینگ متوقف می‌ماند.
•    بدون بیمه شخص ثالث امکان خرید و فروش خودرو وجود ندارد. 
•    در صورتیکه خودرو فاقد بیمه شخص ثالث باشد و خودرو توسط پلیس متوقف گردد، خودرو توسط پلیس جریمه می‌شود.
•    اگر خودرو فاقد بیمه شخص ثالث باشد و مالک خودرو بخواهد بیمه نامه شخص ثالث خریداری کند. به ازای هر روز تاخیر، مبلغی به عنوان جریمه دیرکرد به حق بیمه آنها اضافه می‌شود. 
به عبارتی در زمان تمدید بیمه نامه مالک خودرو باید حق بیمه بیشتری پرداخت کند، که بخشی از این حق بیمه بابت تاخیر در تمدید بیمه نامه شخص ثالث است.
توجه کنیم که حداکثر مدت تاخیر در تمدید بیمه نامه توسط بیمه مرکزی یکسال در نظر گرفته شده است. یعنی اگر شخصی بیمه نامه شخص ثالث را فرضا به مدت سه سال تمدید نکند، مبلغ جریمه تاخیر حداکثر به اندازه یکسال از او گرفته می شود.
•    مهمترین مشکلی که برای راننده فاقد خودروی شخص ثالث پیش می آید این است که در صورت بروز خسارت، باید مبلغ خسارت را شخصا از جیب خود پراداخت کند. 
فرض کنیم راننده مقصر حادثه در یک تصادف سبب فوت 5 نفر شود و خودروی مقصر فاقد بیمه نامه شخص ثالث باشد. در این صورت راننده مقصر باید دیه 5 نفر را شخصا پرداخت کند. در سال 1401 مبلغ دیه در ماه حرام معادل 800 میلیون تومان و در ماه عادی معادل 600 میلیون تومان است.
اگر راننده توان پرداخت دیه را نداشته باشد می بایست چندین سال حبس را تحمل کند. 

نتیجه گیری
با در نظر گرفتن مشکلات ناشی از نداشتن بیمه نامه شخص ثالث  نتیجه میگیریم که مالکین خودروهای فاقد بیمه تحت هیچ شرایطی نباید از خودرویشان استفاده کنند و در صورت نداشتن توان مالی کافی برای بیمه کردن وسیله نقلیه، بیمه نامه را به صورت اقساطی تهیه کنند. 
 
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه