اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140110076895617514
در دسترس نیست

چیدمان سینما خانگی در منزل

5 نکته‌ی ظریف جای گذاری اسپیکر خانگی در منزل

کد: 140110076895617514

، تهران , (اخبار رسمی): جای‌گذاری اسپیکر خانگی، یکی از عواملی است که بر صدای آن اثرگذار است. هرقدر هم اسپیکر خانگی شما باکیفیت باشد، اما چیدمان درستی در فضا نداشته باشد، صدایی که از آن به گوش می‌رسد در حد کیفیت واقعی آن نخواهد بود.

5 نکته‌ی ظریف جای گذاری اسپیکر خانگی در منزل
چیدمان سینما خانگی در منزل

برای چیدن اسپیکر در فضاهای داخلی و خارجی، رویه‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله اسپیکرهای خانگی که در داخل منزل کاربرد دارند، مدنظر ما هستند.

چیدمان تلویزیون و سینما خانگی

کیفیت صدایی که به گوش می‌رسد به عوامل کوچک و بزرگ مختلفی بستگی دارد. رعایت این اصول جای‌گذاری، کمی آزمون و خطا در چینش و اصلاح با جابه‌جایی، در کنار کیفیت مناسب اسپیکر خانگی، بهترین صدا را از اسپیکر به دست خواهد داد. برای آشنایی با این قواعد جای‌گذاری، با ادامه‌ی مقاله همراه باشید.

Sweet Spot چیست؟

این اصطلاح، در لغت یعنی نقطه‌ی شیرین. اما در اصطلاح فنی، به نقطه‌ای گفته می‌شود که در آن، یک اسپیکر، با توجه به تنظیمات و کارکردش، بهترین صدا را دارد. در ساخت اسپیکر، صدا و نحوه‌ی پخش آن از دید فیزیکی نیز نقش مهمی دارد. سه عامل بازتاب، فاصله و زاویه، از عوامل مهمی هستند که روی کیفیت صدا تاثیر می‌گذارند، پس در تعیین Sweet spot نیز نقش تعیین کننده دارند. می‌توانید با نشستن در قسمتهای مختلف، صدایی را که به گوش شما می‌رسد، امتحان کنید.

اصول جای گذاری اسپیکر خانگی

1 – محل نشستن شنونده را مشخص کنید.

نسبت جایگاه شنونده و اسپیکر، بر کیفیت صدای نهایی تاثیر دارد. اگر بین شنونده و اسپیکر مانع باشد، یعنی شنونده نتواند اسپیکر را کامل ببیند، صدا هم با کیفیت درستی به گوش وی نمی‌رسد.

این تعیین جایگاه، از نظر ارتفاع گوش شنونده هم مهم است. بهتر است اسپیکر در راستای گوش شنونده باشد. بالاتر یا پایین‌تر بودن ارتفاع آن از سطح گوش، کیفیت صدایی که به گوش می‌رسد را پایین می‌آورد. مخصوصا توییترها حتما باید در ارتفاع گوش شنونده باشند؛ زیرا گوش انسان، صداهای زیر را در ارتفاع همسطح بهتر می‌شنود.

طبق اصول، باید جایگاه شنونده و اسپیکرها، یک مثلث را شکل دهد. یک راس، شنونده و هر اسپیکر، یکی دیگر از راسهای این مثلث را تشکیل می‌دهد.

2- بر اساس تعداد اسپیکر و ساب ‌ووفر، نحوه جای‌ گذاری تا حدودی مشخص می‌شود:

حتما در توضیحات مرتبط با اسپیکرها، با اعدادی شبیه 5.1، 7.1 یا 1.9 و مانند آن مواجه شده‌اید. این ترکیب عددی، مشخص‌کننده‌ی تعداد اسپیکر و تعداد ساب‌ووفر است. یعنی عدد چپ تعداد اسپیکر و رقم سمت راست تعداد ساب است. تعداد این اجزا، راهنما و از اولین گامها است برای نحوه‌ی چیدمان آن.

