اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140112037176422345
در دسترس نیست

در اردیبهشت ۱۴۰۲، و با حضور دست اندرکاران و فعالان زیست‌بوم فناوری کشور

نخستین پروژه شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان افتتاح می‌شود

کد: 140112037176422345

، (اخبار رسمی): به زودی با افتتاح یک مجموعه مدرن و اختصاصی برای فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، برنامه کلان کشوری توسعه شبکه فناوری و نوآوری، وارد مرحله تازه‌ای از رشد، بالندگی و پویایی خواهد شد.

نخستین پروژه شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان افتتاح می‌شود
نخستین پروژه شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان افتتاح می‌شود

براساس گزارش‌ها، این مجموعه فناوری که برای اسکان اختصاصی شرکت‌های فناور، نوآور و دانش‌بنیان طراحی و اجرا شده است، به عنوان اولین تجربه جدی شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان، در منطقه شش تهران و در خیابان بزرگمهر به بهره‌برداری خواهد رسید. 

مجموعه فناوری بزرگمهر نشان بخشی از یک برنامه درازمدت این شرکت برای حمایت از بخش فناوری و استارتاپ‌های حوزه دانش‌های نوین و تکنولوژی‌محور است که هدف نهایی آن اعتلای عرصه فناوری کشور به عنوان بازوی عملیاتی و موتور محرکه توسعه کشور در دهه‌های آتی ذکر شده است. 

شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان که مدتی است به همت تعدادی از نیک‌اندیشان علاقه‌مند به توسعه تکنولوژیک کشور بنیان گذاشته شده و با مجموعه‌ای از تجربیات و علاقه‌مندی‌های موسسان و مدیران خود در زمینه‌های ساخت و ساز، آموزش، توسعه و دانش پشتیبانی می‌شود، یک راهبرد عملیاتی و عملی را در زمینه توسعه فناوری‌های نوین دنبال می‌کند. راهبردی که از مجرای کمک به شرکت‌ها و تیم‌های فناور و استارتاپ‌های خلاق و نوآور چشم‌انداز روشنی را برای بخش فناوری کشور ترسیم می‌کند. 

جانمایی، مطالعات بنیادین، رصد تحولات جهانی در حوزه فناوری و شرکت‌های پیشرو، بومی‌سازی تجربه‌های جهانی و مدل‌سازی آن در داخل کشور، ایجاد سخت‌افزارها و زیرساخت‌های استاندارد، مهمترین خط‌مشی‌های شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان است که در اولین گام، در قالب مجموعه فناوری نشان بزرگمهر به منصه ظهور می‌رسد. 

از جمله مهمترین نقاط قوت شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان، می‌توان به توانایی‌های عملیاتی این مجموعه و از پیش رو برداشتن موانع حقوقی، قانونی، مالی و سخت‌افزاری برای ساخت تعدادی از مجموعه‌های فناوری اشاره کرد. 

همکاری‌های نزدیک با نهادهای مرتبط و موثر بر حوزه فناوری و نوآوری کشور؛ مانند شهرداری‌ها، بانک‌ها و نهادهای مالی، معاونت فناوری ریاست جمهوری و مهمتر از همه، تعامل نزدیک و گسترده با دانشگاه‌های کشور، به عنوان بازوی علمی‌ و مرکز ثقل نوآوری و فناوری، از دیگر توانایی‌های مجموعه نشان است. 

این پتانسیل‌ها و همکاری‌ها در گام نخست و در ارتباط با مجموعه فناوری بزرگمهر، در همکاری نزدیک با دانشگاه امیرکبیر، شهرداری تهران و معاونت علمی‌ نهاد ریاست جمهوری فعلیت یافته است. 

حقیقت این است که در مجموعه‌های مختلف کشور پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که شاید بتوان گفت که به صورت جزیره‌های جداگانه، این ظرفیت‌ها به اندازه کافی از قوه به فعل تبدیل نشده است. 

برای مثال در حمایت از حوزه دانش‌بنیان کشور معاونت فناوری ریاست جمهوری یکی از دغدغه‌مند‌ترین بخش‌های کشور است. اما شاید برنامه‌ها و ایده‌های این نهاد بدون حمایت بخش خصوصی، مانند مجموعه نشان به قدر کافی در ساحت فناوری کشور اثرگذار نباشد. 

