اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108016784117514
در دسترس نیست

مقایسه‌ی تلویزیون هوشمند 4k با Full HD

تفاوت بین تلویزیون هوشمند 4k و Full HD

کد: 140108016784117514

، تهران , (اخبار رسمی): وقتی با صف پرشمار تلویزیون هوشمند روبه‌رو می‌شوید می‌توانید آنها را به دسته‌های گوناگون تقسیم کنید. ویژگی مهم این تلویزیون‌ها این است که، به اینترنت متصل می‌شوند از نسخه‌های مختلف اندروید پشتیبانی می‌کنند و مرورگر وب دارند. درواقع، آنها تلویزیونهایی هستند که با حفظ سمت همچون یک لپ‌تاپ بزرگ هم هستند!

تفاوت بین تلویزیون هوشمند 4k و Full HD
تفاوت بین تلویزیون هوشمند 4k و Full HD

همه چیز در مورد تلویزیون هوشمند 4k با Full HD

تلویزیونهای هوشمند، برای افرادی مناسب هستند که می‌خواهند طیف وسیعی از برنامه‌های آنلاین را در یک صفحه‌ی بزرگ تماشا کنند. این برنامه‌ها از بسترهای مختلفی پخش می‌شوند که همگی به اینترنت نیاز دارند. مثلا نتفلیکس (Netflix) از میان بسترهای خارجی و فیلیمو از بسترهایی هستند که می‌توان در آنها فیلم، سریال و انیمیشن دید. به همین خاطر، این تلویزیونهای هوشمند، بهترین گزینه برای این منظور هستند.

وقتی تصمیم به خرید این تلویزیونها گرفتید، نوبت به بررسی موارد دیگر می‌رسد. در این مقاله ما تمرکز را بر کیفیت تصویر گذاشتیم. یعنی با وضوح تصویر یا همان رزولوشن (Resolution) کار داریم. حال، ببینیم کیفیتهای 4k وFull HD چگونه هستند و چه تفاوتی دارند.

مقایسه‌ی تلویزیون هوشمند 4k با Full HD

اصطلاحات دنیای فناوری، همزمان با رشد سریع آن، ساخته و به دایره‌ی واژگان تخصصی فنی اضافه می‌شوند. از جمله این اصطلاحات، 4k (با تلفظ فارسی فورکِی) و Full HD (با تلفظ فول اچ‌دی) هستند. هردوی اینها، کیفیت و تصویری را که تلویزیون هوشمند نمایش می‌دهد توصیف می‌کنند.

پیش از آنکه به این اصطلاحات بپردازیم، نگاهی سریع به رزولوشن یا وضوح تصویر داشته باشیم.

اصطلاح رزولوشن تصویر تلویزیون چیست؟

رزولوشن تلویزیون، تعداد پیکسلهایی است که تصویر را روی صفحه نشان می‌دهند. این عدد را بر حسب ردیفهای افقی و عمودی تعیین می‌کنند. هرچه تعداد پیکسلها بیشتر باشد، یعنی تصویر باکیفیت‌تر است. زیرا در هر اینچ پیکسلها ریزتر، در نتیجه بیشتر هستند. تصویر باکیفیت‌تر، یعنی رنگهایی شفافتر، جزئیاتی دقیقتر و تصاویری زنده‌تر.

اصطلاحات مرتبط با رزولوشنهای متفاوت، درواقع بیانگر تعداد پیکسلها و میزان شفافیت و وضح تصویر هستند. H حرف اول واژه‌ی High و D، حرف اول Definition است. به طور کل، از نظر وضوح تصویر، 4 دسته‌بندی تلویزیون وجود دارد:

(High-Definition) HD: وضوح تصویر در این تلویزیونها، 720*1280 است که p720 هم گفته می‌شود. در بازه‌ای نسبتا طولانی، کیفیتی رایج و استاندارد بود. بسیاری از شبکه‎‌های تلویزیون ایران، با این کیفیت پخش می‌شوند.