سیستمهایی با دو اسپیکر و یک ساب‌ووفر نیز هستند که عدد آنها 2.1 است؛ این اسپیکرها استریو (Stereo) خوانده می‌شوند. اکثر آثار سینمایی با سیستمهای 5.1 هماهنگ هستند. سیستمهای 7.1 یا 9.1، با فراهم ساختن تعداد بیشتر اسپیکرها، صدایی چندوجهی مانند سینما تامین می‌کنند. این سیستمها، در اصطلاح سیستمهای فراگیر (Surround) نام دارند. از سیستمهای تک کاناله (Mono) و سیستمهای چهارصدایی (Quadraphonic) هم می‌توان نام برد.

3- وقتی تعداد اسپیکرها مشخص شد، آنها را بر اساس کارکرد و جایگاهشان جای‌ گذاری کنید.

اهمیت مورد اول، یعنی تعیین جایی که شنونده می‎‌نشیند اینجا خود را نشان می‌دهد. اسپیکری را که با حرف L مشخص شده (L=مخففLeft=چپ)، نسبت به جایگاه شنونده در سمت قرار دهید. به همین ترتیب اسپیکری که با حرف R مشخص شده (R= مخففRight= راست) در سمت راست قرار می‌گیرد.

اسپیکرهای خانگی، سه طیف صدایی را ارائه می‌کنند: زیر، میانه، بم؛ اجزای پخش کننده‌ی این سه طیف نیز به همین ترتیب توییتر، میدرنج و ساب‌ووفر نام دارند. در برخی اسپیکرها، ساب‌ووفر به شکل جداگانه تعبیه شده است. اگرچه الزام خاصی برای محل ساب‌ووفر وجود ندارد، اما دو نکته‌ی ریز وجود دارد که برای بی تاثیر نیست. بهتر است ساب‌ووفر یک کنج یا گوشه‌ی اتاق قرار گیرد و از دیوار فاصله داشته باشد. فاصله‌ای بین 20 تا 30 سانت، مناسب است.

4- برای دیوارها و زمین بدون پوشش (لخت)، فکری بکنید!

زمین بدون پوشش (موکت و/یا فرش) و دیوارها، صدا را منعکس می‌کنند. در نتیجه آن صدایی که به گوش شنونده می‌رسد با صدایی که در اصل از اسپیکر تولید شده، تفاوت دارد. این پوشش زمین و یا آویزان کردن چیزی به دیوار، به دکور و سلیقه‌ی شما برمی‌گردد؛ اما اگر بتوانید راه حلی برای پوشش دیوار و زمین پیدا کنید، مانع انعکاس صدا می‌شوید.

سطوح سخت و صاف، انعکاس را بالا و سطوح نرم مانند موکت، پایین می‌آورند. هرچه انعکاس کمتر باشد، صدا طبیعی‌تر به گوش می‌رسد.

5- بی خیال گوشه‌ها شوید!

به جز ساب‌ووفر، بقیه‌ی اجزا بهتر است در گوشه‌ها قرار نگیرند. زیرا در فرکانسهای پایین، باعث کاهش پاسخ می‌شود. در نتیجه ممکن است تنظیمات را، در حالیکه لزومی ندارد تغییر دهید.

صحبت پایانی

پس از آنکه با انواع باند خانگی آشنا شدیم و اسپیکر موردنظر را تهیه کردیم، به چیدمان اسپیکرها می‌رسیم. همانطور که در این مقاله دیدیم، برای آنکه صدای اسپیکر در حداکثر توان آن باشد باید قواعدی را رعایت کرد. این قواعد، طبق دانشی هستند که متخصصان از فیزیک صدا و ساختار اسپیکر دارند.

برای مطالعه‌ی انواع مدلهای اسپیکر ایستاده، شما را دعوت می‌کنیم تا سایت دناکالا را بازدید نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دناکالا

دنای واقع در ایران، یکی از پیشگامان صنعت لوازم صوتی تصویری است که در سال 1391 با مأموریت “حس کیفیت برتر” تأسیس شد دنای یکی از برترین تولیدکننده تلویزیون، اسپیکر خانگی، گیرنده دیجیتال و ضبط ماشین است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

دکوراسیون و منزل