اطلاعات تماس
  • 021881*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108156809621835
در دسترس نیست

راهنمای انتخاب رک شبکه مناسب

کد: 140108156809621835

، (اخبار رسمی): در انتخاب رک شبکه باید به چه نکاتی توجه کنید ؟ چه عواملی در قیمت رک شبکه تاثیر گذار است ؟ تمامی نکات طلایی در مورد انتخاب رک شبکه حرفه ای در این مقاله بیان شده است.

راهنمای انتخاب رک شبکه مناسب
راهنمای انتخاب رک شبکه

در مبحث فناوری اطلاعات، شبکه به عنوان اتصال حداقل دو سیستم کامپیوتری، از طریق کابل یا اتصال بی سیم تعریف می‌شود. ساده‌ترین شبکه متشکل از دو کامپیوتر است که توسط یک کابل به یکدیگر متصل شده‌اند و به این نوع شبکه، "همتا" می‌گویند؛ در این نوع شبکه هیچ سلسه‌مراتبی وجود ندارد و هر دو کامپیوتر دارای امتیازات یکسان می‌باشند. هر رایانه به داده‌های دستگاه دیگر دسترسی و قابلیت دارد تا منابعی مانند فضای دیسک، برنامه‌ها یا دستگاه‌های جانبی (چاپگرها و غیره) را به اشتراک بگذارد. امروزه شبکه‌ها پیچیده‌تر می‌باشند و فقط از دو کامپیوتر تشکیل نمی‌شوند؛ سیستم‌هایی با بیش از ده شرکت‌کننده، معمولاً از شبکه‌های سرویس گیرنده استفاده می‌کنند. در این شبکه‌ها، یک کامپیوتر مرکزی (سرور) منابع را در اختیار سایر شرکت کنندگان در شبکه (مشتریان) قرار می‌دهد. در حال حاضر شبکه یک عضو جدانشدنی و غیرقابل انکار در پیشرفت شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌باشد که در طرح ریزی الگوهای امنیتی بین کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی شبکه و شبکه‌سازی جایگاه مثبت و ویژه‌ای در بین مدیران شرکت و سازمان‌ها دارد و به همین علت، کاربران در تلاش‌اند تا از بهترین تجهیزات شبکه جهت ارتقای سیستم استفاده نمایند.

 

رک شبکه چیست ؟

محفظه‌ای فلزی که جهت نگهداری تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه مانند روتر، پچ پنل، سوئیچ، کابل، سیم و ... به کار گرفته می‌شود. رک شبکه یکی از مهم‌ترین ابزارها، جهت نگهداری از تجهیزات اکتیو شبکه است که به کمک آن قادر می‌باشید تا از تمامی قطعات، بهترین عملکرد را دریافت کنید. رک‌ها بر حسب نوع نصب، به دو دسته رک‌های دیواری و رک‌های ایستاده تقسیم می‌شوند که بنابر نیاز کاربر، تهیه یکی از دو مدل، توصیه می‌گردد. مدل دیواری این محصول معمولا برای مصارف خانگی و اداری است که پرفروش‌ترین ابعاد آن، رک 9 یونیت عمق 60 است؛ همچنین از مدل ایستاده برای نظم دهی به تجهیزات گسترده (صنایع) استفاده می‌شود. هنگام خرید رک شبکه توجه نمایید که حتماً از یک برند معتبر این محصول را تهیه کنید؛ زیرا در این محفظه یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجهیزات شبکه قرار می‌گیرد که امنیت و نگهداری آن‌ها به شدت ضروری است. اگر قصد استفاده از این محصول را در یک فضای خارجی دارید، رک بارانی بهترین گزینه می‌باشد. محفظه این محصول به نحوی تولید شده است که قابلیت دارد تا در برابر رطوبت، فرسودگی و شکستن مقاوم باشد و از تجهیزات شبکه در فضای بیرونی، محافظت کند.

 تفاوت مهم رک شبکه و رک سرور

رک سرور و رک شبکه دو ابزار متفاوت و دارای کاربردهای مختلفی می‌باشند. همان‌طور که از نام رک سرور مشخص است، جهت نگهداری از سرور و تجهیزات آن از جمله مانیتور، استوریج و ... استفاده می‌شود. رک شبکه نیز برای محافظت از تجهیزات شبکه مانند پچ پنل و کابل است که طراحی رک شبکه به نحوی می‌باشد تا دسترسی به کابل و تجهیزات داخلی آسان‌تر صورت بپذیرد. ارتفاع هر دو رک (شبکه و سرور) یکسان می‌باشد اما عمق رک سرور به دلیل نیاز به فضای بیشتر، عمیق‌تر است.

 انواع رک شبکه

تجهیزات استاندارد شبکه داخل رک قرار می‌گیرد که در دو نوع متفاوت دیواری و ایستاده می‌باشند. مدل دیواری اغلب دارای ارتفاع 9،7،6،5 یونیت است که هر یونیت برابر 4.445 سانتی‌متر می‌باشد. عمق رک‌های دیواری متفاوت است و در ابعاد 35، 45 و 60 سانتی‌متر طراحی و تولید می‌شوند. رک‌های 9 یونیت از تنوع بیشتری برخوردارند و امکان باز شدن درب‌های بغل آن نیز وجود دارد. در صورتی که نیاز به نگهداری و محافظت از تجهیزات در یک فضای کوچک را دارید، جهت خرید رک دیواری اقدام کنید؛ زیرا با اشغال کردن فضای کوچکی از شما، قابلیت دارد تا از تجهیزات شبکه، نهایت محافظت و نگهداری را به عمل بیاورد. رک‌های ایستاده نیز مانند رک دیواری در ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند که برای کاربردهای صنعتی مناسب است؛ زیرا در مرکز قرارگرفته و فضای بیشتری را اشغال می‌‌کند.

تفاوت رک شبکه دیواری با رک شبکه ایستاده

رک ایستاده و دیواری به لحاظ کارکرد، ویژگی و ابعاد با یکدیگر تفاوت دارند که به بررسی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت رک دیواری با ایستاده از نظر کارایی: رک ایستاده به دلیل اشغال فضای بیشتر و ارتفاع بلندتر، جهت به‌کارگیری در فضاهای بزرگ به ویژه دیتاسنترها و تجهیزات سنگین، انتخاب هوشمندانه‌ای است. در واقع سازمان‌ها و شرکت‌هایی که دارای یک فضای بزرگ و اختصاصی جهت چیدمان تجهیزات شبکه هستند، مناسب است که رک‌های ایستاده را انتخاب نمایند. اما ویژگی بارز رک‌های دیواری، امکان نصب آن‌ها روی دیوار است؛ این ویژگی باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود. رک‌های دیواری برای کسب و کارهای کوچک، ادارات، شبکه‌ها خانگی و.... مناسب است.

تفاوت رک دیواری با ایستاده از نظر ابعاد: ابعاد رک‌های ایستاده در بازار از 12 تا 47 یونیت موجود و عمق‌هایی که برای این مدل از رک در نظر گرفته شده است 60، 80 و 100 سانتی متر می‌باشد. رک ایستاده 47 یونیت با عمق 100 سانتی متر، یکی از بزرگ‌ترین ابعاد رک است. ابعاد رک‌های دیواری به دلیل اشغال فضای کمتر، کوچک‌تر می‌باشند و عمدتاً در سایزهای 4 تا 12 یونیت با عمق 35، 45 و 65 طراحی و تولید می‌شوند.

تفاوت رک دیواری با ایستاده از نظر ویژگی: از بارزترین ویژگی‌های رک ایستاده می‌توان به چرخ‌های آن اشاره کرد؛ این ویژگی برای جابه‌جایی آسان رک در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، ویژگی‌هایی از جمله ضد زلزله بودن، امکان افزودن فن، قابلیت دسترسی از 4 طرف رک، مجهز بودن به درب‌های توری و ... را دارد. این در حالی است که بارزترین قابلیت رک‌های دیواری، اشغال فضای کم، مجهز بودن به قفل در پنل‌های جانبی، مقاومت در برابر گرد و غبار، ساختار ساده جهت سیم کشی و ... اشاره کرد.

نکات مهم انتخاب رک متناسب با شبکه

جهت انتخاب رک شبکه مناسب، باید دقت بفرمایید که بنا بر نیاز اصلی این محصول تهیه شود. جهت به‌کارگیری رک شبکه در منزل توصیه می‌شود که از نوع دیواری آن استفاده کنید؛ زیرا این مدل قابلیت دارد که در یک فضای 6 متری بر روی سقف نیز نصب شود، درحالی‌که مدل ایستاده آن جهت نصب، به یک فضای بزرگ نیاز دارد. مدل رک شبکه از کارایی اصلی محصول نمی‌کاهد و هر دو مدل ایستاده و دیواری، قابلیت محافظت از تجهیزات شما را دارند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021881*****
[نمایش اطلاعات]