اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140110056891522079
در دسترس نیست

دوره های آموزش کوچینگ

کوچینگ چیست

کد: 140110056891522079

، (اخبار رسمی): به طورکلی، کوچینگ فرایندی است که به کمک آن، فرد یا گروهی از افراد می‏تونن درباره اینکه چه کسی هستن، چه چیزی براشون اهمیت داره، نقاط قوت، چالش‏ها، راه حل و گزینه‏‌های ممکن به آگاهی برسن. در همین راستا، به اقدام‌‏های لازم برای ایجاد تغییرات در کار و زندگی خود فکر کنن و نسبت به آن‏ها آگاه بشن.

کوچینگ چیست
کوچینگ چیست

برگزاری حرفه ای ترین دوره های کوچینگ شامل بیزینس کوچینگ، کوچینگ کسب و کارف کوچینگ فردی و ... در آموزشگاه فنی و حرفه ای هایا همراه با اعطای مدرک رسمی فنی و حرفه ای

واژه کوچینگ را ممکن است زیاد شنیده باشین؛ یا این اصطلاح به گوش شما خورده باشه که کمک گرفتن از یک کوچ می‏تونه تاثیر زیادی بر بهبود روند زندگی شما داشته باشه. اما اگر قرار باشه وقت و انرژی خودتون را برای جلسات کوچینگ صرف کنین، ارزش داره که کمی زمان بگذارین تا با واژه کوچینگ و نحوه عملکرد این فرآیند آشنا بشین.

من دیدگاه شخصی خودم را اینجا با شما به اشتراک میگذارم. البته این دیدگاه با دیدگاه سازمان‏‌های حرفه‌‏ای و شناخته شده کوچینگ مانند، فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) ، انجمن کوچینگ (AC) و شورای کوچینگ و منتورینگ اروپا (EMCC) در یک راستاست.

به طورکلی، کوچینگ فرایندی است که به کمک آن، فرد یا گروهی از افراد می‏تونن درباره اینکه چه کسی هستن، چه چیزی براشون اهمیت داره، نقاط قوت، چالش‏ها، راه حل و گزینه‏‌های ممکن به آگاهی برسن. در همین راستا، به اقدام‌‏های لازم برای ایجاد تغییرات در کار و زندگی خود فکر کنن و نسبت به آن‏ها آگاه بشن.

اگر کوچینگ را در مقایسه با نظام‏های آموزشی بررسی کنیم، میشه اینطور گفت که در نظام‏های معمول آموزشی، دانش از فرد تعلیم دهنده به افراد دیگر منتقل میشه. در حالی که در کوچینگ انتقال مفاهیم آموزشی وجود ندارد.

فرایند کوچینگ به چه شکلی است؟

فارغ از کیفیت این انتقال این را در نظر بگیرین که یک دانش برای همه در نظر گرفته شده است. اما در فرایند کوچینگ، یک کوچ باید فضایی را ایجاد کنه که فرد را به فکر کردن و بررسی در ذهن خودش وادار کنه.

برای اینکار یک کوچ باید فضایی امن و خلاق برای گفت و گو ایجاد کنه. این کار با خوب گوش کردن، همدلی، بازخورد به موقع دادن و دوری از هرگونه قضاوت و داوری امکان پذیر است. از طرفی کوچ با مطرح کردن سوال‏هایی که ذهن مراجع را به چالش می‏کشه به او کمک می‏کنه تا اهدافش را دقیقا شناسایی کنه. پس از این آگاهی، مسئولیت هدف خود را بپذیره، نقاط قوت و زمینه‏‌های پیشرفتش را ارزیابی کنه و راه‌حل‌‏های موجود را برای اقدام و حرکت رو به جلو پیدا کنه.

توجه کنین که هر فرد با توجه به توانمندی و اهداف خود، آگاهی به شرایط حال حاضرش برای رسیدن به هدف خود، به راه حل‏هایی میرسه که در نهایت منجر به یک اقدام میشه. هر فردی با دلیل خاص خود می‏تونه به یک کوچ، مراجعه و از جلسات کوچینگ استفاده کنه. این دلیل می‏تونه ایجاد یک تغییر خاص در زندگی، کسب و کار و شغل یا حتی روابط فرد با دیگران باشه.

امیدوارم تا اینجا تونسته باشم شما را تا حدودی با کوچینگ آشنا کنم. برای کمک بیشتر به روشن شدن ماهیت کوچینگ، تعریف چند تا از کارشناسان این حوزه را هم در اینجا ذکر می‏‌کنیم.

کوچینگ چیست ؟ کوچینگ یعنی آزاد کردن توان بالقوه فرد برای بالا بردن سطح عملکرد آن فرد.

کوچینگ به جای اینکه به افراد آموزش بده به اونها کمک می‏کنه تا یاد بگیرن (وایتمور، جى.، 2004).

فرایند کوچینگ، یادگیری و پیشرفت را ممکن می‏کنه و از همین رو باعث بهبود عملکرد میشه.

برای موفق شدن، کوچ نیازمند کسب دانش و درک فرایند است. همچنین او نیازمند ترکیبی از سیاست‏ها، مهارت‏ها و روش‏هایی است که با کار کوچینگ متناسب باشه (پارسلو، 1999).

فدراسیون بین المللی کوچینگ این مهارت را اینطوری تعریف می‏کنه:

مشارکت با مراجع در یک فرایند خلاق و تامل برانگیزی که آن‏ها را به پیشرفت و توسعه توان حرفه‏‌ای و شخصی خود تشویق می‏کنه.

کوچینگ در موارد زیادی کاربرد داره:

شکی در این نیست که کوچینگ درموارد زیادی کاربرد داره اما، از نظر کاربردی تفاوت‌‏های زیادى وجود داره، که اونها به دو گروه اصلی تقسیم می‏کنن:

گروه اول، از مفهوم عام کلمه کوچ در کسب و کار خود استفاده می‏کنن. این گروه از افراد گزینه‌‏ها، راه‌حل‌‏ها، ابزار و تکنیک‏‌ها را در اختیار شما میذارن تا به آن عمل کنین. ممکنه شما دوست داشته باشین فردی به شما پیشنهاد و راهکار ارائه بده. ولی حواستون باشه این راه‌کارها ممکنه برای گروهی از افراد کارساز باشه ولی لزوما برای شما راه حل مناسبی نباشه و در نتیجه نتونین به راه حل پیشنهادی تعهد کاملی داشته باشین. اما کوچینگِ حرفه‌‏ای دقیقا همان کوچینگ با معنای تخصصی است، که در آن کوچ به پرسیدن سوال‏‌هایی که به شما فرصت پیدا کردن راه حل ابداعی خودتون را میده بسنده میکنه.

گروه دوم، کوچ در این حالت به طور قطع به شما توصیه‌‏ای نمی‏کنه و به ندرت به شما پیشنهاد میده. اگر چه او با سوال و جواب ماهرانه به شما کمک می‏کنه از دیدگاه متفاوتی به موقعیت نگاه کنین، به شفافیت برسین و گزینه‌‏ها را کشف کنین. در عین حال، تناقض‏‌ها را به چالش بکشین و مسئولیت تمام و کمال کارهای خود را بپذیرین.

مزیت این نوع کوچینگ نسبت به نوع اول در این است که شما در مقام یک مراجع، به جای انجام کارهایی که به شما امر شده می‏تونین مالکیت کامل راه‌حل‏‌های خودتون را داشته باشین. این رویکرد کمک می‏کنه اعتماد به نفس شما تقویت بشه و توانایی تغییر زندگی را در خود احساس کنین.

تفاوت کوچینگ، منتورینگ و مشاوره

معمولا کلمات کوچینگ و مشاوره را به جای هم به کار میبرند و با هم اشتباه می‏گیرن. بیائید با هم نگاهی به تفاوت این واژه‌‏ها بیندازیم:

مشاور یا منتور فردی است که اغلب نسبت به مراجعین خود با تجربه‏‌تر، ماهرتر یا با دانسته‌‏های بیشتر است. این فرد تخصص خاصی در موضوعی که بهش مراجعه کردن داره‌ و با توجه به تجربه یا تخصصش به پیشرفت یا حل مسئله مراجع کمک می‏کنه.

برای مثال، اگر شخصى تازه وارد یک محیط کاری بشه، یک منتور که تجربه انجام آن کار را از قبل داره، می‏تونه فوت و فن‏‌های کار را به فرد تازه وارد یاد بده. همچنین به سوالاتش جواب بده و در شرایط سخت ازش پشتیبانی کنه.

اما یک راهنما ممکنه در طى ارتباط کارى، از سیاست‌‏ها و روش‌‏هاى زیادى استفاده کنه و با به کارگیرى کوچینگ، سوال‌‏هایی را از کارآموزان بپرسه که آن‏ها را به سمت پیدا کردن راه حل سوق بده.

در واقع کوچینگ قصد داره فرصت فکر کردن، بالا بردن آگاهى و انجام اقدام‌‏های هدفمند را در اختیار افراد قرار بده.

انواع کوچینگ و کاربردهای آن

مهارت کوچینگ دارای شاخه های مختلفی است که هر فرد بسته به نوع نیاز خودش میتونه از اون بهره ببره. در واقع کوچینگ در زمینه های مختلفی میتونه به ما کمک کنه. از کوچینگ توسعه فردی تا کوچینگ کسب و کار همگی جزو مهارت‌هایی هستند که هر فرد با توجه به موقعینتش میتونه از این خدمات بهره ببره و باعث ارتقا مهارت های خودش و یا سازمان و کسب و کار خود بشه.

مدرک فنی و حرفه ای کوچینگ و آموزشگاه کوچینگ

تعاونی کوچینگ

دوره های کوچینگ

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش