اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106306537217514

بهترین باند خانگی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

کد: 140106306537217514

https://bit.ly/3DHGz9U

، تهران , (اخبار رسمی): همه‌ی ما با هر نوع سلیقه‌ای، در طول روز، زمانی را به لذت‌بردن از موسیقی اختصاص می‌دهیم. پشت فرمان و ترافیک‌های تمام‌نشدنی، هنگام کارکردن و نیازداشتن به تمرکز بیشتر و از همه بیشتر به‌خصوص در جشن‌ها و میهمانی‌ها. اما برای آنکه بیشتر از موسیقی و کلا صدا لذت ببریم، به ابزار مناسبی نیاز داریم.

بهترین باند خانگی چه ویژگی هایی باید داشته باشد.
بهترین برند اسپیکر خانگی


یک پلیر خوب و یک باند خانگی باکیفیت، حداقل ابزار لازم برای این‌ کار است. تلفن‌های همراه هوشمند، تقریباً نیاز ما به پلیر را برطرف کرده‌اند؛ اما بیشتر به‌عنوان پخش‌کننده شخصی عمل می‌کنند و همچنین اسپیکر گوشی‌ها و تبلت‌ها، خیلی قدرتمند و باکیفیت نیستند و صد البته برای مهمانی و پخش صدا در فضای بزرگتر ناکارآمد. اینجا است که یک اسپیکر خانگی می‌تواند مشکل‌گشا باشد.

هر آنچه باید در خرید اسپیکر خانگی باید بدانید

در مقالات پیش، درباره‌ی چگونگی انتخاب اسپیکر خانگی صحبت کردیم. حال اگر با تمام آن روشها به اسپیکر خانگی موردنظر رسیدید، چطور از لحاظ فنی هم مطمئن شوید که بهترین انتخاب را کرده‌اید؟ با ما همراه باشید تا با هم ویژگی‌های فنی و صوتی اسپیکر خانگی قدرتمند را بررسی کنیم.

ویژگی‌های صوتی

اسپیکرهای مختلف فرکانس‌های متفاوتی از صوت را ایجاد می‌کنند که می‌تواند کلفت و بم یا زیر و نازک باشد. اگر یک سیستم صوتی اسپیکرهای قدرتمندی نداشته باشد، با بالا و پایین رفتن صدا یا زیاد کردن تن صدا، صداهای ناهنجار و گاه خش‌خش‌های آزار‌دهنده‌ای تولید می‌کند. بهترین سیستم صوتی، سیستمی است که دارای اسپیکرهای قدرتمند باشد تا بتواند بهترین صدا را با کیفیت بالا به گوش برساند.

طبقه بندی پخش صدا در اسپیکر خانگی

در سیستمهای صوتی سه نوع خروجی روی اسپیکرخانگی دیده می‌شود. کوچک‌ترین دایره یا توییتر مخصوص پخش صداهای فرکانس بالا یا زیر مانند جیغ‌ است. موسیقی فیلم و صدای افراد توسط میدرنج ها پخش می‌شود و صداهای بم و صداهایی که دارای فرکانس پایینی از صوت هستند، توسط ووفر یا یک ساب پخش می‌شوند.

فرکانس قابل پشتیبانی مناسب برای اسپیکر خانگی

اصطلاحی در سیستم‌های صوتی به نام میزان فرکانس قابل پردازش وجود دارد که این اصطلاح در سیستم شنوایی انسان نیز صادق است. در حالت کلی، گوش انسان قادر به شنیدن اصواتی ما بین ۲۰ تا ۲۰ هزار ‌هرتز است. درصورت افزایش فرکانس بیش از این مقدار، قادر به شنیدن آن نخواهیم بود؛ پس در صورت تمایل به انتخاب یک اسپیکر خانگی مناسب سعی کنید اسپیکری بخرید که طیف گسترده‌ای از فرکانس‌های قابل شنیدن توسط گوش را پشتیبانی کند.

فرکانس پاسخگویی محدوده فرکانسی است که یک اسپیکر خانگی قادر به ایجاد آن است و واحد آن برحسب هرتز است. یک اسپیکر خانگی هنگامی که در یک حجم صدا و فرکانس مشخص یک سیگنال صوتی تولید می‌کند، مقدار مشخصی حجم صدا ایجاد می‌شود. در حالت ایدئال اگر شما حجم صدا را ثابت نگه داشته و فقط فرکانس را تغییر دهید، محدوده فرکانسی که بلندی صدا با تغییر فرکانس ثابت می‌ماند، فرکانس پاسخگویی یا Response می‌گویند.

اگر در مشخصات اسپیکر خانگی خود با عددی مانند 38Hertz - 22000Hertz مواجه شدید، عدد کوچک‌تر نشان‌دهنده باس است و هرچه این عدد کوچک‌تر باشد باس عمیق تری خواهید داشت.

وات واقعی بلندگو (اسپیکرخانگی)

وات خروجی هر اسپیکر خانگی، معروف‌ترین مشخصه‌ی آن است. واضح است که به هر میزان که وات خروجی بالاتر باشد، اسپیکر قوی‌تری دراختیار داریم. حواستان باشد که بسیاری از سازندگان از وات اسمی به‌جای وات واقعی استفاده می‌کنند و در جایی دیگر به وات واقعی اشاره می‌کنند. پس به‌دقت مشخصات را بخوانید. اگر دو مقدار وات در مشخصات نوشته شده بود، عدد پایین‌تر وات واقعی است.

برای بیان میزان توان واقعی اسپیکر خانگی، از واحدی به نام RMS استفاده می‌شود. در اصل RMS واحدی است که نشان‌دهنده‌ی توان واقعی تقویت‌کننده و بلندگوها است و با توجه به این واحد می‌توان به‌راحتی به میزان توان صوتی که یک بلندگو قادر به ایجاد آن‌ها است، پی برد. همچنین واحدی به نام Pmpo نیز روی اسپیکرها نوشته می‌شود که این واحد در اصل یک واحد قراردادی است.

حساسیت اسپیکر خانگی (Sensitivity)

مورد مهم دیگر در انتخاب اسپیکر حساسیت آن است. در واقع این فاکتور کیفیت رابطه بین اسپیکرخانگی و پخش‌کننده را تعیین می‌کند. این مشخصه مقدار بلندی صدایی است که یک اسپیکر در توان ۱ وات قادر به پخش آن است. این مقدار با واحد دسیبل بر ۱ وات (dBC) است.

کمترین مقدار حساسیت در ۱ وات، ۸۸ دسیبل و بیشترین مقدار آن ۱۰۰ است. هر چقدر حساسیت بلندگو بیشتر باشد، بلندگو به توان کمتری جهت تولید حجم بیشتر صدا احتیاج دارد. حساسیت معمول «88dB/1Watt» است و 90dB/1Watt حد مناسب است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد خرید دارید به حداقل 90dB رضایت دهید. این عدد در هدفون ها به عدد ۱۲۰ هم نزدیک می‌شود.

امپدانس

نکته بعدی امپدانس اسپیکرخانگی است. به مقدار مقاومت الکتریکی یک آمپلی‌فایر اسپیکر امپدانس گفته می‌شود و واحد اندازه‌گیری آن برحسب اهم (ohms) است. امپدانس رابطه مستقیم با فرکانس دارد. به هر میزان که این امپدانس پایین‌تر باشد، قدرت اسپیکر باید بالاتر باشد تا کیفیت موردنظر را فراهم کند.

اکثر اسپیکرهای طراحی‌شده دارای 8 اهم امپدانس هستند که متناسب با میزان فرکانس این مقدار بین ۳.۶ تا ۱۴ اهم تغییر می‌کند. این امپدانس با اکثر تجهیزات صوتی خانگی به‌خوبی سازگار خواهند بود.

طراحی متناسب با چیدمان منزل

ازآ‌‌ن‌‌‌جاکه اسپیکر، تنها یک وسیله برای پخش صدا نیست، در خرید اسپیکر خانگی، به طراحی آن توجه داشته باشید تا به چیدمان منزل شما بیاید. اسپیکر، به‌ویژه اگر بزرگ باشد؛ حتی می‌توان به متراژ خانه هم دقت داشت تا براساس آن و چیدمان بتوان انتخاب مناسبی کرد. انواع مختلف اسپیکر در مدل‌های کلاسیک و ساده، دی‌جی دار و رقص نوردار تولید شده‌اند که می‌توان براساس سلیقه و انتظاری که در خرید اسپیکر خانگی دارید آن‌ها را تهیه کنید.

رقص نور، بازی نور و صدا

قسمتی که در مدل‌های جدید اسپیکرها طراحی و ساخته شده است، چراغ‌های ال‌ای‌‌دی کوچکی هستند که در بخش جلویی اسپیکر قرار داده می‌شوند تا متناسب با ریتم و بیس موسیقی و صدای پخش‌شده، رنگ‌ها و نورهای گوناگون در آن تغییر و حالتی شبیه رقصیدن پیدا کنند. این گزینه از مواردی است که از نظر فنی برای پخش صدا ضروری نیست؛ اما جنبه‌ی زیبائی و هیجان بخشی به مهمانی، وجود آن را به نقطه قوتی برای اسپیکرها تبدیل کرده است.

به‌همین‌دلیل، انواع مدل‌های قدیمی‌تر چنین گزینه‌ای ندارند؛ اما در مدل‌های جدید، رقص نور پای ثابت طراحی اسپیکر شده تا نه‌تنها صدای پرقدرت و باکیفیت مهمانی شما را گرم کند؛ بلکه نورهای رنگارنگ اسپیکر خانگی، روح و فضایی متفاوت برای مهمانی به ارمغان بیاورد.

رقص نور اسپیکرها در دو شکل تابشی یا رینگی (گردشی) طراحی شده‌اند. رقص نور تابشی شبیه چشمک زدن نورها و رینگی، حالتی دوار دارد و هر دو به مهمانی‌ها جلوه‌ی بسیاری می‌بخشند. این دو مدل رقص نور، از نظر زیبایی به یک میزان چشمگیر هستند و تنها سلیقه‌ی شما است که در انتخاب آن‌ها اهمیت دارد.

آمپلی‌فایر؛ قدرتی قابل تکیه

این بخش کیفیت صدای در حال پخش را بالا می‌برد. همچنین، برای پخش صدای ساب‌ووفر به آمپلی فایر نیاز داریم. آمپلی فایرها به چند صورت طراحی می‌شوند:

آمپلی فایر استریو و آمپلی فایر سینمای خانگی. اسپیکر خانگی شما با یک آمپلی فایر که البته معمولاً در خود اسپیکرهای جدید تعبیه شده‌اند، کامل‌تر و پرصداتر می‌شود.

آمپلی فایر نویز و نوسانات در صدا را کاهش می‌دهد. آمپلی فایر استریو قابلیت وصل شدن به تنها دو بلندگو را دارد؛ اما آمپلی فایر سینمای خانگی امکان اتصال تا شش بلندگو را هم دارد.

کابل

کیفیت کابل‌ها اهمیت زیادی در پخش صدای باکیفیت دارد. به‌طورکلی کابل‌ها یکی اجزای مهم هستند که اگر به کیفیت آن‌ها اهمیت داده شود می‌توانند به بهبود صدا و سالم ماندن اجزا کمک کنند. به‌همین‌دلیل، جنس مهم‌ترین کابل در یک سیستم صوتی خانگی که همان کابل رابط بین آمپلی فایر و بلندگوها است، باید مناسب باشد. بهترین نوع کابل، کابل‌های از جنس استیل و آلومینیوم هستند؛ چراکه دیرتر از کابل‌های مسی گرم می‌شوند. گرم‌شدن کابل باعث کاهش وضوح صدا می‌شود.

ساب ووفر؛ ارباب بیس‌ها را به خانه ببرید

کلمه ساب یا در زبان انگلیسی subwoofer نوعی از ووفر است که به‌دلیل تولید صدای بم‌تر از ووفر به این نام خوانده می‌شود. بنابراین، ساب‌ووفر یک نوع از ادوات پخش صداست که فرکانس صدای تولیدی آن از ووفر کمتر است. درحقیقت ساب‌ووفر اسپیکری است که در زمان پخش ترکیبی از صدای دوب و دیس یا همان بیس را ایجاد می‌کند. به ساب ووفر، ساب هم گفته می‌شود.

ساب ووفر دارای دیافراگم وسیع و فرکانس کم است که ارتعاشات تولیدی آن مو بر تن شنونده راست می‌کند. درحقیقت دلیل نام‌گذاری این وسیله شدت بم بودن صدای تولیدی آن است. ساب‌ووفرها معمولاً بین ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر قطر دارند. معمولاً اسپیکرهای بزرگ‌تر از اسپیکرهای کوچک‌تر کیفیت بهتری دارند. سایز ووفر هم در کیفیت آن تأثیر دارد. ووفرهای بزرگ‌تر باس بیشتری نسبت به کوچک‌ترها تولید می‌کنند.

این امر بسیار مهم است. شاید تعداد زیاد ووفر فوق‌العاده به نظر برسد و معمولاً برخی از شرکت‌ها از ووفرهای زیاد با سایز کوچک استفاده می‌کنند؛ ولی اطمینان داشته باشید که یک ووفر ۶ وات بزرگ بیس بیشتری از ۴ ووفر ۳ واتی کوچک تولید می‌کند.

توییتر؛ پرنده‌ای در اسپیکر خانگی شما

یکی از بخش‌های اسپیکر خانگی که نقش زیادی در کیفیت صدای پخش‌شده دارد و در نبود آن متوجه می‌شویم که چقدر اثرگذار بوده، توییتر است. البته برخی به اشتباه آن را تیوتر تلفظ می‌کنند؛ ولی خیالتان راحت باشد، تلفظ درست یا اشتباه در کارایی این بخش تأثیری ندارد! توییت در زبان انگلیسی به صدای نازکی گفته می‌شود که پرندگان کوچک تولید می‌کنند.

دلیل نام‌گذاری این بخش از اسپیکر خانگی به نام توییتر هم این است که وظیفه‌ی پخش صداهای زیر با فرکانس بالا را برعهده دارد. با این قسمت، صداهای پخش‌شده در اسپیکر کامل‌تر و جزئی‌تر به گوش می‌رسد. توییتر وظیفه‌ی پخش صداهای نازک را از دوش اسپیکر برمی‌دارد. وظیفه توییترها پخش صداهای ریز است و در واقع از آن‌ها موسیقی پخش نمی‌شود. توییترها می‌توانند کمک بسیاری به زیبا شدن آهنگ ها کنند.

بلندگوها عمدتاً در درون خود دارای توییتر هستند؛ اما نصب یک توییتر باعث می‌شود تا بلندگو فقط به پخش صداهای حد وسط بپردازد و توییتر به تنهایی صداهای ریز را پخش کند که مسلماً باعث بالارفتن کیفیت بلندگوها می‌شود.

میدرنج

هر بلندگوی حرفه‌ای دارای قابلیت پخش ۳ نوع صدا است: صدای زیر (توییتر) و صدای حد وسط (مثل صدای خواننده) و صدا با بیس بالا (صدای ساب ووفر). بااین‌حال، در میدرنج این ۳ عمل صورت نمی‌گیرد و در واقع میدرنج قابلیت تفکیک صدا را ندارد و تنها قابلیت پخش صدای حد متوسط را دارد.

باید یک ساب و یک توییتر مجزا درکنار میدرنج به‌کار گرفته شوند. البته زمانی که از میدرنج و ساب و توییتر مناسب درکنارهم استفاده می‌کنید، صدای بسیار باکیفیت و تفکیک‌شده‌ای را برای شما پخش خواهد کرد که از بسیاری از بلندگوها به مراتب بهتر است.

جنس بدنه اسپیکر خانگی

اسپیکر خانگی معمولاً با جنس بدنه‌های متفاوتی تولید می‌شود که می‌توان به جنس چوب، MDF، نئوپان و پلاستیکی و... اشاره کرد. جنس بدنه اسپیکر به‌شدت تأثیر مستقیمی در کیفیت صدای خروجی اسپیکر دارد.

بهترین متریال یا جنس بدنه بدون شک چوب است؛ ولی باتوجه‌‌‌‌‌به گران بودن، مقرون‌به‌صرفه نیست. برای همین منظور خیلی از تولید‌کننده‌ها از متریال‌های جایگزین مانند MDF، نئوپان استفاده می‌کنند که در‌این‌میان کیفیت اسپیکرهایی که با MDF تولید می‌شوند، به‌مراتب بهتر از جنس نئوپان است.

برای تشخیص جنس بدنه اسپیکر می‌توانید از ضخامت چوب بدنه اسپیکر متوجه جنس آن شوید که معمولاً ضخامت MDF حدوداً ۱۲ میل بوده و ضخامت اسپیکر با بدنه نئوپان حدوداً ۱۶ میل است. پس در انتخاب اسپیکر حتماً به جنس بدنه توجه داشته باشید.

ووکال ریموور

یکی از قابلیت‌هایی که در اسپیکرهای جدید تعبیه شده است، ووکال ریموور است. این قابلیت به کاربر این امکان را می‌دهد تا صدای خواننده را حذف کنند و با استفاده از میکروفون‌های با سیم یا بدون سیم (وایرلس)، خود آواز بخواند!

کارائوکه

کارائوکه قابلیت نوین دیگری است که به مهمانی‌های شما هیجان و شادی می‌بخشد. به این شکل که می‌توانید حین پخش موسیقی، خودتان نیز با استفاده از میکروفون با خواننده همراهی کنید و به مجلس شوروحالی دیگر ببخشید.

رادیو FM

با استفاده از این قابلیت، افرادی که به رادیو علاقه‌مند هستند، می‌توانند ایستگاه‌های موردعلاقه‌ی خود را بگیرند و از گوش‌دادن به برنامه‌های آن‌ها لذت ببرند.

پورت‌ها و خروجی‌های مختلف

برای پخش صوتی، نوع اتصال و کارت‌های حافظه اهمیت بسیاری دارند و بهتر است قابلیت اتصال بلوتوث و USB برای سیستم فراهم باشد. حافظه‌های خود سیستم صوتی نیز معمولاً از نوع رم‌های SD یا MINI SD یا MICRO SD هستند. پورت USB موجود روی اسپیکر برای اتصال فلش مموری است تا اسپیکر و آهنگ‌های موجود در حافظه‌ فلش را پخش کند.

به‌عنوان آخرین ویژگی که البته اهمیت بسیاری نیز دارد، باید گفت که سیستم صوتی حرفه‌ای باید خروجی و ورودی‌های متعدد و متنوع داشته باشد و از آن‌ها پشتیبانی کند. پشتیبانی از کامپوننت و AVI و HDMI از ویژگی‌های مهم یک سیستم صوتی حرفه‌ای است. اسپیکر خانگی دنای در مدل‌های متنوع طراحی و ساخته شده است. قابلیت‌ها و ویژگی‌های فنی که در بالا اشاره شد، در مدل‌های مختلف اسپیکر تعبیه و با قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه ارائه شده است.

اسپیکر دیجی دار و باند خانگی دنای با داشتن بالاترین کیفیت و امکانات، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید اسپیکر خانگی است. شایان ذکر است شرکت مهر مینا الکترونیک با برند دنای یکی از برترین تولیدکننده اسپیکر های خانگی و تلویزیون در ایران است که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در صنعت صوتی و تصویری ایران با تولید گیرنده‌های دیجیتال آغاز و در سال‌های اخیر تولید اسپیکر خانگی و تلویزیون و همچنین ضبط خودرو را به سبد محصولاتش اضافه کرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دناکالا

دنای واقع در ایران، یکی از پیشگامان صنعت لوازم صوتی تصویری است که در سال 1391 با مأموریت “حس کیفیت برتر” تأسیس شد دنای یکی از برترین تولیدکننده تلویزیون، اسپیکر خانگی، گیرنده دیجیتال و ضبط ماشین است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | موسیقی