از سوی دیگر، ایجاد یک حلقه اتصال صحیح و کارشناسی شده بین نهاد دانشگاه و شرکت‌های حوزه فناوری و نوآوری نیز می‌تواند اثرات به مراتب بهتری بر ساحت فناوری کشور داشته باشد. 

تعامل نزدیک با شهرداری برای ساماندهی فضاهای شهری و جانمایی مکان‌های مناسب برای ایجاد مجموعه‌های فناوری، پس از مطالعات اولیه و نیازسنجی‌ها و رصد جامع همه جوانب، میسر است. این تعامل، صرفا می‌تواند در همکاری نزدیک با شرکت‌هایی چون شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان به یک راهبرد کلان شهری و کشوری بدل شود. 

یکی از اهداف شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان، که در اردیبهشت ۱۴۰۲ با افتتاح مجموعه فناوری نشان بزرگمهر تحقق می‌یابد، ایجاد ارتباطات عمیق «بین بخشی» است که در بالا به برخی از آنها اشاره شد. 

ایجاد محیط مناسب کار برای شرکت‌های فناور مهمترین راهبرد شرکت نشان 

مجموعه فناوری نشان بزرگمهر در بردارنده 48 واحد مدرن و تخصصی است که صرفا برای اسکان و استقرار شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و نوآور در نظر گرفته شده است. 

مدیران شرکت نشان تاکید دارند که در راستای حمایت از بخش فناوری و نوآوری کشور، مجموعه‌های ساخته شده از سوی نشان، به عنوان فضایی متفاوت با حداکثر استانداردهای جهانی، برای فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور طراحی و ساخته می‌شود که براساس این الگوها و همین‌طور بر اساس سیاست‌ها و علاقه‌مندی‌های بنیانگذاران نشان، در مجموعه‌های احداث شده، اولویت با شرکت‌های متعارف و عمومی‌ نخواهد بود. 

به نظر می‌رسد این سیاست‌گذاری کلی مطابق با استانداردهایی است که دهه‌های گذشته در کشورهای توسعه یافته دنبال شده است. 

به این معنا که مجموعه‌ها و بخش‌هایی در شهرهای فناوری جهان ایجاد می‌شوند که صرفا محلی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است. 

نتایج و دستاوردهای شرکت‌های بزرگ جهانی که با استفاده از امکانات این شهرک‌های فناوری رشد کرده و محصولات خلاقانه ای عرضه کرده اند، به خوبی نشان می‌دهد که این الگوی تجربه شده تا چه حد در رشد شرکت‌های فناوری جهان موثر بوده است. 

بهینه‌سازی شرایط و فضای کار، در اختیار گرفتن تجهیزات و امکانات استاندارد، تملک فضاهای کاری، کمک به دسترسی استارتاپ‌ها به کمک‌های دولتی و ملی و شتابدهی فعالیت‌ها و رشد این تیم‌های دانش‌بنیان از جمله برنامه‌های موثر ملی است که در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دنبال می‌شود. 

البته در این فرایند، عموما همکاری‌های نزدیکی میان بخش خصوصی و بخش دولتی، به عنوان حامی‌ و پشتیبان اکوسیستم فناوری، صورت می‌گیرد. چرا که چابکی و سرعت عمل بخش خصوصی می‌تواند عملی شدن چنین فرآیندی را تضمین کند. این همان ایده و برنامه‌ای است که شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان در حال محقق کردن آن است. 

گفتنی است که این برنامه قرار است در سال‌های آینده نیز به عنوان یک برنامه ملی توسعه، با قدرت دنبال شود. 

مجتمع فناوری نشان بزرگمهر تجربه موفق همکاری بین بخشی 

همان‌طور که گفته شد، پروژه بزرگمهر در خیابان بزرگمهر تهران را می‌توان نمونه خوبی از همکاری بین بخشی به شمار آورد که در آن شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان توانسته است حلقه اتصال نهادهایی چون شهردای، معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه امیرکبیر باشد. 

محصول این همکاری نزدیک ایجاد یک ارزش افزوده قابل قبول برای ساحت فناوری و نوآوری کشور بوده است. 

در اختیار گذاشتن واحدهای مجهز و مدرن به صورت مالکیت، حمایت‌های حقوقی و قانونی شهرداری و ایده‌پردازی‌ها و تسهیلگری‌های معاونت علمی و اتکا به بازوی علمی‌ دانشگاه امیرکبیر در خلق این ارزش کاملا مشهود بوده است. 

پروژه بزرگمهر اولین پروژه شرکت نشان است که در بهار 1400 ساخت آن شروع شد و به گفته مسئولان این شرکت همه واحد‌های آن تا بهار ۱۴۰۲ به شرکت‌های متقاضی دانش‌بنیان و فناور تحویل داده خواهد شد تا این مجموعه عرصه فعالیت 48 شرکت فناور و نوآور باشد که با استفاده از وام‌های مناسب، تملک دفتر کار خود محقق کنند.

براساس این گزارش، شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان، در حال ایجاد تسهیلاتی برای شرکت‌های نوآور در قالب واحد‌های بزرگمهر است تا جایی که حتی برخی از شرکت‌ها بتوانند فقط با 10 درصد ارزش ملک، قرارداد خرید دفتر خود را امضا کنند و مابقی را از طریق تسهیلات بانکی پنج ساله بپردازند. 

مجتمع فناوری نشان بزرگمهر که به زودی با حضور مسئولان حوزه‌های شهری، بانکی، فناوری و دانشگاهی افتتاح می‌شود، در هفت طبقه ساخته شده است و از نظر موقعیت شهری، در میانه دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران و در فاصله نزدیک با دانشگاه شریف، یکی از مناسب‌ترین جانمایی‌ها برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است. 

بهره‌مندی از کلیه امکانات و تجهیزات فنی، ارتباطی، رفاهی، ایمنی و زیرساخت‌های مورد نیاز شرکت‌های فناور را می‌توان از ویژگی‌های مجموعه بزرگمهر دانست که در اردیبهشت ۱۴۰۲به طور رسمی‌بهره برداری از آن آغاز می‌شود. 

زیرساخت‌های اداری استاندارد، شبکه فیبر نوری و اینترنت پرسرعت، شبکه برق مناسب، اتاق جلسات با امکانات استاندارد برای نشست‌های کاری، روف‌گاردن، فضاهای عمومی‌ و اشتراکی وسیع و دلباز و به طور کلی، محیط حرفه ای برای فعالیت‌های حرفه ای در حوزه فناوری را می‌توان بخشی از جزئیات این پروژه به شمار آورد. 

از دید کلی، کمک به بهبود فضای کار شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها، در راستای توسعه عمومی‌کشور مهم‌ترین هدف پروژه‌های مشابه پروژه بزرگمهر است که در سال‌های آتی درباره آنها خبر‌های زیادی خواهیم خواند.

موقعیت مکانی پروژه بزرگمهر شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان

این پروژه در کنار پهنه نوآوری دانشگاه امیرکبیر قرار گرفته است که در حال حاضر بیش از 300 شرکت دانش‌بنیان، فناور و نوآور در این پهنه مشغول فعالیت هستند و در کل زمینه اشتغال بیش از 1200 نفر در این پهنه فراهم است که گام مناسبی در توسعه اشتغال دیجیتال و فربه تر شدن زیست‌بوم فناوری کشور به شمار آورد. 

همکاری دانشگاه امیرکبیر در تحقق پروژه بزرگمهر نشان از یک منظر دیگر نیز حائز اهمیت است. به این خاطر که این دانشگاه به عنوان سرسلسله دانشگاه‌های صنعتی کشور، برنامه‌های گوناگونی در مسیر تحقق دانشگاه نسل سوم در دست اجرا دارد. از این رو، تعامل دو سویه بین شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر را باید به فال نیک گرفت. 

لازم به ذکر است که با ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، زیرساخت‌های فناورانه محدودیتی برای استقرار در شهرها نخواهند داشت و از این رو در برنامه‌های کلان کشوری، احداث برج‌های فناوری گامی‌اساسی در توسعه این بخش در نظر گرفته شده است. 

این قانون به خوبی نشان می دهد که حضور شرکت‌های توانمند مانند شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان، بویژه با تجربه‌های موفق هیات مدیره آن در زمینه‌های علمی و آموزشی، مسیر درستی برای دستیابی به اهداف توسعه حوزه فناوری و دانش‌بنیان در پیش رو داریم. 

شکی نیست که نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با رویکرد اقتصاد دیجیتال بسیار اهمیت دارد و می‌تواند توانایی‌های کشور را در زمینه منابع انسانی قوی در قالب شرکت‌های موفق به سمت تولید و شکوفایی سوق دهد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کارآفرینی و استارتاپ