Full HD(Full High-Definition): وقتی می‌گوییم کیفیت تصویر Full HD است، یعنی وضوح تصویر آن، 1080*1920 (1080 طول و 1920 عرض دستگاه) است. در این کیفیت، جزئیات به خوبی دیده می‌شود و رنگها شفاف هستند. یکی از رایجترین کیفیتها در فیلمها و سریالهای جدید خارجی است.

(Ultra High-Definition)4k: یکی از جدیدترین فناوریها در کیفیت تصویر است. به این دسته‌بندی کیفیت، UHD یا Ultra Full HD هم گفته می‌شود. تعداد پیکسلهای 4k، چهار برابر بیشتر از Full HD است و تولیدات رسانه‌ای زیادی در این کیفیت تصویر راهی بازار شده‌اند. از جمله سرویسهایی مانند نتفلیکس و آمازون. همینطور، تلویزیونهایی با این کیفیت، مناسب گیمرها هستند؛ زیرا کیفیت تصویر ایکس باکس و یا پی‌اس‌فایو (PS5) هم 4k است.

درواقع تلویزیونهایی با کیفیت 4k، این روزها در خط اول تولید و فروش هستند.

8k: مدال به‌روزترین فناوری کیفیت، دست این سری است. تعداد پیکسلهای آن، دو برابر 4k است و کیفیتی اعجاب‌انگیز دارد. در آینده، این کیفیت در تصویر تلویزیونها، حرف اول را می‌زند. اما در حال حاضر، حتی در کشورهای رده‌ی اول تکنولوژی هم، این نوع تصاویر جدید هستند و محصولاتی با این کیفیت، چندان فراگیر نیست. به همین خاطر قیمت آن بسیار بالاست و تولیدات رسانه‌ای هم هنوز چندان به این کیفیت در دسترس نیستند.

جمع‌بندی

یکی از معیارهای اساسی انتخاب تلویزیون هوشمند، کیفیت تصویر آن است. این کیفیت، طبعا بر کاربرد و درنهایت هزینه‌ی پرداختی برای یک محصول اثرگذار است. هرچه باکیفیت‌تر، قیمت گرانتر.

برای انتخاب اینکه کدام تلویزیون هوشمند برای شما مناسب‌تر است، ابتدا باید به کاربردی که از تلویزیون می‌خواهید و سپس به بودجه‌ی خود توجه کنید. برای نمونه، اگر شبکه‌های داخلی ایران را نگاه می‌کنید، تلویزیونی با کیفیت تصویر HD، پاسخگوی نیاز شماست، زیرا اکثر شبکه‌های تلویزیونی ایران، با این کیفیت پخش می‌شوند. به تناسب همین امر، قیمت آن نیز کمتر خواهد بود. اما فیلمها و بازیهایی با کیفیت 4k، با همان کیفیت پخش نمی‌شوند.

اگر اهل بازیهای کامپیوتری و فیلمهای باب روز هستید، کیفیت تصویر شما باید 4k را پشتیبانی کند تا از این تصاویر با کیفیت واقعیشان لذت ببرید، پس یک تلویزیون هوشمند با کیفیت کار شما را راه می‌اندازد.

تلویزیونهای 32 اینچ دنای دارای کیفیت HD، تلویزیونهای 43 دنای کیفیت Full HD، تلویزیونهای 50، 55 و 58 آن 4k هستند و شما می‌توانید بر اساس آنچه که به دنبالش هستید، از دناکالا آنها را تهیه کرده و استفاده کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دناکالا

دنای واقع در ایران، یکی از پیشگامان صنعت لوازم صوتی تصویری است که در سال 1391 با مأموریت “حس کیفیت برتر” تأسیس شد دنای یکی از برترین تولیدکننده تلویزیون، اسپیکر خانگی، گیرنده دیجیتال و ضبط ماشین است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار