اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140107096748121691
در دسترس نیست

هفت عامل مؤثر در قیمت میلگردهای صنعتی

کد: 140107096748121691

، (اخبار رسمی): این روزها که در اثر تب و تاب جنگ روسیه و اوکراین بازار فولاد جهان ملتهب شده، بازار مقاطع فولادی پرمصرف از جمله میلگردهای ساده صنعتی نیز از ترکش‌های این التهابات دور نمانده و مدام در نوسان است.

هفت عامل مؤثر در قیمت میلگردهای صنعتی
هفت عامل مؤثر در قیمت میلگردهای صنعتی
هفت عامل مؤثر در قیمت میلگردهای صنعتی
هفت عامل مؤثر در قیمت میلگردهای صنعتی
هفت عامل مؤثر در قیمت میلگردهای صنعتی
هفت عامل مؤثر در قیمت میلگردهای صنعتی

از آنجایی ‌که میلگردها جزو مقاطع پرمصرف در صنایع مختلف هستند، طبیعتاً تغییرات قیمت آنها در برنامه تولید کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ و کوچک کشور تأثیرگذار خواهد بود.

موضوعی که در این مطلب قصد داریم به سراغ آن برویم، بررسی عوامل مؤثر بر قیمت میلگردهای ساده صنعتی است. اطلاع از این فاکتورها می‌تواند در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی پروژه‌های مختلف برای دراز مدت، کمک کننده باشد و در بروز بحران‌های خاص اقتصادی یا سیاسی از متضرر شدن شما جلوگیری کند. پس فرصت را از دست ندهید و تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تأثیر مذاکرات احتمالی برجام بر بازار آهن و فولاد

اولین و مهم‌ترین فاکتور مؤثر بر قیمت میلگردهای صنعتی، تلاطم ناشی از مذاکرات برجام است که هر از چند گاهی بازار آهن و فولاد را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد. کشور ما بیست و دومین تولید کننده فولاد در جهان و ششمین تولید کننده در آسیاست. آمارهای سال گذشته نشان ‌می‌دهد که قیمت میلگرد ایران حدود ۲۹ درصد زیر قیمت ترکیه است و با قیمت‌های صادراتی چین نزدیک به 19 درصد اختلاف دارد. رکود داخلی و محدودیت‌های صادراتی نیز عوامل دیگری هستند که ارزش محصولات فولادی ما در منطقه و جهان را کاهش داده‌اند.

ولی تأثیر احیای برجام بر بازار صنایع فولادی هیچ‌ وقت قابل پیش‌بینی نبوده و نمی‌توان آثار عمیق یا سطحی منحل شدن یا حتی انعقاد این قرارداد را ارزیابی کرد. در واقع مذاکرات برجام فقط به ‌صورت مقطعی روی قیمت فروش میلگرد صنعتی تأثیر می‌گذارد، ولی به سرانجام رسیدن آن می‌تواند بازار فولاد داخلی را متحول کند. شرکت‌های داخلی تولید کننده میلگردهای صنعتی در کشورمان از نظر کیفیت تولید در منطقه پیشتاز هستند و چنانچه بازارهای جدیدی برای آنها فراهم شود، روزهای بهتری را تجربه خواهند کرد.

نقش تورم جهانی در نوسان قیمت مقاطع فولادی

تورم جهانی یکی از معضلاتی است که صنایع مادر کشورهای در حال توسعه را تحت ‌تأثیر قرار داده ‌است. همان طور که احتمالاً می‌دانید بیش از 60 درصد مقاطع فولادی مصرفی کشورهای جهان توسط کشورهای در حال توسعه تولید می‌شود.

با افزایش نقدینگی و تورم در کشورهای در حال توسعه (از جمله ایران)، کلیه محصولات فولادی که میلگردهای صنعتی نیز شامل آنها می‌شود، دچار نوسان قیمت می‌شوند. از این رو بازار آهن آلات و مقاطع فولادی رونق خود را از دست می‌دهد و نوسان قیمت محصولات پرمصرفی مانند میلگردها به یک مشکل لاینحل تبدیل می‌شود.

نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی

شاید تا سال گذشته شنیدن عناوینی مانند «اُفت ارزش پول ملی» ما را متأثر می‌کرد، ولی شرایط اقتصادی که امروز کشور با آن مواجه است، منجر به مرگ ارزش پول ملی شده ‌است. تحریم های اقتصادی ظالمانه‌ای که طی سال‌ها بر مردم ایران تحمیل ‌شده و بحران مدیریتی که بدنه اقتصاد کشور با آن مواجه است، توانی برای پول ملی باقی نگذاشته که بتواند با ارزهای قدرتمند جهان از جمله دلار مقابله کند.

طبیعتاً نوسان قیمت دلار و بی‌ارزش شدن پول ملی موضوعی نیست که بازار محصولات آهن و میلگرد از آن دور باشد. هر چند کشور ما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میلگرد خاورمیانه است، ولی نوسان نرخ ارز و اختلاف تعجب ‌برانگیز آن با نرخ پول ملی همچنان نمی‌تواند برای صنایع تولید کننده فولاد آورده مالی قابل ‌توجهی داشته ‌باشد؛ چون قیمت جهانی محصولات و تولیدات ما حتی از کشورهایی مانند ترکیه هم پایین‌تر است.

نوسان نرخ عرضه و تقاضای میلگرد

به جرئت می‌توان گفت، در کشور ما عاملی که بیش از همه در شرایط بحرانی و خاص اقتصادی و سیاسی قیمت میلگردهای صنعتی و سایر مقاطع فولادی را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد، نرخ عرضه و تقاضای بازار است. مکانیزم کلی بازار آهن ایران این‌ چنین است که با افزایش عرضه، قیمت انواع میلگرد کاهش پیدا می‌کند و در مقابل با کاهش عرضه، قیمت‌ها به طور ناگهانی رشد می‌کنند.

این فاکتور مانند سایر عوامل نام‌ برده لاینحل نیست و با مدیریت بازار، تنظیم عرضه و تقاضا و ارائه دستورالعمل‌های قیمت گذاری قابل ‌کنترل است. در واقع تأثیر عرضه و تقاضا بر نوسان قیمت میلگرد را می‌توان با مدیریت صحیح مهار کرد.

هزینه های تولید میلگرد صنعتی

مانند هر صنعت تولیدی دیگری، در صنایع فولاد نیز قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید میلگرد، به‌طور مستقیم روی قیمت محصول نهایی تأثیرگذار هستند. میلگردها از جنس شمش فولاد تولید می‌شوند و قیمت شمش در اثر نوسان نرخ دلار همواره روند صعودی را در پی داشته ‌است.

از سوی دیگر هزینه‌های نیروی ‌انسانی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری از تجهیزات کارخانه، حمل و نقل و...، همگی مواردی هستند که به تولید کننده داخلی فشاری مضاعف وارد می‌کنند و وی ناچار است آنها را با افزایش قیمت محصولات و در بدترین حالت ممکن، تعدیل نیروی‌ انسانی و کاهش ظرفیت تولید جبران کند. بنابراین ملاحظه می‌کنید که حتی هزینه‌های تولید میلگرد نیز جزو فاکتورهای مؤثر بر قیمت آن محسوب می‌شود.

هزینه‌های مربوط به حمل و نقل

هزینه‌ حمل و نقل و قیمت سوخت نیز فاکتورهایی هستند که کمابیش روی نوسان قیمت میلگردهای صنعتی تأثیرگذار هستند و نمی‌توانیم نقش آنها را نادیده بگیریم. یکی از عواملی که خریداران داخلی برای اجرای پروژه های خود در نظر می‌گیرند، نزدیک بودن کارخانه تولید کننده میلگرد به محل پروژه آنهاست.

میلگردهای مصرفی معمولاً در حجم بالا حمل و نقل می‌شوند و برای ارسال به مسافت های طولانی لازم است کرایه حمل قابل‌ توجهی پرداخت شود. با توجه به اینکه در مسافت‌های طولانی هزینه سوخت (بنزین یا گازوئیل) ممکن است بیش از مقدار متعارف باشد، در نتیجه قیمت نهایی خرید میلگردها تحت ‌تأثیر هزینه حمل و نقل نیز افزایش پیدا می‌کند.

نوسان شاخص بورس و در نهایت، آخرین شاخص مؤثر بر قیمت میلگرد

شاخص بورس صنعت فولاد و آهن است. شاخص صنعت فولاد نشان دهنده سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های فعال در حوزه تولید مقاطع فولادی و صنعت آهن است. به طور کلی هر چقدر شاخص بورس این صنعت افزایش پیدا کند، قیمت مقاطع فولادی نیز به‌ دنبال آن افزایش خواهد داشت. البته این افزایش در مقایسه با سایر فاکتورهای نام ‌برده شده، تأثیر کمتری دارد، ولی قابل چشم پوشی نیست.

خرید انواع میلگرد ساده صنعتی با بهترین قیمت شرکت صنایع فولادی آذر گستر سدید با هدف رفع بخشی از نیاز صنایع کشور برای خرید میلگردهای صنعتی، به‌ صورت تخصصی در زمینه تولید میلگرد ساده صنعتی فعالیت می‌کند. این شرکت اولین تولید کننده میلگرد ساده صنعتی به طول 12 متر در تهران و یکی از 5 شرکت تولید کننده میلگردهای 12 متری و 6 متری در ایران است.

تمامی محصولات آذر گستر سدید از شمش فولاد باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌شوند. برای استعلام قیمت، دریافت مشاوره یا ثبت ‌سفارش، فقط کافی است به نشانی http://ahan2.com/ مراجعه نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان